Bygge av lindningsmaskin

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt min trissa med en liten skåra som jag sa.

Blev hyfsat, mest besviken är jag över att jag som vanligt inte lyckades borra i mitten.

Kvadratiska brädbitar är lätta att märka ut mitten hos, bara två diagonaler.

Likaså rektangulära brädbitar.

Men cirkulära :humm:

Så det blev ganska snett trots borrstativ, dock gör det föga om det "gungar" lite när det snurrar så detta kan ändå funka.

Nu ska jag mest hitta lämplig gummisnodd.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av tecno »

Men cirkulära :humm:
Med rätt verktyg är det enkelt!!

https://www.google.se/search?q=vinkelha ... nterfinder
Användarvisningsbild
zekkexavior
Inlägg: 560
Blev medlem: 16 oktober 2011, 00:50:42
Skype: zekkexavior
Ort: Östergötland

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av zekkexavior »

Nämen titta vilket bra verktyg! Hade jag ingen aning om att det fanns :lol: får införskaffas asap
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av zealotry »

Du kan ju göra som du tänkte från början med en axel genom pedalen fast du flyttar axeln dit där gångjärnet sitter på alla ritningar som trillat in här på dom senaste sidorna. Sen vridpot på den axeln. Och fjäder mitt under foten som på dom andra ritningarna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

tecno skrev:
Men cirkulära :humm:
Med rätt verktyg är det enkelt!!

https://www.google.se/search?q=vinkelha ... nterfinder
Härligt tips!

Gillade främst dom här:
http://www.ebay.com/itm/Helpful-Aluminu ... 2418504037 (kortända)
http://www.ebay.com/itm/New-Made-in-USA ... 0895148272 (radiellt)

MVH/Roger
PS
Jag är lite konfunderad över den radiella varianten, man måste väl hålla borret alignat med skaftet och märket hela tiden man borrar? För man kan ju liksom inte göra ett märke i rundstaven och borra för då är ju risken som vanligt att man borrar snett. Men jag funderar på hur man ska hålla verktyget där hela tiden och om inte fingrarna kommer i vägen?
Senast redigerad av Spisblinkaren 30 november 2016, 18:40:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

zealotry skrev:Du kan ju göra som du tänkte från början med en axel genom pedalen fast du flyttar axeln dit där gångjärnet sitter på alla ritningar som trillat in här på dom senaste sidorna. Sen vridpot på den axeln. Och fjäder mitt under foten som på dom andra ritningarna.
Hej zealotry!

Ja, fast då måste jag flytta potten utanför pedalen.

MVH/Roger
PS
Jag är uppväxt i Västerås :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av tecno »

Jag är lite konfunderad över den radiella varianten, man måste väl hålla borret alignat med skaftet och märket hela tiden man borrar? För man kan ju liksom inte göra ett märke i rundstaven och borra för då är ju risken som vanligt att man borrar snett. Men jag funderar på hur man ska hålla verktyget där hela tiden och om inte fingrarna kommer i vägen?
Hört talas om pelarborr?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Absolut, men jag vill hävda att varken pelarborr eller borrstativ (som jag har) fungerar.

Bara för att du ser din prick och tycker den vara normalen till bordet så behöver den inte vara det, det kan lik förbannat bli snett (minsta lilla vinkelfel och det blir snett).

Du ser alltså inte om du borrar rakt eller inte dvs att du verkligen får två exakt likadana halvmånar kring hålet.

Det enda sättet är att fixera (i skruvstäd) och aligna pelarborret/borrstativet mha verktyget.

