Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
highfive
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 juli 2019, 13:21:17
Ort: Göteborg

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av highfive »

Du är så inspirerande!
JAg vill bygga modulärsynt nu!
-Vet inte var jag skall börja.
MFOS -kan det vara en start?

Med vänlig hälsning, highfive / Björn i Götet
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det kan definitivt vara en start. Kolla Eddys blogg för lite inspiration.
En grundsats är:
2 x VCO
1 x VCF
1 x VCA
2 x ADSR
1-2 x LFO

Bonus
1 x RM
1 x ARP
1 X wavefolder
1 x Reverb
osv

Ska hämta upp bilen men jag kan sen tipsa dig om MFOS moduler lite grann.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara kort om mina paneler. Jag använder skräpbitar av 0.8mm aluzing från jobbet. Måtten har jag givit. Varför så ynklig plåt? BIlligt är gott!

För att få text och symboler använder jag Illustrator där jag först gör en "outline", alltså en ruta som visar storleken på panelen, sedan måttar ut hålen. Ofta har jag med en skiss av vad som ska sitta i hålet så jag ser att inget krockar. Därefter kommer text och symboler.
Jag printar ut panelstorleken och hålbilden på papper och använder detta för att markera hålen med en körnare och sedan borrar jag och avgradar hålen. Sedan använder jag ett montagelim (sprej) där jag spreja plåten även insidan, och pappret med texten. Fäster pappret på panelen och viker in det så det fäster lite runtom och lackar pappret för att få lite okänslig yta. Har använt flera lager sprejlack (Klarlack) men senast använde jag vattenfast lack (eller om det var vax??).
Sedan är det bara att montera det som ska sitta på panelen och göra fast kortet och löda alla sladdar hit och dit.

Varför så konstiga teckensnitt? Tja, varför inte. Det här är en experimentsynt och jag har aldrig känt ett behov av att göra saker efter konstens alla regler. Dessutom har jag inte möjligheter att få det att se professionellt ut (no big money for that).

Det här ska bli tangentbordskontrollern. Från klaviaturen får jag olika spänningar som ska skickas ut via CV-utgångarna. Sedan finns det avkännare so genererar trig- och gatesignaler så fort en tangent trycks ner. Jag har ingen kontakt till ingången från klaviaturen. Det är tre trådar - en till varje ände av klaviaturen och en till kontakerna (tänk potentiometer). En 6,3mm phonekontakt känns vettig - lagom stadig och bra men funderade även på en 5-polig DIN.
illustrator.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av Klickmans »

Skitsnygga klaviaturknappar du har där, med fler kan man få till några braha oktaver till, dubbla rader kanske?
Dom är ju så små så det behöver inte ta en massa värdefull plats heller på skrivbordet om man radar (3) dom.
Samtidigt måste man ju ha någorlunda ekonomi i bygget, kan tänka mig att bygg-kostnaden snabbt sticker iväg.

Bild

Men snyggt blir det med dom på bilden.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det här är ju mest för test och kanske för en lite minimaskin kanske. Man kan säkert para mina knappar (köpta för en struntsumma från KinaI med en Noise Toaster.
Ska man bygga en minimaskin ska man väl titta på SN-Voice, vilken jag nämnde nyss, eller om man vill göra det ännu enklare sno ihop Elrads ljudgenerator från 1979.

Här var en enkel maskin till att bygga: http://synpro.heimat.eu/docs/plastik_so ... o_1980.pdf
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har lovat Hi5 nån sårts förslagslista på bra moduler om man vill bygga en modulärsynt från början, men jag får ta mig några dagar till att fixa listan.

Jag har däremot hettat upp lödkolven idag igen och lött loss alla sura omkopplare från Moogen. Nu är de säkert inte sura utan har bara fått ett skönt lager gammal sur och upplöst skumplast. Men jag tog hem omkopplare av de två olika varianter som ingår - 2P2V och 2P3V. Trevägarna passade som foten i mössan men tvåvägarna saknade ett N.
Ersättningspotarna köptes i ett paket som just ersättningspotar till MG-1. Jag hittade sådana omkopplarpaket också men de kostade över tusenlappen så jag började söka på nätet efter omkopplartypen (hade då ingen typbeteckning) men hittade till slut rätt typ och beställde. Rätt modeller var Alco CST-022N och Alco CST-023N. Hittade man dessa modeller kom man undan betydligt billigare. De fem CST-022N jag köpte idag kostade 170 spänn totalt.
Vad har jag då ställt till med??
Två vridpotar bytta mot nya fäscha och av en variant (långa vinklade ben) som används i stompboxar. Lött loss alla 10 omkopplare och lött i de fem av rätt dimension jag hade hemma. Ska noteras att vipparmen är lite kortare men det är inget problem. Det som är ett problem är potentiometeraxlarna som är vanliga runda släta, så originalrattarna går inte på men det finns ju rattar som är Moogiga nog och sådana har jag hemma.
MooG_1.jpeg
MooG_2.jpeg
MooG_4.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Äntligen fixat en plåtabit till min keyboard controller samt två plåtabita till kommande XR2206-VCOn (beställer kort i dagarna). En rosa panel till filtret från Polivoks.
Resize of image0c.jpeg
Som sagt, snyggt men inte pråligt.

Jag ser att Ray Wilson hade gjort en del justeringar till tangentbordsavkodaren och jag har bara att kolla upp mina komponentvärden och jämföra. Vidare behöver jag några 1M-potar och till en annan idé skulle en LM566 komma till god användning. Finns inte att finna hos vare sig Bhiab eller Electrokit men på eBay och i Kina.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fick en idé om en annan sorts och väldigt 'versatile' sekvenser. Grunden är det vanliga: binärräknare -> dekoder -> TVÅ uppsättningar av potentiometrar. Ena uppsättningen skapar den välkända sekvensen av styrspänningar till VCOer o dyl medan den andra uppsättningen skapar en liknande sekvens MEN den matar man in i en spänningsstyrd klockgenerator som I SIN TUR klockar räknare.
Vad är vitsen med detta? Jo jag kan plötsligt styra längden på varje steg i sekvensen. Hur coolt är inte det på en skala mellan ... 100 och 100??

Tittar på den här enkla VCOn från Schmitzbits. Kanske en räknare får kopplas på för att få ner klockfrekvensen till rimligt värde.

Bild


Jag har en skock (stor) 100K-potar. De är linjära ( :tumupp: ) men dubbla ( :| ), de är små ( :tumupp: ) men har vanliga runda släta axlar ( :tumner: ). Råkade förresten beställa en uppsättning mönsterkort till logikkortet :vissla: .
SuperSeq - main bd.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett schema måste vi ha också. Fattas ett gäng buffrar som sitter på utgångarna från dekodern, men de får man tänka sig (OPampar bara) och två summerare från potarna.
Superseq.jpg
Kan ju tycka att 555:an är lite overkill bara för att fixa en snygg puls med fix varaktighet, men det fanns nog inga lediga grindar över.

Ritade lite på frihand hur en och samma (nästan) sekvens ser ut med fast tidbas och en spänningsstyrd/variabel.
Sekvensen.jpg

Ray Williams, MFOS, tog fram en liknande maskin, men jag tror nog Thomas Henrys (ovan) är enklare ändå.

https://www.soundtronics.co.uk/Datashee ... nt-Seq.pdf


(Lyssnar just på tredje Renaissanceplattan och ska avnjuta Rajah Khan. Syntsolot i den låten har jag länkat till i ett tidigare inlägg. Gitarrsolot i början är grymt.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sedan tänkte jag till. Toge man en 7555 och satte en vactrol istället för timingmotståndet kan man ju spänningsstyra 555an och dess frekvens. Eller ta en 40106.

Nu var det väl TopNotch som tjatade på mig (och fler har väl gjort det) och velat ha pip och yyyyyyyyyyyl. Alltså har jag börjat sätta ihop min allra första synt - SoundLab Mk1. Kort inköpt nån gång 2004 kan jag tänka, eller tidigare. Det är en komplett maskin med 2 VCO, Noise, VCF, VCA, LFO och en AR-generator. Moddad för 1V/oktav. Egentligen tänkt som en avancerad ljudmojäng i syntutförande; därav ingen temperaturkompensation på exp-generatorn.
Klippte små plåtbitar på jobbet idag för att förpassa kortet på lagom höjd. Jag ska göra en kompletteringsbeställning från Electrokit, men deras 12V/1A-trafo är slut i lager. Kan ju ta fram skalpellen och ta hem en 2x12V-trafo med samma effekt.
Inte lika mycket sladd att ha dit som på Mk2. Här är det väl drygt 40 sladdar upp till kortet medan Mk2 har det dubbla antalet förbindelser.
Soundlab_002.jpg
Soundlab_003.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fattas lite motstånd och och en och annan konding och jag förvånas över bristen på småsignaldioder. Dessutom börjar mitt lödtenn ta slut men jag får väl beställa några rullar när "löningen" kommer på måndag. Jag hoppas TME inte krånglar om jag vill beställa något kilo blyat.

