Elektroniskt tändsystem med Arduino

Berätta om dina pågående projekt.
Stenhammar
Inlägg: 21
Blev medlem: 9 april 2015, 20:18:25

Elektroniskt tändsystem med Arduino

Inlägg av Stenhammar »

Hej alla motorintresserade programmerare! Jag håller på med ett mycket förenklat Arduino elektroniskt tändssystem som avser ersätta brytarsystem på förgasarmotorer (veteranbilar och flygplan). Jag har utgått från en VW typ 1 motor som även används på flygplan (jag är flygtekniker). Detta projektet blev ett sätt för mig att fördjupa mig lite inom programmering eftersom jag läser till automationsingenjör nu (examen juni 2016).

Finns det någon där ute som kan hjälpa mig med mitt program och se om det går att göra ännu mer tillförlitligt och driftsäkert? Jag behöver även hjälp med hur jag ska testa systemet/programmet för att se att tändkurvan stämmer i verkligheten. Jag kan ju så klart testa på en motor direkt, men det tar lite tid. Jag funderar på att testa på gräsklipparen innan jag kör på en bilmotor.

Här är en video på min labbplatta med vevaxelsimulator (propellern) och två dioder som visar signalerna till tändboxen.
Det är anpassat för "smarta" wasted spark tändboxar (2 tändstift per spole) med inbyggd logik.

Jag bifogar ett utkast på en systembeskrivning och kod.

Koden är även här (uppdaterad 2016-01-19):

Kod: Markera allt

#include <Avr/interrupt.h>
#include <Avr/io.h>

//Pin definitions:
const byte HallPin1 = 2; // Pin nr 2  to Hall sensor
const byte HallPin2 = 3; // Pin nr 3 is also to Hall sensor
const int Ign1Pin = 8;  // (PORTB,0)
const int Ign2Pin = 11; // (PORTB,3)

volatile long int microseconds;          // The microsecondcounter value.
volatile unsigned int cranktime;         // Time from 3 degrees to where the coil should start to load.
volatile byte IgnSystem;                 // Statusword for active ign system.
volatile byte dwellTime;                 // The time the coil should charge (default is 0,004 seconds.

// RPM variables: