Fladdermus-detektor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Fladdermus-detektor

Inlägg av Gizmo »

Det börjar bli vår och snart vaknar fladdermössen till liv igen. Så tänkte att det är dags att slänga ihop en enkel detektor. Och enklare än den här ritningen blir det nog inte:
http://www.micro-examples.com/public/microex-navig/doc/077-picobat.html
PicoBat-circuit-schematic[1].png
Men, jag undrar lite, var får man tag på själva piezo-mikrofon-delen? Googlat lite och kollat ebay, men hittar mest sådana som är avsedda för avståndsmätning (och som jag gissar inte är jättebra som mikrofoner betraktat). Jag tror det är intervallet 20-80 kHz ungefär man vill höra. Var hittar man en bra (nåja, hygglig) mikrofon utan att det blir för dyrbart?
Hm, själva konstruktionen, eller koden har jag inte funderat över, kanske vill man ha nån liten förstärkare innan, och kanske vill man göra något mer avancerat än de där fem raderna kod, men iaf enkelt som det är. Hittade en bra länk också om att höra fladdermöss.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Fladdermus-detektor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Många kvällar och nätter har jag stått och kollat in dessa snabbflygare! Djupt imponerad av deras flygförmåga.
Och visst skulle det vara kul att kunna följa dem bättre.
Men där vi bor nu, (sista) har vi inga fladdermöss. Det är beklagligt tycker Lasp.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Fladdermus-detektor

Inlägg av frownlayer »

Vad ska man med en sån till? själv hör jag dem utan hjälp :), de är sjukt snabba när man väl ser dem.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Fladdermus-detektor

Inlägg av PeterH »

Har inte kunskap om fladdermöss, men om det är så att deras läten ligger mellan 20-80 kHz så hör du dom inte, möjligtvis är det som att säga att du lyssnade på musik genom väggen från grannen, men du har då långt ifrån hört musiken, kanske delar av den (det lägre registret då) :lol:

Påminner om historien där gubben och gumman sitter vid köksbordet och skryter över hur bra dom är trots sin ålder. Gumman frågar; ser du flugan på gardinstången? -Näe... svarar gubben, men jag hör när den går... :idea:
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Fladdermus-detektor

Inlägg av Biker »

Vissa fladermöss låter lite i det hörbara.
Dom låter rätt coolt i en sån där frekvensomvandlare så bygg :tumupp:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fladdermus-detektor

Inlägg av Henry »

Från lite sen vår till lite sen höst flyger det runt fladdermöss här omkring vid skymning och gryning och dessa hör jag utan problem som typ korta klickande läten, skulle tro att det är dvärgfladdermöss vilka jag har för mig är ganska vanliga.


För en 10 år sedan tog en gång en mindre fladdermus en sväng in om in i sommarstugan när ett fönster var öppet och mörkt i rummet som jag och en kompis satt i och tittade på TV och sedan var jakten i full gång, satan vad snabba dom är.

Lönlöst att försöka fånga i luften och hade inte försökt heller med en ev risk för att bli biten. Efter 6 min av flygande i rummen så fick jag in den i ett mindre rum där jag efter många försök fick ett tillfälle där jag kunde slå till den lite lätt med en kudde så den hamnade i en säng, helt oskadad förstås. Rörde mig försiktigt mot den med en hand och när jag var rätt nära så gav den i från sig ett väldigt högt i tom metallsikt läte, med stor sannolikt sitt ekolod så den skulle förstå var det var för suddigt den såg, men det lät väldigt konstigt. Tog handen närmre under den och då nosade den lite vad det såg ut som och gick efter 3 sekunders tveksamhet direkt upp i handen som ingenting.

Gick ut med den och 4 sek senare flög den iväg.


För en 20 år+ sedan körde jag med moped i en skog på tidig höst då jag körde på något som lät precis som ett torrt löv som träffade min ena axel, men löv väger inte så mycket tänkte jag och hade mina aningar om vad det var. Körde runt och letade någon minut där jag bedömde att det kunde vara och även om det var nästan beck mörkt kunde jag till slut se en liten yr fladdermus liggande på marken som inte kunde flyga då ju många fladdermöss inte kan starta från marken. Plockade upp den långsamt och höjde upp handen lite så stack den iväg.
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: Fladdermus-detektor

Inlägg av eqlazer »

Brukar ibland retas lite med fladdermöss på sommarkvällar/nätter. När man se dem komma flygandes åt hållet där man står så är det bara att kasta upp en liten sten eller liknande föremål, då börjar de flyga efter den :)
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fladdermus-detektor

Inlägg av Gizmo »

Fladdermöss har två sorters läten. Det ljud man kan höra med öronen är deras parnings eller varningsläte, det hör man mest på sensommaren och hösten. Det ljud de jagar med och känner av omgivningen med ligger i de högre frekvenserna utanför örats hörbarhetsområde, det är det man kan artbestämma dem med.

Men. Vilken mikrofon ska man ha? Kan man dela en såndär kombinerad ultraljuds-sändare-mottagare? Eller hur hittar man en som är bra?
Och borde inte nån liten förförstärkare vara smart?

Fladdermöss är för övrigt fridlysta, man får inte fånga dem utan tillstånd.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Fladdermus-detektor

Inlägg av E Kafeman »

Det finns gott om anpassade mikrofoner för uppåt till 100-200 kHz, men de brukar kosta från 5kkr och uppåt.
En billig mikrofon som inte alls är så dålig är http://se.mouser.com/ProductDetail/Know ... PSrQ%3D%3D
Se databladet som visar frekvensgången.
En förförstärkare med bandpassfilter bör man ha som minimum för att undertrycka oönskade frekvensområden och kunna få lagom signalnovå för vidare bearbetning av signalen.

Några möjliga tekniska lösningar för att göra dessa högfrekventa ljud mer hörbara:
1. Dividera ned frekvensen, men låter detekterade nivåer bli fyrkant-signaler ut på en högtalare enligt ovan design. Duger bra som detektor av ljud men mycket information försvinner.
2. Något förbättrat ljud kan fås genom att komplettera med AGC-styrt slutsteg , där AGC-signalens kedja är mikrofon->förförstärkare->envelop-detektor.
3. Gör samma som ovan, fast med MCU som kan hantera ett par hundra kHz A/D.
4. Frekvenskompression och transponering med bevarad amplitud, kan göras på många sätt, antingen i hård eller mjukvara, men är inte helt enkelt att bygga själv.
5. Blanda ned ljud spektrum och AM-detektera. Kan byggas mha en simpel IC-krets för AM-radio, eller duger en komplett AM-mottagare om man skulle råka ha en sådan som når neråt ~50kHz.
Enklast är om man kan hitta en ZN415, det blir nästan lika enkelt som bygget ovan, men med betydligt intressantare ljudegenskaper.

Enklare byggen borde gå att hitta om man söker på SDR-radio ultrasound-,vlf-,bat-receiver. Ovan krets är mer åt bat-detektor-hållet men duger det så finns ingen anledning att krångla till det ytterligare.
Används den av mej föreslagna mikrofonen, tänk på att den behöver separat DC-matning, gärna filtrerad så inte digitala signaler går in bakvägen
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16720
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Fladdermus-detektor

Inlägg av grym »

kolla på modellen för scrambler med xr2206 då kan man flytta ner delar av det höga frekvensområdet till vårat hörbara området


en del piezohögtalara funkar bra som mikrofoner relativt högt upp
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fladdermus-detektor

Inlägg av Gizmo »

BatDetSch[1].gif
Jo. Varianten med räknare har jag sett några varianter på. Smart! Bandpassfilter är också bra tänkt. PIC12-serien är ju som snabbast 32Mhz så det blir ju inte nån enorm skillnad. Men det enda jag inte har hemma är själva mikrofonen. Ska kolla in databladet. Det kluriga är just frekvensområdet 20kHz till 60kHz, verkar ovanligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6091
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Fladdermus-detektor

Inlägg av Biker »

Jag har sett sådana här" fladdermöss buggar" hyfsat proffsiga och legotilvlerkade av sådana här fickradios am/fm som råvara
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fladdermus-detektor

Inlägg av Gizmo »

Jovisst. Man kan använda lådan och batterihållaren från en radio. Jag funderar på att knö in det hela i en snusdosa :-)
Ingen som råkar ha överblivna mikrofoner liggandes?

För övrigt. Som jag skrev förut. De flesta fladdermöss är hörbara med vanliga öron. Men det är deras sociala ljud man hör då, inte deras ljud när de jagar och använder sonaren.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Fladdermus-detektor

Inlägg av E Kafeman »

Nej det är bättre att behålla AM-radion i sitt hölje då den innehåller precis vad du behöver för att kunna ratta in fladdermus-ljudet.
Det är dumt att kasta ut något för att sedan bygga i stort samma sak igen.
Har själv med gott resultat byggt om en AM-radio för att kunna söka efter robot-gräsklippares parningläten. De ligger runt 50-100 kHz.

Glöm snusdosan, Snus är helt kasst som detektor, möjligen kan det användas som lockbete.
Vanligaste typerna av mikrofon typ dynamiska faller oftast brant redan innan 20 kHz. Kondensator-mikrofoner brukar ha en peak kring 20 kHz och faller sedan snabbt.
Det är liten chans att en slumpmässig begagnad mikrofon uppvisar någon större känslighet över 30kHz.
Ultraljuds-sensorer har oftast en smalt känslighetsområde kring 40kHz, fungerar inget vidare för detta ändamål.
Däremot har avståndssensorn från gamla Polaroidkameror byggts om till bredbandiga ultraljudsmikrofoner.
Dessa Polaroid-mikrofoner fanns förr att köpa som separata utvecklings-kit.
Ska du söka efter random beganad mikrofon så kolla om det ligger en Polaridkamera med avståndssensor i skrotlådan. På en second hand butik kan man i bland hitta sådana för en tia.
Den mikrofonen du redan fått tips om, köp den och en AM-radio på ClasO och du har det mesta du behöver.
Skulle inte frekvensområdet vara rätt får man modda eller komplettera med en blandare typ NE612.
kirlu2
Inlägg: 61
Blev medlem: 8 juni 2014, 21:53:09
Ort: jönköping

Re: Fladdermus-detektor

Inlägg av kirlu2 »

Den där modellen som Gizmo publicerade har jag själv testat att bygga. Den fungerade bra i början, men på grund av mitt slarviga arbete gick den fort sönder. :(
Skriv svar