Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Min OP-testare blev som sagt bara skapt för det mest basala dvs att fysiskt kunna se om den kan svinga nåt.

Jag tycker det är bra att veta om man har labbat med OP och ryckt ur dom ur socklarna utan att egentligen veta hur man har belastat och påverkat dom.

Nu är jag klar med min nya adapter där TL074 byttes ut mot LM324.

Detta visade sig vara en hit för utan stimuli så brusar det bara!

Bruset är dock knepigt högt för det är runt 1Vpp både hos X-kanalen (Ur) och Y-kanalen (U(Ie)).

Vad som sedan händer när man smyger på lite Ur (med fast Us) är att bruset överlagras signalen, jag är osäker men jag tror faktiskt att det ej längre oscillerar utan vad som händer är att brusmattan föjer med signalen.

Lite skumt med allt brus, 4kTRB säger ju experterna men jag har lågt R och lågt B ändå är bruset stort.

Nu ska jag laga lite kvällsvard, god natt med Er!

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Verkar för att vara väldigt mycket brus!? 1V.

Det kan ju vara att det är långa kablar mellan korten och att det tar in brus någonstans ifrån? Eller kortet? Helst bör man ju använda jordplan.
Se över konstruktionen i det hela. För att det brusar så mycket är inte normalt även om LM324 inte tillhör dom absolut minst lågbrusiga så ska den definitivt inte brusa så mycket så något i konstruktionen som är orsaken! Men vad och varför vet jag inte. Det är du som kan din konstruktion bäst trots alt!

Om du mäter med scopet ser det ut bara vara brus eller det kan vara en högfrekvent signal? Den skulle t.o.m vara så hög att scopet inte kan trigga? Vad trior du om det? Nu har du ju bytt krets och TL070-serien har Jfet ingång och LM324 är bipolar bara det kan ändra förutsättningarna! Man får ju också tänka på att varje op-krets har sina egenheter.

Kan du göra någon testuppkoppling för just den delen där du har problem på ett labbkort eller etsa ett enkelt kort så du försöker "rama in" felet? Viktigt att jorda o avkoppla kretsen för att minska risken för brus /självsvängning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen för dina försök att hjälpa mig!

Ikväll har jag labbat lite och faktiskt fått bort bruset mer eller mindre helt!

Vet inte riktigt hur jag gjorde men jag är rätt säker på att jag biaserade vissa trissor reverserat och i en annan tråd har jag byggt en brusgenerator (KNG) som baseras just på att en NPN högimpedivt biaseras reverserat dvs emitter på plus och bas på jord samt kollektor öppen och sedan bara förstärker "signalen" på emitter.

KNG gav bra med brus men den spektrala amplitudfördelningen var rätt dålig i VLF-området, spektrala fördelningen var dock bra (täckte AF utan vidare), tipset kom från YD1150.

Så det verkar sannolikt att jag har revers-biaserat trissor och detta är faktiskt ganska lätt gjort för jag har ju på ena sidan basströmgenereringsmotståndet (Rig) blå LED (~3V) och på andra sidan Us (<3V i NPN-fallet för då går strömmen ut här), när jag ställer in bias över Rig som det är tänkt så försvinner bruset.

Fast Murphy har bestämt att jag ska ha fler problem :(

Det är klarlagt att basströmgenereringen i stora delar fungerar, jag har typ 3,5V stadigt på nedre sidan av Rig och samma spänning på övre sidan av Rig när Us (dvs stegsignalen) är noll, här väntas det alltså på att övre sidan skall sjunka i spänning för då går det ström uppåt och in i basen.

Allt utom den sista biten fungerar och jag fattar just nu inte varför.

Trissorna är checkade hela.

Och det fungerade alltså i LP mod men det är imperfekt, får nog ta och testa det igen.

Testar nu att det fungerar i LP-mod!

Märker att jag får oscillationer uppemot 6MHz och några tiotal mVpp när jag mäter på basen hos en simulerad DUT-trissa (Rbe=100 Ohm) så det här fungerar inte.

LP-mod fungerar alltså klockrent medans HP-mod inte fungerar alls.

I LP-mod så är Rig 1k, i HP-mod är sedan Rig bara 1 Ohm.

Jag tror att det är här problemet ligger för föreställ Er lite onnogrannheter med spänningarna på och under Rig, i 1k-fallet motsvaras ett fel på 1V bara 1mA fel i ström, i 1 Ohm-fallet motsvaras emellertid ett fel på 1V en hel Ampere i ström.

Så för att i HP-fallet få samma fel som i LP-fallet måste toleransen hos spänningen vara 1mV!

Jag måste alltså ställa in grejerna så att jag träffar Blå LED inom 1mV!

Det verkar uppenbarligen vara för mycket begärt!

Får man drömma lite så borde 1mA genereras av ett fel på 100mV så Rig borde vara på 100 Ohm istället för ynka 1 Ohm.

Men om effektiv Us peakar 0,5V så innebär detta 5mA som peakström.

Tar man detta gånger 10 så inser man att man gärna vill ha mer ström i en TO3 som har hfe på >10.

Det man vill ha ligger två magnituder ifrån 5mA, jag anser att 0,5A är vad man behöver i basström för <5A I/V-diagram.

Us kan teoretiskt ökas en faktor 10 (och Rig minskas en faktor tio) men frågan är om det hjälper samtidigt som intrimningen blir enklare ty då motsvarar 1V 100mA bara (Rib=10 Ohm).

Om jag nu ser 40mVpp 5-6MHz så kan det hända att dom sjunker till 4mVpp eller kanske försvinner helt :)

MVH/Roger
PS
Kommer dock på att den basströmsgenererande trissan måste ha nån Volt över sig och eftersom den ligger "under" blå LED samtidigt som den måste klara Darlington + U(Ie dvs Y-Channel) + Uce(sat, över sig själv) på emittern dvs absolut minst 3V över jord och allt detta samtidigt som jag envisas med att det skall vara möjligt med batteridrift (2X9V) där man då får räkna med så låg minspänning som +/-7V dvs vi har att referensen kan inte ligga så mycket högre än 5V över jord (trissor och OP behöver ju kunna fungera från andra hållet också).

5V relativt nuvarande 3V är dock ingen revolution, jag hade behövt en faktor 10.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Vi får se vad som händer, men bra att bruset gick att få bort!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu en liten plan.

LP-mod fungerar ju.

Rig är då stort (1k), i HP fallet är sedan Rig litet (1 Ohm).

Oscillationer finns i HP-mod bara.

Varför inte smyga ner Rig från 1k till 1 Ohm i LP-mod?

Det enda som då inte stämmer är Y-kanalens mätmotstånd (Re) som är på 1 Ohm i LP-mod och 0,1 Ohm i HP-mod men jag kommer faktiskt åt att ändra det även om jag tror att det inte spelar så stor roll men är man osäker på vad man gör så...

Vid nåt motstånsdsvärde mellan 1k och 1 Ohm borde alltså även LP-moden oscillera, eller hur?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag råkade lösa det :D

När jag skulle till och stegvis minska Rig så blev jag osäker på vad min DVM verkligen mätte för spänning över Rig så jag tog till oscilloskopet.

Mitt skåp flyter jordmässigt (och är jordmässigt inte förbunden med varesig funktionsgenerator eller nätagg) så jag tänkte att jag mäter med jordtampen rakt av bara men av ett infall kastade jag om jordtampen och mätresultatet blev ett helt annat vilket implikerade att här är det känsligt.

Så när jag nästa gång mätte det oscillerande 1 Ohm så började jag vilt avkoppla det motståndet samtidigt som det ju var litet, provade 100nF över men det gick inte, provade sedan 10uF över men det gick inte heller men sen ska ni höra för när jag provade 10uF ner till backe så försvann alla oscillationer!

Vad jag alltså gjorde var att jag satte en kondensator på utgången av spänningsregulatorn modell OP-loopad blå LED.

Jag tror man kan jämföra med hur en regulator ur 78-serien kräver minst 100nF på utgången (79-serien kräver tom 1uF) men varför jag aldrig drog parallellen förrän jag löste det är en gåta.

Jag försökte ju avkoppla bort oscillationerna vid fel ställe!

Ibland är man riktigt korkad :)

100nF visade sig räcka så nästa steg är att koppla dessa över de båda blå LED-referenserna (en för NPN och en för PNP).

MVH/Roger
PS
Nu har jag dock problem med att få det som tidigare fungerade så fint att fungera mätmässigt fint dvs 1k som Rig ger mig konstigheter såsom en mycket lägre ström än vad spänningen över Rig ska ge, däremot har jag nu fattat att Rig från 1 Ohm till 100 Ohm fungerar klockrent även om dom gick in i spänningstaket när jag sniffade av strömmarna med 1k som Rbe, detta för att strömgeneratortrissan inte kan gå högre än knappt 3V innan den krockar med blå LED-referensen och om jag t.ex testar 30mA i 1k så är ju det 30V...
Senast redigerad av Spisblinkaren 23 februari 2019, 19:24:34, redigerad totalt 1 gång.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Det var bra att det löste sig i det fallet!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen!

Nu har jag tänkt ut hur jag skall införa mina två 100nF-kondingar.

Det är trångt som attan på kortet och ovanför kortet pga alla kablar/TP så det blir lite svårt att komma åt men jag tror jag hittat en lösning där jag löder plast-kondingarnas ena ben på minusingångarna för aktuella OP och drar sedan andra benet till jord en liten bit därifrån.

Jag har klippt bort en konding (lödd på ett IC-ben) som var supersvår att få dit men som aldrig gjorde nån nytta.

Jag har en konding kvar som tjänade som Cf men som heller inte gjorde nån nytta och som jag således kommer att ta bort.

Slutligen har jag tillfälligt och med långa ben parallellat Re för LP (10 Ohm) med 1 Ohm vilket är vad jag vill ha, lurar dock på "låt stå" för att inte klanta till nåt mer pga en "snygg" ledningsdragning/montage.

I morgon kommer jag ta tag i detta.

Sen skall det bli spännande att se hur mycket som fungerar :)

Low Power (LP) för NPN/PNP, N-JFET och N-MOS har visat sig fungera.

Så bas-"polariteten" och gate-styrningen fungerar, det är bara High Power (HP) som inte har fungerat.

Men nu ser det alltså ut som om det kan komma att fungera det också.

Fast jag skryter inte än :)

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Hoppas på det bästa!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har åkt rätt in i problem-träsket igen :(

Är keramiska kondensatorer dåliga?

Jag fattar nämligen inte ett skvatt längre för igår fungerade allt och jag kunde mäta upp tabeller på grejerna men idag fungerar inte HP-mod igen.

Allt jag har gjort är att permanenta de 100nF jag testade mig fram till fungerade.

Dom är garanterat kopplade till rätt ställe men det skiter sig ändå.

Vad som är än mer trist är att nu får jag inte bort oscillationerna hur jag än gör, gick upp till hela 10uF i desperation men det är klart att det inte skulle fungera.

Inte fasen kan väl mitt val av små keramiska multilayer vara såpass mycket sämre än plast att det kukar ur?

Jag famlar i mörkret efter förklaringar.

Fast en sak är säker, jag ger inte upp!

MVH/Roger
PS
Oscillationsfrekvensen har dock sjunkit med en magnitud, är nere i typ 400kHz nu :D
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Aj, då!

Lyt på 10µF är för stor!

Har du oscillationer runt 400 KHz passar keramiska kondensatorer bra. Du kan pröva med lägre värden runt pF-nF-området.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll hände nåt nästan skumt.

På sätt och vis började det fungera igen :)

Fast BARA när jag simulerar HP i LP-pathen, om Ni hänger med?

Jag har nu alltså gjort som så att jag byggt om LP-mod med halvmeters kablar till simulerad HP-mod som det är designat, allt är EXAKT lika HP-Mod dvs det finns inte en uns skillnad då jag tom har gjort rokad på säkringarna i ren desperation, en annan grej jag gjorde var att jag modifierade Re dvs Y-kanalens mätmotstånd så att dom nu är lika mellan HP och simulerad HP, ÄNDÅ funkar bara simulerad HP-Mod, vad ger du mig för det?

Vad jag lite uppgivet tror mig inse är att jag har felaktigheter/olikheter i layouten och att det är därför det inte fungerar.

Jag ser ingen annan förklaring.

MVH/Roger
PS
Det funkar alltså bättre med långa kablar än inga kablar alls :rofl
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Att det fungerar bättre med långa kablar kan ju bero på att det blir högre kapacitans i en lång kabel än i en kort.

Men gå igenom layouten, det kan vara något du förbisett!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har råkat gå med i ett nytt forum.

Detta är inte vilket forum som helst för det är ett forum som en av världens absolut största halvledartillverkare anordnar.

Halvledartillverkaren heter Texas Instruments och jag halkade in där för att jag fick direktreklam i mejlen från dom sedan jag tankat ner nåt datablad nån gång men det brukar vara måttligt intressant för en amatör som mig (fast hedrande) men nu fick jag reklam för en lärobok modell opamp cookbook som jag bara kände att jag måste ha.

Så jag klickade på länken men blev sugigt nog tvungen att registrera mig (hatar sån skit) men när jag gjorde det så öppnades en ny värld för mig för jag såg då att dom hade ett forum och mycket tveksamt (ty jag kan ju inget) startade jag en tråd där jag frågade varför regulatorer måste ha en kondensator på utgången och fick ett superkompetent svar från en anställd på TI, jag blev så paff att jag direkt tryckte "This resolved my issue" varvid jag fick en kupong om gratis frakt men jag tror det var nån slags time out på den för dagen efter kunde jag inte casha in den.

Nåväl, jag startade ännu en tråd men även den fick ett snabbt slut men till slut startade jag en tråd om min transistortestare och berättade hur uppgiven jag var, först hjälpte mig en forumsmedlem men hans ide' var väldigt svår att införa så jag beklade mig lite försiktigt men då fick jag ett annat tips av en anställd på TI som innebar användning av "snubbers".

En snubber är en seriell RC-krets som man hänger på på utgången av OP för att dra ner förstärkningen för höga frekvenser och det funkar på så sätt att en OP har en liten utgångsimpedans varför snubberna spänningsdelar ner den och dessutom sägs fasen vara fördelaktig men jag förstår inte sånt, förklaringen kom från en trevlig forumsmedlem.

Nåväl, jag provade denna snubber (330nF+47 Ohm) på en utgång och det blev genast bättre men det löste inte allt, då provade jag en till snubber i samma krets och det löste nästan problemet (jag har bara småproblem kvar) och efter det satte jag snubbers på alla fyra OP och nu funkar det riktigt bra, lite oscillationsproblem ibland men jag kan vara på spåret genom att sätta ytterligare en snubber på rätt ställe (och med rätt värden).

Nu har jag mest "vetenskapliga" problem för när jag sätter den femte snubbern mellan bas och jord så händer nåt med I/V-diagrammet som jag fullständigt inte fattar ett skit av!

Jag har mätt mig till att tracen som lutar minst skapas vid stigande flank hos Ur dvs på nåt sätt hinns inte snubbern laddas upp när svepet startas men när det sveps tillbaks och spänningen minskas ja då ser det perfekt ut.

Jag fattar ingenting av det här samtidigt som jag provat att frysa basströmmen till endast en ström varvid jag även då får att upp-svepet lutar lite medans ner-sveptet är brant.

Bifogar lite bilder samt ett uppdaterat schema.

MVH/Roger
PS
Varför kan jag inte se displayet i bilderna? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av opampen »

Intressant med det här nya forumet du nämner! Hoppas att du kan få hjälp med testaren därigenom!

Roligt med op-amp. cookbook! Är det den senaste utgåvan du beställde? Dom är verkligen bra, välskrivna och detaljrika samt många bra exempel på lösningar! Jag har OP-amp cookbook sen några år tillbaka skriven av Walter Ljung.
Jag har även Audio OP-amp cookbook den är också mycket trevlig och med intressanta projekt.
Skriv svar