Undras om jag har kvar rullen med blyfritt. Lödde lite med det en gång i tiden men djävlars vad svårt det var att få till det. Det här känns lite som med idiotin med drönarcertifikat till modellflygare - alla ska ha skit, inte bara dem som förtjänar det, ALLA!

Tillbaka till Soundlab. Jag har gjort två förändringar (tre egentligen): satt dit FINE-kontroller till oscillatorerna, inte bara COARSE (grov och fininställning av frekvensen), 1V/oktav-modden (redan nämnd) och så har jag tryck dit en extra pot och omkopplare för att kunna synka oscillatorerna med varandra.
Synkningen är en bra grej och den finns på mina moduler. Man ska kunna ställa oscillatorerna så de stäms av mot varandra för att få fetare ljud.

På tal om SoundLab och ytmonterat här är foton på en ytmonterad SoundLab. Den här otroliga version hittade jag hos http://www.davidhaillant.com/category/e ... ini-synth/. Tyvärr hittar jag inga filer för mönsterkortet. Å andra sidan är detta basmodellen utan de piffiga modifikationerna.
MFOS-4.jpg
MFOS-6.jpg
PS. Man vet att Einsteins längdkontraktion faktiskt fungerar och man vet att partiklar som färdas nära ljushastigheten ökar sin massa vansinnigt mycket. Det utnyttjar man ju i partikelacceleratorer. Tidsdilatationen är också uppmätt och (be)visad. Att påstå något annat är inte bara dumt, det är mycket dumt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av kodar-holger »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tack så himla mycket. Eftersom kidsen, eller snarare deras far inte hade uthållighet i mer än fem minuter att utforska synten jag gav dem (riktig synt), skulle, i framtiden en sådan här vara perfekt ... kanske?! :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Någon frågade om CEM3328, en filterkrets som inte längre är så lätt att få tag i (oerhört svår, ska man väl säga).

Hittade detta flöde på ett forum:
http://analogue-heaven.1065350.n5.nabbl ... 77469.html
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Löder, inte för glatta livet men nästan. Satte samma en inköpslista från Electrokit till tre oscillatorer (VCO), en LFOx4 och ett 24dB filter, alla omskrivna ovan. Slägnde på komponenter till den här 16-stegs sekvensern med dubbla potentiometerrader så man ska kunna styra klockoscillatorn som styr den. Och hamnade på kronor 963:58. Men jag gräver i askar och burkar och plockar in allt jag hittar på mönsterkorten. Troligen har jag haft speciella tankar med motstånd och kondingar jag hittar i påsarna men fattas jag något senare får jag väl beställa nytt sen.

Huvudkortet till sekvensern kommer singlande från Frankrike nästa vecka men jag har en plåtabit som jag kan borra och förse med lite käcka krumelurer som beskriver funktionerna.

Sedan funderar jag på SISTA TRE moduler: en kvadraturoscillator (LFO). Den har fyra utgångar som är 90° fasförskjutna. Den är som klippt och skuren att styra fyra VCOer för att få udda effekter.
Jag har en ritning på en VCLFO, en spänningsstyrd LFO. Plockar jag bort allt som genererar trekant och sinus passar den som mössan på foten till sekvensern. Slutligen kunde en envelop follower vara kul att ha.
Enveloppföljaren funkar rakt motsatt en enveloppgenerator. Den tar en ljudsignal, från en gitarr eller ett piano t ex och skapar en ny signal som följer amplituden på insignalen. Så här (bild från Wikipedia):
C_Envelope_follower.jpg
Något jag borde göra klart är en "dalek" av en blomkruka i plåt och en WSG (Weird Sound Generator). Det ska liksom bli ett tack till den som gjorde den fina batikade T-shirten jag fick i höstas.
WSGn kan byggas snyggt:

Bild

eller knasigt:

Bild

Jag går på den mer knasiga linjen:
kattong.jpg
hundong.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar