Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6942
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Teknikern »

Hur menar du nu? Det är väl bara att kladda på,,,,,hur sen resultatet blir, tja det vet vi nog båda. :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag ska försöka fixa träpaneler till de andra (riktiga) syntarna och tänker mig nog hitta skivor (limträ) av björk eftersom det är ljust, hårt och lätt låter sig färgas in. Plast saknar den där förmågan att suga åt sig bets och lasyr.


Nästan (helt) OT; var hos däcksfirman/bilhandlaren/verkstaden i veckan och bilhandlarn hade fått in en Jaguar och han köpte på stört. När jag tittade in kunde inte låta bli att reflektera över träpanelerna som biltillverkaren kämpat med att få att se ut som plast. :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av JimmyAndersson »

:lol: :wall:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sitter och knåpar med ett "klaviatur", byggt av små svarta och vita momentana strömställare. Avkodaren är en rad SN74LS348 - 8-input priority encoder. 32 strömställare ger en 5-bitars binärkod jämte en "intryckt knapp signal".
Dels kan jag programmera 128-stegs sekvensern, dels sätta dit en DAC och få en CV till godtycklig modul.

Jag väntar fortfarande på kortet till T2000-synten men valde billigaste frakten vilket innebär transport via Tyskland. Men jag fick en förfråga från nån kille idag om Gerberfilerna till kortet och de fick han. Kul att få dela med sig. Måste bara skicka på honom några noteringar till.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I Flåklypa Nyheter meddelades att Reodor Fälgen hade uppfunnit en vätska som kunde upplösa alla nu kända material. Dock hade han lite svårt att hitta ett kärl där han kunde förvara vätskan (video om hemska syror).
Jag kan känna så ibland med, jag har kanske inte uppfunnit något men har lite kläm på balla kretsar som man skulle kunna använda till något. Jag skaffade på mig ett gäng specialkretsar för just ljudgenerering varav ett gäng kräver lite logik för att (snabbt) skriva saker i register för att ställa frekvenser, filterkaraktäristik, vågformer och mycket annat. Just SN76477, däremot, behöver bara lite kondingar och motstånd runtom för att göra oljud.


Jag fick en tokig idé idag men jag saknar det där kärlet som ska klara av att hålla vätskan på plats, fast i detta fall - balla kretsar men hur ska de utnyttjas.
I Popular Electronics 1975/12 finns beskrivet en skivspelare med direktdriven motor ... och en sorts musikmojäng med ett 40-bits skiftregister. Det registret kostar nära 1000 spänn på eBay. Men jag hittar ett 4x80-bits resp ett 4x60-bits FIFO och de kostar bara 3 resp 8 dollar. Men vad gör man med dem???
Ett FIFO är ju coolt för man kan klocka in data i en speed och klocka ut det i helt annat sprutt. Skulle man kunna ta analogdata från en ADC, klocka in det i registret och köra igenom med fördröjning, kanske tom köra runt det efter någon märklig princip (två register som ligger parallellt/seriellt på något sätt??). Om man snor ihop en (till) quantizer, kan man plocka ut data "mitt i" och fördröja. Castor föreslog HEF4557 eftersom det hade ställbar längd. Hur coolt vore inte det ....


Hittade en ny synth idag - Jen SX1000, en italienare. Cool maskin men jag tror T2000 är coolare.

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror jag fått PCB-filer till Jen-synten men de är på främmande språk (eagliska). I en spännande framtid skulle det vara kul att bygga denna udda pjäs.

Här en diskussion: https://www.njohnson.co.uk/pdf/JenSX1000Talk.pdf

Notera den sköna "VCOn". Det är egentligen en tangentbordsavkodare med oscillator och oktavomkopplare. Genom att trixa och joxa med diverse ingångar får man effekter liknande en analog VCO. Tyvärr är kretsen - SGS-Ates M110 - ganska svår (omöjlig) att hitta, men N Johnson har tydligen tagit fram en ersättare, men generellt skulle man kunna använda en toppoktavgenerator som i min snikmoog ... men det var inte ämnet för dagens predikan.

Jag snickrar lite på mitt kastangentbord. Det är inte vackert, men ska ge mig allt jag behöver till allehanda plågsamma ljudförsök.
IMG_2021.JPG
Måste ta mig an mina moduler också - här är min kbd controller (slänger mig med utrikiska). Den skickar en spänning ut till en räcka motstånd som sitter seriellt i ett klaviatur. Returen är en spänning som genereras när en tangent trycks ner. Den spänningen detekteras och översätts till en Volt/Oktav-signal som är anpassad för normala syntars signalprotokoll. Dessutom, vilket kan ses som lite trixigt, genereras trigg- och gate-signaler som indikerar att tangent tryckts ner - BÖRJA LÅTA!
Trigg är en kort puls medan Gate är en signal aktiv så länge tangenten är nedtryckt.
Jag har två klaviaturer men tänkte leta efter en sopig elorgel man skulle kunna sätta yxan i och rädda ett klaviatur till. Fyra oktaver vore lagom.
IMG_2023.JPG
IMG_2025.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

KBD-controllern är fädiglödd. Saknar 3.5mm stereo-kontakt.
IMG_2056.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Stora mönsterkort till T2000 ankom i morse. Omkopplarna sitter som ett smäck. Men först lite okulärbesiktning.
IMG_2060.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En bild till.
T2000_04.jpg
Måste skarva på potenbtiometeraxlarna.
T2000_07.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu löder vi .. inte just nu och inte vi, men nyss LÖDDE jag (inte lödade eller någon annan horrör). Efter en lugn natt kändes det bra att börja löda. Jag hörde hur det sköts salut före, under och efter tolvslaget. Jag bryr mig inte om att diskutera bruk eller missbruk av smällare. Det där med argumentationsfel är inte min grej. Anekdotiska logikfel får andra syssla med; jag använder upp en rulle oblyat lödtenn istället.

Dagens uppdrag: löda VCOn. En del komponenter får jag ta senare - en del motstånd ska nog vara av tajtare toleranser och jag har att till 170% kolla att det är rätt ekvivalenter till FETarna jag använder. Potentiometrar och omkopplare sitter där de sitter för att visa hur det kan se ut.
IMG_2097.JPG
IMG_2096.JPG
Jag kanske belönar mig för väl utfört arbete med en skvätt redigt fin bourbon senare.
IMG_2090.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hade ett bra men olustigt samtal med en kompis häromdagen. Han är väl lite man skulle säga "skör" och nu satt han hemma med en eländig hosta och en kran som rann trots att den var igensatt. Hans fru som jobbar med äldre hade valt att inte vaccinera sig och var också förkyld. Jag tänkte lite hur man kunde dels jobba med gamla och ha en man som inte hade 100% hälsa och riskera deras väl och ve genom att skita i vaccinet?!

Lite roligare var att jag fick en ljudburk. Nu trodde jag det var en Noise Toaster, vilken kan beskrivas som en mikrosynt, men det var en Weird Sound Generator vilken är mer av en drone machine. I burken fanns också en pedal.
Nu återstår att gå igenom burken och förstå vad som händer därinne. WSGn har jag full dokumentation över men pedalen är det värre med men jag tror det är en dist/fuzz där en vridomkopplare kopplar in ett gäng dioder för att sabba ljudet. Den kan jag egentligen sätta i en liten gul pedallåda jag har över och ha till electroguitaren och sätta dit en ekoenhet (PT2399) istället. Jag beställde just en sådan från Kina förresten.
IMG_2117.JPG
IMG_2112.JPG
IMG_2113.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Pedalen är en Gristleizer och jag har grävt fram en gul aluminiumlåda som kan få husera den. Jag ska strax se om oljudsmaskinen fungerar och har samtidigt fler tankar i röret.
Det vore väldigt käckt att ha en spänningsstyrd klocka till en sekvenser så att antingen sekvensern själv eller en yttre grunka (LFO) klockar den. Jag har kämpat lite med detta men inte kommit fram till något vettigt (som funkar på mitt bredboard). Den här används i PEs sekvenser från gamla tider:
Fig2.jpg
Istället för en 4007 och en 4001 kopplar man 4007an som två inverterare och en lös FET-trissa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag blev med en gitarrpedal till (presenterad ovan) och har nu tre stycken. Jag fattas lite delar (aluminiumlådor, fotswitchar). Att bygga dessa pedaler är kanske ett sätt att undvika lära mig ackord på electroguitaren.

Här är de tre tappra:
Nu-Drive (overdrive), Gristleiser (analog synteffekt) och Celeste Choral (echo/flanger).
IMG_2174.JPG
IMG_2176.JPG
Det är att notera att dessa stompboxar är uppbyggda lite annorlunda vad jag är van vid. Det är kompakt och det mesta (potar/omkopplare) sitter lött direkt på kortet så kortet monteras. De matas med batterier (9V) eller kraft utifrån.



På Youtube:
(Nästan) Nu-Drive
Gristleiser
Celeste Chorus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Burken strax ovanför men Ray Wilsons Weird Sound Generator (WSG) ska få sällskap av en ekoenhet:

https://www.aliexpress.com/item/4000507548251.html



Och tänkte att en voice recorder (ISD1820) skulle kunna vara kul:

https://www.allelectronics.com/mas_asse ... /ME-63.pdf



Sedan har jag blivit väldigt inspirerad att hitta på kul saker med skiftregister:

https://hackaday.com/2015/05/04/logic-n ... -register/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jaha, så kan det gå :oops: . Jag hade lagt ett bud på ett6 MIDI-keyboard på Tradera och det budet stod sig (ende budgivaren) nära tre dagar men när jag drack kaffe idag bjöd någon över med en tia. Ska sägas att keyboardet var sketabilligt.
Så sur och grinig (mer än vanligt) köpte jag ett liknande på Gear4Music. Det var en aning för-ägt (preowned på engelska; i USA är inget begagnat, bara för-ägt).
Samtidigt har jag börjat planera för att att färdigställa ljudapparaten till lillprinsen och idag gick en stororder till Krupp på några StuG ... nu har jag sett för många krigsdokumentärer på YT ... jag beställde en hel del (det sista) till Transcendenten.

Keyboardet som inte framställer toner genererar bara en sträng digitala koder som skickas via ett MIDI eller via USB och som sedan tolkas av en synt till exempel som kommandon som säger vad synten ska göra/låta.
Jag har ju 1 1/2 maskin som saknar klaviatur och blir besvärliga att spela på, även om jag nu inte kan spela ...
SubZero.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar