Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men om du frågar mig så kan man absolut bygga analoga synthar i dag som på många (de flesta) områden överträffar de gamla kändisarna.
Man kan kläda på en helt analog ljudkedja med betydligt fler och intressantare moduleringar än förr då man inte hade råd att gödsla med DA-omvandlare och processorkraft.
Jag kör gärna analogt, men det är nog mer av nostalgiska skäl och det är så lätt att hitta scheman till balla moduler. Och visst, när jag skaffat på mig lite knäppa kretsar vill jag använda dem. Däremot skulle jag aldrig betala idiotpengar för att just ha originalkretsarna (som de udda RTL-kretsarna i en sorts sekvenser jag skulle bygga för 50 år sedan och som kostar dryga hundralappen styck - 10 behövs vill jag minnas).

Just de där CEM-kretsarna och andra tillvärkas väl i Litauen vill jag minnas och heter ASxxxx (där xxxx är CEM-numren). VCA-kretsen som sitter i min Polivoks är definitivt omöjlig att hitta, men Erica Synths har ersatt den med en modul men en dubbel-trissa och lite annat grejsimojs. Så jag är ingen snobb när det kommer till elektroniken. Dessutom borde jag försöka få ordning på grejer här hemma och laborera med Atmega- och Attiny-programmen. Man kan ju programmera kretsarna att göra mycket kul och som kan ersätta tonvis av komponenter.

Och den dag jag förstår mig på MIDI, får jag väl försöka styra syntarna från datorn (fast hur kul är det på en nollgradig skala :wink: .

Men närmast ska jag se om det blir något över av överlevnadsbidraget från Pensionsmyndigheten när jag betalat reparationen av bilen så jag kan beställa kort till ribbon-grunkan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Även lätta saker kan bli svåra ibland. Jag tänker mig en enkel klocka till diverse grunkor i synten; en 40106 eller 7555 och en 4024 för att ge en grundklocka och 1/2, 1/4, 1/8 och 1/16 klockfrekvens. Men så slår det mig att jag startar på säg 16 Hz (lätt att räkna med), så kommer 1/16-frekvensen att vara 1 Hz med en puls som är 0,5 s lång och i vissa fall kan det vara för bra, så jag borde fixa så pulserna blir lagom långa, kanske 100 ms (0.1 s). Hur gör jag det ... ENKELT??? (M²L, eller hitta en räknare med grindade utgångar så man kan klocka ut signalerna??)

Där har jag två idéer men får suga lite på dem så länge. Hursomhelst tänker jag mig en enkel krets med tre, eller MAX 4 kretsar.

Jag sysslar mest med torrsim, tänker om min ribbon controller då jag hintades om att det jag tittade på senast inte funkar riktigt till 100% för mitt vidkommande. Ett nytt schema, mer komplicerat visades. Det blir nog PAiAs variant jag testar ändå.

Bild

Torrsimmet inbegriper Polivoks-modulerna. Det hade varit kul om man kunnat klona denna klassiska synt. (Här en demo av densamma). Orsaken att jag lägger lite tid är att göra korten mindre. Nuvarande mått är 180 x 90, men tänkte mig försöka komma ner till 160 x 90, mest för att få ner priset på korten lite. Det verkar gå en gräns vid Europaformat.

Här är filtret (original):
IMG_0056.JPG
Och här har jag jobbat lite med det, bland annat flyttat upp en del ledningar på ovansidan och gjort det möjligt att krympa kortet (obs sett från ovansidan = spegelvänt).
6_VCF0_copper_a.JPG
Jag måste snoka igenom nätet efter passande kontakter nu, för det är inga standardkontakter som använts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På tal om kretskort/mönsterkort, här är lite från mitt trixande med det stora kortet till en T2000:

Det original jag har att gå efter:

Bild

Bild som visar lite av de olika lagren, med och utan jordplan:

Bild

Bild som visar över- och undersida hoplagt utan jordplan:

Bild

Bilderna ligger på min server och kan fås i "naturlig storlek:

http://www.pastisch.se/HF/T2000a.jpg

http://www.pastisch.se/HF/T2000a_composit.jpg

http://www.pastisch.se/HF/T2000_2side.JPG
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av mankan »

Börjar med att säga: det funkar säkert som du har gjort nu och jag är glad amatör och gör mest RF-relaterade PCBer.

