Samplingssystem

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här har jag bestämt mig för att försöka routa.

Jag har vridit lite på diverse komponenter för att undvika så många knutar som möjligt.

Jag har också flyttat in plinten ett snäpp för annars blir det svårt att koppla in kablar i den för standard UNO hylslister (som dock inte är nödvändiga) hamnar annars i vägen, räknade ut att tidigare utrymme hylslist-plint var c.a 2mm, nu är det ett snäpp större vilket inte borde vara nåt problem.

MVH/Roger
PS
Jag lurar slutligen på att dra alla oanvända ingångspinnar på speciellt HC men också OP för att främst dra ner strömförbrukningen, det enda som hindrar är att det blir mer att routa (inte för att det är jobbigt utan för komplexiteten i routingen).

Jag tror att OP-pinnar kan man lättast bara dra ihop (pendlar då termiskt långsamt med F*offset dvs troligast stabilt i ena ändläget), HC måste dras till GND eller VDD, detta komplicerar för övrig routing om än inte så mycket, jag kan f.ö berätta att jag gjorde en gång ett praktiskt test med en HC som hade flytande ingångar med en som inte hade det, denna HC00 (tror jag det var) fick då en strömförbrukning uppemot 50mA (om jag kommer ihåg rätt) när den inte var dragen och omätbart när den var dragen, så det är "bara" det som händer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pstrand
Inlägg: 373
Blev medlem: 6 november 2010, 09:51:33
Skype: p.a.strand
Ort: Ljungsbro

Re: Samplingssystem

Inlägg av pstrand »

Men snälla du... Komponentplaceringen. Hur tänkte du då. :shock:

Varför 74x374 så lång ifrån motstånden bl.a.

Kika du en gång till och fundera och placera om dom så blir det enklare att routa :-)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker det ser rätt bra ut :)

Jag har liksom inte data-utgångarna samlade på ena sidan A/D ändå, så då kan ju 374 få ligga där den ligger, menar jag.

Möjligtvis kanske 620 och 374 skulle byta plats men jag ser inte att det förbättrar situationen så mycket.

Jag kommer försöka routa bifogat vid tillfälle.

MVH/Roger
PS
Jag har gjort några mindre ändringar, efter lite eftertanke kan man inte mata OP med 5V och förvänta sig få 5V ut så istället för att höja matningen (VIN=adapterspännig som i mitt fall är 9V) så tog jag bort förstärkningen ty den ska vara 1,5ggr har jag lärt mig för att 5V insignaler ska ge 5V ut, så jag tog alltså bort motstånden och försatte den i spänningsföljarläge istället vilket borde ge max 3,3V ut (som en 5V-matad OP av godtycklig sort borde klara samtidigt som detta egentligen inte spelar nån roll ty signaler av ännu lägre amplitud regleras av potten innan de skall in i en förstärkare...).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Samplingssystem

Inlägg av lillahuset »

Etthundrasextioåtta inlägg. Jösses!!! Hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Ångest

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 8 januari 2017, 17:10:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Samplingssystem

Inlägg av E85 »

Du tänker för mycket. Börja routa så ska du se att det är sjukt svårt att få det där att gå ihop. Det tar ju typ 5 minuter att dra ut så många ledningar som möjligt innan det är kört.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Fast jag hoppas på annat :)

För vad vet lilla jag?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Samplingssystem

Inlägg av Electricguy »

Du kan ju prova så vet du snart.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Det kan du ge dig fasen på att jag kommer att göra :D

Ett par konstruktioner till sen kommer det att routas!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Samplingssystem

Inlägg av E85 »

Du tycker inte att det känns onödigt att sitta flera dagar och konstruera när du kan ta 15min och upptäcka vad du måste ändra? Det är ju inget ovanligt att börja routa för att se vilka pinnar man lättast använder på en kapsel exempelvis.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Samplingssystem

Inlägg av Electricguy »

E85, jaja, nu ska vi inte vara såna här.. Tänk på att det tog 36 sidor projekttråd att skruva ihop tre träbitar och gänga ett hål i en Alu bit.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Electricguy skrev:E85, jaja, nu ska vi inte vara såna här.. Tänk på att det tog 36 sidor projekttråd att skruva ihop tre träbitar och gänga ett hål i en Alu bit.
Den var bra, Electricguy!

Jag tar åt mig av det fast på ett positivt sätt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lagt till en TP bara, meningen med denna TP är att man enkelt ska kunna mäta DC också.

I fallet DC får man dock lyfta potentialen till 2,4V för det motsvarar noll Volt för A/D, detta gör man enkelt med en DC-restorer.

Jag vill ha det på detta viset för man kan i princip mäta vad som helst med denna apparat, allt styrs ju av UNO, så varför begränsa sig till AC?

Sen har jag tyvärr dragit ner antalet passiva komponenter till ett minimum (för att få plats) speciellt irriterande är det map probe-anpassning men TP ihop med GND gör det möjligt att bygga en probe-anpassning i efterhand.

Jag är nöjd såhär, även om det skrämmer mig att höra att allt är oroutbart.

MVH/Roger
PS
Om man skickar in brd-filen till nån som kan göra kort därifrån, skulle ett proffs lyckas?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Samplingssystem

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla, säkert något du kan ha nytta av. Och tjôta nu för fan inte om att "du hatar att läsa länkar vi skickar till dig"! :idea:

https://www.rs-online.com/designspark/a ... =196807873
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Samplingssystem

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är rolig soundbrigade, jag gillar dig!

Men vad fan ska jag med den där länken till? :D

MVH/Roger
Skriv svar