Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Hur konstigt det än låter så förstår jag dig.

Det är inte målet som är grejen, utan allt kul som händer på vägen dit.
"Felsökning" borde även jag göra, min Bird Box mini verkar inte må bra.
Men jag pallar inte, det får vänta tills jag inte har annat att göra här..

Just nu är det mycket, och jag njuter av varje framsteg.

En sak jag undrar (har kanske frågat): Vilka högtalare testar du med?

Dina moduler menar jag, dom kräver väl lite för att du ska höra allt?

Själv kör jag Fluid.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Högtalare?! Ett par 800-liters exponentialhorn gjord med dubbla väggar av 24mm björkplywood med blästersand emellan. Går från DC - 100kHz ...

Jag har en liten högtalare med inbyggt batteri med linjeingång och BT. Funkar finfint eftersom jag slipper en väggvårta till. Nu ska du veta att jag bara TESTAR grejerna - funkar/funkar inte, brinner/brinner inte. Det är inget kvalitativt jobb. Jag har fyra par premiumhögtalare att lyssna på sen om jag vill.
lemon_curd.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En väldigt fjärran grunka men ändå en som är lätt att knåpa ihop. Jag nämnde den nyss - en sorts sekvenser som skapar triggsignaler till trumljud, enveloppgeneratorer.

Enklaste möjliga: En oscillator styr en räknare, skiftregister eller what-not, som genererar en rad pulser i tur och ordning (binärräknare och 1/8-dekoder låter inte helt fel eller bara en CD4017).
Utgångarna går till omkopplare, kanske 4 per utgång och dessa i sin tur grindas ihop till 4 utgångar (M²L). Ev får drivkretsarna på utgångarna grindas med lagom långa klockpulser.
Utgångarna skickas sedan runt på bra ställen i synten för att få lagom tajmade event. Alltså enheten används bara för att knåpa ihop styrpulser. En annan tanke är att ha klockgeneratorn synkad med andra enheter eller ha valbar drivning av en master clock generator.
A10785_012.jpg
Jag såg en sådan på Yuotube för några år sedan men i stället för omkopplare hade man ett bord där man lade klot i håligheter.
Och käckare än omkopplare vore typ ett patchbord där man satte piggar där man ville ha signal. Typ 3,5mm hörlurskontakter och hankontakter med dioderna lödda. Tyvärr blir det en DYYYYR lösning. 32 omkopplare från Electrokit kostar 170 spänn drygt.


M²L = Mickey Mouse Logic
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den där trigg-sekvensern verkar vara lättare att implementera än jag faktiskt anat (även om jag anat att den blir lätt att bygga). Men jag har lagt lite krut (skrapat ur 1-öres smällare) på supersekvensern. Jag ska ta hem lite småskit från Electrokit igen och fixa lite, sedan ska jag försöka pilla ihop den. Lite roligt att rattarna är i olika färger, banankontakterna i olika färger och så lysdioderna också i olika färger - allt placerat för optimalt resultat.

Sedan har jag kletat kylpasta på några oscillatorer. Jag kan ha nämnt att styrspänningarna är linjära men måste göras exponentiella i oscillatorn. Dock är omvandlaren lite temperaturkänslig och och temperaturen ändras kommer ju tonerna också att hamna fel, alltså har man en temperaturåterkoppling där ett temperaturberoende motstånd justerar strömmen genom omvandlaren så, oavsett temperatur omvandlaren ger allt rätt ström. Här är en skiss på ett utförande och tre olika oscillatorer med olika omvandlarkretsar (nästan).
A10785_012.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4483
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Palle500 »

Hur går det med ADSR kortets reperation?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur det går med vaddå?! Du skriver så fort så jag hinner inte läsa .... :vissla:
Palle500
Inlägg: 4483
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Palle500 »

Nu hör jag inte vad farbror säger, titta på Klickmans han får saker gjorda medan du lagar ungsbakad fåraherde. Imponerad att du fixar så roliga och trevliga maträtter. Blir sugen att lära mig :-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ADSR:en får vila medan jag försöker fixa allt annat. Min rack är i alla fall färdig och jag ska fixa färdigt sekvensern (den stora röda). Jag ska koka ihop en 555-oscillator med en enkel spänningsstyrning (vactrol).
IMG_20210128_124306_450.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Nu börjar det likna något, :tumupp: om inte annat så en stor burk med godis.

Örongodis, och ögongodis.

Kanske snart blir fler filmer? Hoppas det så man får lyssna på härligheterna där.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska löda ihop sekvensern. Jag har en del paneler att fixa till och noterar till min förskräckelse att jag har fem oscillatorer. Tre är fullt tillräckligt ... :vissla:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Ojdå, då blir det en Soundbrigade istället fär en Triad.

Bara att löda ner allt och börja om från början igen, förr eller senare får du ju till det.

Det börjar bli många rackare ser jag, :humm: moduler kallas det kanske.

(En Rack-många Rackare)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hoppas jag lött sladdarna rätt (rätta längderna). Imorgon löder jag (nästan) klart. Men fattas en spänningsstyrd klocka och så summerarna (två dubbla OPamapar, jag använder mina CA082). Det är 16 sladdar till GATE-utgångarna (kan också användas för att sätta sekvenslängden), 16 till potentiometrarna (vilka är parallellkopplade två och två) och 16 till lysdioderna. Alltså upplagt för katastrof ...
IMG_7322.JPG
IMG_7327.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite mer bilder av sekvensern som är nästan klar. NÄSTAN, var ordet, och NÄSTAN är ett skönt diskussionsämne i filmen Dirty Weekend med Lia Williams där Lia, i sin gestalt, BElla, stöter på Norman som är NÄSTAN psykolog. Men om han är NÄSTAN psykolog är han ju egentligen inte psykolog ... SE FILMEN!

Vad som fattas är en intern klocka - en 555 eller en CD4047 som ska sitta på ett litet kort med poten och som går via en kontakt (med strömbrytare) så man ska kunna koppla på en extern klocka om man vill. Fattas gör också två summerare/buffrar. DE hamnar på ett litet kort som dubbeltejpas på kretskortet.
IMG_0064.JPG
IMG_0066.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var ett himla gott vin jag var rekommenderad till mina Schrimp Dianne ... amerikanskt Lynx (vitt vin) ...

Jag har skrubbat av MOOGen idag; lossat tangenterna och polyfonikortet och tvättat av underdelen av chassit. Passade på att byta de två stora elektrolyterna i nätdelen. Nu ska jag väl kunna få tummen ur arschlet och skruva ihop den, men vill ju egentligen byta några av de fula 6,3mm kontakterna till hörlursuttaget och till pitch- resp triggingångarna. Det blir en resa till Kjell imorgon.
IMG_0061.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett dödsstort projekt är att skruva ihop den sovjetiska synten, men också att klona den. De här "prepatched" syntarna har redan alla naturliga förbindelser mellan modulerna klara redan, varför det kan vara svårt att "patcha ut" varje modul och göra om synten till en ren modularsynt. Orsaken att vilja det är att de åtta kort (egentligen tio) som synten utgör sitter på två stora moderkort (med dessa blir det tio kort), sitter på stora moderkort där potar och omkopplare sitter. Det arrangemanget avgör storleken på synten, rent fysiskt.
Hursomhelst, jag har kört alla (åtta) kort genom Sprint-Layout och har tagit fram Gerberfiler till dessa och jobbar just med de två moderkorten. Egentligen är det ETT moderkort, men det är av storleksskäl delat i två. Tanken är att skicka mina Gerberfiler till Kina och successivt ta hem korten och bygga ihop dem och göra mig en ny fräsch synt och kanske sälja övriga kort (med eller utan bestyckning) för en oskälig summa.

Det här är alla kort (utom moderkorten). Jag tycker ju att designen inte inte är direkt på topp, men troligen var korten handtejpade.
IMG_0060.JPG
IMG_0056.JPG
Så här ser VCO-kortet/korten (de ska vara två) ut när jag jobbat med det/dem. Alla komponenter är ryska men det finns ekvivalenter att köra med och jag har tom special-kretsarna som sitter i filtret. De udda förstärkarkretsarna i VCAn är en annan historia men man kan enkelt pyssla ihop något fungerande av några trissor och en dubbeltrissa.
3_VCO3.JPG

Jag skulle tillägga att jag hade en tanke att krympa korten så mycket det gick för att pressa kostnaderna bland annat. En packe (5 stycken) kort av de här typerna kostar runt $10, vilket gör $16 för en komplett uppsättning kort. Ett kort av halva storleken skulle kunna kosta $2 för fem kort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 20 mars 2021, 18:23:57, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar