ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Hänt nåt? Ja lite... Jag har använt original tempgivare och försökt mapa om den till att bli rätt men jag lyckas inget vidare. Nu i dag/kväll så gick jag på djupet och har nu stuvat om lite i koden så först strömsätts ECU:n, sen på slutet av setup så först en delay på 250 mS och sen avläsning av motortemp, får se om detta gör någon skillnad. Jag har även gjort tändförställningen lite annorlunda vilket jag tror passar motorn bättre? Sedan har jag dels ändrat "aggresionsfaktorn" (eget påhittat ord?) och dels maxmängd bränsle på höga varv så nu har jag fått tillbaka krämen! Nu verkar vevaxelgivaren lämna stabila, bra pulser så nu kan jag finlirprogrammera på riktigt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag har tillfälligt gett upp det här med att mäta motorns temp precis innan start. Jag har nu valt en fast tid som funkar alltid. (Sen har jag ju thermostartern i insugningsröret som backup, en liten dieselbrännare för 150 kr helt enkelt...) Jag har tänkt om ang den här aggresionsfaktorn, dvs hur mycket mer soppa motorn bör ha vid undervarv och gaspådrag. Från början hade jag två värden, ett vid lågvarv och ett vid högvarv med brytpunkt runt 2400 rpm. Det har antingen visat sig för hysteriskt eller för lamt hur jag än programmerat. Så nu har jag byggt en reglering i % istället som tar hänsyn till varvtalet och gasens förflyttning, det blir mer som en bil, ju mer gas ju fortare accar den, men i mitt fall till ett fast målvarv. Jag använder ett kommando som heter delayMicroSeconds() och det har visat sig att det högsta talet (tiden) som detta kommando klarar är 16383 uS vilket inte alltid har räckt till vid dom låga varven över start så nu har jag gjort om sketchen så jag kallar helt enkelt på delayMicoSeconds() två gånger och vips så räcker insprutningstiderna till vid dom lägsta varven över start. (Vid startvarv gör jag om uS till mS och dividerar alla värden med 1000, det blir lite oexakt men motorn startar ändå) Vidare så har jag nu varvtalsbegränsat motorn till 3200 rpm för jag tycker det är lite för mycket obalans i motorns svänghjul. Jag är på jakt efter ett likadant fast utan dubbelmassaenhet, det lär finnas som passar rakt av. Är det någon som vet?
Edit: felstavat...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Nu har jag lyckats använda traktorn lite aktivt utan att göra om programmet hela tiden, faktiskt klarat mig mer än två veckor nu... Den sista omprogrammeringen gjorde nog susen, nu startar den bra kall som varm, kan göra ett spikande vid varmstart. Jag har monterat på skogskranen och vinschat stock, då går traktorn på tomgång hela tiden och inga problem med orken fast stockarna väger 100-200 kg styck? Däremot så har jag ingen vanlig kylfläkt som drivs av remmen utan bara en elfläkt, i dag kör jag den manuellt då och då. Jag funderar på att antingen köra den på lågfart hela tiden eller kanske låta ECU:n köra den via PWM? Det är inte kylvattnet som behöver kylas först utan det är bränslet... Kanske skulle fixa ett riktigt bränslekyl istället för en rörslinga framför befintligt kyl och sen en liten separat kylfläkt för bränslekylet.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag provade att lägga in en PWM utgång till elkylfläkten på ECU:n och provkörde, ta mig tusan så funkar det att köra allt samtidigt, både alla livsuppehållande motorstyrfunktioner och 980 hz PWM utan att dom stör varandra. (jag trodde inte det gick faktiskt...) Nu kör jag utgången parallellt med gasen, jag börjar på 50 (20%) vid tomgång och sen 255 (100%) vid fullgas. Nästa steg är att koppla in en MOS-FET transistor för att få liv i fläkten. Totalt sett så har jag nu fått till starten, både kall (provat -6 gr.) och varm, fått till regleringen jämnt och fint från lägsta till högsta varvtal. Traktorn och dess VW-motor är nu faktiskt fullt användbar av alla som orkar och kan köra traktor...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag funderar: Jag tror att både ECU:n och PWM-styrningen delar på en och samma timer, det blir en liten interferens då och då, nätt och jämt hörbart?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Vilken arduino kör du?
Vilken pin kör du elfläkten på?
Är det millis() eller micros() som du anväder i ”ecu”?

Till viss del skulle det kunna påverka om du inte kör ecu interruptstyrt. Jag kommer intr ihåg om du hade börjat med interruptstyrt eller om du fortfarande använder din ”gamla kod”?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag använder pin 6 för elfläkten (980 hz PWM frekvens) Och jag har modell NANO Atmega328.
Vid startvarv använder jag millis och vid drift Micros.
Detta alster är utan interrupt men som du kanske vet så har jag börjat på en interruptstyrd ECU också. Jag har ju lovat att när denna ECU är fullt körbar och jag kan släppa den, då skall jag ta tag i nästa generation ECU...
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

https://www.arduino.cc/reference/en/lan ... alogwrite/
Notes and Warnings

The PWM outputs generated on pins 5 and 6 will have higher-than-expected duty cycles. This is because of interactions with the millis() and delay() functions, which share the same internal timer used to generate those PWM outputs. This will be noticed mostly on low duty-cycle settings (e.g. 0 - 10) and may result in a value of 0 not fully turning off the output on pins 5 and 6.
Pin 5 och 6 använder samma timer som micros och millis, men det borde inte märkas på micros och millis-delen utan snarare att pwm-utgångens dutycycle inte riktigt är konsekvent. Det är så jag uppfattar det iallafall. Du kan ju testa en annan pwm-pin istället 5 eller 6 och se om du får samma problem...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ja enligt Arduino själva så verkar det vara ev. problem med PWM delen men den kan jag omöjligt höra under drift och jag har kört denna kombination ECU/PWM på scopet länge under olika varvtal och olika "belastningar" och kan inte finna nåt som sticker ut. Nu har vi använt traktorn i helgen till vedkörning mm och allt funkar så totalt sett är jag ganska nöjd, det är bara svänghjulet som skall bytas och balanseras sen... Denna pinne 6 är den enda pinnen som var ledig så prova någon annan pinne går inte. Om jag inom snar framtid hittar nåt riktigt dåligt med denna uppkoppling så har jag ju ECU-kontroll NANO:sarna kvar att attackera med PWM till elfläkten…
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ja nu blev det ett nytt svänghjul i helgen. Jag beställde ett begagnat från Spanien som dök upp i fredags. Det passade på motorn men hade en annan delning på tryckplattans bultar så jag skaffade en ventilerad bromsskiva till nån Volvo av nåt slag då den hade rätt tjocklek och rätt diameter nästan från början. Sen var det "bara" lite svarvande, fräsande och allmän inpassning så ihop med traktorn igen. Nu är oljudet i svänghjulet borta men nu tycker jag den låter lite i från topplocksregionen istället, hmm, får nog ta loss kåpan och titta efter vad som fattas... Däremot blev det ingen balansering denna gången, tveksamt om det behövs?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Det räcker säkert med en statisk balansering. Det är ju väldigt enkelt när man har hjulet löst.... men nu har du ju satt fast det :)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ja från början vad det tänkt att göra en statisk balansering men jag hittade inga grejer som passade överhuvudtaget. Det hade nog gått att få till om det bara gällde svänghjul och bromsskiva men med tryckplattan på blir det mycket bökigare. Men som sagt, det kanske inte är så känsligt. Nu har jag i kväll bytt kamrem och oljefilter, passade även på att kontrollera kamaxeln och spridarna och det såg bra ut. Efter detta så är det läge att ställa upp varvtalet...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Totalt sett så är jag ganska nöjd nu, den startar från -6 grader till fullt varm motor i alla lägen, den går bra på hela varvregistret, kylfläkten verkar inte störa den övriga funktionen alls, jag har nog hört fel förut? Nu väntar jag på en annan nästan likadan motor som jag skall labba vidare på. ev så har den ett annat tandhjul, 60-2 tänder istället för 30-2+30-2 som det nuvarande hjulet har.
Så nu blir jag kanske tvungen med interruptbaserat program i framtiden...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Nu har jag fått till en interruptbaserad ECU. Det var faktiskt enklare än vad jag trodde från början, jag bytte helt enkelt ut puleIn() mot den interruptrutinen som klas-kenny gjorde för ett tag sen och sen fick jag göra om på en del värden och vips så funkar det på kammaren mot oscilloskopet i alla fall... Jag tycker den ser mer stabil ut, signalen. Men den största vinsten blir ju att i framtiden kvittar det om den har 30-2+30-2 tandhjul eller 60-2 tandhjul och 3, 4, 5 eller 6 cylindrar blir ganska lätt att få till med en liten förändring i programmeringen. Nästa grej är att testa på traktorn...
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Ja, interrupt är ett "annat tänk", men om man bara får "in tänket" så är det nästan lättare att få till :)
Skriv svar