Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Oskar »

Självklart, men som vanligt när man gör toner så finns det ju alltid kritiker ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En LFO är i de flesta fall bara en enkel oscillator och bygger i hundra fall av hundra på den här kopplingen:
VariableShapeLFO-Intro.png
Jag ska kasta upp lite (o)ljud där en lite annan udda variant får styra min Crave. Men en CMOS Schitt-trigger bygger man enkelt och lätt en oscillator, men den jag kör med har tre sådana här osillatorer, ställda på olika frekvenser och som summeras och ger en ganska ofutbestämbar signal.
Schematic-40106-Simple-LFO.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av JimmyAndersson »

Det övre schemat är en kul koppling.
Det finurliga är ju att det egentligen är en triangel-oscillator med kraftigt överstyrd förstärkare för att få fyrkantvåg. :)
Så fyrkantvåg-delen kan enkelt modifieras så att man kan ändra längden på ”pulsen”. Vips så har man en PWM-generator.

Det undre schemat är den första oscillatorn jag lärde mig.
Man får plats med många på en IC-krets med 6st (eller var det 8st?) inverterare. Rekommenderas för ljud-experiment! :tumupp:


Jag tänkte passa på att fråga hur du gör för att få ihop kretskortet med frontpanelen på de olika modulerna. Använder du små vinklar eller löder du potarna på kretskortet och skruvar fast dem i fronten för att hålla fast kortet?

Edit: Hur har du gjort med strömförsörjningen?
5V är ju bra att ha, men det brukar ju finnas op-ampar som har större önskemål. Ofta 18 volt, för lite större dynamik.
Men, klarar man sig med 5 och 12 volt?
(Jag råkar ha ett passande rackskal där det sitter en nätdel med just fem och ett dussin volt. Därav frågan.)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska strax äta frukost, ut och övningsköra med frk Z men kan bifoga bilder på panel-pcb-kopplingar, och lite om das Stromversorgerungen.

Jag har en fyrdubbel LFO på G (fattas ETT sketet motstånd bara) där man kopplar in diverse dioder i upp/urladdningsvägarna för kondingen och får lite blandade triangel- och sågtandsvågformer ... vad det ska vara bra för.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av JimmyAndersson »

Frukost och synthar. Det låter som en bra plan. :)

Intressant idé med LFOn. Hoppas motståndet dyker upp...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi börjar med Dem Spannungsversorgeringen (vi försöker vara lite kosmonautiska och smyga in utrikiska ord i ett pediatriskt syfte):

De flesta moduler använder opampar och andra analoga kretsar vilka ofta matas med upp till +/-15V, så även här. "Standarden" är +/-12V eller +/-15V. MusicFromOuterSpace har använt +/-9V i en del projekt och i de små ljudmojängerna har 9V (+/-4.5V) använts.
Sedan är det så att en del moduler ska matas med en råspänning som regulatorer PÅ kortet tar ned till lagom 12 eller 15V (+ och - avses) och del ska matas en färdig DC på 12 eller 15V. Sådant komplicerar det hela. Sedan kan många 15V-moduler köras på 12V och vise versa vilket kanske kräver några små ändringar i schemat.

Jag har två funderingar när jag ska försörja hela modularen med spänningar att mata ut +/-12V, +/-15V och en rå DC på 17-18V till de kort med regulatorer. Alternativet är att plocka bort regulatorerna och strunta i att mata ut råspänning.
Standard är INTE dumt.

Ska tilläggas att det emellanåt sitter udda kretsar på korten och som vill ha andra spänningar. Ekokretsen PT2399 ska bara ha 5V t ex. och på ekokortet sitt en 5V-regulator. Likaså alla moduler med PICar och skit.
psu_1.jpg
psu_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en egen modulstandard. Nånsatns i tråden finns en beskrivning (länk) till olika stadarder. Jag har valet en panelhöjd på 7" (drygt 6" effektivt) för att slippa bre ut mig (på bredden). Vissa kort jag har får inte plats i en Europastandard (4").
Till min standard har jag enkla plåtvinklar med rattar och pinaler på fronten och korten parkerade på vinkeln ofta. Korten sitter på distanser och ansluts till panelens alla knoppigrejer med korta sladdstumpar.
panel_1.jpg
Många färdigköpta moduler/kort monteras på panelen via potentiometrar, omkopplare och kontakter och sätts i vinkel.
panel_2.jpg
En del moduler med komplexa paneler bygger ofta på två kort; ett som håller elektroniken och ett som håller alla kontroller. Korten sandwichas ihop med panelen.
panel_3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En enkel demo av Psych-LFOn med sina tre CMOS schmitttriggeroscillatorer uppkopplad till Behringer Crave; first VCOn sedan VCF.

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den fyrdubbla LFOn ser ut såhär:
Quad_LFO.jpg
(Allt till pågående modulbyggen ska vara beställt nu)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Idag fick jag släppa ut lite elektronisk magisk rök. Det visade sig att screentrycket för en opamp var felvänt och jag matade opampen lite fel (plus till minus och minus till plus ... :doh: ). Bytte en 7555 också för säkerhets skull.
Jag fösöker få liv i en ADSR (enveloppgenerator) men trots byten vill den inte. Jag har gjort ett fel till - inget allvarligt alls men det finns en omkopplare med vilken man väljer långsamma eller snabba förlopp och jag har satt dit TVÅ enpoliga omkopplare istf för EN 2-polig.

Men jag får sätta mig och bit för bit traggla mig igenom (det enkla) schemat och se var det gått snett. Jag kan se att något annat än opampen och timerkretsen fått stryk. Transistorerna sitter "utom räckhåll" för opamparna som kan skickat iväg vilka spänningar som helst men en sak man lär sig är att aldrig ha förutfattade meningar. Det är ofta de mest oväntade och harmlösa ställen som orsakar de mest katastrofala följder.
ADSR555-FINAL.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

HUGGBÄVERN skrev: 19 februari 2021, 14:43:03 En enkel demo av Psych-LFOn med sina tre CMOS schmitttriggeroscillatorer uppkopplad till Behringer Crave; first VCOn sedan VCF.

Coolt!

Låter som värsta sambandscentralen, typ från första världskriget.

(Trist med den magiska röken, :kortis: den blir man nog aldrig frivilligt hög på)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Slickar såren och ska gå igenom det sketaenkla schemat till enveluppen. Lite DC-mätning ger inget vettigt alls - spänningar stiger och faller när jag trycker den manuella trigg-knappen men allt är mycket märkligt. Felmonterade komponenter trots kontroll vid monteringen??

Samtidigt , ja tidigare faktiskt, började jag skissa på att bygga en SoundLab Mk1 till och försöka mig på att miniatyrisera den. Den här tanken har deffenivty slagit rot eftersom jag har en låda som jag tror kommer från Koda-Holger. Kortet går ner i lådan och en skiss visar att allt som ska få plats på frontpanel faktiskt får plats. Kanske skrotar pågående panelbygge och börjar på ny kula.
Soundlab_006.jpg
Soundlab_007.jpg

Det får plats ett enkelt nätaggregat där nere.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kämpar med den förb..... ADSRen. Den triggar men trots en ny opampa får jag inte ut vettiga spänningar. Det händer grejer men jag ska ha 0V vid start och den spänningen ska sedan stiga och sedan dala tillbaka till nollan. Men det gör den inte :humf: . Mer felsökning alltså.

Kapade till lite träpinnar och skarvade på racken. Övre hyllan är inte på plats, den får liksom matchas fram lite på "måfå". Vänstersidan blev inte speciellt bra men det funkar i alla fall.
Megaproject.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Palle500 »

Lite amatörråd för ditt utbrända ADSR kort.
Har du bytt mosfeten J1?
Har du kollat matningsspänningarna med oscilloskop?
Ingångsstegens funktion (trissorna Q1,2,3) antar jag att du kollat med skåpet och tongenerator?
Både opampen och 555:an är bytta?
Finns nästan bara kvar att en elektrolytkonding gett upp?
Edit
Det är ett oprövat kretskort som du ritat och beställt. Kan det vara fel på kortet? Vet hur svårt det är när det är två fel, först opamp som brinner då tror man inte att det är konstruktionfel som ger nästa fel utan man blir låst på att något mer har brunnit.
Schemat är beprövat i andra sammanhang, eller nyritat?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ingångssteget och hållkretsen med FETisdags-transistorn och 555 funkar. Då är väl kondingen ett hett tips.
Skriv svar