Bygge av switchat nätagg

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av MadModder »

Det med schematisk ordning hör till "absolut inte"-delen innan kommat. Det blev dock inte helt tydligt. :D
Men, om man ritar schemat på så vis att de flesta ledningar är jättekorta, så blir kortet faktiskt ofta inte så långt ifrån detta.

Jag får en känsla av att dina TP inte bara är testpunkter utan ställen där du ska ansluta saker, då flera är det enda som vissa komponenter går till. T.ex R18 och R19 till TP5 och TP8, eller L2 till TP4.

Men lite snabbt två saker som jag la märke till på en gång (som inte kommer göra något alls för/mot parasitkapacitanserna, men ändå):
flyttar du TP4 en bit åt höger, får du bort en bygling då du kan dra den ledning runt ovanför.
Flyttar du R17 till höger om de andra motstånden, och flyttar upp kopplingen mellan R19 och R16, flyttar TP2 en aning åt höger, försvinner även den byglingen där.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

TP ska inte flyttas annat än möjligtvis parvis.

TP i denna konstruktion innebär nämligen byglingspunkter.

Jag avser alltså bygla med sådana byglingar som t,ex satt på gamla hårddiskar för Master/Slave.

Alla byglingar sker horisontellt (2,54mm, tror jag, måste snarast verifiera...)

När bygget kommit igång och jag först spänningssätter ska TP3/TP4 vara öppen för enbart d-c test och test av olastad switchtid hos Q1.

Samtidigt ska TP12 vara byglad till TP9 så att simulerat Är-värde är 24V.

TP1/TP2 ska vara obyglad för att förhindra strömgräns vid första uppkoppling.

Om R19=4k7 för 0,1A som preliminär strömgräns kan TP7/TP8 få vara byglad.

Nu ska jag checka byglingarnas faktiska storlek...lagersortering...vänta...2,54mm!

Jag visste att jag hade några sådana byglingar men absolut inte vart, en snabb koll i min ambitiösa lagersortering och jag hittade rätt låda direkt :D

Gerber är gjorda men jag tar tacksamt emot kritik fast då bara om sånt som verkligen kan stjälpa projektet, estetisk kritik undanber jag mig ifrån :)

MVH/Roger
PS
Jag ökade ingångsplinten med två poler för jag vill gärna ha en sladd-säkring där även om man naturligtvis hade kunnat sätta den i serie också, men det känns smidigare att bara vika sladd-säkringen så sitter den där under testet samtidigt som man skyddar labbagget, i förlängningen kan man ju sedan enkelt installera en panel-säkring OM jag får detta att fungera. Skrev förresten NÄR tidigare men det handlar nog mest om OM :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av TomasL »

Kritiken du högaktningsfullt skiter i är teknisk kritik, det är ingen här som pratat om Estetik, Snyggt är i detta fallet tekniskt korrekt, du gör synnerligen fula byggen dvs fullständigt inkorrekta sett från en teknisk synpunkt.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av bearing »

Snyggt betyder inte nödvändigtvis estetiskt tilltalande. Det är i alla fall min åsikt samt tolkning av tidigare tips i ämnet. Som avfärdades av dig, samt dessutom fick medhåll, vilket jag inte förstod.

Snyggt kan, och betyder nog ofta, att det har snygga lösningar. Dvs att ledningarna och klmponentplaceringarnas pussel har en finurlig lösning som ger flera fördelar.

Ditt kort här ovan behöver ju inte vara ett kort. Du kan ju bara limma fast komponenterna upp och ned på en platta och löda ledningar mellan dem.

Den som är erfaren skulle kunna placera komponenterna och dra "luftledningarna" på ett sätt som ger bättre resultat än ditt kort.
Men ett riktigt tvådagars eller fyrlagers skulle så klart vara bäst.

Men jag respekterar att du vill lära dig av misstagen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av TomasL »

Men jag respekterar att du vill lära dig av misstagen.
Öh, nej TS vill inte lära sig av sina misstag, TS är av åsikten allt som heter korrekt konstruktion/layout är felaktigt och att TS ensam besitter den kompletta sanningen och kunskapen.
Senast redigerad av TomasL 13 november 2016, 22:30:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

bearing skrev: Men jag respekterar att du vill lära dig av misstagen.
Tack!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:
Men jag respekterar att du vill lära dig av misstagen.
Öh, nej han vill inte lära sig av sina misstag.
Vilken dynga du häver ur dig!

Har du inget bättre att komma med?

/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av TomasL »

Nej det skriver du ju själv i dina egna inlägg.
roger8k skrev: Om man får tycka nåt så tycker jag att det går ett slags nästan prästerligt domderande över hur man måste göra och tänka hos många väldigt duktiga människor här inne.

Men vad dom missar är att de har hjärntvättats av industrins krav som hela tiden trappas upp och således "vet" dom hur man ska tillgodose dessa krav samtidigt som mycket fula layoter fungerar alldeles ypperligt och har alltid gjort, jag har redan nämnt mina amatörmässiga erfarenheter såsom mängder med fula men fungerande veroboardkonstruktioner och mängder med fula luftbyggen i samband med rörförstärkarbyggen där ordet "snygg" layout fullständigt saknar betydelse.
Ett klart bevis för att du inte är intresserad att lära dig, eftersom du uppenbarligen vet bättre.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4693
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Swech »

Räknar du påpekande om krypavstånd som estetik också?
Om inte så finns det en hel del av dessa problem på kortet.

Men det blir svårt att ge råd eftersom dessa antingen ses av dig som bra input eller avfärdas som att de
endast har estetiskt värde och därför inte behöver fixas.

Swech
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Swech skrev:Räknar du påpekande om krypavstånd som estetik också?
Om inte så finns det en hel del av dessa problem på kortet.

Men det blir svårt att ge råd eftersom dessa antingen ses av dig som bra input eller avfärdas som att de
endast har estetiskt värde och därför inte behöver fixas.

Swech
Förklara gärna vad du menar.

Fast jag varnar dig, förstår jag inte rådet eller tycker det är dåligt så kommer jag ignorera det ;)

Tämligen normalt, om du tänker efter.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Electricguy »

Om man inte förstår goda råd kanske det kan vara läge att lära sig istället för att skjuta sig i foten och bygga saker som är mer eller mindre olagliga eller livsfarliga?
Gick du hela skolgången med samma tankesätt? Att du vägrade att lära dig något nytt, och istället hävdade att alla omkring dig hade fel?

Men det går väl att köra med skygglappar till den punkt att man skadar sig riktigt rejält och kanske får sig en tankeställare..
Senast redigerad av Electricguy 13 november 2016, 23:21:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 581
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Synesthesia »

Om du ändå skall använda dubbelsidigt kort, använd ena sidan som jordplan, brukar ge bättre resultat. Och sätt ett motstånd parallellt med (eller istället för) D7, så blir falltiden lägre.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Spisblinkaren »

Synesthesia skrev:Om du ändå skall använda dubbelsidigt kort, använd ena sidan som jordplan, brukar ge bättre resultat. Och sätt ett motstånd parallellt med (eller istället för) D7, så blir falltiden lägre.
Tack, älskar seriös input istället för moraliskt pladder.

D7 sitter där egentligen bara som förberedelse för PMOS, på den tiden det infördes siktade jag ju inkompetent nog på primärswitchat men samtidigt så gillar inte PMOS för stora Vgs, eller?

Att sätta ett motstånd där istället låter mycket intressant, jag förstår det inte riktigt men intressant är det.

Normalt brukar mina linjära agg ha motstånd från kollektor till bas men nu har jag alltså från emitter till bas utan att egentligen fatta varför :)

Jordplan ska nog införas för jag älskar jordplan men i min värld tror jag att det mest har betydelse för små eller högfrekventa signaler.

Samtidigt fördelar sig E-fälten mer distribuerat och kontrollerat(?) om man har jordplan, och efter att du har påpekat det så kommer jag införa det, tack!

MVH/Roger
PS
Vadå "inte lyssnar på råd" :doh:
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 581
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av Synesthesia »

Motstånd över bas/emitter gör att transistorn slutar leda fortare, du har ju parasitiska kapacitanser i transistorn, särskilt kapacitansen mellan kollektor/bas påverkar, den fungerar som motkoppling. Skall du ha en mosfet där är det nödvändigt med motstånd, den kommer teoretiskt sett inte ladda ur sig själv eftersom gaten är i stort sett bara kapacitiv (möjligen laddar läckströmmarna ur, men det kan ta lång tid, storleksordning sekunder eller minuter).
Jordplan fungerar både som skärm och "kortslutet varv", så det håller nere induktanserna i GND på kortet. Och har förhållandevis låg resistans. När man har höga strömmar och halvhöga frekvenser som i switchade nätaggregat så uppför det sig som vid höga frekvenser, som när man designar radio ungefär. Med jordplan blir det också lätt att få korta avstånd till avkopplingskondensatorer. Jag har jordplan i nästan alla mina konstruktioner, undantag nätspänning in och liknande.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Bygge av switchat nätagg

Inlägg av bearing »

Jag ångrar att jag skrivit i dina trådar för du är uppenbarligen endast ute efter att provocera.
Skriv svar