PCB design i Illustrator eller Rhinoceros

Berätta om dina pågående projekt.
Mertzi
Inlägg: 30
Blev medlem: 3 november 2014, 16:05:08

PCB design i Illustrator eller Rhinoceros

Inlägg av Mertzi »

Hej alla!
Jag håller på med ett projekt där jag skulle vilja formge bare-bone kretskort och ha mycket kontroll över den grafiska aspekten av kopparen, silkscreenen, soldermasken osv på kortet. Jag har tidigare ritat lite kort i Eagle, men då Eagle är hopplöst stelbent för den här uppgiften så skulle jag vilja använda något annat program som hanterar vectorgrafik, tex. Illustrator eller Rhinoceros som jag är hemma i. Att etsa kretskortet själv kan jag förmodligen göra som det är, men jag skulle vilja sikta på att beställa korten från en tillverkare istället, och det är här problemen börjar. De flesta tillverkare vill ha filerna i gerber-format, något om varken Illustrator eller Rhinoceros fixar. För att göra det hela ännu värre så skulle jag dessutom vilja ha möjligheten att göra "hål" i polygonerna, något som gerber formatet inte verkar klara särskilt bra...

Är det någon som har en idé om hur jag kan tackla det här problemet? Känner du till något script för Illustrator som gör detta eller någon konverteringsmjukvara som kan omvandla dxf, svg, png eller dyl. till gerber? Känner någon till någon PCB tillverkare som accepterar andra filformat som kan vara mer lämpliga för den här uppgiften?

Tacksam för alla tips och tricks!!
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: PCB design i Illustrator eller Rhinoceros

Inlägg av E Kafeman »

Förmodar att du från vektor-programmet kan exportera postscript eller dxf vilket sedan går importera i många PCB-program för skapande av gerberfiler. I nödfall borde även BMP fungera men man får se upp med skalningen av fina detaljer.
RFC420
Inlägg: 161
Blev medlem: 13 december 2012, 10:28:33
Ort: Stockholm

Re: PCB design i Illustrator eller Rhinoceros

Inlägg av RFC420 »

Vet inte hur mycket kontroll du behöver, men kolla in PCBmodE.
Mertzi
Inlägg: 30
Blev medlem: 3 november 2014, 16:05:08

Re: PCB design i Illustrator eller Rhinoceros

Inlägg av Mertzi »

Tack för svar!
@RFC420:
Har kikat på PCBmodE, men jag sitter på ett windows system utan erfarenhet av Linux eller särskillt mycket phyton programmering. Jag har inte lyckats få det att funka alls... vet inte om jag gör något fel eller om det helt enkelt inte går att köra i windows 10.


@E Kafeman:
Både Eagle och Altium har DXF importmöjligheter, men vad jag kan se så verkar de rätt primitiva och kan inte hantera kurvor eller splines, utan endast polylines, vilket gör att man tappar lite detaljer. Jag har inte heller hittat något sätt att definiera negativa former i något av programmen, tex. om man vill skapa en form som är som ett "O" med en fill mellan en yttre stängd polyline/kruva och en inre. DXF är ju bara en linje så programmet måste på något vis förstå att den ska fylla den första kurvan "utifrån" fram till den inre osv. Har du någon erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: PCB design i Illustrator eller Rhinoceros

Inlägg av TomasL »

Tror nog ärligt talat att du skall glömma detta, troligen kan inget PCB-Cad göra det du vill.
Korttillverkarna acceptarar bara Gerber av naturliga skäl.
Min undring är vad du är ute efter?
RFC420
Inlägg: 161
Blev medlem: 13 december 2012, 10:28:33
Ort: Stockholm

Re: PCB design i Illustrator eller Rhinoceros

Inlägg av RFC420 »

Mertzi skrev:@RFC420:
Har kikat på PCBmodE, men jag sitter på ett windows system utan erfarenhet av Linux eller särskillt mycket phyton programmering. Jag har inte lyckats få det att funka alls... vet inte om jag gör något fel eller om det helt enkelt inte går att köra i windows 10.
Det funkar under windows 10. Installera python 2.7 (32-bitars), lägg till det i path-variabeln i windows, installera pyparsing och lxml. Med det sagt verkar det vara ett jävla meck. Jag laddade ner det för jag tänkte att det skulle vara kul att testa, men jag hann inte långt in i dokumentationen innan jag insåg att det inte var värt det. Du kan ju kolla vad du tycker. http://pcbmode.readthedocs.org
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: PCB design i Illustrator eller Rhinoceros

Inlägg av überfuzz »

Jag gjorde ett inveckliat kretskort för några veckor sedan, invecklade lager alltså. Jag testade runt bland olika program och fastnade för KiCAD. Det är bra, men har inte stöd för vektorgrafik så vitt jag vet (finns mycket pluggar etc).
brrmek
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 maj 2012, 23:27:37
Ort: Ursviken

Re: PCB design i Illustrator eller Rhinoceros

Inlägg av brrmek »

Här finns en sammanställning av program. Fritzing klarar exempelvis svg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... A_software
Mertzi
Inlägg: 30
Blev medlem: 3 november 2014, 16:05:08

Re: PCB design i Illustrator eller Rhinoceros

Inlägg av Mertzi »

Mjae, så vitt jag förstår är PCB-tillverkning i grund och botten en serie silkscreen print och lite etsning och fräsning, så rent mekaniskt-tekniskt borde begränsningarna vara väldigt små när det kommer till det grafiska, det är ju en slags tryckteknik, men gerberformatet gör processen ganska stel, antagligen som en effekt av jakt på kontroll. Hittade den här tutorialen igår för Altium som ger en hyfsad ingång till att jobba med vektorer i något annat CAD program och sedan importera dem till Altium för export till Gerber: http://www.newelectronics.co.uk/electro ... les/61801/

Jag gjorde en testfil lite kvickt, och hela processen från vectorgrafik i Rhino/Illustrator till producerbar gerber verkar fungera. Exporteringen påverkar upplösningen men inte så hög grad att det är ett stort problem. Som man kunde gissa är inte Altium nån hejare på att hantera kurvor och polygoner, så processen är ganska tung för datorn och tar mycket tid att processa. Får jobba på och hoppas att det inte krachar vid mer komplexa kurvor. Har också vissa svårigheter att placera DXF importen i rätt koordinat och förstår inte heller var Altium placerar nollan vid importeringen, men träning ska väl ge färdighet antar jag... Ingen som sitter på ett svar om just detta?

Här är en rätt osexig bild på min testfil i en GerbView exporterad till .gtl (topplager)
Bild
robertr81
Inlägg: 1094
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: PCB design i Illustrator eller Rhinoceros

Inlägg av robertr81 »

Skriv svar