Bygge av transistortestare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Blir det det i footprinten också?

Jag menar, hur ska man kontrollera rastret mellan sista och första i det fallet?

Stämmer alltid grid då, menar du?

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av danielr112 »

Ja alltså om du vill ha 24 pluttar sätt antingen 2 st 12 eller så fixar du till en med 24 direkt.

Ser inte problemet?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Så talar ett proffs ;)

MVH/Roger
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av metric »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Får man vara lite tyken?

Säg gärna nåt istället för att bara leverera en länk.

Jag avskyr sånt!

Värsta tänkbara är "googla på det" :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Electricguy »

Men innehållet i länken är en lösning på ditt problem. Var nöjd att folk hjälper dig eller lös det själv.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av metric »

Du kan välja att klicka på länken eller inte!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

metric skrev:
Mycket trevlig video, tack!

Förstog kanske 10% dock, en del hade att göra med snabba dimensionsuppläsningar på engelska som jag inte hängde med i.

Men jag fattade att det tydligen finns tre knappar man använder, med början "package" som han visade.

Det här är bra att veta men samtidigt var det inte riktigt det jag frågade efter, jag frågade efter hur man kan göra ett bibliotek av ett urval dom komponenter som redan finns (där mitt bibliotek då alltså inte kommer innehålla mer än 50 komponenter).

Ett problem av mycket mindre dignitet, alltså :)

MVH/Roger
PS
Jag ångrar att jag skrev som jag gjorde även om andemeningen kvarstår. Samtidigt är det väl trevligare om man får en liten inledande förklaring på vad videon handlar om, kan jag tycka.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag tagit Borre's trevliga design, laddat in den i min Eagle, kompletteringsroutat på två ställen (blåa ledare dvs Bottom Layer), kollat varningar och justerat lite "clearance", fått mängder med "Stop Mask" (som jag helt okunnigt ignorerat), skapat lite bilder samt gjort Gerber.

Nåt lite lustigt hände när jag laddade in brd-filen, alla ledningar går i topplagret!

Fast jag antar att det inte spelar så stor roll.

Sen var min layer-lista oigenkännbar, hoppas jag slipper detta i övriga projekt men jag antar det för Eagle verkar lite "dålig" på att komma ihåg förändringar (t.ex tum/mm), vilket jag samtidigt är tacksam för.

Här har Ni annars bilderna.

MVH/Roger
PS
Jag kommer förstärka ground med ståltråd när jag får korten, för även om det låter enkelt att använda polygonverktyget ska man fatta det också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

Det är för att jag laddade upp filen innan jag sparade senaste ändringen. Jag tänkte först visa hur jag skulle gjort, med alla ledare i topplagret och nyttjat bottenlagret till jord och matning.
Men här nedan är rätt fil istället.

"Sen var min layer-lista oigenkännbar"
Vad menar du med det? Det lagren som du valt att visa?


Men varför routar om/ändrar du inte bredden på jordledaren efter kanten istället? Det går ju betydligt snabbare än att hålla på och löda på ledare i efterhand, dessutom finns det ju hur mycket plats som helst.

Du har fortfarande oroutad ledare till höger om R11.

Tänker du skicka det här kortet på tillverkning?
I så fall finns ingen anledning till att inte nyttja bägge lagren. Och för den delen att minska storleken nu när det är så mycket outnyttjad yta, vilket antagligen sänker priset.

Polygon/jordplan. Välj polygon och skriv "gnd" och tryck enter, välj bottenlagret om det inte är valt, fortsätt med att välja "Isolate" (i ovankant där man alltid ändrar inställningar för aktuellt verktyg), tex 0.3mm och rita därefter en fyrkant utmed kortet ytterkant, se till att sluta exakt där du började. Ratsnest uppdaterar layouten som vanligt så avsluta med det så dyker jordplanet upp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Det är för att jag laddade upp filen innan jag sparade senaste ändringen. Jag tänkte först visa hur jag skulle gjort, med alla ledare i topplagret och nyttjat bottenlagret till jord och matning.
Men här nedan är rätt fil istället.
Tack, Borre!
"Sen var min layer-lista oigenkännbar"
Vad menar du med det? Det lagren som du valt att visa?
Jag hade t.ex många fler lager att välja på samtidigt som ordningen på alla lager var omkastade.
Men varför routar om/ändrar du inte bredden på jordledaren efter kanten istället? Det går ju betydligt snabbare än att hålla på och löda på ledare i efterhand, dessutom finns det ju hur mycket plats som helst.
Det här är en mycket bra fråga, jag är väl dum helt enkelt :)
Du har fortfarande oroutad ledare till höger om R11.
Borde inte vara möjligt efter att kört det gula "urtropstecknet".
Tänker du skicka det här kortet på tillverkning?
I så fall finns ingen anledning till att inte nyttja bägge lagren.
Ja, det är tanken (båda lagren nyttjas redan nu iom en enda speciell bygel).
Polygon/jordplan. Välj polygon och skriv "gnd" och tryck enter, välj bottenlagret om det inte är valt, fortsätt med att välja "Isolate" (i ovankant där man alltid ändrar inställningar för aktuellt verktyg), tex 0.3mm och rita därefter en fyrkant utmed kortet ytterkant, se till att sluta exakt där du började. Ratsnest uppdaterar layouten som vanligt så avsluta med det så dyker jordplanet upp.
Vilken underbart trevlig förklaring, tack!

Dock är jag så osäker på detta att jag kommer bredda jord-ledaren istället, fast jag kommer bokmärka denna EF-sida så att jag lätt hittar din beskrivning till en annan gång.

Apropå det måste jag väl införa några vior också för annars hänger ju jordplanet i luften(?)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Henry »

Jordplanet fyller så mycket det kan av kortet och kopplas sedan automatiskt till alla komponenter/ben/ledningar som är kopplade till jord så jag tror inte det behövs någon extra via i detta fall men behövs det så är det bara att lägga till.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Borre »

Från din egen bild du postade tidigare:
ktt.png
När du kör ratsnest så står det i statusraden om det finns oroutade ledare (airwires).

Nu syftade jag på att ha alla ledare i bottenlagret tillsammans med jordplanet, så som jag visade tidigare.

Men vior till vadå?
Vior behöver du bara om du har jordplan på bägge sidor av kortet, och det behövs inte då det blir snudd på heltäckande ändå (om ledare är på topp och jordplan på botten). Dessutom är ju alla komponenter hålmonterade och de som ska anslutas till jordplanet ansluts då naturligtvis oavsett vilken sida jordplanet ligger på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Henry »

Sedan kan du stänga av alla lager utom "Unrouted" så ser du enbart de ej routade ledningarna om det skulle vara svårt att se.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Bygge av transistortestare

Inlägg av Spisblinkaren »

Borre skrev:Från din egen bild du postade tidigare:
ktt.png
När du kör ratsnest så står det i statusraden om det finns oroutade ledare.

Nu syftade jag på att ha alla ledare i bottenlagret tillsammans med jordplanet, så som jag visade tidigare.

Men vior till vadå?
Vior behöver du bara om du har jordplan på bägge sidor av kortet, och det behövs inte då det blir snudd på heltäckande ändå. Dessutom är ju alla komponenter hålmonterade och de som ska anslutas till jordplanet ansluts då naturligtvis oavsett vilken sida jordplanet ligger på.
Jag hittade "R11" :)

Vad betyder ratsnest för jag är väldigt konfunderat över varför utropstecknet uppenbarligen inte hittar oroutade ledare.

När det gäller vior förstår jag nu vad du säger, jag menar har jag grejer som går till jord så går ju alla till jord, men hur vet Eagle att jordplanet ska kopplas just dit? Det är ju faktiskt bara en polygon. Som jag ser det måste jag införa en via på åtminstone ett ställe som specificerar vilken punkt som skall jordas.

Jag får också ett nutt felmeddelande av utropstecknet, "Stop Mask" och då säkert 20 stycken.

Rout2+ och Milling, har jag förresten aldrig haft som layers förut, det kom med din trevliga fil.

Nedan följer sedan min slutgiltiga design.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar