Elcykel av en gammal Monark.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av )ExecutoR( »

Tips på batterimätare, har själv tre stycken. Visar visserligen inte spänning men du kan välja vad för batteri du har (ex. 4S, 5S Li-Po osv).

http://www.ebay.com/itm/12V-24V-36V-48V ... 2ee2840c36
bbenderman
Inlägg: 192
Blev medlem: 26 juni 2016, 01:16:51

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av bbenderman »

Jag köpte den här för samma pris
http://www.aliexpress.com/item/Durable- ... .71.AfkrRJ
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av mekluuba »

bbenderman: Tack för kommentarerna :) Nej ingen motorstyrning. Knappen på styret öppnar två reläer som är kopplade mot batterierna och driver motorn. Det är moppe-gas, allt eller inget. Motorn är en vanlig DC-motor så den är inte lika bra som en borstlös och kräver därmed ingen styrning. Motorn är vald eftersom den uppfyllde kriteriet gällande pris då den var gratis. Sen har shoppandet på Aliexpress stått för större delen av kostnaderna.

Tack för tipsen på batterimätare. Jag klickade hem denna:
http://www.lightinthebox.com/sv/3in1-bi ... 54518.html
Samt ett cigg-uttag. Tänkte att det vore schysst att kunna ladda telefonen samt lite kul att se temperaturen ute :)

Sitter i soffan och tar en öl för att fira att Jungfruresan hem från jobbet gick bra. Bakdäcket är skevt och vobblar lite för mycket, borde ta tag i det. Lådan är lite skramlig, lite mer skumgummi får nog tyst på den. I övrigt gick det bra. Den knuffar på bra men man får hjälpa till och trampa i de brantaste backarna. Den levererar över förväntan får jag säga.
Bild
Körde en temporär lösning med multimeter i cykelkorgen för att inte dra ur batterierna för mycket. Tog nästan 20 min hem från jobbet. Kom bara ned på 23,37V från 25,2. När jag kommer ned på 19V (6st batterier*3V + 1V marginal) så är strömmen slut. Kanske till och med kommer fram och tillbaka på en laddning.

https://lh3.googleusercontent.com/mnJdx ... 24-h576-no
Cykeln hemma efter sina första 5km på el.
Senast redigerad av mekluuba 14 september 2017, 23:13:23, redigerad totalt 1 gång.
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av mekluuba »

...rullen greppade dåligt på hjulet när det är blött... Vilket det är på tok för ofta här.

Bild
Svarvade ner det lite för bättre kraft i uppförsbackarna. Gick från 77mm till 65mm. Fräste även spå för bättre grepp. Toppade 25km/h på el förut. Får se om jag tappar toppfart nu. Vet inte riktigt vart motorn är starkast. Blir till att mäta nästa gång jag cyklar.


Bild
Monterat och provkört. Mönstret blev inte så jämnt men det gör sitt jobb. Greppar mycket bättre mot däcket och den hjälper till bättre i låg fart det lilla jag provat.
Senast redigerad av mekluuba 14 september 2017, 23:15:18, redigerad totalt 1 gång.
bbenderman
Inlägg: 192
Blev medlem: 26 juni 2016, 01:16:51

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av bbenderman »

Kan du ge mig länken till batterierna från AliExpress. :tumupp:
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av mekluuba »

bbenderman: Dessa fick jag hem först, var snabba med frakten, tog inte ens en månad. Fick en 2A laddare istället för 1A som det stod. Valde 12Ah, räknade att jag behövde ca 8 men har läst att de inte riktigt lever upp till det som står så jag tog i lite.
http://www.aliexpress.com/item/24-v-12A ... .56.BoG61F
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av mekluuba »

Nu finns cykeln även på tuben med mig som pratar utrikiska.
Har köpt en cykeldator för 200pix på cales ohlsson också. Provkörde den mot en GPS-app och den visar samma hastighet så jag är ganska säker att jag ställt in den rätt. Med nedsvarvat hjul så gör cykeln 25-30km/h på platten. Körde 1,2 mil på el idag och då fanns det ändå batteri kvar när jag kom hem.

https://www.youtube.com/watch?v=fzxvDr4X3e8

https://www.youtube.com/watch?v=3JSfIk9TzDU
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av Henry »

Vet inte hur det funkat om du gjort rullen mindre vilket gjort livet lite lättare för motorn och också lite mindre strömhungrig motor måhända och ev tom lite högre hastighet även om du har bra fart som det är nu så kan den dra lite mindre ström och således lite längre sträcka.

För extra friktion skulle du tex kunnat klistra eller skruva på ett lager gummi från tex en cykelslang eller för ev bättre slitstyrka, från ett däck. Tycker det borde få grepp även om det är lite vått.
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av mekluuba »

Ja, Henry, jag tänker faktiskt bygga en mindre rulle att prova med framöver. Kanske bygga i aluminium. Gick ner från 77mm till 65mm och det gjorde stor skillnad. Topphastigheten på plan mark gick från 26kmh till 30kmh. Vid 30kmh så har jag 2450rpm på motorn och i databladet står det 3000rpm. Så jag tror att jag är ganska nära något optimalt.
Ska kroka på amperetången imorrn om det inte regnar och se hur förbrukningen ser ut, Vid 37kmh blir det 3000rpm och då borde strömmen gå ner på noll?

Ska även titta på något för att enkelt koppla i och ur motorn. Efter lite cyklande har jag märkt att den faktiskt bromsar en del.
Vet inte om det blir mekaniskt eller något envägslager...

Det här projektet var mycket roligare än jag trott.. skulle egentligen jobbat på att besiktiga en gammal folkvagn som jag byggt om men det blev nedprioriterat :)
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av mekluuba »

Nu har jag cyklat drygt 6 mil totalt på cykeln. Inga problem so far. Bakdäcket behöver riktas, saknar 2 ekrar så det är nästa mission.

Byggde en grej för att kunna koppla på och av rullen från hjulet.

Bild
Skiss.

Bild
Grundmålad och monterad. Detta är ospänt läge. Skall måla den när jag fått dit en fjäder som håller bort rullen från hjulet i detta läget.

Bild
Och spänt läge. Man drar lätt ned den med handkraft. Ska måla den ordentligt när jag fått dit en fjäder som gör att rullen spänns ifrån hjulet i öppet läge.

Bild
Fått hjälp att 3d-printa en 58mm-rulle med lite mer mönster. Jfr. Gamla rullen 65mm. Rullen är även lite skålad för bättre grepp.

Bild
Rullen inkörd några km. Den greppar mycket bättre. Cykelns toppfast gick från ca 30 på platten till ca 25. Men den är mycket snabbare iväg och hjälper mer i uppförsbackarna så rullen får stanna.
Senast redigerad av mekluuba 14 september 2017, 23:17:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av Sverige »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Riktigt bra utveckling. Skall kolla in videon senare. Tack för inläggen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av Henry »

Inte dåligt att du fått tag på en motor som har så pass högt moment att den passar helt ok till detta och ger i princip max hastighet med det andra grepphjulet, trodde jag då inte. :) Kanske tom kan vara så att du kunnat få lite högre hastighet med ett lite större hjul, fast då lär strömförbrukningen öka lite.
mekluuba
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 maj 2016, 22:00:19

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av mekluuba »

Henry: Yes, men jag visste ju att den toppade ut runt 3000rpm (Har specen på motorn) men att den skulle vara så stark trodde jag inte.

Evolutionen av gammelcykeln går framåt...
Ska försöka få utskrivit ett nytt drivhjul som har en diameter på 62mm, mitt emellan de två jag har provat hittills.

Bild
Cykeln har stått still ett tag sen låssprinten på motoraxeln flög ur och skrapade runt lite mellan motor och drivhjul. Provade att gänga hålet och dra i en M4 men den gick av nästan direkt. Fick bygga om övergången från motoraxel till drivhjul. Gjorde ett klämförband med 2st M4 som spänner ihop mot axeln, tyvärr har jag inte fotat detta :(

Bild
Lite suddig bild men har målat spaken för att koppla i och ur motorn. Det till vänster är version 2.0 av hållaren för knappen på styret samt ett stort hål för en volt-display.

Bild
Monterat på plats. Bytte tryckknappen mot vippbrytare eftersom jag ändå håller in den hela tiden när jag sitter på cykeln :)

Bild
Extra fjäder som mothåll... I detta läget är motorn spänd mot hjulet.

Nästa steg blir att ta tag i vanliga cykelproblem som skevt bakhjul och knakande ekrar i framhjulet...

Och stort tack för de positiva kommentarerna :)
Senast redigerad av mekluuba 14 september 2017, 23:20:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elcykel av en gammal Monark.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu har jag ju en Elcykel, Cresent, gammal som jag är. Men mitt mål är att även våra Monarker skall få Draghjälp!
Jag tror på din Idé och har köpt några elscoters som skall komma till hjälp i backar och i motviund!
Flacken kan jag trampa själv och 12 Km/h är helt OK. Målet finns där framme.
Vi behöver bara hjälp ibland!
Skriv svar