MVH/Roger
PS
Jag ska köpa dom här två verktygen som du så tacksamt tipsat om och jag gör det dels för att jag tycker dom är superbra dels för att jag älskar att jobba med trä och rundstav kommer på tapeten relativt ofta.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av MadModder »

Det är inget svårt att få till centrum i en cirkel utan centrumfinnare. lägg en linjal rakt över till synes i mitten. Dra ett streck OCH markera ut mitten på den ledden. Lägg linjalen 90° mot strecket, på den utsatta punkten, och mät ut mitten där också och sätt en ny punkt. Där är centrum.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack MadModder, nu slipper jag köpa onödiga saker :)

Jag har annars tänkt ut ett annat sätt, ta ett skjutmått och mät diametern, sen tar du en linjal och söker upp den strecka som skjutmåttet mätt åt dig, där drar du ett streck, sen gör du likadant vid nästintill godtycklig vinkel (men gärna nära 90 grader jämfört med första strecket) och drar ett streck till, där båda strecken korsar varandra har du mitten.

Så ja, det är nog ändå inte så svårt att ta upp mitten på en rundstavs kortsida om man tänker efter lite.

Men lite lurigare blir det för radiella hål, det är ju liksom inte bara att sätta dit en prick, ta fram pelarborren/borrstativet och chansa på att det blir två exakt lika halvmånar runt hålet, minsta lilla vinkelfel och detta skiter sig.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av MadModder »

Eller använder bara skjutmåttet. Mät, halvera, lås, ritsa från minst två håll.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, då är kortsidan utredd, men hur gör man radiellt?

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

En pelarborrmaskin är nästan ett måste om man vill ha det exakt. Man spänner rundstången i maskinskruvstycket och mäter in det så att rundstången hamnar i centrum där spänner man sedan fast skruvstycket.

På de flesta pelarborrmasknerna brukar borrbordet vara snurr och vridbart. Man kan då spänna fast skruvstycket först lite vid sidan av bordets centrum och sedan vrida/snurra bordet för att centrera stången.

Har man ett koordinatbord till borrmaskinen så blir det klart enklare att rikta in skruvstycket med stången så att halvorna blir lika.

Sedan använder man ett dubbhålsborr och gör en förborrning så att borren sedan kan landa rätt. Det kan gå att borra direkt utan att förborra men borren vill då gärna vandra ner på sidan av stången.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av Spisblinkaren »

Sent i går kväll så bockade och borrade jag till en liten 2mm kopparplåtsbit.

Jag började med att klippa ut en bit mha min plåtsax, sen automatkörnade jag ett hål för potten, sen borrade jag det hålet (10mm) därefter automatkörnade jag två monteringshål (3mm) och så hällde jag på lite symaskinsolja.

Därefter borrade jag de båda 3mm-hålen, det första gick bra men när jag skulle borra det andra så gick borret av :(

Som tur var hade jag ett till och lyckades borra andra hålet med det.

Gillar inte alls hur jag knäcker borr, detta är andra gången på bara ett par månader (förra gången ett hela 4mm grovt HSS-borr).

Framledes tror jag jag ska följa det råd som farfar alltid gav mig när det gäller sågning dvs "Låt sågen göra jobbet" för samma gäller kanske borrning?

Låter ju konstigt om man ska behöva pressa för att lyckas borra igenom ett sånt mjukt material som koppar (och om man sedan inte pressar rakt...).

Nåväl, bifogar en bild på mitt pott-fäste.

MVH/Roger
PS
Bockningen gick för övrigt till som så att jag satte plåtbiten i mitt skruvstäd och tog till penn-hammaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av lindningsmaskin

Inlägg av MadModder »

En variant på att borra i mitten av en rundstav är att ha ett träblock med två hål i. Ett för rundstaven, och ett för borrhålet.
Kör in staven i stora hålet och borra i det lilla hålet. Då glider det aldrig åt sidorna.
Kruxet är bara att få till "borrmallen" så DEN har hålet mitt i. :lol:

Och en lösning för att få till en "remskiva" är att börja med ett för stort ämne, borra mittenhålet först, i med en skruv och mutter, spänn fast i skruvdragaren, högsta växeln, och svarva till den. Då blir det garanterat centrerat.
Skriv svar