Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av JimmyAndersson »

Vilket otroligt bra jobb du lägger ner! :) :bravo:
Utmärkta förklaringar och haklapp-krävande bilder. Och så får man en massa galna idéer på köpet. :oops:

Sekvensern med skjutpotarna = :drool: :drool: :drool: :drool: :drool: :drool: :drool:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fick inte du överta en påse skjutpotar en gång i tiden?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag glömmer ju det viktigaste!!!!!!!!!!!! LOW FREQUENCY OSCILLATOR - LFO. Hur kan jag??!! :doh:
Jag nämnde emejlgruppen SAS, där jag en gång ställde frågan om "vikigaste" modulen och svaret var att 'Man kan inte ha för många LFO'.
Oscillatorn används till det mesta; styra VCO, VCF, VCA och en massa annat. Det är oftast den enklaste av enkla oscillatorer, men kan emellanåt vara spänningsstyrd (VCLFO) och då utgöra en annorlunda kedja - VCO ->VCLFO -> VCO.
Som sagt, det är ofta en enkelt utförd krets som den här dubbla LFOn från Ray Wilson/MFOS.
Mfos_lfo-1.gif
Mfos_lfo-0.jpg
Givetvis var jag tvungen att kasta in något udda med som den här Psykopat ... (FEL! Det är ju jag som är psykopaten :roll: ) ... Psych-LFOn från Cat Girl Synth/Ken Stone.
psych_lfo-1.gif
psych_lfo-0.jpg
Jag har precis tagit fram Gerberfiler till en fyrdubbel (konstigt uttryck) LFO som ser ut som den översta men har en omkopplare för val mellan sex olika vågformer (verkar överdrivet men jag har tre stycken 2x6-vägs omkopplare liggande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har gjort väldigt enkla paneler till mitt bygge. Eftersom jag har outtömlig tillgång till plåt (av denna sort) beslöt jag mig för att göra paneler som passade BARA MIG eftersom jag nog tänkte mig att bygga upp synten med egna moduler (plankade från nätet), eller moduler byggda på köpta kort. Inte heller avsåg jag att försöka pressa in mina moduler i andras syntar.

Jag har redan skrvit att mina paneler är 7" höga och ska vara jämna multipler av 1/2" breda (kan variera). De bygger på en plåtvinkel av aluzinkplåt, ca 0,8mm tjock. Kan synas lite minkigt men jag inbillar mig att det blir bra när modulerna skruvas fast i trächassit.
Korten skruvar jag i "vinkelplåten", om det inte är så att de är tänkta att bultas direkt i frontpanelen. Och med en ängels tålamod löder jag så alla sladdar mellan potar, omkopplare och kontakter till och från korten.
Denna modul, ännu bara i huvudet på mig visar hur det är tänkt. (DEt här ska bli en joystickmodul där jag skapar två analoga styrspänningar - kan vara bra att ha).
panel-1.jpg
Panel-2.jpg
Hålbilden skapar jag i Illustrator och har ett lager för text. Det lagret printar jag ut på papper, gärna färgat och fäster med sprejlim på plåten och lackar med lacksprej ett otal gånger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nej, det finns ingen psykopatmodul ...

Efter att jag och XXX blivit kallade psykopater, (Tack YYY, för den psykologiska diagnosen!!!) smäller det det till igen:
Detta värmer jättemycket ska du veta, till skillnad från XXXs beteende ovan vilket dock förpassar honom till min svarta lista för all framtid, han har alltför tydligt visat vilken empatilös människa han är.
Hur fan kan det vara så att EN PERSON, gång efter annan kastar ur sig massa skit till höger och vänster, utan tillstymmelse till reprimand?!

Visst kan det skära sig mellan oss ibalnd, men vi reder ut våra skärmytslingar med en ursäkt, antingen i trådinlägg eller via ett PM. Men någon som kallar andra för både det ena och andra, tycker tydligen att genom att ta bort sina fula tillmälen, är tillräckligt.
Och att kalla andra empatilösa men aldrig be om ursäkt för att man kränker, förolämpar eller sårar medlemmar på forumet med personliga påhopp, säger kanske lite för mycket .......

Jag minnas att SeniorLemuren undrade om det inte gick att "skala bort" övrigt på något sätt men det gick finfint om man använde sig av en lång sökharang.

Hursomhelst, även om jag borde blunda eller titta bort, kan jag inte undgå att framföra mina synpunkter när någon sölar ner forumet, kränker dem som inte stryker vederbörande medhårs, för det är precis det som allt handlar om.

PS. Jag har hittat en VCO som bygger på EXARs XR2206. Jag får nog sno ihop en sådan ändå.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dagens modul: REVERB och ECHO (EKO).
En del syntar (ETI 4600 t ex) har ett reverb eller eko för att ge lite ... eko/reverb-effekter. Gamla tiders ekon bestod av ett s.k. fjädereko med en fjäder som triggades av nån sorts "aktuator" och som i andra änden hade en mikrofon som plockade upp den, i fjädern fördröjda signalen.
Fjädereko:

https://www.tubesandmore.com/sites/defa ... db2c1d.png

Jaha, det är skillnad på eko och reverb... :humm:



Jag har inte plats för ett fjädereko, viket kan var 3-4 dm långt, men OM det nånsin byggs en gitarrförstärkare kunde det vara ballt med ett riktigt fjädereko. Men med brist på plats i min maskin blir det en halvledarlösning - en PT2399. Det här är en krets som är lite lättare att hantera än gårdagens BBD-kretsar (Bucket Brigade Delay).
Kretsen är så ball och enkel att jag samlat lite info:
https://www.electrosmash.com/pt2399-analysis
http://www.thetonegod.com/tech/datashee ... pt2399.pdf
https://sound-au.com/project26a.htm
Och givetvis Ray William's/MFOS Echo Rockit: https://www.soundtronics.co.uk/Datasheets/7210-270.pdf med DEMO

Jo, jag byggde Echo Rockit men är liksom inte färdig riktigt än.
EchoRockit-004.jpg
Egentligen borde man nästan ta fram en modul till raketen, men det blev en sådan här historia istället:
Echo-1.jpg
Echo-0.jpg
Vad har man ett eko/reverb till?? Till 'ambient sound*, skapa lite rymdeffekter (i dubbel mening).


Jag har skaffat en Celeste Chorus Pedal till gitarren också ... :vissla: celeste chorus Fast den bygger på principen med BBD.

Bucket Brigade Delay är en MOS-teknik, där man petar in laddning i en lång kedja av små kondingar med MOS-trissor emellan. Laddningen är liksom en funktion av den (kontinuerlig men samplad) signal som matas in, och denna laddningen förs från konding till konding genom att trissorna öppnar och stänger omväxlande.

Bild

Här kan man grotta ner sig lite mer: https://www.electrosmash.com/mn3007-buc ... de-devices.

PT2399 funkar på ett helt annat sätt. Den har en A/D-omvandlare vars digitala utgång lagras i nån sorts minne eller register och sedan analogiseras i en D/A-omvandlare.

Hur mycket eko eller delay man får, beror på hur snabbt man klockar respektive krets, och hur mycket av signalen ut man kopplar tillbaka på ingången.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man behöver inte läsa länkar dagarna i ända för att lära sig om andras misstag. Man plockar godbitarna, och man kan ju leta sina egna länkar. Kan man inget och vet man inte hur man ska göra är nätet en bra källa att ösa ur.
Det här öste jag, ursprungligen från nätet - har jag nämnt Ray Wilson från Music FRom Outer Space förut?? Jag kan ha gjort, men hur som helst. Han hade skapat ett 4-pol, 24dB LP-filter som såg ganska simpelt ut, och jag hade sparat ner de väsentligaste delarna på datorn. Så nu har jag en PCB-design för ett slikt filter. Hur det låter är en annan sak, men det är brant och bara det kan ge en helt annan karaktär till ljudet.
vcf.gif
Så här ser det ut i Sprint-Layout när man jobbar. Jag har lagt ett jordplan för att spara på etsvätskan och få ett jordplan. Blått är komponentsidan och det ser lite konstigt ut, men allt är under kontroll.
24dB-2.GIF
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Innan jag drar iväg till Nymans och byter till vintersulor kan jag berätta om en annan udda modul jag har - ett ANALOGT SKIFTREGISTER.

Egentligen är det inget annat än ett något "överdrivet" S&H. En analog spänning hackas upp i en analog mux, skickas ut till fyra S&H vilkas spänningar i sin tur åter sätts samman men på tre olika sätt (tre olika ordningar). Dessa spänningar kan sedan användas till oscillatorer, filter och dylikt.

Som mycket annat "galet", som min rör-VCA och Psych-LFOn kommer den här från Ken Stone/Cat Girl Synth. Mer av CGS Moduler här.

Den här videon antyder hur det här kan funka:



Bilder:
Ana_shift-1.gif
Ana_shift-0.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Då är ju min synt (nästan) klar. Med alla de moduler jag redovisat, och gärna kör lite flera moduler av samma variant (VCO, LFO, ADSR framför allt) kan man gör väldigt mycket. Men tittar man i tråden "Senaste modulköp" på 99Musik, verkar man inte riktigt nöja sig med de sorters moduler jag listat och byggt eller håller på att bygga, så vad saknas??

Jag skrev om hur jag bygger mina moduler rent mekaniskt och där antyddes att jag kanske skulle behöva ha en joystick. Det är bara en tvåvägs joystickpotentiometer som skickar ut två spänningar - inget dramatiskt alls, och enkel att bygga.

Bild

En del av mina moduler kräver extern klocka och det kan man lösa med LFOerna, men det känns lite bortkastat, så jag har två idéer.
a) Man tar ett gäng CMOS hexinverterare med schmittrigger och bygger några klockor:

Bild

b) Man bygger EN master clock och delar ner frekvensen och plockar ut dessa nerdelade frekvenser. En CD4060 skulle funka fint som snus.
CD4060.png
För övrigt kan man nog ha nytta av diversa digitala moduler som vrider och vränger med gate- och triggsignaler, räknar dem 2- och 3-dubbelt, allt för att få saker och ting att gå mer eller mindre i takt. Där man man också räkna med varianter av sekvensers som inte bara tuggar sig igenom en rad steg utan gör det på ett "personligt" sätt.

Bland analoga moduler finns det en uppsjö av andra typer av oscillatorer och, framför allt, filter. Det finns enveloppgeneratorer (ADSR) som har flera inställningsmöjligheter eller kanske fungerar som små sekvensers som ställer godtyckliga "envelopp". Sådana småsekvensers kan man ju klocka snabbare och skapa VCOer med godtyckligt inställbara kurvformer.
Det finns moduler som viker, veckar, summerar, subrakterar vågformer för att förändra skapa mer komplexa övertoner och klanger.

I det berömda röret ligger främst några moduler jag kanske nämnt; en 16-stegs sekvenser, en LFO med fyra oscillatorer och 6 olika vågformer, en 24B VCF samt en VCO som bygger på XR2206.

Sedan har jag glömt det viktigaste - ett nätaggregat och här är jag lite förvirrad och inser att jag borde tänkt till innan. Många av modulerna jag byggt har antingen +/-12V eller +/-15V. Det betyder att jag måste ha nån sorts råspänning som båda varianterna klarar av - läsa datablad! Men så har jag moduler som saknar spänningsregulatorer on-board och dessa ska matas med reglard +/-12 eller +/-15V. Lösningen är att komplettera med regulatorer, så jag kan lägga ut +/-18V råspänning till samtliga moduler.

Jag hoppas kunna bygga klart lite, lägga lite spänning på modulerna och kanske visa lite vågformer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

(Ett försök att Inspirera, utan att Irritera din Analoga ådra)

Tycker att det är väldigt intressant att läsa om dina Synt-experiment här på forumet.
Själv hade jag inte klarat att hålla koll på så mycket, så jag undrar hur du minns allt?
Typ när du hittar en ljudkombo du diggar, hur hittar du tillbaks till den om två veckor?

Allt är ju Analogt på dina mojänger, mina VST har presets.

Undrar även hur du kontrollerar modulerna rent spelmässigt, själv kör jag midikeyboard.
Förstår ju att Analogt och Digitalt är två olika världar, där du bygger allt från grunden.
Imponerande, även för mig som inte kan läsa ritningar och sen bygga utifrån vad det står.
Midihörnan 20201125_180428.jpg
Visserligen är det ett elektronikforum, men det du gör är verkligen på komponentnivå.

Kanske därför jag Syntar mig Digitalt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ju ännu inte hittat nån ljudkombo. Jag såg i en tidningsartikel med något syntbygge, eller om det var till min MOOG, ett kort med panelen avbildad. Man printade ut sådana och så markerade man hur alla rattar och switchar stod.

För mig blir det här leksaker men hoppas kunna koppla ihop det mesta och köra lite ambient här hemma. Om jag får till tre oscillatorer i racken + MOOGen + Polivoksen + Crave + Anushri + Soundlab; det borde kunna ge mycket vibbar.
Sedan är ju byggandet det stora och att jag bygger något som jag gillar och tror ger mig lite öronorgasm.

Jag ska komma med en kommentar till (minst) om detta med bygg-syntar, men det sparar jag till imorgon. Därmed tackar jag Klickmans för kommentaren och så får jag nog säga att när man har en fullt fungerande synt (analog, monofonisk) kan man njuta lika mycket av den som en digital synt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Spännande, en annan sak man aldrig kan få digitalt är den Analoga känslan..
Vad gäller att lyssna på Rattandet så gör jag det helst med trådlösa hörlurar.
Om jag hade haft lite extra veckopengar så hade jag köpt mig en rå synt igen.

Yamaha SY85 blev min sista.

Så jag ser fram emot att få höra framtida ljudmakande från dina Line Out.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan ju idag komma över en liten analog synt tänker jag osökt på Behringers syntar. Min Crave är väl kanske mer en sekvenser, inget man spelar fyrhändigt på, men den är är väl fin:

Bild

Behringer MS-1

Så här låter den:



Den här var ju intressant: https://www.thomann.de/se/ik_multimedia_uno_synth.htm

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska strax iväg på spottraining (det är att röra på sig lite) och samtidigt bedriva trainspotting (dvs spana efter tåg), men innan dess tankar för dagen.
Tubelab_com beskrev i ett inlägg på Diyaudio hur han byggt en polyfonisk synt som gick ner i ryggsäcken tillsammans med en laptop.
När jag följde hans länk hittade jag det här!!! Hur intressant är inte detta??!!! :mrgreen: https://www.pjrc.com/pierre-loups-repli ... nthesizer/

Detta besvarar lite grann frågan om man kan köpa en komplett byggsats. Ett svar, tills jag tagit fram fler är: Man får allt sätta ihop en själv. I gamla tider fanns flera maskinen att beställa kits till, Practical Electronics Minisonic, ETI/Maplins 3600/4600/5600 och T2000, PAiAs olika syntar. För några år sedan köpte jag en komplett maskin kallad Anushri från Mutable Instruments men den är nedlagd (dokumentation finns fortfarande tillgängligt och mönsterkort också).
Det finns folk som klonar gamla syntar och innan jag köpte min lilla MOOG var jag på G att klona den. Nu tittar jag på en liten "skitmaskin", T2000 från Transcendent/ETI/Maplin. Om det ginge att göra den kompakt vore det kul, för det stora kortet med ALLA komponenter är väl nästan halvmetern brett men med val av framför allt andra potar och omkopplare kan man få ner bredden högst väsentligt.

Bild


Så den stora frågan. Om jag nu plockar med massa moduler och syntar och bygger och har mig, varför inte göra business?? Jag ser diskussioner i en annan tråd där någon umgås med idéer att göra sina hobbyprojekt kommersiellt tillgängliga, men hur trist det nu än är, så måste man inse sina begränsningar.
Jag är för det första ingen affärsman, för det andra är jag delvis bekant med marknaden. Mina moduler är inte unika, de är dessutom kloner av befintliga konstruktioner. När jag tar hem mönsterkort till dem kan jag sälja iväg överblivna kort för nettokostnaderna, men inte mer.
Hade jag nu tagit fram något unikt, och då måste man verkligen veta vad man sysslar med (kan man inget om elektronik, har man just inget att göra ute på banan), ha något unikt och vara medveten om alla problem som kan dyka upp. Det blir ju egentligen en heltidssyssla, där man ska spotta fram produkter, OM efterfrågan finns, vara beredd att svara på frågor, ta emot reklamationer och vara behjälplig när folk har problem. I dessa situationer kan man inte vara direkt fyrkantig och överkänslig för kritik.
Jag bygger syntar för mitt eget höga nöjes skull och om det bli lite offcuts kan jag skeppa detta till mina inköpspriser.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tittar på bilden av T2000-synten och tycker den är riktigt snygg. SÅ ska en synt se ut (inte så här, Klickmans får ursäkta).
Den låter inte så förbannat illa heller:



En sak till om detta med att 'go commercial', allt är inte uppfunnet, men mycket är det. Ett span på eBay och AliX ger oss det mesta. Varför uppfinna en tongenerator och lägga tid och pengar på en sådan när man köper dem för en femtiolapp från Kina. Och "digitala förstärkare" (klass D) kostar noll och ganska lite, likaså. Minns de där 2x3W-förstärkarna, stora som ett frimärke (är det någon som minns vad ett frimärke var??)?? Man fick en påse med 10 stycken för en Selma. Syntar kommer (från AliX) i form av midikeyboards och sådana bygger man inte själv i vilket fall som helst. På eBay kan man hitta riktiga syntar dock men de är inte billiga: MINIMOOG på eBay.

Jag skrev något om byggsatser. Det jag i hastigheten kommer på är Soundlab-syntarna från Music From Outer Space.
Skriv svar