Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

@Huggbävern

Det gör du rätt i, mer ljudkonst åt folket!


Victor_ANDREMUZOM Polaroid.jpg
Denna var fräck :)

Källa
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt med runt chassi!
Och de olikfärgade modulerna. :drool:
(Jag har en bit aluminium-rör av liknande dimensioner som ska bli nåt när den blir stor.)

Främst ville jag skriva ett inlägg för att berätta att jag förstås följer tråden med stor nyfikenhet. :)

Just envelope-följare är en ovanlig fågel som konstigt nog nästan enbart häckar i vissa modulära synthar. Har inte ens sett så mycket scheman på dem, men jag tänker mig dem som en ADSR där man skickar in en spänning som i sin tur styrs av t.ex en gitarr.
Och man kan ha dem till en massa kul!
Lika så sample&Hold. En sån som styrs av en LFO eller sekvenser eller.... .. :idea:

Så mycket idéer som dyker upp när man följer tråden...
Så det är riktigt kul att följa den. :tumupp:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

@JimmyAndersson

Kan bara hålla med, vi kan skatta oss lyckliga som har en riktig Synthbyggare här, vår egen Soundbrigade.

Lite som: Look MUM, NO computer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra jämförelse. :tumupp:
Håller definitivt med.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bartons Envelop Follower: http://www.bartonmusicalcircuits.com/en ... tation.pdf
I princip bara en likriktare men lite mer avancerad.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

A small step for a znarg, a giant step for znargkind. Tror det var så Playboys galne tecknare, Gahan Wilson, lät en znarg från yttre rymden och som landat på en gata någonstans på Jorden säga.

Jag fick till en enkel spänningsstyrd 555-oscillator. Den, tänkte jag, skulle driva klockan i min sekvenser. Det var lite småpill med att få till det och jag har ännu att ställa rätta spänningar till vactrolens lysdiod. (En vactrol är en optokopplare med lysdiod/lampa och ett fotomotstånd).

Just nu (ja, strax för dem som märker ord eller bara är himla frågvisa) borrar jag också upp panelen till nämnda sekvenser och nästa vecka kommer mönsterkorten till densamma jämte en hel del kul från Tyskland så jag kan bestycka sekvenserkortet och en del andra modulkort.
VC-LFO-1.jpg
VC-LFO.jpg
Jag ska väl bygga på min syntrack så allt får plats också .... (suck).
IMG_20210128_124306_450.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Det var en himla massa moduler, lurar mitt öga mig, eller har du verkligen byggt så många?
Det kan inte vara lätt att koppla ihop allt det där, jag hade aldrig klarat att klura ut allt det.
Sen undrar jag varför det tredje benet på potentiometrar inte verkar behövas, fast ändå inte,

Ratten ger förmodligen omvänt utslag om man flyttar tåtarna :?:

Men jag ser ju att du har att göra, spännande projekt med dina Synthar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har INTE byggt alla moduler - det är ett fototrick med rök och speglar ...

Hur de kopplas ihop - med s.k. patch-kablar med 3,5mm kontakter. Sedan är det inte så mycket man kan koppla fel direkt: kontrollspänningsutgångar till kontrollspänningsingångar, triggutgångar till triggingångar och i några förekommande fall klockutgångar till klockingångar.
Sedan finns det ett logiskt "flöde" där oscillatorerna och brusgeneratorerna kopplas till filtren och sedan till förstärkarna (alla spänningsstyrda). Enveloppgeneratorerna kopplas till filter och förstärkare. Lågfrekvensoscillatorer till oscillatorerna (och filter och förstärkare).
Sedan kopplas klaviatur, sekvenser, random-generatorer till oscillatorerna och triggsignalerna till enveloppgeneratorer. Resten handlar om att laborera och pröva sig fram.

Man börjar smått ...
Bild

... och så får man se var man slutar.
Bild
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

@Huggbävern (då lurades mitt öga)

Det viktigaste är att man har kul under tiden, och det verkar du då verkligen ha.
Kul ska det vara, annars orkar man inte traggla sig igenom så avancerade grejor.
Själv håller jag mest på med rena rama leksaker, men även det är stimulerande.

Så det går framåt även här.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Framåt och framåt .... det vete hundan. :roll:
Jag ska väl testa ut mitt +/-12V aggregat som väl får en egen modulplats.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Jag ska väl testa ut mitt +/-12V aggregat som väl får en egen modulplats.
En av dom saker jag tänkt lista ut (2021) vad det är, ett +/-12V aggregat används till.

Har sett dig skriva det tidigare, men inget jag ens känner till.

Men först ska jag låta kroppen få vila lite, det blir nog inte så mycket mer meck idag.

(Men jag önskar dig mycket byggnöje med dina roliga synthar)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mina moduler går på +12/-12V (somliga +15V/-15V). Jag räknar med att ett nätaggregat som matar ut +12V resp -12V (och oreglerat +15V/-15V drygt) med 1A per "ben" ska klara att driva alla moduler. Alternativt skaffar jag kanske tre mindre (i storlek) moduler från Kina och låter dem mata en rad vardera i racken.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det råkade bli en sekvsenser och mat på en och samma bild ... Maten är broccolisoppa (helt OK men jag är inte så lite sutsögen ...sötsugen men har inget hemma att tillreda inom rimlig tid).

Väntar på mönsterkortet till sekvensern (den som ska hastighetsstyras av sig själv) men panelen är färdig. Fundera mycket och länge men rött var rätt. Däremot ville jag ha an amatör-ish look och skrev text med blyertspenna och så två lager klarlack.
Roligast var när jag började samla ihop potentiometrar till den och noterade att jag saknade 4-5 stycken. MEN så hade jag radat upp dem, fyra rader med 16 potar i varje rad och insåg strax att jag bara behöver 32 potar. Likaså hittade jag en påse muttrar då de jag hade lagt undan inte räckte :) .
Beslöt mig också för att köra med dessa lite halvfula rattar.
Ska inventera mina behov och beställa lite skroms från Electrokit. Det rör på sig om än ganska långsamt.
Superseq_01.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu är ett gäng lysdioder beställda - fyra av var sort av fyra färger. Rattarna i fyra färger och banankontakterna i fyra färger. Färgglatt värre. Analyserar inkråmet i en 555 för att lösa detta med spänningsstyrning (0-10V) på ett bra sätt.
Till vänster ett himla trevligt verktyg att använda om man borrat sina hål lite för trekantiga och lite för små. Jultabletten får tydligen ligga kvar ...
Superseq_02.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Litet bakslag (ekonomiskt); plötsligt har man börjat lappa bilarna på vår parkering. Här har väl alltid varit evighetsparkering men nu blev det 24-timmars. Fånigheter :humf: . Där försvann 400:- från mitt konto.

Från 99Musik släpar jag med mig en kul fråga: hur liten kan en synt bli?
Jag tror jag har en bild på min Mentysynth som ryms i en pastillask, Zeppelins Macciato är 15x10 cm och Anushrin 21x12 cm. MFOS Noise Toaster resp Weird Sound Generator är minimaskiner som kan byggas små (mycket små).

Medan jag nu emellanåt pillar med min första Soundlab, inser jag att den är ju som gjord för att göra liten.
Om jag utgår från mönsterkortet (eller kretskortet om man så vill) är det ungefär i Europastorlek (16x10 cm), så där är en begränsning. Med SMD-komponenter kan man nog trycka ihop den till gissningsvis 10x6,5 cm, men rattar och omkopplare (speciellt omkopplare) tar plats men med minsta möjliga storlek på dessa komponenter (9mm potar) kan man krympa ner panelen till samma storlek som kretskortet, alltså 16x10 cm. Med små standardpotar får man göra kortet lite större, kanske 17x12 cm.
Den panel jag gjort är dock större, 24 x 18 cm. Då jag precis börjat ansluta alla kontroller slår det mig att jag kanske skulle försöka ta fram en ny panel och bygga smått ändå.

Nedan en jämförelse mellan, A originalpanelen (den jag bygger på), B en skiss gjord i Illustrator på en panel med stadardkomponenter och C en variant med små PCB-monterade potar på ett kort i samma storlek som syntens kretskort.
Här ska tilläggas att jag på mina två skisser inte tagit med Fin- och grovjustering av oscillatorerna och inte finjustering av hur oscillatorerna modulerar varandra.
Soundlab_005.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar