Melker bygger om verkstan!

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Palle500 »

Grattis! Nu är det nära att det blir roligt när bilen behöver lagas :-)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av säter »

Det vart ingen glättning med "helikopter"?
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Melkutt »

Nä vi körde inte helikopter, enligt råd så skulle det inte behövas då det är SKB? Betong, alltså den så kallade ”vibbfria” betongen.
Har kollat runt på nätet, där går råden isär dock, vart med och gjutande med SKB betong vid min far i somras, men den kladdade bara så vi hoppade över det momentet.
Vi slodade och stålade ytan och den ser fin ut, tanken är att jag skall slipa ytan med diamantslip och måla det framåt vår/sommar.

Palle Om inte annat så blir det roligt att kunna konstruera antenner under ett tak igen :D
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av danielr112 »

Körde den med. Räcker att sloda och sedan slipa den. Jag har målat efter och det blev suveränt. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Klas-Kenny »

Stålglättade golvet i min verkstad, blev grymt bra finish helt utan efterbehandling.
Förstår inte att det inte är standard, tycker de flesta tycks köra med vanlig helikopter eller inget alls.

Måsta vara mycket jobbigare och dyrare att slipa efteråt.

Standardkommentaren hos folk som kommer in i min verkstad första gången brukar vara "Och vilket bra golv!". :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av säter »

Helikopter och stålglättning är väl samma sak egentligen?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Klas-Kenny »

Nä (eller jag är inte helt säker på om det jag menar verkligen kallas stålglättning), det vanligaste vad jag sett när man kör helikopter är att man har "vingar". Det är ju därför den kallas helikopter då det ser ut som rotorbladen på en helikopter.
Vad jag menar är att man kör med en heltäckande stålskiva under glättaren, istället för vingarna.

Vingarna river ju upp lite så man får en lätt ruggad yta, men med hel stålskiva blir golvet i princip helt fritt från porer och liknande.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av säter »

Jag tycker det fungerar tvärtom.
Med stålskivan blir det lite ruggad yta.
Den kör man med först sedan kör man med bladen.
Jag fick spegelblank yta.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av sm2wmv »

Skivan kör man först för att få upp det finare materialet till toppen, för att sedan köra med stålbladen för att få en fin och jämn yta. Vet GTL här i byn ibland t.o.m har en snubbe som sitter på helikoptern för att få riktigt högt tryck på slutet när det härdat en del och får otroligt fin och slät yta. Gör man detta steget rätt behöver man aldrig slipa det. Dock vill man ha ett spegelblankt golv med struktur (utseendemässigt) blir det fint att diamantslipa. Då bör man även tänka på att om man vibbrar betongen så ska man bara doppa staven upp och ner, annars kan man se ränder sedan när det är slipat eftersom stenen sjunker närmare vibbron.

River bladen upp har man fel vinkel på vingarna, kör för tidigt eller har slarvat med steget innan att få upp "smeten" till ytan med skivan.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Melkutt »

Härligt att läsa om era erfarenheter! :)
Jag skall dock bara slipa för att få bort betonghud för att få nått för färgen att fästa i, har fått lära mig att man aldrig kommer ifrån huden hur man än gör, men om det stämmer vet jag inte.
Har varigt med och gjutit några gånger innan, men oftast så är man yngst i gänget så då får man stå vid blandaren och skopa grus :D
Och efterbehandlingen har jag aldrig gjort själv, så den biten är jag inte helt insatt i för bästa resultat, förutom att vattna då.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Melkutt »

Nu börjar allt att falla på plats, äntligen!
Billyften är inne, slangar är kopplade och tanken fylld, bara elen kvar så kan jag sedan skruva fast dem i plattan.
Låter bilderna och kommentarerna förtälja resten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Teknikern »

säter skrev: 27 november 2021, 21:34:44 Jag tycker det fungerar tvärtom.
Med stålskivan blir det lite ruggad yta.
Den kör man med först sedan kör man med bladen.
Jag fick spegelblank yta.
Exakt så är det när man kör med traditionell betong, det är fö. den enda jag har erfarenhet av. Man börjar med vingarna utställda och minskar vinkeln vartefter tills man kan köra helt plant med dom men det går åt vattna, och är man ensam och gjutningen är klar först på eftermiddagen så blir det nattjobb blandat med sovstunder om man ska få till det där lilla extra.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av eeedis »

Härligt att kunna börja pilla med inredning och fixa nu! Bra jobbat!! :tumupp: :D
rikkitikkitavi
Inlägg: 14822
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du skall lägga ngn form av greting eller plåt mellan "medarna" på lyften hoppas jag?

Annars är det bara en tidsfråga innan du trampar mellan och ramlar och slår dig. Även om det är mitt emellan och man kanske inte går där och det alltsom oftast står en bil där.

I övrigt är jag inte avundsjuk alls. Inte det minsta. Nej, hur skulle man kunna tro det?

Snyggt jobbat.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Melker bygger om verkstan!

Inlägg av Melkutt »

eeedis: Tack :)
Det är nu det riktigt roliga börjar!

rikkitikkitavi: Jo tanken är att jag skall knäcka durk aluminium och ha som gångbro, har inte kommit dit bara, det är väll dax efter man har ramlat och slagit sig :lol:
Tack :)

För övrigt så är lyften inkopplad, urluftad och fastskruvad med expanderskruv.

Har testat att CADda till lite inredning, just nu ser blivande inredning ut så här:
Inredning.jpg
Till vänster är det ett svetsbord, har inte riktigt bestämt designen än, utan det är bara ritat efter måtten jag skall ha.
Tänkte ha hjul på det så jag kan flytta omkring det som jag vill beroende på vad man pysslar med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar