Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Skitfräckt och snyggt satan att montera modulerna i en hylla som på denna bild, ser ut som ek.

Åkte köksbordet? (tänker på materialet, du sågar ju allt själv)


Bild


Blir många korsande kablar, hur många muduler ska dit?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hopkopplandet sker med sladdar på framsidan och beroende på vilka ljud jag vill ha kopplar jag ihop modulerna lite hursomhelst.

För närvarande rör det sig om ca 35 moduler men troligen blir det fler. Behöver ett par enveloppgeneratorer, wave followers (som skapar en envelopp av externa instrument) och kanske lite andra moduler som skapar envelopper och slikt.

Nu har jag grejer från Electrokit att montera på mina tre nya VCOer (jag kommer att ha sex oscillatorer :shock: ), ett filter, en LFO och så sekvensern. Dock är en del saker på väg från England och de bör ju dimpa ner vilken dag som helst.

Träpinnarna är från Jämmer&Fisk. Eftersom jag frångått all standard (skrivit om standarder förut) har jag nödgats göra en egen rack. Kunde gjort av aluplåtar och alu-profiler men trä är liksom lättare att jobba med (ofta).
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Jisses Amalia!

Imponerande, att man ens kan ha koll på så mycket samtidigt. Det hade jag aldrig klarat av.
Hoppas verkligen att du lägger ut fler filmer så andra ljudnördar får lyssna på mästerverken.
Boxarna/Modulerna menar jag. Musik kan man inte riktigt definiera, samma med LjudKonst.

Inget konstigt med det, men jävligt coolt med egna ljud.

Hoppas du har en bra Sampler/Inspelare så du kan spara ner dina ljud för framtida analyser.

Du kan även efterarbeta ljuden, spännande.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad är en sampler?
Det här är ett (nästan helt) analogt projekt. :wink:

Jag har lite MIDI-grunkor men jag fattar inte hur de funkar. Har ett AKAI keyboard (USB MIDI :evil: ) och någon dosa som ska konvertera USB_MIDI till DIN-MIDI men det krävs ju massa väggvårtor hit och dit för att få saker att funka :x .
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

En sampler är en liten mojäng som spelar in ljud, som sen kan klippas och editeras ombord.
Man kan även spela sina samplingar, dvs en kort snutt av ett ljud som man gillar (keyboard)
Letade upp en film som visar mer än jag kan skriva, man triggar enkelt ljudet man samplat.


Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

@Huggbävern

Hittade en bättre film, se denna istället (berättar mycket mer hur det funkar)

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Över min döda kropp! :wink:
Det är ju en ANALOG synth jag bygger.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Du kommer nog att krypa till korset i sinom tid, när du ser möjligheterna att vässa verktygen.
Glöm inte bort att det du skapar idag blir ett tidsdokument imorron, precis som Fotografierna.
Du tar ju skitfina bilder, så släpp lös Konstnären i dig och föreviga dina stunder, även ljudet..

Audacity eller GoldWave, + en vettig mik eller line in/out.

Allt du hör går att spela in, 8) och du kommer att tacka mig om femtio år när du blivit kändis.





När dina syntar säljs på Bukowskis, :kr: som "illalåtande" Konstverk.

(Ta med dig datorn när du kommer till Ystad så ska jag installera lite spännande saker på den)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Njaääääeeeee. När jag lyssnar på dagens popmusik inser jag att musikproduktion idag innebär musikdestruktion och digitala musikverktyg skalar bort detaljer istället för att lägga till spännande nyanser.

Jag skulle ju kunna tänka mig att spela in ljud, men inte mer. Jag kan också tänka mig att använda digitala kretsar där analoga kretslösningar blir för komplicerade. Arpeggiatorer, kvantifierare och slikt görs ju enklast med mikromaskiner, men de skapar ju inte musiken.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Hur man än resonerar så är det aldrig fel att iaf spela in det man gör.

Det är ju annars som att köpa värsta kameran, och sen inte sätta en rulle film i den.
Man springer runt och knäpper bara för att det är kul, sen kan man inte se det senare.
Som Teknikern, han har alla sina bilder i huvudet, och dom dör med honom. Wierd..

Så spela in, snälla.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag är lååååååååååååååååååååååååångt från färdig.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Palle500 »

Bråka inte nu laga kretskortet istället :-)
Här har du en lagom modern samplingsenhet för Bävrar, det hänger på tråden.
IMG_1635.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sådan där hade min bästis . Minns alla tokigheter vi spelade in, bland annat en deckarserie. Gick bandet ... tråden av, knöt man bara ihop den.

Dagens HEL... DJ.. FÖRB ... SAT ... SK ...: jag hade misslyckats att beställa tillräckligt från Electrokit :doh: . Fattas nån konding här och ett motstånd där, med betoning på NÅGON.

Dagens YAY! Mitt sekvenserkort är färdigmonterat. Fixar en klockoscillator (behöver en sån på andra ställen) med en 4060 och använder en handfull utgångar. Nyttjar jag utgångar med jämna nummer (4,6, 8, 10, 12, 14) kan jag med ett klockfrekvens på 100kHz (givetvis potentiometerstyrt) få ut frekvenser från dryga 6kHz ner till 6Hz. Om jag tänker mig att jag kan justera klockan 10:1 innebär det 0.6Hz det är ju en bra frekvens att klocka en ADSR ...
Många enheter, analoga skiftregistret, digitala brusgeneratorn, arpeggiatorn, iNfinite music-maskinen m fl ska ha extern klocka.

Oroa sig icke, jag jobbar på.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Ska inte tjata, bara hjälpa farbrorn.

Du är envisare än en bäver, men det behövs nog när man har så mycket på gång som du.
Den talande tråden har jag aldrig testat, men jag har läst om det. Det låter experiment.
Undrar om det går att hitta sånt idag, skulle varit kul att leka med, och spela in såklart.

Nåväl, kul att det går framåt där med.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag HATAR felsökning. Och när det kommer till musik är jag definitivt allätare men väldigt petig. Jag har musik från nästan alla jordens kontinenter (inte Australien och Antarktis) men somligt går definitivt inte hem.

Sedan har jag inga planer för alla mina syntetiska grunkor mer än att få dem att funka. Kanske jag sätter en (kalla det för) Turingmaskin att spela spridd musik. Och inser då att jag behöver en sekvenser till fast en med pulsutgångar, inte spänning. Det är en besynnerlig grunka med kanske 8 steg varje steg leder till 4 utgångar och varje utgång en switch ... jag får rita upp det imorgon.
Skriv svar