Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Käkar ett italiensk vin och dricker lite brieost tiall och grubblar om jag ska ”vålda in” kretskortet i min Moog när jag fyllt på batteriet :razz: .

Jag passar på att fråga publicum. Jag köpte 2x10 omkopplare från AliX för 200-nånting. På en syntsajt säljs sådana omkopplare för drygt 100 spänn styck. 3-vägaren passar direkt iofs medan 2-vägaren får justeras lite.
Nu behöver jag nånting mer. Topparna till potarna är snygga aluminiumrör som också säljs på den här moogtillbehörssajten och ett paket sådana går på 40 dollares + frakt + moms och avgifter.
Slöjd-Detaljer säljer ett alurör med 4mm innerdia för 59:-. Sådana kan ju funka, ev med en limklick i röret, men änden på röret ska ju täppas till med något. Frågan är med VADDÅ?

Här är de dyra topparna: https://www.syntaur.com/Items.php?Item=2263

Vad kan man göra för att få den där svarta klutten i slutet?



Va?! Är vinet slut redan? När jag har en halv brie kvar …. :doh:
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3724
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Mickecarlsson »

Epoxy?
Plutta igen änden med lite smältlim, blanda lite epoxy med svart färg och gjut igen hålet. Det blir nog ganska häftigt.
Användarvisningsbild
Gastone
Inlägg: 49
Blev medlem: 23 maj 2009, 15:20:57
Ort: Y-town
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Gastone »

Smältlim och tryck in ett pepparkorn, så blir det lite tryck i grejorna också... :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

God idé, men tänk om barnbarnen slickar på synten då ... :oops: Jag ska börja felsöka den så snart en förstärkare är klar för mig.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Korten (utan kryddning dock) till 128-stegs sekvensen dök upp igår.
Hade jag förklarat hur denna udda krets funkar?? Kanske, kanske inte; ett binäravkodat klaviatur (dioder) ger en 5-bitskod som läggs på dataingångarna till RAMet och samtidigt skapas en skrivpuls som läser in databitarna och stegar upp adressräknaren.
Med tre tryckknappar kan man samtidigt lägga in två triggpulser och en slutpuls som nollar räknaren när man kör igång sekvensern.

Jag tycker det är meckigt med alla omkopplare och tryckknappar och jag är tveksam till om jag vill offra en klaviatur till detta så:

Jag ska fundera på om jag kan göra om kontrollfunktionerna (omkopplare och slikt) och om jag kanske skulle antingen ha en potentiometer och en ADC eller en pulsgivare med upp/ner-räknare till dataingångarna. Givetvis massor av displejer som visar värdet jag skriver in i RAMet och adressen.

Känns som kretsen på kort är det lilla jobbet. Men får jag det att funka - 128 noter, visserligen bara 32 toner men jag kan ju modifiera och ha bara en triggsignal ut och 6 bitar till musikkoden. 8)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fråga från publiken:
Jag har en ’rotary encoder’ som jag ska koppla till en räknare - upp och ner.

Jag vet precis hur man kopplar den till en räknare som har klockingång och upp/neringång. Men hur ansluter man den till en räknare som har en klocka-uppingång och en klocka-neringång?

Typ sådan här: https://www.electronicscomp.com/datashe ... asheet.pdf.

Jag lusläste svaren Spisblinkaren fick när han men just detta bekymmer kommer inte upp, trots 16 sidor.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur kopplar man för en räknare som har klockingång och upp/neringång?

Funderar på om man kan bygga vidare på det.
Tänker mig att man tar signalen som är upp/ner och låter den gå till ena ingången på 2st AND. Och sedan klocksignalen till andra ingången på de båda AND-grindarna.
Då borde man få ut en ”upp-klocka”-signal från ena AND-grinden och en ”ner” från andra grinden.

Låter troligen jätterörigt :oops:
Men med ett litet schema så skulle jag kunna rita hur jag tänker.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag antar att svaret "Använd LS7184" anses som fusk.

I så fall kolla denna LÄNK om det kan hjälpa di (tror kopplingen längst ned är vad du funderar på.
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av ToPNoTCH »

LS7184 verkar förvisso vara rätt obsoleete.

Googla på "quadrature clock converter" så hittar du några modernare varianter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ToPNoTCH skrev: 26 november 2021, 19:20:10 Jag antar att svaret "Använd LS7184" anses som fusk.
Nej fasen, jag är ju en COPYCAT och tycker att en bra lösning ALLTID är en bra lösning även om det är att inte uppfinna hjulet igen.

Sedan är det ju så att jag har möjlighet att välja (ur CMOS/4000-familjen) båda sorters räknare. Jag har en ICM7117 men den har ingen BCD-utgång, bara displejdrivare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vet inte hur många gånger jag varit i källaren och letat efter mitt +/- aggregat till syntmodulerna och när jag ska dammsuga under sängen och lyfter ut lådorna som står där hittar jag det :doh: . Men det var plundrat på nätsladden.

Innan jag kastar mig över och kollar upp MG-1an ville jag titta på gavlarna till den rackarn. Här är lite bilder på den så slipper jag lägga upp på nytt (bilder från sökmotor).
Tänk om man gjorde dessa gavlar i trä :humm: . Hur snyggt skulle inte det kunna bli. Antingen får jag damma ner vardagsrummet igen eller anmäla mig till Sen-i-år-slöjden och fixa gavlarna där och samtidigt fixa snygga gavlar till Polivoksen (bilder på den).

Här har jag lossat gavlar till MG-1 och jag ser det som ett "enkelt jobb" att snida till två gavlar och limma på en liten klots (2) och karva ett spår för frontpanelen.
IMG_1738.JPG
IMG_1740.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På tal om gavlar, min Crave fick nya gavlar. Sågade till (och slant lite) ett par träpinnar av ett hyllplan i ek, putsade, borrade, betsade och vaxade en himla massa gånger. Det blev faktiskt helt acceptebalt istället för de tunna (plast?)gavlar som var original.
IMG_1788.JPG
IMG_1789.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av JimmyAndersson »

Det blev ju snyggt! :tumupp:
Färgen på träet passar det orangea på synthen perfekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Teknikern »

Trä är trä och bra mycket snyggare och oftast hållbarare än plast, en kompis och jag diskuterade just detta i veckan, han har en proffs-sats med justerbara låsringstänger, en riktigt påkostad sats MEN inredningen i plåtlådan är det snart bara smulor kvar av. Det är nåt vacuumformat elände som började spricka nästan direkt. Förr levererades ju alla satser i träschatull som fortfarande håller ihop trots omild behandling men nu, nää det SKA inte hålla och likadant är det ju överallt. Trä är tidlöst, snyggt och oändligt hållbart.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är lite svårt att betsa plast också ... :doh:
Skriv svar