Men jag hade stor nytta av följande video https://www.youtube.com/watch?v=3OEELxQewug när jag hade många ledningar mellan kretsar (skiftregister och Darlington-drivare). En varning dock, killen skrattar ibland lite mycket åt sina egna skämt.

Börjar man konsekvent göra layouten enligt ena sidan horisontella ledare och vertikala på andra så kan man bryta mot reglerna i slutet och förenkla sedan. Men inte tidigare, då målar man enkelt in sig i ett hörn. Hittar många ledare som behöver tillsnyggning men det beror mest på min CDO (like OCD but in the correct order :-)

Undrar också hur mycket mindre man kan göra kortet med ytmonterat och pottarna monterade bredvid nånstans. 1206 och 0805 är så pass stora man kan enkelt dra ledare mellan paddarna. Å andra sidan kanske det redan finns en befintlig låda kortet ska passa i.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MusicFromOuterSpace tog fram en minisynth för hundra år sedan med ett ganska litet kort men alla rattar och knappar på en panel. Nyligen såg jag någon som designat om den och använde enbart SMD-komponenter och satte omkopplare och potar på kortet: http://www.davidhaillant.com/mfos-sound ... -2-update/. Det blev ju väldigt näpet. Dock klarar jag inte av att löda SMD, så det blir hålmonterat för mig.

Jag kan nämna att jag gjorde nog ganska precis som du skrev - lade ut mönstersidan enligt förlagan, sedan bryggorna med vior och därefter började jag justera och optimera. Den största ändringen är att jag bytt ut tirssor typ BC182/212 mot 2N3904/06 och fått en lite annan benfiguration, men det var ett lätt jobb. Jag har försökt byta originalets kondingar, ofta med 7.5 eller 10mm benavstånd till dagens 5mm. Sedan byter jag till de omkopplare jag precis beställt från AliX. Hur 2-vägsomkopplarna ser ut vet jag (kan ju kanske vara andra benavstånd) men 3-vägsomkopplarna kan vara annorlunda(re), så de får vänta.

Notera också att .... vaddå?! :humm:
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av mankan »

"Notera också..."
Fattar inte.

Du har ju inte gjort som jag sa. Du har ju gjort som du sa, dvs utgått från ett enkelsidigt kort och flyttat ledare till andra sidan vid behov utan att vara konsekvent med vilka ledare som ligger på vilken sida.

SMD: Motstånd, kondingar och dioder i 1206 med paddar anpassade för handlödning är i samma storleksklass som hålmonterade men det kanske inte löser ditt hinder.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag började skriva något och kom på att jag inte diskat och så var det glömt.

Åkej, inte som du (riktigt). Jag vet inte hur originalet (nu minns jag) togs fram, men troligen med papper och penna och sedan tejp och reprokamera. Givetvis kunde jag lagt något år på att ta fram en egen design, sådant händer ute i världen men jag ville ha ”snabbt” resultat och beslöt mig för att snygga till så mycket jag kunde/ville/orkade.

Notera (jag kom på det nu) att tidningarna (pdf) erbjöd glapp i schemat så det var till att gissa och lusläsa schemat. Lusläsa schemat får jag göra några gånger till för att se till jag inte eldar upp något.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I en gammal (avsomnad) "analogsyntetisk" mejlgrupp svarade någon på frågan om det var någon modul man inte kunde ha för många av, att LFOer var oumbärliga. LFO - Low Frequency Amplifier.

På ett annat ställe och långt senare var svaret på samma fråga, VCAer. Voltage Controlled Amplifier.

Jag funderar på om man nu gillar lite ambient att sekvensers (och drones) är något man bara måste ha många av, så varför inte planera för en till:
Pe_seq.jpg
Den här är ju lite kul men udda. Det är tänkt att den ska kopplas till ett klaviatur där man gjort en binäravkodare med dioder, så lägsta noten har värdet 01 och högsta (räknat på 4 oktaver) 31 (hex). Trycker man en tangent läggs hexkoden (binärkoden) in i ett RAM och en räknare stegar upp adressen. När man tryckt in lagom många (max 128) "toner" i minnet kan man spela tillbaka dem genom en DAC. Det hade varit smuttigt om man kunde ändra data under drift, men det här är ju en budgethistoria.

Jag måste läsa artikeln noggrannt för det är en del som verkar lite oklart eller dunkelt. Vad i hela Fridas namn är "Hold Isolate".

Vad gäller allt annat måste jag ner i källaren och hitta PSUn jag testade mina moduler med så jag kan kolla en VCO (Voltage Controlled Oscillator) jag grävt fram.

Vad betyder ringen i schemat?? Kretsen ZN425 är en trevlig historia från Ferranti som hade en serie roliga DACar:

ZN425 - 8-bitars DAC med parallellingång OCH räknare (för att användas som ADC)
ZN428 - 8-bitars DAC med parallellingång
ZN435 - 8-bitars DAC/ADC med upp/ner-räknare och klocka
ZN436 - budget 6-bitars DAC (denna hade jag funderat på att använda men den kräver extern Vref)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gillar man ljud och audio och slikt ska man definitivt spana i gamla elektroniktidningar från gamla tider. Radio, Popular, Practical, Everyday Electronics jämt en rad andra som kan ha hetat Wireless World, ETI och kasta in franska, tyska och italienska så finns det oceaner att ösa kul projekt ur.
Jag nämnde tidigare de DIY-syntar som beskrivits i olika tidningar och en av dessa, och en som jag var VÄLDIGT sugen på att bygga var Practical Electronics Minisonic. Dock, när jag hör hur den låter (finns på Youtube) är jag glad att den liksom aldrig landade hos mig.

Men i mina samlade ... samlingar av syntrelaterat smågodis finns papper om en annan synt som publicerades som ett DIY-projekt i samma tidning. Den kom att heta Microsynth (även Clef B30) och den var väldigt udda på alla sätt och vis och jag trodde den var en sorts föregångare, men icke. Däremot låter den betydligt roligare trots sina begränsningar. fast man kanske har lyckats göra den roligare genom massa udda in-, ur- och omkopplingar.
Jag har tittat på denna udda pjäs till och från men fick nån gång för mig att där fanns kretsar som var väldigt omöjliga att hitta men så är faktiskt inte fallet. Jag är tvärtom ganska häpen att man använde LM13600 (LM13700) och inte LM3080. (Se på 17, man har faktiskt en 3080 i VCAn ...).

Jag tror vi lägger till den här på "VILL BYGGA LISTAN".
Microsynth.jpg
Beskrivning med schema under rubriken DOCUMENTS (pdf)

Microsynth på YT :tumupp:

Minisonic på YT :tumner:



Edit. Schemat på den udda sekvensern har satt brallor på myrorna ... fel! ... givit myrorna en hjärna .. typ! Det var mycket jag inte riktigt greppade men om man spanar in de olika kretsarna och tar rätt på vad de är för ena och vad de gör blir det ganska enkelt:
In i RAMet skriver man 5 bitar ton-data + 2 bitar trigg-data (när ska man skicka ut en triggpuls och på två kanaler.) + en reset-signal (börja om från början, börja om på nytt ...). Den senare hade jag svårt att förstå men den skrivs in med S2b i läge RESET WRITE och knappen RESET WRITE intryckt (det där får jag göra om på något sätt :humm: ).

Nästa grej var hur i hela fridens namn får man stopp på räknaren och gör så att den stegar upp ett steg för varje tangenttryck? Jo räknarna, 7493, består av en en-bits räknare (ingång pinne 14, utgång pinne 1) och en tre-bits räknare (ingång pinne 12). Som skissen visar med S1, är det oscillatorn som drar hela lokomotivet. Slår man över S1 är det monovippan (IC4) som stegar upp räknaren.
Även de allra mest enkla kopplingar (vilket detta är) blir plötsligt oerhört obegripliga innan man dekodat komponenttyperna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänk att jag fick något att fungera på min experimentplatta idag... :whoho:

Jag har eftersökt en spänningsstyrd klocka, alltså en klockgenerator vars frekvens (fyrkant på utgången) är proportionell mot en styrspänning som matas in på något sätt.

Den här enkla kretsen dök upp och jag började fibbla med den:

Bild

Frekvensen var väl inte optimal men så fort jag stoppade in en större konding ville oscillatorn inte vara med i ändlägena. Alltså var det vara till att krypa till krossen och köra en högre klockfrekvens och dela ner med en CD4024. Jag har ett frekvenssving på ca 1:6 och det får väl funka till att klocka min sekvenser (beskriven kort på sidan 19).
IMG_1445.JPG
IMG_1448.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av davidi »

HUGGBÄVERN skrev: 26 oktober 2021, 20:34:50 Gillar man ljud och audio och slikt ska man definitivt spana i gamla elektroniktidningar från gamla tider. Radio, Popular, Practical, Everyday Electronics jämt en rad andra som kan ha hetat Wireless World, ETI och kasta in franska, tyska och italienska så finns det oceaner att ösa kul projekt ur.
Jag har samlat på mig pdf:er av de Elektor-tidningar från 70-talet där det var en lång artikelserie om modulsynten "Formant". Nån gång när jag inte behöver tiden till annat vore det kul att bygga en.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska när det lugnar sig lite, titta igenom layouten till den T2000 synt jag skrivit lite om precis. Det blir att beställa ett mönsterkort innan jul och jag ska ha ett själv (kanske två), ett ska skänkas bort sedan kan jag tänka mig att sälja resten till självkostnadspris.

ETI har också publicerat flera olika syntar - T2000, 3600, 4600 och 5600 som nån polyfonisk. Practical Electronics har haft Minisonic och Microsynth samt ett elpiano. Radio Electronics har publicerat artiklar med PAiAs moduler (inte världens mest upphetsande kanske men lite kul).
Elektor har haft sin Formant och jag ska spana lite i italienska och franska tidningar och se om man pysslat med syntar där med.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det blev väldigt fina omkopplare från Kina. Jag fick göra nödvändiga justeringar på layouten till T2000, men det var små justeringar. Jag ser nu också en möjlighet att rätta till MG-1an. Tvåvägsomkopplarna är "tvingade på plats" och spaken har två lägen - rakt upp och åt ena hållet. Den ska ju liksom vara åt ena eller andra hållet. Spaken på trevägsomkopplarna är för kort och ska bytas rakt av. Tvåvägarna är en knivigare sak dock då benkonfigurationen inte stämmer med kortet riktigt. Det är fem omkopplare av var slag som ska bytas. KUL!!!!! :nene:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tyckte synten lät lite fesigt efter jag lagat sönder den .... jag tror jag vet varför :doh: .
IMG_1654.JPG
Nya och gamla switchen. Nu lär ju "spaken" nå en bit över panelen i alla fall.
IMG_1655.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ska vi tro att Moogen kan börja väsnas nu??

Jag fick greja med tvåvägs-omkopplarna men gjorde det betydligt snyggare än förut (lödde på enkardelig förtennt koppartråd från kopplingskabel och bockade till den så den passade "i hålen"). Nu ska maskinen skruvas ihop vilket inte är det lättaste enklaste - allt ska ut genom hålen och det ska matchas med en skena som låser kretskortets ena långsidan .... :gah:
IMG_1657.JPG
IMG_1672.JPG
IMG_1670.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar