Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jodå, nog bidrog du allt. Det är ju oerhört givande när en oförväntade och outtalade förväntningar av möten uppfylls. det var skönt att träffa kloka människor och få prata om det som "normala människor" (äkta människor ...) pratar om.
Nyss hemkommen och har planer redan för lådorna jag fick med mig. Tack Holger! :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har precis gått på, inte en, utan två minor. Den ena är tillverkad av MOOG åt Radio Shack, ett amerikanskt hobbyföretag som just nu är på väg ner i ett slukhål. Minan benämndes Realistic Concertmate MG-1 och var en billig synth med balla funktioner. Man blir lite blöt i brallorna när man studerar den här och hör vad den kan göra. Var hittar man sunkiga andrahandsbutiker i Chicago??

Bild

Den andra minan är också mycket intressant och kräver haklapp. I tidningen ETI (Electronics Today International) presenterades med jämna mellanrum synthbyggen som hette, typ 3600, 4600 och 5600. Modell 4600 fick en hel specialtidning för sig själv. Det var en avancerad grunka med 4 oscillatorer, tre enveloppgeneratorer, 2 filter, förstärkeri, equaliser och ett patchboard. Det har min våta dröm i slutet på 70-talet. Idag kan jag bara konstatera att projektet, igår och definitivt idag, är överambitiöst². Vissa CMOS-kretsar skulle vara av speciellt fabrikat osv.

Bild

Hursomhelst, de här maskinerna var fin-maskiner men så togs det fram en enklare maskin som liksom inte fick heta ETI utan såldes som kit och som färdigbyggd av Powertran och fick det exotiska namnet Transcendent 2000. Har skakat ffram ritningar på denna enkla tingest och hittat modifieringsanvisningar (men MIDI ...??? neeeeee). Det mesta är straight forward, inga knaskretsar även det finns många som gått ur tiden men ändå är lätta att hitta som 3080 (förstärkare), CA3140 (BiMos OPamp), massa 741 och någon 748. FETarna som sitter i oscillator och filter är kanske lite knepigare men MPF102 är en typ som dyker upp här och där. De CMOS-kretsar som sitter där är standard och inget sägs att de ska vara från någon exotisk tillverkare. Kretskortet är STORT, så stort att mitt PCB-program vägrar hantera det. Alla potar och omkopplare sittet på kortet varför man kan krympa det väsentligt om man lyfter bort dem. Det här blir ett jobb efter jul. Jag kanske har fått lite energi att slutföra massa andra projekt och kan kröna dem med en T2000.

Bild
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av kodar-holger »

Om det funnits en dregglande emoji hade jag använt den nu.

:dreggel:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här är min theremin. Ska spika fast några kopparrör och börja kolla upp den. Och kom nu inte med några dumheter om att Beach Boys körde med theremin för det var möjligen en tannerin de spelade på.

https://en.wikipedia.org/wiki/Electro-Theremin
Most famously, Tanner played his Electro-Theremin on three songs by The Beach Boys: "I Just Wasn't Made for These Times", "Good Vibrations", and "Wild Honey". The instrument used in "Good Vibrations" was a Heathkit tube-type audio oscillator coupled to a mechanical action that allowed the player to mark notes along a ruler-type scale where notes could be located quickly and precisely
IMG_0896.jpg
Min theremin har flera olika inställningar för flera udda ljud, vågform, pitch range, volume range, skew, symmetry (engelska ord) osv.


Tillägga till dräggelmojin ( :drool: ) att ett par syntarna ovan var budgetsyntar men idag kostar de båda hornhinnorna, en njure och minst halva levern. Jag har span på Radioshack-maskinen och då kostar den typ 3-400USD i befintligt skick (kräver TLC). Den andra , T2000, hittar jag inte alls.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av Pedalosaurus »

Riktigt snygga grejor du bygger. Funderar på en liten ”noisebox”. Har kollat på lite olika scheman. Tänkte ta idéer från lite olika håll.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Syntarna ovan är INTE mina. Jag tittar efter dem men de kostar lite för mycket. Får se om jag kan göra lite detektivarbete när jag är över i USA i vinter.

Det finsn en del ryska syntar som dock heller inte längre är billiga. Den vanligaste är en maskin som kallas Polivoks.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av Pedalosaurus »

Jag tänkte på bilderna i början.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Som ickemusiker och ickeproffs har jag kanske lite svårt att bestämma mig för nån sorts vettig nivå på stolligheterna. Visst vore det mysigt att få till en Maxi-Moog men någon lagom stor/liten estradmodell vore inte heller fel.
Samtidigt är jag BARNSLIGT förtjust i smågrunkor som ryms i pastillaskar eller något större smågrunkor som ryms i cigarrlådor.
Den här Macchiaton kunde jag inte låta gå mig ur händerna, dels för att den kunde (enligt Youtuben) framställa en del balla ljud, dels var billig och så snabb frakt till temporära adressen i Chicago så jag kunde plocka hem utan att betala dyr frakt över Atlantiska pölen + moms + postens administrativa avgifter.
Jag skippade optioner som låda (kartong) och väggbula. Lådan får jag grunna på men något cigarrlådeaktigt vore fint.
Maskinen är byggd på ett kort med, vad jag tror, är nån Atmegaprocessor och kapacitiva tangenter. Ytmonterat är redan monterat och en påse blandat för hålmontage medföljer. Man kan se vad som ska lödas vart men jag ser inget schema tyvärr.
Det blir hursomhelst lite jul i timmerstugan när jag kommer hem 8) .

https://zeppelindesignlabs.com/product/macchiato/

Bild
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av kodar-holger »

Har du sett den här?

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... doZDexfNV8

Så enkelt sätt att göra en sequenser. Lite svårt att få ut CV ur den men hur många gate-signaler man nu kan önska sig går ju.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det ska nog kunna gå att göra med, CV alltså. Att blanda mekanik med elektronik för att göra ljud är definitivt häftigt. Tänk Vintergatan.

Jag har den här speldosan på min önskelista. Tänkte sätta en motor på den och så kanske göra en jigg för att håla hålremsan. Hålen kan ju gå till en DA-omvandlare och kanske ett par hål till trigg och oktav.
A82E4D72-E40A-467E-B73D-160A1257FE87.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag byggde ihop Zeppelinaren ovan men den låter inte fullt lika skog som jag förväntat mig. Det kan vara så att en del komponenter (potar) löds ner mot ett stort jordplan och att det där blivit kallödningar (bokstavligen). Dock har jag packat ner alla mina småmoduler inför flytt och lägenhetsvisning så det får dröja innan jag biter i det äpplet.

Jag funderade, ovan, på Maplin-synten T2000, en enklare maskin med en VCO och, enligt uppgift, en VCF, som låter som en gäll katt när den oscillerar, (VCO - oscillator, VCF - filter).
Sedan läste jag om en udda sak från Radio Shack/Moog; också omnämnd ovan - MG-1. Jag låg häromkvällen och spanade på en serie Youtubefilmer där det berättades om denna sak och jag blev VÄLDIGT intresserad, där VÄLDIGT ska skrivas med STORA bokstäver. Den har två VCO OCH är dessutom polyfonisk. Alla dessa oscillatorer kan kombineras på ala möjliga sätt samt det finns andra möjligheter också. Ett livstidsprojekt vore att bygag den här. Scheman finns , se nedan.

Estradmaskinerna är rätt behändiga för allt är färdigkopplat medan en modularmaskin kräver några kilometer patchkablar. Å andra sidan kan man bygga in massa balla och udda funktioner i sin modular. Men om jag får behålla hälsa och förstånd får det väl bli en modular (minst) och en estradmaskin och det rimligaste alternativet är denna Moog-variant.

Jag har plockat hem en rad balla kretsar till T2000 men som nu passar i RadioSchack-Moogen. Jag saknar en brusgenerator och -:2-kretsarna till polyfonin, det blir en massa 4013 om det nu inte går att programmera t ex en Attiny84 eller kanske en Atmega328, att plocka in 6-12 pulståg från TOGen (Toppoktavgenerator) och dela ner med -:2. Man kunde kanske fixa en AR-generator till åt VCAn (förstärkaren).

Grubblar, grubblar grubblar ....




Manual till Concertmate MG-1
Scheman och instruktioner till MG-1
Moog Realistic MG-1 - 4-5 delar.

Manual till Transcendent T2000
Scheman - renritade till T2000


Typisk modularsynt:

Bild

Typisk estradmaskin:

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det nämndes för mig någon gång att till min sekvenser skulle det sitta fint med en kvantiserare (Quantisizer), så jag har lagt någon timme på att CADa ett kort till en sådan.
En kvantiserare fungerar så att den tar in en analog signal och kvantifierar den. Det innebär att den matar ut spänningar i fasta steg. Lite så här:

Bild

Stegen väljs så de, när de matas in in en VCO, ger "riktiga" toner eller halv- eller kvartstoner och ingenting däremellan.


Jag plankade av en färdig layout och gjorde några små justeringar och tänker, när jag kollat igenom layouten skicka en order till Kina. Några kinakort blir ändå så mycket billigare än att köpa färdigt.
quantisizer.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ännu inte skickat mina gerberfiler men har kommit på andra tankar lite grann. Ray Wilson har gjort designen mycket enkel och det är inget fel i det. Men jag funderade om det inte blev ”enklare” att använda fixa och färdiga DACar. Jag har själv en DAC0800, vilken är lite ’tjurig’ med +/- - spänning, och en ZN425. Den senare har, om man spanar både ett register som sätts parallellt (8 bitar) och en räknare - bara att välja. Oavsett vad, skulle just ZN425 göra ett himla bra jobb.

Och inte nog med det, är ADCn i en ATmega eller en ATtiny84 tillräckligt bra för att digitalisera en signal som ska vara en utgångspunkt för en tempererad musikalisk spänning; se inlägget ovan.
Nu skulle man kunna bygga en kvantiserare med ett ytterst fåtal komponenter, en dubbelopamp för in- och utgångsbuffert, en mikrokontroller och en dubbel DAC eller två enkla, eller kanske bara en enkel.

Det här blir nog lätt att testa. :)
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av Pedalosaurus »

De där oreanga sakerna var ju riktigt snygga! Om du vill bygga en riktigt kompakt VCO kan jag rekommendera den här som är baserad på CD4069.

Men jag bytte ut ”current sinken” mot lösningen nedan. Man ansluter Q2:s kollektor till T2:s position. OP:n U1A används ju inte. Den trackar excellent och är som sagt riktigt kompakt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi ska titta på det där ... sen när jag är på plats. Jag skulle nog till ett framtida modularprojekt behöva några VCOer. Och det kan ju tänkas att tankarna kring en "estradsynt" splittras så jag plockar godbitar ur olika maskiner. Moogens VCF lär vara himla läckert, sägs det.

Sedan tycker jag det är lite kul att försöka hitta enkla lösningar även om man tvingas skriva lite C-kod.
Skriv svar