Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av LeCanard »

Det finns/fanns en snubbe Götet som heter/hette Leif Marelius eller liknande, kolla hans konstruktion för "expander" om du kan hitta den.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

highfive
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 juli 2019, 13:21:17
Ort: Göteborg

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av highfive »

Jag blir sugen på detta också, dock är det så mycket prylar runt omkring som behövs, som jag inte har.
Vad jag förstår är det ett mjukvarubaserat open sourceprojekt, där man köper panel och mönsterkort och fixar retsten av komponenterna och kompilerar ner den senaste releasen av mjukvaran.

Med vänlig hälsning, highfive

PS Jag är djupt fast i HiFi och DIY-träsken, men har inte klafsat ner i synthträsket än, nu känner jag att det är dags. DS

Det är i som Mora Träsk låt, vi kan inte gå runt det, vi måste gå igenom det, klafs, klafs, klafs :D
highfive
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 juli 2019, 13:21:17
Ort: Göteborg

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av highfive »

LeCanard skrev: 2 december 2020, 12:35:21 Det finns/fanns en snubbe Götet som heter/hette Leif Marelius eller liknande, kolla hans konstruktion för "expander" om du kan hitta den.
Leif Marenius...
Jag har nog den artikeln i någon gammalt exemplar av Elektronikvärden, eller om det var i Radio och Television. Har för mig att han ett firmanamn, som hette ILMCO, Ingenjörsfirman Lars Marenius Company...

Med vänlig hälsning, highfive
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mjukvarusyntarna har definitivt potential, men det hade varit kul om man kunde få "hela paketet", dvs Teensyn programmerad. Jag har nån stompbox till gitarr som bygger på en Arduino. DEn går att programmera lite hursomhelst för att få vilka ljud som helst från gitarren MEN .... man måste hålla på att ladda ner programvara och se till att allt funkar.

Min Anushri har ju en mjukvarusektion och jag misstänker att det finns folk som fortfarande är inne och pillar i mjukvaran till den. Sedan får jag, INNAN jag tittar på Tsynten se till att jag har KOMPLETT dokumentation - scheman, BOM, mjukvara, instruktioner hur man laddar upp/ned densamma och givetvis en vettig bruksanvisning.

Sedan är det ju häftigt att man kan göra så otroligt mycket med en mjukvarusynt, eller moduler som bygger på olika programmerade kretsar. Quantizern jag beskrivit styrs av en potentiometer på analogingången. Beroende på hur man ställer poten får man olika skalor ut. Till exempel.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Tsynth ser onekligen spännande ut, men jag hade aldrig kunnat bygga en sån, som synskadad.
Förmodligen inte rent kunskapsmässigt heller, men för dom som kan är den nog ett Lyckorus.
Hittade en film som visar hur det kan bli assembled, med allt på rätt plats, och i en fin box.



Förstår verkligen vilken känsla det måste vara att bygga en egen synth, och sen spela på den.
Dom två jag haft var köbesynthar (Korg M1 och Yamaha SY85), men dom sålde jag vid en flytt.
Men trots att jag inte kan bygga själv (hålla reda på alla delar & kablar) får jag ofta synta mig.

Mjukvaruvägen, för 1 EURO.



(Flåt om jag är lite off topic (mjukvara) men jag vill visa Huggbävern en del av min synthvärld)

Har alltid älskat syntar, 8) som mest på 70-talet (JM Jarre)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det här är väl on topic.

Jag plockade fram min SoundLab Mk2 och fick för mig att montera ihop den efter jag snott ihop de sista modulerna till modularen.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

@Huggbävern

Du som har riktiga fysiska moduler och rattar känner nog igen många av dessa (funktionerna)
Tänker på effektpedaler och liknande som låter dig modifiera ex gitarrljud, finns ju massor..
Ja, även här smög det sig in ett länktips, hoppas länken kan inspirera musikern i dig. (dessa)

Fast.. :humm: man skulle kanske ge sig på att bygga något "enkelt" ändå.

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DEn här är ju enkel:
AvalanceVCOSchematics.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vill man bygga själv men inte från alltför mycket från grunden kan ju Tsynthen ovan vara en idé men kolla också Jasper, vilken bygger på en tidig synth: https://www.jaspersynth.co.uk/

Jag gjorde en upptäckt idag. Det kändes som en bra dag för att leta fram en av mina minisyntar och planera för ett bygga klart. Jag har ju både en SoundLab (första minisynten från Ray Wilson/MFOS) och den upphottade uppföljaren Mk 2 och just tvåan skulle ju med några kilometer sladd kunna fås färdig (och förhoppningsvis fungerande). Jag blev dock så förvånad att mycket av kabeldragningen på panelen var klar redan och nu var det bara att förbinda panelen med kretskortet med nära 100 sladdar ( :whoho: ).
En fördel med STORA kort där alla kontroller och kontakter är lödda på kortet är att man slipper montera massa sladdar. Nackdelen är att ovarsamt hanterande dan få löningar att släppa och kopparbanor att brista. Sedan är det ju billigare att tillverka/Få tillverkat ett litet kort än ett stort. Ett kort av SoundLabs storlek skulle kosta runt 120:- för fem stycken, medan ett stort kort som till min MOOG MG-1 skulle gå på 350:- för fem kort (vilket var billigt noterar jag nu, kanske dags att köra klart det projektet ... :humm: ).

Jag har säkert redan haft den här panelen upplagd, men här är den igen. Notera plåtvinklarna som ska hålla kretskortet.
SoundLab.jpg
Att även små ljudmaskiner kan bli rätt komplicerade illustrerar den här Knäppa LjudGeneratorn (KLG - Den beteckningen är MIN!!!! Jag höll på att skriva 'betäckningen' ... fniss!). Ray Wilson kallade den WSG - Weird Sound Generator:
WSG.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Måste ju också skruva ihop MOOGen men vill göra klar lite först.
Byter filterkomponenterna för att få tillbaka det äkta, grova och skitiga MOOG-ljudet.
was.jpg
is.jpg
Testar med att byta vridpotarna. Hade bara en över att byta med dock.
pots.jpg
Jag har en lista på fler modifieringar men vill inte köra dem som innebär att jag måste borra sönder panelen. En bättre brusgenerator kanske?!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Beställde nya vridpotar till MOOGen men de kommer från Tüskland så det dröjer nån vecka eller så, men ryckte loss de tre som satt på kortet och då den som jag lödde dit igår (lite fel sort = ful lödning).

Lött ihop en brusgenerator som ersätter den PRNG (Pseudo Random Noise Generator) som kom med synten. PRNG funkar så att en shiftregister skiftar ettor och nollor och återkopplar med EXOR-grindar vilket skapar en kvasirandom sträng som "låter som brus", men ska man t ex använda detta "brus" i en S&H kommer detta brus att upprepa sig med en viss frekvens och så vill man ju inte ha det.

Här syns det enkla schema tillsammans med den enkla kopplingen som ersätter bruskretsen (nu har jag två såna :| ).
MG1_noise_1.jpg
Och här sitter mitt lilla bruskort på plats och originalkretsen bortplockad.
MG1_noise_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inför nya moduler. Plåtar klippta, bockade och borrade för en LFO-modul med fyra oscillatorer och 6 valbara vågformer samt en VCO som bygger på XR2006. kan ju tycka lite att man kunde fått ut mer ur den (än valbart sin/såg jämte fyrkant) men jag siktar på minst två sådana moduler.
Plåten är 0,8mm aluzink vilken kan tyckas lite flimsig men jag tror den kommer att kännas rätt OK när modulen är fastskruvad i mitt chassi. 1.5 - 2mm alu är annars vanligast.
merodeadores.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Först och främst, hittade Eddy Bergman, en nederländare som noga beskrivit sin synt och alla dess moduler.
Modulerna han har använt är en salig mix, ungefär som jag kör med men det speciella och lite spännande är att Eddy bygger på veroboard.

Eddy Bergman: https://www.eddybergman.com/

Ett exempel:
LPG Schematic E Bergman.jpg
Lowpass Gate resonant wiring diagram.jpg
20201027_151003.jpg
En annan sak är att han har valt flera moduler där huvudjobbet görs med en av de dedikerade kretsarna från CEMS, vilket får mig att gå igång lite. En VCO med 3320 en ADSR med 3310 kan jag ju nästan tänka mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Planerar för två moduler till - VCO med XR2206 och en fyrdubbel LFO. Panelerna visade jag bild på men nu printade jag ut lite text på färgat papper, limmade på panelerna med sprejlim och när det limmer (rimligen borde ha) torkat skulle jag till att lacka för att få en skyddande yta. Men det visade sig att lacken jag hade i en glasburk var vattenbaserat (om det nu inte var vax???) så när jag doppat panelerna i lacken blev det "sådär", men titta på Eddys paneler (ovan). (Ringarna syns inte när rattar och kontakter är på plats och deras enda syfte var att fungera som styrning när jag fästa pappret på plåten med plåten belyst från baksidan.)
paneler.jpg
När jag var i källaren för att hämta lackburken letade jag lite i mina lådor och fann den här minimala synten, byggd på SN76477, en ljudkrets till allehanda spel och leksaker men som en Thomas Henry anpassat till att utgöra motorn i en synth. Diverse supportkretsar behövs och notera PTC-motståndet över exponentialkonvertern. Panelen är i motsats till här ovan ett under av millimeterprecision (sic!).
76477_synt.jpg
76477_pcb.jpg
Från Kina kom små tangentbordsswitchar som ska bli ett testklaviatur. En snäll människa hade ett gäng priority encoders som jag ska koppla till knapparna och då får jag en binärkod beroende på val av knapp som jag kan analogisera i en mina DA-omvandlare från Ferranti, bland annat en enkel 6-bitars sådan. Avkodarkretsarna tillhandahåller också en strobesignal. Ett litet, men .... litet smolk i bägaren är att TTL-kretsarna ska ha 5V, men jag kan ju enkelt fixa en nivåskiftare med opampar.
minikbd.jpg
Jag glömde diska efter kaffet för två timmar sen ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar