Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Ny verkstad och kontor
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=80083

Författare:  cjonash [ 20.26 2015-11-17 ]
Inläggsrubrik:  Ny verkstad och kontor

Efter alldeles för lång tid med både labb och kontor hemma i lägenheten, har jag till sist lyckats komma över ett kontrakt på en lokal som både passar i storlek, geografiskt läge och pris!
Och i dagarna så startar arbetet med att iordningställa den och flytta.

Det kommer bli både en del elektronikprojekt, byggprojekt och installationsprojekt - så jag tänker att det kanske kan passa med en projekttråd. Mycket bilder, är i alla fall planen, eftersom jag själv gillar att läsa dessa byggloggar med många fina bilder.

Så här ser lokalen ut idag, innan något är påbörjat:
Bilaga:
0001.jpg

Bilaga:
0002.jpg

Bilaga:
0003.jpg

Bilaga:
0004.jpg

Bilaga:
0005.jpg

Bilaga:
0006.jpg

Bilaga:
0007.jpg

Och en översikt i SketchUp (entré, toalett och pentry är inte med på ritningen):
Bilaga:
sketchup_001.jpg

Författare:  cjonash [ 20.34 2015-11-17 ]
Inläggsrubrik:  Första åtgärden - internet och el

Första åtgärden blev att ordna internet och el.

Med 3x20A och rikligt med vägguttag, inklusive ett 3-fas 16A uttag, så är nog det mesta av elen bra nog. Då det ska upp en mellanvägg (på samma ställe som det funnits en tidigare av märken i golven att döma) så behövs en taklampa till i det innersta rummet. Men det är tillsvidare det ända. Ett telefonsamtal till elbolaget var allt som krävdes för att lösa abonnemangsfrågan.

Till min glädje hade jag redan vid första visningen fått information om att Bredbandsbolaget finns i huset. Och detta så viktiga uttag bekräftade att det redan fanns indraget i lokalen:
Bilaga:
bredband_1.jpg

Därmed kunde jag flytta mitt befintliga abonnemang dit - ännu ett telefonsamtal och 30 minuter senare såg det ut så här när jag kopplade in min laptop:
Bilaga:
bredband_2.jpg

Författare:  cjonash [ 20.40 2015-11-17 ]
Inläggsrubrik:  Golv, väggar och kök

Hela lokalen är redan nymålad, men det skall upp en vägg till (mer om detta senare), och golvet behöver så klart bytas.
Dessutom har jag beslutat mig för att byta bänken i köket mot ett lite mera funktionellt IKEA-kök i miniatyr.

Ett besök på Bauhaus resulterade i inköp av detta golv:
Bilaga:
golv_1.jpg

En snickare är anlitad för att bygga väggen och lägga in det nya golvet. Planen är att det arbetet påbörjas så smått imorgon. Även leveransen av golvet sker då.

När jag ändå var i närheten, så gjorde jag ett besök på köksavdelningen på IKEA, och därifrån gick jag med följande plan:
Bilaga:
kök.jpg

Integrerat kylskåp, mikro, en spishäll och lagom mycket förvaring.

Författare:  Jonyverse [ 20.50 2015-11-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Ny verkstad och kontor

Ser fint ut!
Hur många kvadrat är det?

Författare:  cjonash [ 20.55 2015-11-17 ]

Ca 50-55 m2.
Om man bortser från entrén, kök och toalett så är lokalen i sin helhet ca 3.60 meter bred och ca 12,1 meter lång (det som syns i sketchup ritningen).

Författare:  qx5 [ 21.46 2015-11-17 ]

Vad är hyran?

Blir det inte instängt med små fönster långt upp?

Författare:  kankki [ 21.57 2015-11-17 ]

Intressant tråd! Den här ska följas :)

Författare:  cjonash [ 01.11 2015-11-18 ]

Hyran är 6000 per månad.

Frågan om fönster är intressant. Det är ju en källarlokal, så det är ju svårt att göra något åt det. Sedan tycker jag inte att de är väldigt små, även om de heller inte är stora.
När jag bodde i Stockholm hade jag också en källarlokal, med ännu mindre fönster som satt ännu högre upp. Jag hade inga problem med det då, och jag hoppas att det blir lika bra här.

Jag jobbar ju också en del med videoproduktion, och då vill jag ändå inte få in dagsljus i någon större omfattning så åtminstone då så borde det vara bra :)

Författare:  cjonash [ 13.10 2015-11-18 ]

Idag kom hantverkaren förbi med materialet till väggen, och vi gick igenom vad han ska göra eftersom jag inte kommer att kunna vara på plats när han börjar imorgon.
Bilaga:
byggmaterial.jpg

Strax därefter kom leveransen från Bauhaus med golvet.
Bilaga:
golv_2.jpg

Jag passade också på att mäta upp hur elen är kopplad, och kunde konstatera att alla uttag i hela lokalen (utom köket) sitter på samma 10A säkring.
Det var inte riktigt vad jag hoppats på, så kanske måste det dit en elektriker ändå. Jag ska börja med att försöka räkna ut hur mycket min utrustning drar.

Författare:  Nemo86 [ 20.40 2015-11-18 ]

Oooohh 55 m2 lyxigt värre, följer med spänning :)

Författare:  cjonash [ 20.08 2015-11-19 ]

Här kommer tråden första fail...
Tanken var här att presentera lite bilder på bygget av väggen. Jag kunde ju inte vara på plats när hantverkaren kom för att börja, men däremot tänkte jag komma förbi lagom till att ramverket skulle vara uppe. Trodde jag, i alla fall.

Det visade sig nämligen att han (och hans fru, som han för säkerhets skull tagit med sig som assistent) varit betydligt raskare än vad dels jag trott, och dels han själv indikerat tidigare. Väggen var i det närmaste färdig - bara några få gipsskivor kvar att sätta upp. Så något bildcollage på väggbygget blir det inte - det här är det enda jag kan bjuda på:
Bilaga:
väggbygge.jpg

När väggen nu ändå är på tal, så kan jag passa på att berätta syftet med den också. Tanken är att den innersta delen av lokalen, alltså bakom den nya väggen, kommer att vara ett kombinerat förråd och maskinrum. En av de saker som varit mest störande med att ha verksamheten i lägenheten (utöver platsbrist såklart) har varit ljudet från de olika datorer som står på mer eller mindre stora delar av dygnet (vissa servrar är alltid på). Det har gjort att jag i vissa fall modifierat nätaggregat och kylning för att få det tystare (oftast på bekostnad av högre temperatur), men tyst har det ändå inte blivit. Nu är tanken att få denna utrustning in i ett betydligt mera ljuddämpat rum. Därför är väggen byggd av dubbla skivor (en OSB och en gips) på varje sida, med isolering mellan (70 mm). Dessutom med en ljudisolerad och brandklassad dörr. Så ska förhoppningsvis det problemet vara löst...

Författare:  Nerre [ 20.14 2015-11-19 ]

Hur har du tänkt lösa kylningen av det rummet? Om det är en massa datorer som behöver kylas så betyder ju det att de alstrar värme. Om rummet är längst in är kanske ventilationen inte så stor där?

Författare:  cjonash [ 20.14 2015-11-19 ]

Disponeringen av lokalen kommer därmed att se ut så här:

Innerst blir som sagt maskinrum och förråd, med 2 st fullhöjds rack, och hyllor längs väggarna.

Rummet utanför (det som är kvar av det tidigare största rummet nu när väggen är uppe) blir kontoret. Det handlar alltså om en arbetsplats för videoredigering, programmering och allmänt administrativt arbete. Även några hyllor för böcker och pärmar.

Nästa rum (som nu kommer att vara det största) blir elektronikverkstad med tillhörande förvaring.

Det sista rummet, precis utanför köket, blir någon form av viloplats. Kanske en soffa, definitivt en plats där man kan sitta och fika eller äta lunch.

Författare:  cjonash [ 20.17 2015-11-19 ]

Kylningen av maskinrummet är en ännu olöst fråga...
Jag tänker mig att börja med att se hur stort behovet blir. Även om maskinerna visserligen alstrar en del värme, så är den definitivt inte i paritet med den ljudnivå som de genererar.
Även nu, hemma, med modifierad kylning så håller sig temperaturen inom ok gränser - men jag vill undvika dessa modifikationer bl.a. eftersom de tar bort all form av garanti.

Visar det sig bli ett reellt problem, så får det lösas med någon form av AC. Men jag hoppas att kunna undvika det.

Författare:  MadModder [ 20.45 2015-11-19 ]

Är det inte en friskluftsventil där till höger om fönstret?
Den kan du ju montera en tyst fläkt på i så fall.
Och så en ventil i nya väggen på motsatt sida.
Det går att få till en sådan utan läckande ljud med en bit ljuddämpad kanal på insidan.
Typ som han har gjort här längst ned http://www.brunzell.com/projekt/solfangare/steg8.htm

Författare:  Nerre [ 08.06 2015-11-20 ]

Varför ska han ha en tyst fläkt i rummet där han tänkt ställa bullriga datorer? :)

Sen är ju frågan om det är bäst att blåsa ut den varma luften eller om det är bättre att ta in kall luft och låta den varma luften gå vidare till resten av lokalen. Det beror på om man betalar för uppvärmningen eller inte och kanske även hur det är med temperaturer på sommaren.

Författare:  MiaM [ 23.02 2015-11-21 ]

Det beror också på sånt som kondensering och hur luftflödet i övrigt ser ut.

Författare:  MadModder [ 23.28 2015-11-21 ]

Nja, en fläkt där inne behöver väl inte vara så tyst kanske. :D
Och att blåsa in kall luft i ett varmare utrymme kan omöjligen skapa kondens utom just utanpå fläkten som blåser den kalla luften.
Jag har blåst in -20-gradig luft rakt in i min dator utan problem. Luften får ju bara en lägre relativ luftfuktighet så fort den träffar något varmare.
Och det är såpass hög genomströmning genom datorer så chassit hinner aldrig bli kallare än daggpunkten på luften på andra sidan.

Författare:  cjonash [ 14.08 2015-11-22 ]

Dagens gärning har varit att bära ut den gamla köksmöbeln, som nu kommer får ett nytt liv hos svågern. Förmodligen i hans lilla (hemma) ölbryggeri. Nu ska jag bara åka och köpa plugg till vattenledningarna, så att inte allt blir översvämmat om någon råkar vrida på huvudkranarna igen...

Tack för alla tips på ventilation. Jag har varit inne på MadModders idé på ventilation, om det visar sig nödvändigt. Jag hoppas ju att det inte behövs, men på framförallt sommaren finns ju en risk att det kan bli för varmt.

Det behöver inte vara en jättetyst fläkt (hoppas jag - hör jag den lär jag nu också höra annat jag inte vill höra), den ska bara inte väsnas alltför mycket ut genom ventilen heller (med tanke på grannen rakt ovanför).

Författare:  cjonash [ 15.13 2015-11-23 ]

Här kommer lite nya bilder från helgens och dagens gärningar.

Det gamla köket försvinner, om än bara till annan plats:
Bilaga:
gammalt_kök.jpg

Och så här långt på dagen så har hantverkaren gjort färdigt väggen, och börjat lägga golvet:
Bilaga:
golvläggning_1.jpg

På onsdag kommer en målare och spacklar väggen, sätter upp väv och målar.

Tyvärr är jag själv bortrest på jobb i Stockholm resten av veckan, så nästa uppdatering med bilder blir (förhoppningsvis) när golvet är klart. I bästa fall även hela väggen så när som på dörren som det var längre leveranstid på (ljudisolerad).

Författare:  cjonash [ 20.17 2015-12-01 ]

Det hade i alla fall hänt en del under tiden jag var borta på jobb.

Golvet var färdigt, och väggen nymålad:
Bilaga:
väggbygge_2.jpg

Listerna är också på plats, och han har gjort det ordentligt:
Bilaga:
golvläggning_3.jpg

Idag kom dörren på plats. Det är i alla fall inte genom den som det kommer att läcka ljud...
Bilaga:
dörr.jpg

Kvällen har jag använt till att montera ihop skåpen till köket. Imorgon är tanken att de skall hängas upp och få bänkskivan tillsågad.

Så här såg det ut när 2x IKEA leveranser hade varit på plats igår kväll:
Bilaga:
köksdelar.jpg

Här är bänkskåpen monterade:
Bilaga:
köksskåp_1.jpg

Och väggskåpen:
Bilaga:
köksskåp_2.jpg

Författare:  kankki [ 20.20 2015-12-01 ]

Trevligt :)

Författare:  cjonash [ 20.31 2015-12-01 ]

Det var också meningen att jag skulle köpt ett nytt skrivbord idag. Men det visade sig att IKEA har slutat sälja sin skrivbordsserie GALANT, som gick att kombinera till precis vad man ville. Istället har de gjort en ny serie, som inte låter sig kombineras alls, dels eftersom alla hörn är kraftigt rundade och dels eftersom ramarna inte går att bygga ihop. Ett stort streck i mina planer, eftersom tanken var att ha inte bara ett utan två stora bord byggda av den gamla serien. :evil:

Efter lite letande, och ännu mera funderande, så slutar det med en kombination bestående av dessa delar (från en annan leverantör):
Bilaga:
skrivbord_1.jpg

Så istället för ett stort skrivbord med hörn och påbyggnadsdel, så blir det ett ännu större (200x100 cm) bord utan hörn men höj- och sänkbart.
På detta kommer jag att bygga ett antal låga rack. Inte riktigt som på bilden här, men något med samma funktion:
Bilaga:
skrivbord_2.jpg

Det blir då den huvudsakliga arbetsplatsen. Hur labb- och verkstadsplatsen blir återstår att se - där var det ju också tänkt att användas IKEA skrivbord från början.

Författare:  cjonash [ 20.54 2015-12-01 ]

Och så äntligen ett lite mera elektronikrelaterat ämne. Faktiskt en fråga till den samlade kunskapen här...

Jag har köpt på mig ett par gamla Sony kontrollpaneler som jag skall modifiera (byta CPU kort) och använda till annat än de är tänkta till från början. Lyckligtvis hittade jag servicemanualen till dem också.

På dessa paneler sitter, utöver några displayer, en rad med knappar. Dessa har inbyggd belysning, och av schemat kan man utläsa att det är två stycken LED. Så här ser schemat ut för en knapp:
Bilaga:
schema.jpg

Pinne 9+10 är ju själva tryckknappen. Pinne 1+3+5+7 går till +5V (inga motstånd, utan direkt till matningen). Signalerna SD1, SD17 och SD9 är styrsignalerna för LED. De kommer från en latch (74HC574AF) styrt av CPU kortet.
Att SD1 styr den ena LED och SD9 styr den andra är ju givet. De har olika färger, och så långt är allt bra. MEN - varför finns SD17? Som jag läser schemat så kommer den att tända båda LED, men man hade ju fått samma effekt genom att aktivera både SD1 och SD9. Eftersom jag inte tror att man gjort så här bara för att det är kul, så gissar jag att det finns en bra tanke bakom det. Är det någon som kan utläsa varför från schemat?

Jag har inte enheterna ännu, och kan därför inte testa praktiskt ännu...

Författare:  MadModder [ 21.05 2015-12-01 ]

Verkar mystiskt... Jag tycker det ser ut som att om alla SD är låga går det 5V in på basen av Q13, som då öppnar och tänder den högra LEDen genom 120 Ω . Signal på SD17 så tänds den vänstra genom 100 Ω, stänger Q13, och då släcks den högra.
Tänder man mha SD1 eller SD9 är det bara 15 Ω till jord.
Q13 stängs också när SD1 är hög.
För mig ser det ut som man aldrig kan släcka båda samtidigt, utan den högra lyser alltid. Möjligen svagare pga 120 Ω.
:humm:

Författare:  cjonash [ 21.55 2015-12-01 ]

Se där ja, jag hade missat den lilla 5V matningen där.

När jag tänker efter så är det rätt logiskt det du föreslår, för det skulle ge en form av "backlight" på knapparna. Vilket ger god mening eftersom det är knappar med en transparent textfilm i.
På ett annat ställe i schemat (där jag nu hittade en identiskt kopplad knapp) så har de benämnt signalerna TAKEG, TAKET och TAKEY (SD1, SD17 respektive SD9).

Om din teori stämmer, så kan man anta att den vänstra dioden är grön (G), och den högra är gul (Y). Om jag förstod dig rätt, ger det då följande tabell:

Alla 0 = Svag gul
SD1 = Grön
SD17 = Svag grön
SD9 = Gul

Det är väl inget i konstruktionen som hindrar att man även ger SD1+SD9, och får någon gul/grön färg?

Författare:  MadModder [ 15.02 2015-12-02 ]

Nej det borde gå bra tycker jag.

Författare:  cjonash [ 23.32 2015-12-02 ]

Dagens arbete (i lokalen) har till största delen bestått i att montera upp köket.

Här är skåpen uppsatta:
Bilaga:
kök_1.jpg

Och här är bänkskivan tillsågad och mikron installerad:
Bilaga:
kök_2.jpg

En tur till IKEA resulterade i ett inköp av delar till en IVAR hylla, bestående av totalt 6 sektioner. Totalt inte mindre än 36 hyllplan (plus några extra).
Dessa skall monteras i det innersta rummet, som kommer att fungera som förråd utöver att vara serverrum / maskinrum.
Om allt går som det ska, kommer de att levereras imorgon. Och monteras direkt då jag har en kompis på besök som hjälper mig.

Författare:  cjonash [ 01.06 2015-12-04 ]

Idag levererades och monterades hyllorna till förrådet.
Bara en av många saker som kommer vara ett rejält lyft gentemot det tidigare hemmakontoret.

Monterat, men alla hyllplan är inte på plats:
Bilaga:
förrådshyllor.jpg

Snickaren har satt upp täcksidor i köket, så nu återstår för hans del bara att bygga ett "datagolv" i det innersta rummet. Tanken är att racken skall stå på detta, så att överskottskabel kan gömmas under golvet.

Författare:  Nerre [ 07.21 2015-12-04 ]

Hur ser fönstren ut, har du ordnat nån form av insynsskydd? Tänkte för att minska lockelsen för spontana inbrott, ser de att det står grejer som ser värdefulla ut där de nog försöka även om det sitter galler för fönstren.

Författare:  cjonash [ 22.59 2015-12-05 ]

Insynsskydd är inte ordnat ännu, men det skall bli någon form av sådant. Har inte bestämt ännu om jag ska använda en film på fönstret, eller någon variant av gardiner. Eller kanske en kombination (film i förrådet, gardiner i arbetsutrymmena).

En fundering: i det som skall bli labb och verkstad, hade jag ju också från början tänkt att bygga arbetsbordet av IKEA's skrivbord. Nu är ju det inte möjligt längre, så jag tittar på olika lösningar. Men en fråga som blivit aktuell (den borde egentligen varit det redan från början) är vilket material bordet skall vara av. Det är ju olika faktorer som spelar in här; utseende, tålighet och underhåll. Från början var ju planen björkfanér, men det är inte helt säkert att det är det bästa alternativet.

Vad hade ni velat använda för ytskikt? Rent trä, lackat trä, laminat, fanér? Färg? Ytan kommer användas för elektroniklabb (med lämplig esd matta), lödning, montering (datorer etc) och packning. Så slitaget skall inte underskattas... (tänk datorlåda av rackmodell som flyttas runt under monteringen).

Författare:  mrfrenzy [ 23.07 2015-12-05 ]

Jag använder rent trä. Ekskiva i lämpliga dimensioner finns på k-rauta. Det är väldigt hållbart och om det blir slitet är det bara att slipa.

Författare:  Nerre [ 12.39 2015-12-06 ]

Gardiner ser ju mest "oskyldigt" ut, är det öppningsbara fönster kanske bubbelplast mellan fönstren kan vara nåt (då ser det som man försöker isolera lite extra bara:) ). Jag har faktiskt funderat på det senare här hemma i garagefönstret (för att få lite extra isolering alltså).

På jobbet har vi laminatskivor på labb-bänkarna, men sen ovanpå den ligger en 2-3 mm tjock plastmatta (transparent) som kan bytas om den blir sliten eller om råkar lägga lödpennan på den så det blir smältmärken.

Visst går trä att slipa, men för en arbetsbänk känns det rätt overkill. Då kan man lika gärna köra spånskiva och byta om den blir för skadad.

Författare:  cjonash [ 17.22 2015-12-07 ]

Idag kom (till slut) skrivbordet - med transportskada! Ett par fina avskavningsmärken, placerade precis så att de inte döljs av skärmar eller tangentbord :evil:

Funderar fortfarande på val av bord till labbhörnan. Lutar lite åt laminat, men har inte kunnat bestämma mig än.
Annars har en stor del av dagen gått åt till att titta på olika youtube klipp om hur man lägger på träfaner. De bordsrack som skall stå på skrivbordet skall helst vara i björkfaner, precis som bordet, men formen gör att det inte går att bygga av färdigfanerade skivor. Överväger nu om jag skall ge mig på att göra det själv eller att lägga ut det på någon som är proffs på det...

En sak som jag dock till slut beslutade mig för att inte göra själv är switchar för elen i racken, något som var planen från början:
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=79923&start=15

Det blir helt enkelt inte prisvärt i förhållande till vad man får för funktioner. Istället blev det en sådan här:
Bilaga:
PDU.jpg

Anledningarna till att jag önskar styra individuella uttag är dels för att få sekvensstart när man slår på strömmen (för att skona UPS och säkringar), dels för att all utrustning inte används hela tiden. T.ex. så används inte videoutrustningen om jag bara programmerar eller jobbar med administrativt arbete. Då är det trevligt att enkelt kunna slå av och på den utrustningen när den behövs. Den nya planen är att "bara" bygga en manöverpanel, som får styra switchen antingen med nätverk eller seriellt.

Författare:  swesysmgr [ 18.51 2015-12-07 ]

cjonash skrev:
Vad hade ni velat använda för ytskikt? Rent trä, lackat trä, laminat, fanér? Färg? Ytan kommer användas för elektroniklabb (med lämplig esd matta), lödning, montering (datorer etc) och packning. Så slitaget skall inte underskattas... (tänk datorlåda av rackmodell som flyttas runt under monteringen).
Valfri skiva med utbytbar tunn skiva ovanpå, jag kör masonite. Billigt, enkelt att såga till i samma form som bordsskivan, kan användas som målningsunderlag när den blivit för dålig för elektronikbordet och kan ställas undan om man tillfälligt vill snygga till.

Författare:  MiaM [ 00.43 2015-12-08 ]

Angående bordsskivan så borde väl det material som golvläggare tycker är slitstarkast som trägolv också vara bäst för bordsskivan?

Vad jag kan se ur schemat med lysdioderna så är funktionen såhär:

SD9 tänder alltid högra LED:en med full styrka.

SD17 släcker bakgrundsbelysningen via högra LED:en.

SD1 tänder vänstra LED:en med full styrka och släcker också bakgrundsbelysningen via högra LED:en.

Är alla tre individuella eller är SD17 möjligtvis gemensam för alla eller nåt sånt? Om den är individuell så är tanken kanske att den används för att tala om för användaren vilka knappar som över huvud taget används för ögonblicket.

Författare:  cjonash [ 23.07 2015-12-08 ]

Idag avslutade hantverkaren sitt arbete i lokalen, så nu återstår bara mitt eget... :)

Köket fick väggskivan på plats (och dörren kapad i underkant för att passa med det nya golvet):
Bilaga:
kök_3.jpg

Återstår att montera alla luckorna och sätta dit blandaren.

Sedan byggde han min version av datagolv - där serverracken senare skall stå. Gott om plats att gömma kabel under golvet, och dessutom snyggt:
Bilaga:
Datagolv_1.jpg

Bilaga:
Datagolv_2.jpg

Och från posten fick jag en avi att mitt paket med kontrollpanelerna hade kommit. En snabb test visar att knapparna kan visa 4 olika färger: svag grön, grön, svag gul och gul. Oklart om det går att släcka helt - alla är i alla fall tända direkt när man slår på strömmen (och eftersom den inte kan kommunicera med den enhet den en gång i tiden kontrollerat, så fungerar inga knappar):
Bilaga:
Sony_1.jpg

Givetvis öppnade jag locket, och en sak jag inte räknat med var att kabeln mellan manöverpanelen och CPU kortet var av typen "flatkabel som sticks in i kontakten". Det är ju CPU kortet jag planerat att byta ut, och jag hade väl hoppats på en helt vanlig flatkabel med IDC headers... Framför allt hade det varit enklare att labba då.
Bilaga:
Sony_2.jpg

Författare:  MadModder [ 14.32 2015-12-09 ]

Ser ut som flat flex-kabel.
Men det är nog inte omöjligt att löda loss kontakten och göra sig en adapter till vanlig 2,54mm pin header.

Författare:  pbgp [ 15.12 2015-12-09 ]

När jag ville ha ett bra bord till labb-ytan så bevakade jag blocket efter ett "packbord". Till slut fick jag ett gammalt och välanvänt för några hundringar. Typ ett sånt här:

http://www.blocket.se/sodermanland/Nya_ ... 195815.htm

Ytan är hård och bra. Mitt bord har många märken efter knivar och annat, men det är ändå en ok yta. En bonus är att jag fick med två hyllor att ställa instrument på.

Författare:  cjonash [ 23.32 2015-12-14 ]

Idag påbörjade jag bygget av det rack som kommer att stå ovanpå skrivbordet (under monitorerna).

Först lite uppfriskning av gamla skolkunskaper (geometri), och tillsågning:
Bilaga:
Skrivbordsrack_1.jpg

Bara två bitar blev feltänkta, och efter korrigering är det tid för provmontering:
Bilaga:
Skrivbordsrack_2.jpg

Det visade sig att en bit till är fel, så den får göras om imorgon. Jag hann också med att handla både lim och några extra tvingar, så förhoppningsvis kan allt limmas ihop imorgon.

Författare:  Perkla [ 19.39 2015-12-15 ]

Blir jävligt bra det här tycker jag, alltid roligt att renovera upp o sen flytta in sina saker när det är snygg och luktar gott osv... vad är tanken att du ska ha i denna lokal i första hand ? bara kontor eller massa annat åxå ?

Författare:  MiaM [ 03.44 2015-12-17 ]

Om du ska montera 19"-enheter med sluttande front på racket så kanske du skulle fasa framkanten på överdelen åt andra hållet så att 19"-enheterna kan nå ända till rackets överkant? Eller så är det kanske en dålig idé...

Författare:  ensten [ 17.30 2015-12-28 ]

Vad ska du ha i racket?

Författare:  lond [ 18.37 2015-12-28 ]

Nerre skrev:
På jobbet har vi laminatskivor på labb-bänkarna, men sen ovanpå den ligger en 2-3 mm tjock plastmatta (transparent) som kan bytas om den blir sliten eller om råkar lägga lödpennan på den så det blir smältmärken.
Kanske byta mot en ESD-matta för att minska eventuella skador och smält plast brukar inte vara bra för lödspetsar?

Vilken skiva går nog bra och täcka den med en ESD-matta. Om man använder en spånskiva så hade jag monterat en kantlist i massivt trä.

/// Marcus

Författare:  cjonash [ 09.21 2015-12-29 ]

MiaM skrev:
Om du ska montera 19"-enheter med sluttande front på racket så kanske du skulle fasa framkanten på överdelen åt andra hållet så att 19"-enheterna kan nå ända till rackets överkant? Eller så är det kanske en dålig idé...
Ja, det hade man ju kunnat gjort - tänkte inte på det. Visserligen hade det blivit lite mera jobb i hörnen (övergången till sidorna), men det hade säkert gått att lösa. Nu är det ingen idé att göra det eftersom höjden är anpassad till rack-listerna...

Perkla skrev:
vad är tanken att du ska ha i denna lokal i första hand ? bara kontor eller massa annat åxå ?
Kontor, vilket i mitt fall innebär en arbetsplats för både administrativt arbete, utvecklingsarbete (programmering) och videoproduktion (redigering). Dessutom en "verkstad" för elektronikarbete eftersom min hobby börjat få plats i mitt arbete också. Till sist får det fungera som lite förråd också - jag har ju samlat på mig en del utrustning och "bra-att-ha" saker genom åren...

ensten skrev:
Vad ska du ha i racket?
I bordsracket skall det sitta dels ett mätinstrument av denna typ:
Bilaga:
bmd_waveform-monitoring.jpg

Samt en kontrollpanel:
Bilaga:
bmd_smart-control.jpg

Sedan skall det sitta två kontrollpaneler för ljud- och elstyrning, samt uttagspaneler med USB, ljud, 12V och nätverksuttag:
Bilaga:
patchpaneler.jpg

Den sista bilden visar uttagspanelerna och den gamla ljudstyrningen. Tillsvidare får den väl följa med - så återstår att se om jag någonsin får tid och lust att bygga en ny... :)

Författare:  cjonash [ 15.34 2015-12-30 ]

Eftersom jag varit bortrest under julhelgen, har det varit ett litet uppehåll i byggandet. Men en del blev gjort innan jag reste, och nu i mellandagarna blev det lite mera gjort.

Innan jul blev bordsracket limmat och lackat, så det är färdigt nu:
Bilaga:
Skrivbordsrack_3.jpg

Och i mellandagarna så påbörjades bygget av de två rack som skall stå i förrådet.

Först montering av själva racket:
Bilaga:
Rackbygge_1.jpg

Tyvärr missade jag att ta en bild när delarna var hopsatta, men idag byggde jag skåpen som racken skall stå i (eller ramas in av):
Bilaga:
Rackbygge_2.jpg

Bilaga:
Rackbygge_3.jpg

Bilaga:
Rackbygge_4.jpg

Bilderna visar ett rack - det skall stå ett likadant bredvid. Lite halvt beskuret på den ena bilden ses delarna till det som blir den bakre delen av racket.
Varje rackmodul består alltså av 2 st IKEA köksskåp och ett rack. Det ena skåpet är kapat så att det totala djupet blir 105 cm. De står rygg mot rygg, så att det senare blir möjligt att montera dörrar. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska göra det eller inte - det beror bl.a. på hur varmt det visar sig att det blir. Men det känns bra att ha möjligheten. Racket skruvas fast i skåpen dels i botten (och då även ned i golvet), dels med 35mm distansrör i sidorna. Ett hyllplan skruvat i toppen på racket och sidorna på skåpen kommer att fungera som extra stabilisering.

Tyvärr lyckades jag knäcka det ena skåpet vid monteringen, så nu får det bli en tur till IKEA och skaffa ett nytt. Tur att de är på rea... För säkerhetes skull var de ett av de kapade, så att jag måste göra nya kapningar också (det är inte min favoritsysselsättning).

Författare:  MiaM [ 20.11 2016-01-01 ]

Rackarns med racken!

Om du vill kunna stänga luckor men inte hindra så mycket värme så skulle du t.ex. kunna ha lite för korta dörrar så att det alltid är öppet överst och nederst, eller så skulle du kunna köpa "vitrinluckor" och montera in något trevligt metallgaller istället för glaset. Det blir antagligen enklast att tillverka sådana luckor själv av lämpliga brädor, kanske.

P.S. passa på att montera in bra belysning i racken när allt är tomt. Jag vet inte riktigt i vilken mån det kan tänkas behövas för din del men generellt verkar det vara en bra idé.

Författare:  cjonash [ 18.08 2016-01-02 ]

Tack vare IKEA's produktutbud, så blir eventuella dörrar automatiskt lite kortare än skåpen... I alla fall om jag inte skall bygga dem själv. Även om det går att få högskåp med höjden 224 cm, så är de högsta dörrarna bara 200 cm. Det är också anledningen till att jag måste kapa skåpen; skåp i höjden 200 cm kan fås antingen 60 cm djupa eller 37 cm djupa (som hade passat perfekt). Men de är för korta för mig. Och 224 skåpen finns bara med 60 cm djup...

Så den, ännu väldigt vaga, planen är att ta dörrar med höjden 200 cm, och sedan sätta ventilationsgaller över och under.

Författare:  cjonash [ 19.37 2016-01-20 ]

Det har varit lite dåligt med uppdateringar på det här projektet ett tag... Det beror till viss del på att inte så mycket har hänt - det har varit mycket jobb som har gjort att det har varit begränsat med tid att jobba vidare med bygget. Men nu har det i alla fall blivit en del framsteg gjorda.

Skåpen till racken är färdigbyggda, och hål i golvet för kablarna är uppsågade (även om det på bilderna inte är färdigsågat):
Bilaga:
Rackbygge_5.jpg

Här återstår att skruva ihop det andra racket, och skruva fast dem i golvet och i en hylla i överkant. Samt att montera kabelstegar i bakkant av skåpen.

Nätverkskablar är dragna mellan rummen i för ändamålet uppskruvade kabelkanaler. Här saknas bilder, men det sitter ett dubbeluttag där inkommande internet kommer in (i det som skall bli labbrum), och ett dubbeluttag där printern skall stå. Andra änden av dessa fyra kablar slutar i två dubbeluttag som sitter vid väggen in till racken - där skrivbordet senare skall stå. Därifrån drar jag löskabel, tillsammans med kablarna från skrivbordet, in i racken via datagolvet. På så sätt behöver jag inte skruva ner kabelkanaler och uttag den dag jag ska lämna lokalen, eller den dag jag eventuellt vill bygga om något.

Idag monterades bordet i det som blir labb och verkstad, och skenorna skall hålla uppe konsolerna till hyllorna är uppskruvade. De senare efter en del extra arbete, då de första två 6x75mm skruvar som skulle hålla skenorna på plats gick av efter att skruvats in ca 20 mm. Så det fick bli en tur till järnhandeln för att köpa nya skruvar av en bättre modell. Nu sitter de ordentligt fast! Så här blev bordet:
Bilaga:
Elektroniklabb_1.jpg

Bilaga:
Elektroniklabb_2.jpg

Den exakta placeringen av hurtsarna är inte klar, och hyllorna kommer också upp lite senare.

Författare:  MiaM [ 01.08 2016-01-22 ]

Det blir fint!

Lite synd egentligen att det där trefas CEE-uttaget sitter vad jag kan se relativt lågt. Den här typen av lokal är kanske undantagen, men generellt gäller i t.ex. "bostadsmiljöer" å sånt att uttag utan petskydd ska sitta minst 170cm över golv.

Författare:  cjonash [ 16.53 2016-01-22 ]

Ja, här sitter uttaget bara ca 1 meter över golvet. Å andra sidan så sitter de flesta 3-fas uttag som jag har sett på ungefär den höjden. Nu är jag visserligen mest i olika studios, sporthallar och teatrar, men reglerna borde väl vara de samma?

Igår blev det första labbet genomfört i lokalen! Det handlade om en 4K test av vår grafikmaskin, och än så länge ser det bra ut. Den klarar 2160p25, och så fort UPS lyckas att leverera det nya videokortet så skall det testas om den klarar 2160p50 också.

Först ett test med Blackmagic's egen mjukvara, för att testa dator och videokort:
Bilaga:
Elektroniklabb_3.jpg

Sedan ett test från våran egen mjukvara:
Bilaga:
Elektroniklabb_4.jpg

Att hitta en TV som stödjer 4K 2160p50 visade sig inte vara helt enkelt, speciellt inte om man vill ha en som är platt. Men till slut hittade jag en Samsung, och den verkar fungera bra.

Idag monterade jag ihop skrivbordet, och hängde upp TV'n på sin plats på väggen:
Bilaga:
Kontor_1.jpg

Det återstår en del montering av möbler och hyllor, sedan kan installationen av utrustningen påbörjas på riktigt.

Författare:  cjonash [ 10.23 2016-01-24 ]

Jag har en kollega från Tyskland som är på besök och arbetar med mig i Göteborg den här veckan. Utöver jobbet, så har han också hjälpt till lite med lokalen.
Igår fick vi skruvat upp alla monitorerna på skrivbordet, och det kändes bra att få se att det fungerar i verkligheten också, och inte bara på mina kladdiga skisser:
Bilaga:
Kontor_2.jpg

Ett bakslag kom dock när vi, som en del av vårat ordinarie arbete, skulle testa att kompilera för OSX från Delphi. Då krävs en Mac, och jag har en Mac Mini för just det ändamålet. Den har inte varit använd på två år, och när vi skulle starta den så visade den sig vara helt död. Jag har också en annan Mac Mini med Windows på. Vi provade att byta nätaggregat mellan dem, fortfarande utan att det fungerade. Så en styck dött Mac Mini moderkort är slutsatsen av det... :evil: Den tillfälliga lösningen blev att byta hårddiskar mellan dem, så får jag se hur jag ska gå vidare. Ett nytt moderkort kostar ju nästan lika mycket som att köpa en ny dator av samma modell.

Författare:  cjonash [ 15.59 2016-01-24 ]

Dagen har, förutom lite experiment med OSX-programmering, bjudit på montering av IKEA-lådor till hurtsarna i labbrummet. 20 st för att vara noga. Dessutom är hurtsarna nu placerade (sånär som en, som fortfarande inte fått sin riktiga plats) och fastskruvade i bordsskivorna:
Bilaga:
Elektroniklabb_5.jpg

Mellan de två högra hurtsarna satte vi upp rackskenor, så där finns nu utrymme för att placera en nätverksswitch, en labbdator (skulle ha varit den ena Mac Mini'n, men nu får jag se hur det blir) och så småningom ett Power Supply för fasta +5V, +/-12V och +/-15V som jag har (preliminära) planer på att bygga.

Sedan målade jag kabelgenomföringar till hålen i rackgolven. Några ventilationsdelar fick ett nytt användningsområde:
Bilaga:
Rackbygge_6.jpg

Bilaga:
Rackbygge_7.jpg

Författare:  MiaM [ 03.26 2016-01-27 ]

:tumupp: :tumupp: :tumupp:

Tips: Om ni inte redan gjort det: Rundfila nedre kanterna på rackskenorna mellan hurtsarna, eller sätt dit något nedanför (rundad kloss av trä). Annars kommer någon förr eller senare sätta sig där med benen under bänkskivan och sedan riva sig på nedre yttre hörnet på rackskenorna. Ja, detta givetvis endast om det inte redan börjar bli fullproppat.

Förresten; nu minns jag inte riktigt hur skisserna såg ut men blir det skåp/hyllor ovanför bänken i elektroniklabbdelen? Det är bra++. Min erfarenhet är att det är faktiskt inte särskilt bra med mycket bänkyta, den blir ändå bara fylld med "projekt" som sen ligger där i sju år till man får psykbryt och bestämmer sig för att möblera om, och när man då ska flytta grejerna så har skruvarna till sakerna rullat iväg och blandats ihop med andra projekt. Om man däremot har många hyllor så är det lättare att ställa undan ett projekt innan man river fram nästa. Visst går det att ha flera projekt på gång samtidigt även på en begränsad bordsyta men den inbjuder ju till att hålla bättre ordning. Givetvis är det en fråga om hur man är som person, men jag har märkt att jag inte är ensam inom elektroniknörderiet att ha extremt svårt för att hålla nån slags ordning :wink:

Författare:  cjonash [ 09.00 2016-01-27 ]

Bra tips för rackskenorna, MiaM! Jag hör själv till den kategorin av människor som alltid lyckas hitta en vass kant att skrapa ben, knä eller armar mot...

Det är tanken att det skall bli hyllor ovanför bänkskivorna. Det sitter en skena där nu (fast den syns inte riktigt på bilderna) för att hänga skenor till Lundbergs-konsoler (typ samma som ELFA-konsollerna). Dessa går nästan ned till bordskanten (ca 30 cm över), så beroende på vad man väljer för avstånd får man in 3-5 hyllor på höjden. Där är planen att placera sortimentskåp, en del instrument och så projektlådor.

Det där med att låta projekten bli liggande om man bara har ytan till det, är nog också något som händer hos mig ( ibland... :vissla: )
Men det är ju aldrig försent att förändra sig :)

Författare:  cjonash [ 20.22 2016-01-29 ]

Efter att UPS inte lyckats att leverera mitt paket fick jag åka och hämta det själv hos UPS (annars hade jag fått vänta till nästa vecka). Men det var det värt, för nu är mitt egenbyggda och egenprogrammerade grafiksystem testat med 4K 50p. Och det fungerade! Samtidigt fick jag bekräftat att TV'n faktiskt klarade den upplösningen, och att min 7.5 meter långa HDMI kabel också fungerade då. Eftersom konvertern från HD-SDI till HDMI har en fläkt som låter lika mycket som en normal rackserver, så var det viktigt att den kan sitta i racket även om TV'n hänger på väggen i rummet bredvid.

Här är det efterlängtade paketet:
Bilaga:
Elektroniklabb_6.jpg

Med dess innehåll:
Bilaga:
Elektroniklabb_7.jpg

Beviset på att allt fungerade:
Bilaga:
Elektroniklabb_8.jpg

Idag har jag dessutom fortsatt arbetet med racken. De bakre dörrarna är monterade, likaså kabelstegarna. Dessutom monterade jag den intelligenta strömdistributionen (eller vad man nu skall kalla en PDU på svenska):
Bilaga:
Rackbygge_8.jpg

Bilaga:
Rackbygge_9.jpg

Författare:  MadModder [ 17.34 2016-01-30 ]

En PDU kan ju vara vad som helst från en enkel grendosa till en lång list med 20x nätverksanslutna övervakade och reläkopplade seriellt tidsfördröjda uttag.
Direktöversatt blir det kraftdistributionsenhet. Men jag är tveksam till att man använder något annat ord än PDU. Vare sig det är en helt vanlig 19"-list med schuko-uttag eller en som du har där i skåpet. :)

Författare:  Nerre [ 18.57 2016-01-30 ]

MSO, Multiple Socket Outlet, använder man väl för en vanlig grendosa?

Författare:  cjonash [ 20.53 2016-01-30 ]

Dagens insats: En tur till IKEA för att inhandla glasdörrar till framsidan av racket.
En mental notering är gjord; jag ska aldrig mera åka till IKEA på en lönehelg!

Samtidigt inhandlade jag ett par LED-lister att sätta i skåpen. Som ni tipsade om innan, så är det ju enklare att montera innan racket är fyllt med innehåll.
Och en dörrmatta - det borde köpts för länge sedan, men bättre sent än aldrig...

En avstickare till Bauhaus blev det också, då det visade sig att det andra racket (som ännu inte är monterat) levererades utan skruvar! Det är åtgärdat nu.

Författare:  MadModder [ 22.00 2016-01-30 ]

Glasdörrar är snyggt på rackskåp!
Mitt skåp har dock en plåtdörr med glasfönster, där det är ca 10cm plåt runt.
Med spegelsolfilm på. Valde mellan det och rök/svart film. Tycker det är riktigt snyggt med mörka glasdörrar på dylikt. Något du funderat på?

Nerre: MSO har jag aldrig hört någon använda faktiskt.
Citera:
PDUs vary from simple and inexpensive rack-mounted power strips to larger floor-mounted PDUs with multiple functions including power filtering to improve power quality, intelligent load balancing, and remote monitoring and control by LAN or SNMP

Författare:  cjonash [ 22.31 2016-01-30 ]

Det är glasdörrar med rökfärgat glas (och svart ram i samma stil som skåpen).

Tyvärr finns inte IKEAs dörrar med bredden 60 cm eller höjden 220. Så varje skåp får 4 st dörrar som är 30 cm breda och 100 cm höga. Jag planerar att sätta ihop dem på höjden med ett skarvbleck på insidan, men det blir fortfarande dubbelöppning i sidled.

Men det får duga för tillfället i alla fall. Jag är inte så sugen på att specialbeställa dörrar, det får bli ett senare projekt isåfall.

Författare:  MiaM [ 00.40 2016-02-02 ]

Sidospårsfråga:

Vilken typ av rök är förlagan till benämningen rökfärgad om glas som är bruntonat? :wink:

Författare:  MadModder [ 08.17 2016-02-02 ]

Nitrösa gaser såklart. ;)

Författare:  cjonash [ 15.54 2016-02-04 ]

Då har det funnits lite tid över att fortsätta på bygget!

Först ut blev att montera lite BILLY hyllor som skall stå i kontorsdelen:
Bilaga:
Kontor_3.jpg

Det skulle ha varit 4 hyllor längs ena långsidan - men tyvärr hade jag varit lite optimistisk i mina mätningar. Golvlister och väggens placering gör att det bara får plats 3 hyllor (det saknas 3 cm för den 4:e).
Så nu blir det 3 hyllor, plus en hörnhylla och en kort hylla mot kortsidan. Dessa levererades idag, men är ännu inte monterade.

Sedan gjorde jag färdigt själva racklisterna i rackskåpen. Det ena var ju monterat sedan tidigare, men nu blev även det andra monterat. Och båda två fastskruvade i skåpen.
Och den här gången lyckades jag ta lite bilder under bygget.

Här är delarna till ett skåp:
Bilaga:
Rackbygge_10.jpg

Underdelen monterad (överdelen är identisk):
Bilaga:
Rackbygge_11.jpg

Racklisterna ditskruvade:
Bilaga:
Rackbygge_12.jpg

Överdelen monterad:
Bilaga:
Rackbygge_13.jpg

Fastskruvat i botten på skåpet, med hjälp av distanser i sidorna och ett par rejäla bultar i golvet:
Bilaga:
Rackbygge_14.jpg

Fastskruvat på sidorna, i mitten och i toppen:
Bilaga:
Rackbygge_15.jpg

Och ett hyllplan tillfälligt ditsatt:
Bilaga:
Rackbygge_16.jpg

Dessa skall vara där för att ge lite mera stabilitet, men kan först skruvas fast efter att ett par täckfronter är monterade i överkant.
Dörrarna är nämligen bara 200 cm, medan skåpet är 220, så i över- och underkant sätter jag en 10-cm fast front.

Författare:  MadModder [ 20.46 2016-02-04 ]

...bakom vilka du lägger ditt private stash. :D

Författare:  MiaM [ 16.09 2016-02-06 ]

Se där, nu har du ett svepskäl att köpa en cirkelsåg och såga av alla horisontella delar på en Billy så att den blir ett par centimeter smalare. :mrgreen: :tumupp:

Författare:  cjonash [ 01.12 2016-02-08 ]

Faktum är att en sänksåg redan köpts in för det här projektet - komplett med skenor :)
Då för att kunna kapa materialet till såväl bordsracket som de modifierade IKEA skåpen.

Så visst skulle jag kunna korta skåpen lite - men jag har eventuellt tänkt att sätta dörrar på dem, och de blir svåra att kapa på motsvarande sätt.
Nu med den nya planen blir det ju ett betydligt större gap mellan sista skåpet och väggen, så möjligen går jag loss med sågen och gör ett extra skåp där utan dörr.

MadModder skrev:
...bakom vilka du lägger ditt private stash. :D

:D Det får i så fall vara sådant man inte själv heller vill kunna komma åt - det blir bara en 3-4 cm öppning mellan hylla och fast front tyvärr.

Men däremot skulle utrymmet kunna användas för att montera en fläkt, om det senare visar sig nödvändigt. Då kan man i alla fall få värmen ut ur skåpen.

Författare:  MiaM [ 14.01 2016-02-09 ]

Ja, måla kapade dörrar är ju inte så lätt. Det kanske går att måla på nån beige färg som passar acceptabelt med träslagimitationen, eller lyxa till det med kontaktplast med rätt mönster. Fast ett skåp utan dörrar är kanske bättre än inget?

Finns de inte i smalare utförande?

Angående skåpet, "stash", fläktar o.s.v.: Om jag förstått rätt så är en variant på ventilering av rack att trycka in kalluft underifrån och låta burkarnas egen värmegenerering och egna fläktar (suger ofta från insidan och utåt) dra fram luften. Om det fortfarande är möjligt så kanske det vore bra att förbereda för att leda luft från en ventil utomhus in till undersidan av racket och dessutom kanske ha en ventil till strax invid som kan leda ut varm luft. Om det förhöjda golvet ligger mot ytterväggen så bör det väl inte vara så svårt att lösa, förutom problemet att dra ventilationsrör inne i ett redan lagt golv. Om det sedan behövs på sommaren så går det förstås att förse det hela med någon permanent/provisorisk AC-lösning.

Fast nu tar jag nog ut problem i förväg.

Författare:  MadModder [ 21.20 2016-02-09 ]

Mitt rackskåp är öppet i botten. Eller var öppet. Där satte jag en fläktlåda som suger in luft från golvet.
Mellan bottenplattan och lådan sitter ett lätt utbytbart filter. :)
http://madmodders.se/projekt/19tum/flak ... _klart.JPG
Det känns alltid en aningens kallare i skåpet.

Författare:  cjonash [ 20.39 2016-10-14 ]

Det har varit lite dåligt med uppdateringar i set här projektet... :oops:
Tyvärr har det inte berott på att jag glömt att skriva, utan för att det inte har funnits tid att jobba med det! Den här våren och sommaren har varit den mest intensiva perioden för mig under de senaste 10 åren i alla fall. Det är väl i och för aig bra, men inte för projektet...

Men, de senaste två dagarna har använts till att flytta ca 20 m3 kartonger och lösa prylar, och ytterligare ca 15 m3 med gamla skåp och andra möbler har hamnat på återvinningen. Så nu ska förhoppningsvis farten öka lite i projektet.

Författare:  cjonash [ 18.02 2016-10-23 ]

Just nu sitter jag och gör färdigt ritningarna till video- och ljudinstallationen i lokalen. Med tanke på hur vädret är och har varit, så är jag rätt glad att flytten inte blev mer försenad än vad den blev - nu hade det varit ännu tråkigare att bära runt saker...

Här är en del av det som flyttades förra veckan:
Bilaga:
Flytt_1.jpg

Jag började också montera dörrar till racken, men blev inte nöjd med den lösning jag har. Som framgår tidigare, så är ju racken placerade i IKEA's kökshögskåp, och på baksidan har jag vanliga 60-cm skåpluckor vilket fungerar fint. På framsidan ville jag ha glasluckor, och har nu provat med de som IKEA säljer. De finns bara i 30-cm bredd (eller 40, men det hjälper ju inte här då skåpen är 60 cm breda) och max 100 cm höga, så totalt blir det då fyra luckor per skåp.
Men jag skulle helst vilja ha antingen en lucka (200-220 cm hög, 60 cm bred) eller två luckor (antingen 200-220 cm hög och 30 cm bred eller 100-110 cm hög och 60 cm bred), men sådana kan jag inte hitta med glas. Ä

Är det någon som vet var man kan hitta detta? Skall helst vara i liknande design som dessa (fast då med andra mått):
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60205895/#/50224861

Författare:  MiaM [ 23.09 2016-10-31 ]

Det är kanske inte så spjutspetskompetenskrävande übersvårt att göra en vitrindörr själv.

En cool variant är ju att helt använda glas till dörren.

Om jag vore dig så skulle jag först höra med några olika glasmästare dels vad det kostar att få en hel "glasdörr" färdigborrad med hål för gångjärn och handtag/lås, och dels vad det kostar att få en glasskiva lämplig för att passa i en hemgjord vitrindörr. Sen höra med ett snickeri / "sågeri" vad det kostar att få delar ordnade till en sådan dörr, eller rent av en hel dörr gjord. Glasmästaren kan kanske också vara vettig att fråga.

Men annars så går det ju att skruva ihop fyra sånadär skåpluckor stumt i varandra om du vill att allt öppnas i ett svep och med gångjärn på ett ställe. Det blir ju inte direkt bra, men bättre än inget...

Författare:  cjonash [ 21.32 2016-11-08 ]

Jo, jag får nog kolla runt lite i närområdet efter en glasmästare eller snickare som kan tillverka ett par dörrar åt mig. Visst, det kanske inte kräver specialistkompetens, men jag är erfaren nog att inse att jag inte skall göra det själv :D

Annars har det blivit flyttat lite mera saker - och lite "gammalt skräp" (egentligen fullt fungerande, men inte på länge använd, utrustning) har fått nya ägare.
Idag beställde jag en rulle ESD-matta till arbetsbänken. Tanken är att täcka hela ytan, och på så sätt inte bara få en (något, i alla fall) bättre ESD miljö men också ett skyddande underlag - mot såväl repor som brännskador från lödning. Det blev 61 cm x 10 meter av den här: https://www.vodex.co.uk/products/static-control-products-esd/anti-static-bench-matting-rubber/esd-bench-matting-light-blue

Nästa steg är att montera upp alla hyllorna ovanför arbetsbänken, och packa upp sortimentskåp, komponenter, verktyg och diverse förvaringslådor för att placera dem på hyllorna.

Författare:  cjonash [ 21.29 2017-01-14 ]

Det här projektet rör sig ju inte riktigt framåt med den hastighet jag önskat - men då och då blir det lite tid över att arbeta vidare med det.

Sedan senaste uppdateringen så har bl.a. hyllorna över labbänken blivit (delvist) monterade. Jag har köpt, och nu också fått levererat, 12 st Raaco skåp med tillhörande karusell - dessa skall då bli den framtida komponent- och småldelsförvaringen.

Tyvärr har jag inga bilder från monteringen av hyllorna. Under monteringen så blev det uppenbart att den väggen är allt annat än rak. Den buktar inåt både horisontellt och vertikalt, med puckeln ungefär mitt på väggen.

Igår och idag påbörjade jag bygget av det som kommer att bli en kombinerad instrumenthylla och uttagskanal. Hyllan blir 19 cm djup och 19 cm hög, och går längs hela bredden på labbänken. I fronten kommer det att sitta eluttag och nätverksuttag - totalt 12 dubbla eluttag och 4 dubbla nätverksuttag. Hyllan får ett överhäng på 2-5 cm (variationen beror på den buktande väggen), och därmed blir det precis 61 cm kvar på bordet (vilket passar perfekt till ESD-mattan).

Så först började jag med att tejpa och förborra hål:
Bilaga:
Uttag_1.JPG

Ett hål klart, bara 15 kvar:
Bilaga:
Uttag_2.JPG

Vet inte om det var dålig kvalité på min hålsåg, eller om det är jag som gör fel. Men redan efter de första fyra hålen var borret markant slöare, och det sista hålet kändes mer som det gick på viljestyrka. Även värmeutveckligen ökade i takt med att hålen avverkades (och borret fick tid att kyla ned sig, då jag inte borrade alla på en gång):
Bilaga:
Uttag_3.JPG

Provmonterad dosa, passade perfekt:
Bilaga:
Uttag_4.JPG

Sedan monterade jag de borrade skivorna på bordet med hjälp av lim och vinkeljärn. Ett gäng motsvarande skivor placeras på samma sätt i bakkant, och tillsammans skall de utgöra stöd för hyllplanen. Här är första sektionen monterad:
Bilaga:
Uttag_5.JPG

Och här är alla sektionerna, och med hylllplanen tillfälligt ditlagda ovanpå. När dosorna är monterade, och flexslangar med kabel dragna mellan dem, så skall hyllorna limmas fast:
Bilaga:
Uttag_6.JPG

Som synes är även ESD-mattan utagd, om än med skyddsplasten delvis kvar.

Författare:  MadModder [ 23.38 2017-01-14 ]

Massa uttag! :tumupp:
Det kan man aldrig ha för många av. Använder 15 bara vid min datorbänk och här har jag inga labbgrejer alls. :D

Hålsågar ska köras sakta, och man måste rensa ur spånen ofta.
Så fort du är under ytan med hela tänderna så kan inte spånen komma ut, och spånen fyller upp tomrummet mellan tänderna. Du måste då lyfta upp och rensa nästan varje mm du avverkar, så det får plats mer spån. Annars blir det bara varmt och inget händer.
Slitsen i sidan hjälper inte mycket för utsläpp av spån.

Författare:  cjonash [ 20.23 2017-01-15 ]

Ja, då var det ju som jag misstänkte - handhavandefel! En kollega gav mig motsatt information - att det skulle borras med hög hastighet. Men jag tror att din version stämmer bättre :) Som tur är så är alla hål borrade nu... :D

Idag fick jag dragit alla flex-rören till eluttagen, och stoppat i kablarna i dessa. Återstår de fyra dubba nätverksuttagen.
Sedan var jag en tur till IKEA och köpte dels dörrar till de Billy-skåp som står i den andra delen av lokalen, dels delar till vad som förhoppningsvis skall bli en hylla speciellt för mitt labbaggregat och lödstationen. Dessa är för djupa för att stå på den nyss byggda hyllan, och jag vill ha upp dem en bit från bordet.

Med lite tur, och om inget annat akut arbete dyker upp, så kan kanske bordet bli färdigt imorgon! :)

Författare:  MadModder [ 20.52 2017-01-15 ]

Visst, det går att borra med hög hastighet, om man lyfter upp och kör ner igen typ varannan sekund för att bli av med all spån. Det blir lite jobbigt utan pelarborrmaskin. När det börjar ryka vet man att det kördes för länge. :D

Hyllor ja. Det spelar ingen roll hur många man har. Det blir snabbt fullt ändå. :)

Författare:  ensten [ 07.00 2017-01-16 ]

Dessutom är slitsen till för att jämna ut utvidgningen i materialet när den blir varm. Så att lyfta med jämna mellanrum är viktigt.

Författare:  lond [ 07.13 2017-01-16 ]

Det du skulle använt är en dos-såg som är gjord för att göra hål i gips och trä till el-dosor, inte en hålsåg som är mer specificerad för metall.

/// Marcus

Författare:  Purre [ 08.29 2017-01-16 ]

Har du en tabell på rekommenderat max varvtal. Det är inte fort man får snurra på med dom direkt.
Tyvärr är deras HSS bimetall lista trasig då dom vänt på den av någon anledning men det är typ samma hastigheter.

http://www.mps-saegen.de/en/saws-saw-bl ... tahlprofi/

Förövrigt den som används av elektriker som lond nämner heter dosfräs. Lättare att söka på rätt benämning.

Författare:  lond [ 08.35 2017-01-16 ]

Inte alltid lätt att hitta rätt benämning när man sitter på tunnelbanan i Tokyo :)

/// Marcus

Författare:  cjonash [ 09.11 2017-01-16 ]

Synd att jag inte skrev här innan jag började borra... :)

Det ska sägs att jag faktiskt började med en dosfräs avsedd enbart för trä och gips. Problemet med den var att den var 70 mm. De dosor jag använde är ju som ni kanske ser avsedda att monteras från utsidan (tänkt för eftermontering i befintlig vägg), och då främst i gips misstänker jag. De har nämligen små flänsar som gör att den skall sitta bättre fast. I en gipsskiva med ett 70 mm hål skulle det nog inte vara svårt att trycka in den. Men i mina laminat- och spånskivor så gick det inte. Inte ens med mycket våld. Hålet behövde vara några mm större.

I mina (tillgängliga) gömmor fanns inget borr med lämplig diameter, så ett besök på Bauhaus resulterade i det borr som syns på bilderna. Med diametern 73 mm fanns bara denna typ av borr. Den mer lämpade dosfräsen som jag köpt tidigare med 70 mm diameter var i nästa storlek alltför stor.

Men - det gick ju tillslut ändå. Hålen blev borrade och jag har lärt mig lite mer om hålsågar och dosfräsor... :D

Författare:  Purre [ 17.58 2017-01-16 ]

H72 skulle kanske kunna fungera bra då? T70 som är 74mm hål verkar vara något för stor om man läser runt lite.

https://www.elbutik.se/product.html/dos ... ps-och-tra

Författare:  cjonash [ 22.58 2017-01-16 ]

Ja, den hade nog fungerat fint!

Dagen gav inte riktigt det resultat jag önskat - dels dök det upp annat jobb på förmiddagen, dels så stötte jag på ett nytt problem...
Men vi tar det från början.

När jag väl kom igång så började jag med att montera alla eluttagen. Innan jag började såg det ut så här:
Bilaga:
Uttag_7.JPG

Elcentralen hade jag skruvat upp igår, men kablarna drog jag in idag. Den kommer tillsvidare att matas från det 16A 3-fas uttag som sedan tidigare finns i rummet. Senare kanske jag får en elektriker till att koppla in den direkt i centralen - och då på en egen grupp (som det är gjort nu så har de satt 3-fas uttaget på samma 3-fas grupp som matar alla uttag i köket). Helst skulle jag nämligen vilja att den ligger utanför den ordinarie jordfelsbrytaren. Min nya "labb-central" har av det skälet fått en egen sådan, och tanken är så klart att inte hela teknikracket skall brytas för att man klantar sig i labbet (nu är det visserligen en UPS där, men ändå - om inte annat slipper man att all belysning slocknar). Men det är ett senare projekt. Centralen innehåller en kontaktor som bryter alla eluttag utom ett under bordet som matar en dator och en nätverksswitch. På så sätt kan man enkelt stänga av hela labbet när man går hem. Den skall styras av en strömbrytare som monteras precis bredvid centralen.
Bilaga:
Uttag_8.JPG

När jag skulle montera nätverksuttagen, så blev det problem. De uttag jag hade köpt, passade inte speciellt bra tillsammans med mina dosor. Ramen ville inte ligga tätt mot skivan, vilket gav en ful glipa i överkant. I brist på annat, så köpte jag några andra dosor för att prova med. De fungerade visserligen fint, men var istället för små för hålen. Här hade mitt ursprungliga 70-mm borr fungerat bättre, men det är ju lite sent nu. Till slut, och efter en längre diskussion med en kollega, så visade det sig att om man klippte bort delar av några plastbitar i ramen, så gick det att få det att passa tillräckligt bra. Så nu är ett nätverksuttag färdigmonterat, och en sektion ser då ut så här:
Bilaga:
Uttag_9.JPG

Andra änden av nätverkskablarna avslutas i en patchpanel, som kommer att sitta i några racklister under bordet (syns under bordet på bilden) tillsammans med en switch:
Bilaga:
Uttag_10.JPG

Arbetet med att bygga extrahyllan till nätaggregat och lödstation blev det inget med idag. Hoppas på bättre lycka imorgon...

Författare:  tradman [ 21.00 2017-01-21 ]

Trevlig lokal! Jag älskar byggtrådar med bilder, men borde ägna mer till åt att bygga och mindre åt att beundra andras byggen.

Författare:  Sforskarn [ 08.01 2017-01-23 ]

Fanns det någon tanke med att montera el-uttagen horisontellt? Tycker nedre brunnen ser ut att hamna ganska nära bordskivan, men det kanske är en synvilla. Själv skulle jag satt dom vertikalt för att undvika problem med vinklade kontakter i undre brunnen.

Författare:  Formax51 [ 20.27 2017-01-23 ]

Inga ropplem att montera rot-dosa i 70mm hål gjorda med vanlig el-hålsåg typ T70.... den orange rotdosan har lite rillor bakom stödkanten detta för att nypa lite bättre i gipsskivan (slipper man att den roterar runt som en tvättmaskin). Om man inte vill använda lite fysisk styrka och bara trycka in den så kan man finlira lite med njiven.. så går det lättare 8) :tumupp:

Författare:  Purre [ 20.43 2017-01-23 ]

Kan ju bero på att T70 gör ett 74mm hål och inte ett 70mm hål...

Författare:  Sverige [ 16.58 2017-01-24 ]

En dosfräs går bra att ta hål i gips med, men OSB och spånskiva då får man nöta (för dosfräsen är ju så klart slö efter att man har kört i gips med den).

Ett mkt bättre alternativ är en hålsåg med hårdmetallskär, som man i princip kan köra i alla material.

Bild
Bild

Sen finns det även senildosfräs till senildosor.
Bild

Författare:  MadModder [ 20.29 2017-01-25 ]

Med den sista där kan ju skivbitarna tryckas ut och hamna inne i väggen om där är ihåligt. :D

Författare:  Sverige [ 15.03 2017-01-26 ]

Och där ligger de ju bra. ;)

Författare:  MadModder [ 20.24 2017-01-26 ]

Tills någon ska riva väggen i framtiden och får syn på massa skivor i botten och tänker "jävla hantverkare och gömma skräpet istället för att ta det med sig!" :lol:

Författare:  MiaM [ 20.44 2017-01-27 ]

Heja, trevligt att det går framtå!

En petitess: Jag tror det heter flexslang eller rör, inte flexrör, om jag fattat rätt.

cjonash skrev:
Centralen innehåller en kontaktor som bryter alla eluttag utom ett under bordet som matar en dator och en nätverksswitch. På så sätt kan man enkelt stänga av hela labbet när man går hem. Den skall styras av en strömbrytare som monteras precis bredvid centralen.
Sätt gärna nödstopp-knappar på strategiskt valda ställen, så att det går lättare att bryta allt ifall nåt går åt skogen!

Jag passar också på att varna för fenomenet att inte bara slå av allt utan också slå på allt, d.v.s. ha massor av prylar igång i onödan. Vet inte hur många onödiga tomgångstimmar det blivit men har haft motsvarande grej till stereon från mitten av 90-talet och under kanske tio års tid, och det räckte för att det ska gnissla om lagren till kapstandrivningen (troligtvis i själva motorn) på kassettdäcket som mest bara varit påslaget utan att köra något band... :(

cjonash skrev:
Andra änden av nätverkskablarna avslutas i en patchpanel, som kommer att sitta i några racklister under bordet (syns under bordet på bilden) tillsammans med en switch
Här tjatar jag igen om risken med vassa kanter i hörnen nertill på rackvinklarna. Jag hade tagit en halv höjdenhet för lång racklist på varje sida och filat till hörnet så att det blivit rundat (d.v.s. offrat delar av sista halvan), eller kanske ännu hellre monterat träklossar som är som en fjärdedels rundstav med samma radie som bredden på racklisten.

Författare:  cjonash [ 22.53 2017-01-27 ]

Idag monterades de resterande nätverksuttagen, samt ett extra trippel-eluttag ovanpå hyllan (för de mätinstrument som skall stå där) och ett under bordsskivan för nätverksswitchen. Och jo, jag hade läst MiaM's varning för vassa kanter på racklisterna redan första gången - och idag skulle det bevisas att man inte skall skjuta upp vissa saker. Tröjan fick helt enkelt lite nya hål, där det inte är tänkt att det skall vara sådana, när jag skulle montera eluttaget... :oops:

Så imorgon står följande på listan:
- Fixa ett skydd mot de vassa kanterna, innan fler tröjor blir skadade i processen
- Göra färdigt de sista två "locken" till hyllan
- Bygga extrahyllan till nätaggregat och lödstation (som är för djupa för den nuvarande hyllan)

Elen är färdigkopplad, men det uppstod vissa problem. Jag har ju hela tiden förutsatt att 16A uttaget fungerar - men det visade det sig inte göra. Orsaken är att när någon drog en ny kabel till köket (tidigare hyresgäst) så drog de en 1.5 mm2 trefas kabel. Den kunde ju inte ligga på en 16A säkring, så de tidigare 16A säkringarna var utbytta mot 10A (hade jag inte noterat - jag såg bara att de var av en annan typ än de övriga och utgick ifrån att de var på 16A). Dessutom så gick det dåligt att skruva in både en 2.5 och en 1.5 mm2 kabel i samma säkring, så deras lösning var att helt enkelt koppla bort 3-fasuttaget (vars kabel låg med eltejpade lösa trådar i säkringsskåpet).

Konsekvensen blir för mig att kök och labbet får dela på 3x10A istället för 3x16A, vilket knappast lär bli ett problem. Jag fick visserligen fast kablarna, men för säkerhets skull så ska jag sätta tre korta kablar i säkringarna och koppla ihop dem med Wago (?) klämmor istället, så att det blir ordentlig kontakt med båda kablarna. Det står också på listan för morgondagen, och tills dess får köket leva utan ström (hade såklart inga klämmor här).

Författare:  cjonash [ 15.17 2017-01-28 ]

Första etappen för dagen är avklarad, och hyllan med uttagen är nu klar. Jag hittade några Wago-klämmor hemma, så även elen är klar och fungerar nu. Likaså hyllan till labbaggregatet. Återstår fortfarande att sätta ett skydd för racklisten...

Här är bänken i nästan hela sin längd:
Bilaga:
Labb_1.JPG

Hylla för lödstation och labbaggregat:
Bilaga:
Labb_2.JPG

Nästan hela bänken med extrahyllan:
Bilaga:
Labb_3.JPG

Författare:  Castello [ 13.47 2017-02-09 ]

Väldigt fint, och fiffigt med hyllan för lödstation och labbagg också! :tumupp:

Författare:  cjonash [ 17.09 2017-02-20 ]

Dagens insats har gjorts i det som blir arbetsplatsen för programmering och videoproduktion.

Redan för ett år sedan (!) så byggde jag ju det som skulle bli ett rack placerat på skrivbordet, för montering av bl.a. en liten dubbelmonitor, några kontrollenheter och uttagspaneler. Och, som framgår av tidigare bilder, så har jag ju provmonterat detta tillsammans med datamonitorerna. Men jag har inte varit riktigt nöjd, för jag tyckte att det tog upp alltför mycket av skrivbordsytan. Jag har under lång tid funderat på olika alternativa lösningar, utan att riktigt kunna hitta en optimal modell. Det jag tittat mest efter är att kunna fälla ned racken i bordsytan, men det faller på att där man skulle vilja göra det, går det inte på grund av underredet till bordet (och det går inte att modifiera på nödvändigt sätt utan att riskera stabiliteten då bordet är höj- och sänkbart).

Så till sist har jag kommit fram till att jag behåller mitt byggda rack, men jag flyttar bak det på skrivbordet, så att nära hälften av det är utanför kanten. På så sätt får jag tillbaka tillräckligt med yta - och längre bak än så kan jag ändå inte ha skärmarna på grund av min syn (det blir för långt avstånd att sitta och programmera på). Det krävdes att jag bytte armar till skärmarna, så där fick de gamla från min lägenhet komma tillbaka, och racket är bultat fast i bordet med inte mindre än 8 stycken M6 bultar - vilket bör räcka för att hålla kvar både racket och de två skärmarna som är fastsatta i racket.

När jag ändå höll på i det rummet, så passade jag på att skruva upp fästen för högtalarna, med tillhörande kabellister, och tog ned 4K-skärmen för att få dit rätt kablar (de ansluts i en liten breakout-box, som fram tills nu hängt lös under skärmen). Placerinmgen av högtalarna är en liten kompromiss, eftersom bordet kan justeras i höjdled men högtalarna följer ju inte med. Men eftersom de inte gick att montera på något bra sätt på bordet, så får det bli så här.

Resultatet av dagens arbete:
Bilaga:
Kontor_4.jpg

Jag passar också på att länka till en tråd jag skrev häromdagen, då den relaterar till det här bygget. Jag efterlyste en ersättning för Flat Flex kabel, men ingen tycks ha något bra förslag. Kanske någon läser här, som inte sett tråden innan... http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=86177

Författare:  MiaM [ 05.06 2017-02-22 ]

Snyggt!

Men är inte det där din egen innervägg? I så fall så kunde du kanske dra kablarna inne i väggen. 230V till TV:n behöver väl i så fall dras enligt konstens regler men resten är väl bara att t.ex. trycka in slang eller motsvarande. Även om det är isolering i väggen så går det kanske att pressa in i alla fall? :)

Författare:  cjonash [ 20.26 2017-02-25 ]

Jo, visst hade man kunnat dra kablarna inne i väggen - och allra bäst hade det väl varit om jag förberett för det när jag fick väggen byggd... Men då hade jag inte bestämt helt hur det skulle vara, så jag lät bli att lägga in rör för detta. Det är rätt rejält med isolering i väggen, och reglarna sitter med cc 60 avstånd, så att nu peta in kablar i väggen skulle innebära en hel del jobb - tror jag i alla fall, men rätta mig om jag har fel!

Så här blev det i alla fall när både högtalare och TV är på plats:
Bilaga:
Kontor_5.jpg

Gårdagen innbar annars en tur till IKEA för att köpa några extra hyllplan till hyllorna i förrådet, som nu börjar fyllas med innehåll. Än så länge märks det inte så mycket i högarna med väntande prylar, men lite skillnad ser man ändå. Hur allt skall få plats, är en annan fråga... Tyvärr fick jag inte tagit någon bild när jag var klar för kvällen, men så här såg det ut innan besöket på IKEA:
Bilaga:
förråd_1.jpg

Tyvärr kan jag inte få en bild på hela förrådet med min mobilkamera (bl.a. skymmer racket delar av hyllorna), men utöver de två hyllor som finns på bild så är det två lika breda till höger om dessa, samt två i 90 graders vinkel till vänster om dem (inte lika djupa dock).

Ett paket från Australien dök också upp igår, innehållandes tre stycken PoE moduler för EtherMega (en Arduino Mega-klon med integrerat nätverkskort och lite annat smått och gott), samt några prototyp-kort som också är anpassade för EtherMega (där man bland annat sett till att lämna plats för nätverkskontakten). Tillsammans är dessa komponenter tänkta att bilda ett nytt CPU-kort i mina gamla Sony-paneler, där en skall fungera som styrning av den ljudmixer som används för lyssningen i rummet, och den andra skall styra lite olika enheter - bl.a. den PDU som sitter i racket och ger ström till alla enheter.
Moduler:
Bilaga:
Sony_3.jpg

Tanken med elförsörjningen till racket är som följer: En UPS sitter på inkommande el (ett vanligt 10A enfas uttag), och lämnar stabiliserad (det är en online-UPS) matning dels till en PDU vars alla uttag är individuellt styrbara och dels till deb utrustning som alltid är på (firewall, en host för virtuella servrar, två NAS samt en nätverksswitch). Uttagen från PDU är grupperat (styrningen, alltså) i en data-grupp, en video-grupp och en grupp för videobandspelare (eftersom dessa används så sällan). En andra nätverksswitch sitter på data-gruppen, och båda switcharna har PoE på alla portar. På så sätt så kan PoE matad utrusting stängas av, samtidigt som annan inte gör det.

I dag har jag dels gjort en "disponeringsritning" (i excel, så ingen riktig ritning) över racken, dels börjat med en CAD-ritning på hela systemet. För detta använder jag ett program som är specialiserat på att göra scheman för videosystem, och som heter WireCAD.

Författare:  cjonash [ 22.39 2017-02-26 ]

Dagens övningar resulterade i lite blandade resultat...

Först så började jag med att installera min UPS. Den har stått i ett drygt år och väntat, men nu var det äntligen dags! Den är tyvärr inte rackmonterad, utan det är en sådan här modell (tyvärr fick jag inte tagit någon bild idag, så just nu har jag bara den lånade bilden):
Bilaga:
eaton-pw9130i3000t-xl.jpg

Eftersom den inte är rackmonterad (men skall stå i racket) så var tanken att ställa den på en hylla längst ned i det ena racket. Hyllor för denna, och en del annat, var redan inköpt - dessutom hade jag två kvar från den gamla installationen. Men när jag skulle montera hyllan, så fick den inte plats i racket! Jag kunde inte förstå varför - de har ju suttit i det gamla racket som är identiskt vad gäller måtten... Efter ett tag insåg jag varför: hyllan är avsedd för en annan rackmodell, där avståndet mellan de inre rackskenorna (som sitter i 90 graders vinkel mot de vanliga, främre) är större. Och anledningen till att det passade tidigare var att hyllorna var monterade i mitten av racket, och helt enkelt böjde ut rackskenorna. Med den nuvarande konstruktionen är det (som tur är) inte möjligt. Med resultatet att dessa hyllor inte går att använda. Det här problemet löstes genom besök på två olika Kjell & Co butiker, för inhandlande av hyllor som monteras i fronten. Med stödskenor under, och en hylla i framkant och en i bakkant, blev det en helt ok hylla att ställa UPS'en på.

Nästa överraskning kom när jag startade UPS'en. Jag visste att den hade en fläkt, men jag trodde nog inte att det skulle låta så här mycket. Och då fortfarande obelastad. Men det gav mig en möjlighet att testa exakt hur mycket ljuddämpande den fina väggen och dörren är - de är ju trots allt tänkta att ha just den effekten. Och det kommer ju mera som kommer att låta... Det visade sig att med stängd dörr så försvann i princip allt ljud. Det som är kvar (man hör den om man vet att den finns där) är inte störande alls.

Sen kopplade jag snabbt in en av mina nätverksswitchar, och den nätverksstyrda PDU listen. Jag ville prova att styra den, för att se hur komplicerat det delprojektet kommer att bli. Det visade sig vara allt annat än trevligt! Den styrs genom en webbsida, ett menybaserat telnet interface, eller genom ett kommandointerface (också via telnet). Bara det sistnämnda är lämpligt för att styras från min tänkta kontrollpanel (Arduino-baserad). Men dels är det protokollet begränsat i funktionalitet, dels måste man logga in för varje kommande (alternativt se till att hålla inloggningen vid liv, och undvika att logga in manuellt på t.ex. websidan eftersom varje inloggning kastar ut alla andra). Onödigt komplicerat för att göra det jag vill. Men nu sitter den där, så på ett eller annat sätt så får jag se till att få ihop programmet ändå.

Till sist så indvigde jag min nya lödstation med att använda dess avlödningspenna för att ta bort Flat Flex kontakten från min Sony-kontrollpanel. Istället lödde jag dit en stiftlist. Det här är ändå en enstaka enhet, som kommer att sitta fast monterad i ett rack. Så nu har jag börjat skriva ett Arduino-bibliotek för att kunna läsa av knapparna och styra alla LED och displayer. Tillfälligt hopmonterat med en EtherMega:
Bilaga:
Sony_4.jpg

Författare:  cjonash [ 23.26 2017-03-03 ]

De senaste dagarna har till stor del använts till att få ording på delar av datorutrustningen, närmare bestämt det som skall bli min primära arbetsdator. Mer detaljer om det bygget kommer i en senare uppdatering...
Parallellt med det så har jag monterat all utrustning som skall sitta i rackarna. Den rent mekaniska monteringen, alltså. Kabeldragning och övrig installation återstår fortfarande.

Så här ser racken ut nu (tagna med hjälp av en stitch-app, så därav de konstiga formerna):
Bilaga:
Rackbygge_17.jpg

Eftersom jag har ett redigeringsjobb som måste bli klart, så har jag tillfälligt kopplat in viss utrustning. Så nu har de första klippen satts i den "nya" redigeringsmiljön:
Bilaga:
Redigering_2.jpg

Datorn sattes på ett hårt prov redan från början. Projektet är en föreställning som jag producerade som direktsänding, och som nu skall "fixas" till för framtida bruk. Vi separatbandade alla 6 kamerorna, plus sändningen, så totalt 7 källor som skall in på datorn. Varje källa innehåller video i 185 Mbps, och man vill kunna spela upp alla samtidigt för att få en bra överblick. Och det fungerade:
Bilaga:
Redigering_1.jpg

Författare:  Lasp [ 23.54 2017-03-03 ]

Det skulle var kul att se hur det byggs upp nuförtiden!
Jag har spenderat åtskilliga nätter i redigeringsrummet, var först i Europa med Tidskod och bärbara (RCA) kameror.
Men det var sjuttiotal! Ibland kliar det i klippfingrarna. Vore kul att köra det dagsaktuella.
Lycka till med med businessen och anställ bara musikaliska redigerare!

Författare:  cjonash [ 00.07 2017-03-04 ]

Det är nog bara jag själv som kommer klippa här, och andra får nog avgöra hur musikalisk jag är... :) Men tillräckligt för att jag ska ha klarat mig som bildproducent genom åren, i alla fall. :)

Jag tror inte jag är representativ för hur redigering görs idag - när jag jobbar med produktion så är det mest live. Och jag är uppväxt med bandredigering, så det arbetstänket är fortfarande grunden i min kunskap. Men visst har mycket bivit enklare idag, och tillgängligheten har ju ökat i takt med att priserna sjunker. Det som krävde hårdvara för ett antal miljoner kronor för inte så väldigt många år sedan, kan man göra med valfri mjukvara på valfri dator idag. Men det räcker inte att ha prylarna - man behöver kunskaper om hantverket också...

Det som jag ser som en av de största utmaningarna idag är mediahanteringen. Där man förut hade allt på band, som förvisso tog plats men ändå var relativt "enkelt" att organisera, så är ju allt filbaserat nu. Och det blir rejäla mängder data. Just den här föreställningen har råmaterial omfattande ca 5 TB, och det är alltså en enda produktion. Sen skapas ju ytterligare en del material under bearbetningen. Visst kan man lagra det på några hårddiskar, men det känns inte alls lika tryggt och pålitligt som de gamla banden...

Men man får se det positiva: idag betalar jag ca 450 kr/månad för en Avid-licens, som låter mig redigera i alla upplösningar. Begränsningen ligger i datorns hårdvara. Första gången jag arbetade med Avid så köpte man systemet för ett antal hundra tusen, och det kunde då bara arbeta i lågupplöst "offline" läge. Så visst finns det fördelar med utvecklingen!

Författare:  Lasp [ 00.23 2017-03-04 ]

Tack för att du delar med dig även av kostnaderna. Mina RCA TK 76 kameror kostade en kvarts miljon styck på den tiden ;-)
Mina maskiner 1" var specialbyggda med ett tredje ljudhuvud för tidskoden. Ingen aning om vad de kostade.
Skulle vilja testa det digitala idag! Men som vanligt är jag inte bara lat, numera arbetskygg!
Var över till LA några gångare för utvecklingssnack

Författare:  MiaM [ 19.50 2017-03-04 ]

Måste bara säga vad fint det blir!

Angående lagring så är det antagligen en bra idé att lagra två kopior på varsin disk från olika tillverkare.

Visst kan det väl hända att flera tillverkare gör samma misstag, men som t.ex. klassikern med Ampexbanden (är det väl?) hos bl.a. SVT från åttiotalet som kräver mycket möda och stort besvär för att kunna spelas upp en enda gång (och då bli förstörda) lär väl sällan drabba två tillverkare samtidigt.

Det här påminner mig om att jag borde ordna bättre övervakning av raid/spegninggrejerna i min hemmaserver. Har spegling på två stordiskar för data, och raid över en klase smådiskar för OS.

Författare:  cjonash [ 21.42 2017-03-11 ]

Tack! För en gångs skull så försöker jag att göra det ordentligt från början, även om det tar (ibland mycket) längre tid.

De sista två veckorna har dels gått åt till ett redigeringsarbete, vilket var orsaken till att åtminstone delar av den installationen fick temporärt byggas upp. Här är en bild från slutet av arbetet, och då har även kontrollytorna till Avid kopplats in:
Bilaga:
Redigering_3.jpg

Sedan i går har jag haft hjälp av en kollega och vän från Tyskland, och tillsammans har vi bland annat satt upp alla hyllor i labbrummet, inklusive fem stycken LED-lister på den understa hyllan för att ge lite extra arbetsljus. Dessutom fick vi satt upp en rad med extra lysrör i taket ovanför bordet, och flyttat upp många av förvaringslådorna som legat i kartonger sedan de flyttades från min lägenhet. Tyvärr visar bilden upp en tråkig version av bordet, som fått agera tillfällig avställningsyta under uppackningen. Men det kommer att åtgärdas under morgondagen, är tanken. Så här ser det ut med hyllor och belysning, och ett överfullt bord:
Bilaga:
Labb_4.JPG

Det sista vi gjorde idag var att sätta upp lysrör i rummet där racken står också. Där har det ju inte funnits någon belysning alls, efter att jag fick satt upp väggen dit. Nu, till sist, är det åtgärdat. Tyvärr visade det sig att ett av de fem lysrören vi köpte inte fungerade (själva röret, armaturen är hel), så fullt ljus blev det inte där idag. Tyvärr fick jag ingen bild heller, så det får komma i en senare uppdatering.

Författare:  MadModder [ 15.57 2017-03-14 ]

Fint!
A och O för ordning är att allt ska ha en plats. Allt för ofta staplas saker pga platsbrist, vilket gör att det väldigt lätt blir fort stökigt vid minsta projekt.
Själv är jag långt ifrån detta, och har mest permanent stökigt. :D

Författare:  cjonash [ 22.14 2017-04-23 ]

Då har jag äntligen hunnit med att jobba lite till på bygget... Men även om det är långt ifrån färdigt, så har jag ju i alla fall börjat använda delar av kontoret till det som det var tänkt till...

Först ut i den här uppdateringen är ett bord till printern. Det är placerat i kontoret, och med devisen att man aldrig kan ha för mycket förvaringsutrymme, så står bordsskivan på två hurtsar med lådor. Skulle egentligen ha varit tre, men ett dåligt placerat nätverksuttag, kombinerat med storleken på skivan, gjorde det opraktiskt. Så den tredje hurtsen kommer hamna i labbet istället. Så här blev det i alla fall, innan printern kommit på plats:
Bilaga:
Printerbord_1.jpg

Sen har jag använt lite tid till att bygga datorer. Brandväggen till kontoret är byggd sedan en tid tillbaka (tyvärr utan bilder, men det färdiga bygget syns högst upp i det vänstra racket på tidigare bilder), men har först nu blivit inkopplad och konfigurerad. Sedan plockade jag ihop lite gamla delar jag hade liggande och satte ihop en server som skall fungera som host för virtuella maskiner (VMWare):

De flesta av delarna är återanvända (moderkort, raid-kontroller, cpu):
Bilaga:
virtual_1.jpg

Grafikkort och hårddiskar är nya (grafikkortet för att det kändes rätt onödigt att sätta in ett befintligt Geforxe GTX kort för det här ändamålet. Så istället köpte jag ett billigt, fläktlöst, kort hos Kjell & Co.

RAID-kontrollern förtjänar ett extra avsnitt:
Bilaga:
virtual_2.jpg

Det är en HP-kontroller, och anledningen till att den blivit liggande är att den är svår att få att fungera i annat än HP-servers. Den har inget eget BIOS-GUI, så ända sättet att konfigurera den är inne i operativsystemet. Det är väl OK om man kör Windows eller Linux, men med VMWare så blir det lite mera besvärligt. Men efter lite letande så hittade jag rätt mjukvara, så nu går den att konfigurera via kommandotolken i VMWare.

Här är alla delarna monterade:
Bilaga:
virtual_3.jpg

Och så här ser den ut framifrån:
Bilaga:
virtual_4.jpg

Maskinen har 4 stycken 2TB mekaniska diskar, plus en SSD för själva VMWare installationen. De mekaniska diskarna körs i en RAID-5 konfiguration.

I och med att hag flyttat (nästan) all utrustning från hemmet till kontoret, så har jag inte längre någon NAS hemma. Sedan länge har jag en plan på att installera PLEX mediaserver, eftersom det ger mig tillgång till alla min media oavsett var i världen jag befinner mig. Hemma är då tanken att använda min Apple TV för att streama från servern - som kommer att installeras som en virtuell maskin på just den maskin jag nyss byggt. Därför behövs en bra VPN-förbindelse mellan hemmet och kontoret. Jag är förtjust i pfSense som brandvägg, och vill därför ha denna på båda platserna. Så därför byggde jag en liten och tyst maskin som skall fungera som brandvägg hemma:

Den bygger på ett Shuttle chassi, som ser ut så här när man öppnat det: (här är processorn redan monterad):
Bilaga:
fw_1.jpg

Kylflänsen monterad (följer med chassit, och fläktarna är väldigt tysta):
Bilaga:
fw_2.jpg

Minne monterat (8 GB totalt):
Bilaga:
fw_3.jpg

En SSD för operativsystemet:
Bilaga:
fw_4.jpg

Och så här är den när den är färdigmonterad:
Bilaga:
fw_5.jpg

Bilaga:
fw_6.jpg

Bilaga:
fw_7.jpg

Min lägenhet och min lokal ligger bara 500 meter ifrån varandra, och på båda platserna har jag Bredbandsbolaget som internetleverantör (1000/100). Därför räknade jag kallt med att få en bra hastighet på förbindelsen mellan de två brandväggarna. Mina förhoppningar besannades med råge när jag testade (från min laptop hemma till en server på kontoret):
Bilaga:
speedtest.jpg

Det är i princip den teoretiska maxhastigheten med mina abbonemang (det blir ju 100/100 mellan de två platserna).

Författare:  cjonash [ 22.49 2017-04-24 ]

Dagen gick åt till att fortsätta med datorbyggen. I dag var det filservern som fick en genomgång och ominstallation. Den har funnits sedan tidigare (i installationen hemma), men dels hade den värmeproblem med ett SAS-kort, dels krånglade en disk.

Så här såg det ut innan jag började:
Bilaga:
nas_1.jpg

Det visade sig vara problem med en av SAS-anslutningarna på SAS-kortet, därav problemet med den ena disken. Det åtgärdades, och sedan monterade jag en fläkt som får blåsa på kontrollerkortet för att hålla nere temperaturen en aning:
Bilaga:
nas_2.jpg

Maskinen innehåller 8 st diskar på vardera 4TB, som körs i en RAID-6 konfiguration. Dessutom en liten SSD för operativsystemet. "Operativsystemet" är FreeNAS, som fick en nyinstallation med senaste versionen. Nyformaterade diskar ger ett användbart utrymme på 26.7 TB, så det ska väl räcka några månader i alla fall... :)
Bilaga:
nas_3.jpg

Sedan passade jag på att starta upp och byta IP-address på min andra NAS, som är en QNAP med 8 st 3TB diskar (i RAID-5). Så nu är den också aktiv igen. Saknar bilder på den, men den syns mitt i det vänstra racket på tidigare bilder.

Författare:  cjonash [ 18.03 2017-04-30 ]

Det har den senaste tiden varit lite problem med statisk elektricitet i lokalen, och jag gissade tidigt att det berodde på luftfuktigheten. Det kändes torrt i luften helt enkelt. Eftersom jag ändå vill kunna övervaka temperaturen i lokalen när jag inte är där (det kan ju gå rätt långt mellan besöken ibland), så köpte jag ett par trådlösa temperaturgivare hos Clas Ohlson, som dessutom visar relativ luftfuktighet. Tre stycken; en för rummet med racken, en för kontoret och en för labb-rummet. Så här ser de ut:
Bilaga:
Tempgivare.jpg

Nu tror jag inte att kvalitén på dessa är extremt hög (kostar 99:90 på Clas Ohlson), men jag har sedan tidigare byggt en mottagare för dessa (som skickar data vidare på nätverket), så det kändes som en enkel lösning.

När jag satt i batterierna på dem, och låtit dem gå ett par timmar, så visar en av dem att RH är 18%, en visar 23% och en visar 25%. Så även om felmarginalen nog är rätt hög, så bekräftar de mina misstankar om att det är för torrt.

I ett försök att lösa det, så köpte jag en luftfuktare. Valet blev en modell som är större och dyrare än många av de små man kan köpa på t.ex Kjell & Co, men inte så stor att den har anslutning för vattenslang (något som jag först var inne på, just eftersom det kan gå lång tid innan jag kan fylla på). Men tanken på att något kan stå och okontrollerat spruta ut obegränsade mängder med vatten, kändes inte helt komfortabel (och inte prislappen heller). Så det blev en kompromiss. Om inte annat i ett första försök att se om det gör någon skillnad alls.

Här är den monterad på printerbordet (som är precis vid öppningen mellan rummen):
Bilaga:
Luftfuktare.jpg

Hyllan som påstods klara 35 kg, lutar irriterande mycket nedåt. Vill inte veta hur den skulle se ut om jag faktiskt ställt 35 kg på den... Men med ett par konsoller under så lär det bli bättre. Som tillfällig lösning fungerar det i alla fall. Nu ska den få stå och gå tills vattnet tar slut, så får vi se om det blir någon skillnad!

Författare:  Zhorts [ 08.45 2017-05-02 ]

Ja, det är torrt just nu... och i höst blir det tvärt om. Då får du kanske skaffa en luftavfuktare också? Kan man inte koppla ihop dessa på något smart sätt...? :)
Det finns ju ESD-golv, som är halvt ledande och innehåller jordledare som man ansluter till en passande punkt.

Mätnogrannheten på luftfuktighet i allmänhet är ganska låg, det är lite knepigt att mäta, och särskillt om det ska göras billigt.

Författare:  MiaM [ 20.30 2017-05-02 ]

Den där typen av hyllor med "osynligt" fäste känns rätt mycket som en designgrej.

En varning eller nåt är att lådorna i hurtsarna ser ut att ha handtag som släpper in damm och liknande. Det är kanske inget problem i ditt fall, men jag hade nog föredragit nån konstruktion som är mer tät.

Författare:  danielr112 [ 12.16 2017-05-03 ]

Angående Vmware hinken. Hade jag varit som du hade jag instalerat os på antingen en USB sticka eller annat och haft SSD disken som cache istället. Så hade du fått upp prestandan mot de mekaniska diskarna :)

Författare:  cjonash [ 17.33 2017-06-28 ]

Idag blev det tid till några timmar med byggprojektet igen...

Innanför dörren så har det sedan en lång tid stått paket med det som skulle bli ett extra packbord. Det kändes som det var dags att ordna till det nu.
Det består av tre IKEA köksbänkskåp, som sätts ihop och placeras på hjul:
Bilaga:
packbord_1.jpg

Bilaga:
packbord_2.jpg

Och en bänkskiva ovanpå:
Bilaga:
packbord_3.jpg

Det kommer att sitta skåpdörrar på framsidan, och hyllplan inuti.

Tanken från början var inte att ha det på hjul, men eftersom elementet sitter där bordet skall stå, kan bordet inte vara helt intill väggen. Så hjulen underlättar både att komma åt elementet, att städa (inte minst under och bakom bordet), och när man har tappat något bakom det...
De fyra hörnhjulen är låsbara, så att bordet skall stå lite mera still än det annars kanske gör. En liten designmiss gör dock att den funktionen just nu fungerar halvbra - på grund av skåpens konstruktion så sitter hörnhjulen ca 0,5 mm högre upp än de i mitten (som sitter over skarven mellan skåpen). Inte mycket, men tillräckligt för att det ska märkas genom att bromsen inte fungerar så bra. Återstår att se om det löser sig när det kommer lite vikt i bordet - annars får jag sätta brickor under de hjulen.

Författare:  MiaM [ 02.21 2017-07-10 ]

God hjul! :)

Om inte bänkskivan redan är en bit djupare än skåpen så sätt gärna nån sarg/hylla på väggen ovanför elementet så att det inte går att köra på elementet. Nog för att element är rätt stryktåliga men det blir ju rätt dåligt ifall de blir påkörda såpass att det börjar läcka i nån rörkoppling...

Författare:  cjonash [ 00.31 2018-12-15 ]

Ett drygt år, nästan ett och ett halvt, har gått sedan senaste uppdateringen... :oops:

Visserligen har det hänt lite, och jag har jobbat där mycket, men sanningen är att det är långt ifrån färdigt! Tyvärr går det allt för mycket tid till att serva betalande kunder, och dessutom ofta på resande fot.

Sedan nästan två år tillbaka så har det stått 12 Raaco-skåp, med tillhörande karusell, och väntat på att packas upp. Idag så skedde det!
Bilaga:
Sortimentskåp.jpg

Blev betydligt mera plats över när dessa kartonger äntligen försvann. Passade också på att byta ut lysrören i taket i två av rummen mot LED-varianter. Ett har blinkat mer och mer sedan en månad tillbaka, och ett har varit trasigt (släckt) betydligt längre. Idag blev blinkandet outhärdligt, så kretskortsdesignandet fick ta en liten paus för en tur till Bauhaus och inköp av nya. Det kändes rätt att byta till LED, och jag köpte även två stycken till det sista rummet. Nu är det bara de nya lysrören jag själv skruvade upp tidigare som inte är LED.

Författare:  cjonash [ 22.21 2019-01-06 ]

Idag packade jag upp och monterade ihop mikroskopet som jag beställde strax före nyår. Det är det första mikroskop jag har haft, så jag har inte riktigt något att jämföra med, men jag tycker det verkar bra.
Bilaga:
Mikroskop.jpg

Provade så klart att titta på några kort (minnesmoduler blev det), och tyckte plötsligt inte att det verkade så smått - tills jag provade att stoppa dit lödspetsen. Som var större än flera av komponenterna...

Författare:  cjonash [ 21.48 2019-01-07 ]

Så kommer det till slut ett nytt inlägg innehållande elektronik...
Både när jag hade kontoret hemma och sedan jag flyttade det till den "nya" lokalen så har jag använt en Behringer X32 rackmixer som en avancerad volymkontroll för mina högtalare. Det ger mig möjligheten att lyssna på flera olika källor samtidigt, och att individuellt ställa volymen på dem. Det ger också möjligheten att ha olika utgångar (högtalare, hörlurar etc) med individuella inställningar. Men jag önskade inte göra dessa inställningar med en PC-mjukvara, eller med en komplett mixerpanel. Och mixern i sig sitter i racket, inte vid arbetsplatsen. Därför byggde jag för flera år sedan om en kontrollpanel från en Grass Valley router, genom att ersätta dess mikrokontroller med en Arduino som så styrde mixern:
Bilaga:
GVG_1.jpg

Den har fungerat fint (och gör så fortfarande), men den var inte helt optimal. Jag önskade en annorlunda display, med möjlighet för mer information, och egentligen behövdes inte så många knappar. Tidigare i tråden visade jag upp ett försök att byta till en Sony-panel:
Bilaga:
Sony_2.jpg

Det här fick jag aldrig att fungera riktigt bra, och jag har samtidigt dragit mig för att bygga något helt eget av oro för att det rent mekaniska inte skulle bli bra. Men nu har jag tröttnat och bestämt mig för att få till egna kontrollpaneler. Närmare bestämt två stycken; en som styr ljudmixern och en som skall styra lite blandade funktioner. Den senare skall bl.a. kunna skicka Wake-On-LAN paket för att starta upp datorer (som sitter i racken), styra grupper av eluttagen i racken, samt styra funktioner på det HD-SDI mätinstrument som sitter vid arbetsplatsen - allt via nätverk.

Som första steg beställde jag kort som knapparna skall sitta på. Det skall in i varsitt 1HE rack, så höjden är begränsad till 44 mm yttermått. Jag ville ha RGB-belysning i knapparna för att kunna ha statusvisning, och för att få till det effektivt så blev det nödvändigt att använda ytmonterade komponenter. Jag valde därför att få dem monterade från fabrik, och eftersom panelerna ändå blir moduluppbyggda kunde jag använda samma kort, och på så sätt få ner priset per kort. Idag kom så korten med DHL från Kina:
Bilaga:
Kontrollpanel_1.jpg

Jag beställde 20 omonterade kort för framtida bruk:
Bilaga:
Kontrollpanel_2.jpg

Och 20 stycken monterade:
Bilaga:
Kontrollpanel_3.jpg

Totalt kostade dessa 40 kort 393 USD, men bara 6 eller 7 av dem kommer användas till dessa kontrollpaneler - de övriga har jag andra planer för.

Så dagens sista uppgift blev att montera kontakten och en knapp på ett kort för att testa om de fungerar, och det gjorde det:
Bilaga:
Kontrollpanel_4.jpg

Författare:  MiaM [ 01.56 2019-02-13 ]

Kul bygge!

Jag skulle nog använt Neopixel för en radda lysdioder på panel. Kanske inte perfekt snyggt om man statusuppdaterar ett gäng, men du kan få precis vilken ljusstyrka och nyans du vill på varje lysdiod.

Blinkande lysrör är en brandfara. Plocka ur röret eller glimtändaren (och släng gärna glimtändaren om den blinkat lite väl länge). I obevakade lokaler där rör är tända så är säkerhetsglimtändare en bra idé.

Författare:  cjonash [ 02.47 2019-02-13 ]

Lysrören är bytta mot LED-rör (med dess medföljande nya glimtändare - fast jag tvivlar på att de innehåller något annat än en bygling), och jag lämnade heller aldrig belysningen på när jag inte var där.

Senaste insatsen var att byta ut en SuperMicro server som fungerat som brandvägg. Den gav upp, oklart varför (och det skedde i flera steg). Som de flesta servrar så vill dessa ha ECC-minne, och dessa visade sig svåra att få tag på relativt snabbt. Men jag hittade ett par från Proshop som hade rätt specifikation (de minnen som SuperMicro certifierat visade sig omöjliga att få tag på i den här delen av världen i alla fall, om inte i hela världen).

Efter att ha monterat CPU och minnen, samt lyckats att få ut konfigurationsfilen från den gamla hårddisken, var det dags för ett test. FAIL - inget minne hittas av servern. Efter att provat alla kombinationer av minnesplatser och moduler, fanns inget annat att göra än att konstatera att dessa minnen inte fungerar i den maskinen. :(

Som ett sista försök tog jag ett av mina minnen från min videoredigeringsmaskin - ett onödigt snabbt DDR4-minne som givetvis inte är ECC eftersom det sitter i en ”vanlig” PC. Men fysiskt passar det och det var det enda jag hade kvar som var möjligt att testa. Och visst, den startar på första försöket och hittar glatt de 16Gb som modulen innehåller.

Så mycket för informationen att den absolut inte fungerar utan ECC...

Provade FTP mellan hemmet och kontoret. Båda sitter på en 1000/1000 lina från samma leverantör (och inte helt osannolikt på samma fiberswitch eftersom båda adresserna är i samma område). Skickar filer till kontoret med drygt 90 MB/sek, vilket får anses helt godkänt, och tillräckligt nära den teoretiskt möjliga hastigheten för att jag ska vara nöjd.

Författare:  cjonash [ 22.35 2019-03-09 ]

Idag var jag på en liten inköpsrunda, och bl.a. så tömde jag en Kjell & Co butik på märktejp till Brother P-touch. Dessutom köpte jag en ny P-touch maskin som kan hantera alla bredderna på tejp. Sen gick turen vidare till Bauhaus där jag kraftigt minskade deras lager av Smartstore Classic förvaringslådor i storlek 1, 2 och 3 liter. På vägen ut kom det visst med en kompressor också - jag har tröttnat på att luft-på-burk tar slut hela tiden...

Väl tillbaka på kontoret satte jag igång att märka upp sortimentskåp. Det tog längre tid än jag tänkt, men det blev bra. Hittills så har jag märkt upp 73 askar, som innehåller E12 motståndsserie.

Kompressor och förvaringslådor (65 lådor totalt, i olika storlekar):
Bilaga:
Förvaring.jpg

Första steget i uppmärkning avklarat:
Bilaga:
Sortimentskåp_2.jpg

Tycker resultatet med märkmaskinen blev bra:
Bilaga:
Sortimentskåp_3.jpg

Författare:  Sverige [ 23.09 2019-03-09 ]

Ser bra ut.
Är du med i motståndsrörelsen? ;)

Författare:  cjonash [ 23.10 2019-03-09 ]

Skulle vara motståndsrörelsen mot SMD komponenter isåfall... :D

Författare:  phdigital [ 10.57 2019-04-08 ]

bästa tråden!va härligt attt följa processen.

Författare:  cjonash [ 15.38 2019-04-08 ]

Kul att höra att du gillar tråden. Det är ju lite av en dagbok, även om det inte direkt är dagliga inlägg. Men utöver att det är både nyttigt och roligt att dokumentera vad man gör, så gillar jag själv att läsa den hör typen av projekttrådar (en av de bästa, och en klar inspirationskälla, är ju ”att bygga en amatörradiostation”!

Just nu håller jag på att skissa på ett nytt bord. Jag är inte nöjd med bygget jag gjorde till skrivbordet, och det har varit en avgörande faktor för att den delen av bygget stått still i väldigt lång tid nu.

Planen är att göra en ny bordsskiva, komplett med rack-platser, men behålla det befintliga höj- och sänkbara underredet. Bordsskivan vill jag täcka med ett vinyl-yta från Forshaga. Jag har tittat på några kontrollrumsbord som är byggda så, och jag gillade både utseendet och känslan. Runt bordsskivan är tanken att ha en list i lackad björk (även de vinklade rack-platserna är tänkta att vara lackad björk).

Utmaningen nu är dels att få till en vettig ritning, dels att hitta någon som kan bygga den.

Författare:  cjonash [ 16.06 2019-04-14 ]

Senaste gärningen i det här projektet har varit att uppgradera nätverket lite.

Tidigare hade jag två switchar placerad i racket (två Ubiquiti 24-port Edge-switchar med PoE, eftersom 24 portar visade sig inte räcka) och en i labb-bänken. Mellan dessa en vanlig 1GB Cat6a kabel. Eftersom internetanslutningen är bakom labb-bänken har jag tidigare dragit ytterligare en Cat6a kabel som användes mellan uttaget och brandväggen. Den här lösningen har inte varit helt optimal - dels begränsas länken mellan switcharna till 1GB, dels är jag uppenbarligen kass på att göra nätverkskablar, så i verkligheten har de inte fungerat med full hastighet. Synd att inte kunna utnyttja hela bandbredden när man nu har gigabit-internet...

Så senaste köpet var tre stycken switchar från FS; en 48-ports switch (https://www.fs.com/de-en/products/72946.html) och två stycken 24-ports switchar utan fläkt (https://www.fs.com/de-en/products/72944.html), samt ett gäng fiberkablar och 10GB SFP+ moduler.

I racket sitter nu 48-ports switchen, och i labbet sitter det en 24-ports switch. Den andra 24-ports swithen kommer sitta i skrivbordet så småningom. Huvudswitchen (som sitter i racket) har dubbla 10GB fiber-länkar till vardera underswitch, så det ger en maximal bandbredd på 20GB mellan alla switchar. Portarna på switcharna är dessutom uppdelade i tre VLAN; ett för lokalt nätverk, ett för VoIP och ett för inkommande internet. Så nu kan jag utnyttja hela bandbredden på min internetlina! Kablarna mellan labbet och racket är alltså utbytta mot fiber istället - drog tre kablar så jag har en extra för framtida bruk.

En av de gamla Ubiquiti-switcharna fick sitta kvar i racket och fungerar som PoE matning till accesspunkt och så småningom VoIP och några andra enheter som kan drivas med PoE.

Författare:  MiaM [ 16.37 2019-04-15 ]

Våndan av att felklämda gigabitkablar "fungerar" som 100Mbit och enda indikeringen är oftast "fel" färg på nån lysdiod på en switch, eller vad var det som råkade hända med kabeln som råkade bli felklämd?

(Du behöver förresten inte känna dig det minsta ensam om att klämma TP-kontakter fel. Tur att tiopack kostar massiva femton spänn på Biltema, så man kan ju göra fel på ett par stycken utan att gråta över spillda kontaktdon)

(Tillägg) Jag är väl lite fegis, men jag tycker det verkar läskigt att lita på separata VLAN för utsida/insida, men det beror väl på att jag har nästan noll erfarenhet av att faktiskt konfigurera switchar och är därför osäker på hur lätt/svårt det är att råka konfigurera fel.

Det kan kanske vara bra att läsa på vad som kan hända om man råkar nollställa konfigurationen respektive vad som händer om konfigurationsdatan blir korrupt i nån av switcharna, och kanske också se om det går att sätta flera rättighetsgrader för att utföra konfigurationen. Typ se till att näten inte kan korskontamineras dels om man råkar radera datan, dels om datan blir korrupt, och dels se till att det behövs ett separat login/password för att flytta portar till/från det VLAN som är utsidan, kanske?

Eller så är jag onödigt paranoid bara. :)

Författare:  cjonash [ 17.01 2019-04-15 ]

Jag vet faktiskt inte vad som blev fel med kablarna (det är inte en kabel, utan flera som har samma problem). Alla ledarna fungerar (mätt med billig nätverkstestare), och jag får varierande hastighet på dem, men runt 500 Mbit så mer än de 100 man fått om kabeln detekterats felaktigt. Nu är det hastighet inom mitt eget nät jag menar - ut på internet är ju variationen mycket större - bäst får jag mellan lägenhet och kontor där det nästan alltid är nära 1000 Mbit.

VLAN känner jag mig rätt trygg med. Dels för att switcharna bara kan konfigureras internt, så någon som vill hacka dem måste först in på mitt LAN, och då behöver de inte hacka switcharna längre... Men också för att även om det skulle nollställas, så ligger ju mitt LAN fortfarande på lokala IP-adresser som knappast är åtkomliga utanför för internetleverantörens gateway. Alla delade resurser på nätverket är dessutom lösenordsskyddade, så ytterligare ett hinder som måste passeras för att åstadkomma någon skada.

Författare:  MiaM [ 19.35 2019-04-15 ]

Intressant!

En grej som dessa kablar använder och som jag inte kände till förrän relativt nyligen är att paren är tvinnade olika hårt för att minska överhörning mellan paren. Det är ju väldigt frestande att "bättra på" tvinningen av kablarna när man ska montera dem.

Eller så har du kanske rent av haft otur med en dålig batch av kabel? Typ countefeit cat-5 som egentligen är ommärkt cat-3 eller felproducerad kabel?

Författare:  Zhorts [ 06.56 2019-04-16 ]

TP-kablarnas olika tvinningsgrad är ett väldigt intressant område - man måste nämligen vara försiktig när man väljer sin tvinningsgrad så att man inte tar multipler av varandra, för då beter de sig som att de var otvinnade, relativt varandra! Därför har man valt några udda tvinningsgrader - 52, 56, 65 och 72 varv per meter verkar vanligt.

Om tvinningen blir lite fel i ändarna ska inte spela allt för stor roll. Överhörningen är proportionerlig mot längden som kablarna har samma tvinningsgrad - så 5 cm kontra 20 meter är försumbart. Därmed inte sagt att man inte ska försöka göra rätt, men kontaktdonet blir alltid fel per definition.
Som MiaM är inne på - har du dragit verklig CAT6-kabel? Jag vill minnas att CAT5 inte är specat hela vägen upp till gigabit-hastigheter - CAT6 har väl ett plast-plus i mitten för att kontrollera överhörningen mellan ledarna så det är ganska lätt att se... Har du patch-kablar i ändarna som bara är CAT5?
Det var väl dessutom något med längdbegränsning på Gigabit-Ethernet? Var det 100m istället för 330m? Men så mycket kabel har du väl inte lyckats trycka in? :)

Författare:  cjonash [ 20.52 2019-07-06 ]

Projektet går långsamt men säkert framåt...

Jag har ju som tidigare beskrivits jobbat med att få fram ett nytt "skrivbord" (att kalla det skrivbord är ju egentligen fel - kontrollrumsmöbel är väl en mer korrekt beskrivning). Det har inte gått särskilt bra än så länge! Dels är inte mina kunskaper i trädesign och ritningsarbete speciellt bra, dels har jag svårt att hitta något bra ställe att få det tillverkat på. Och fler egna tillverkningsförsök är inte aktuellt, då jag utöver kunskap också saknar rätt verktyg.

När man söker på nätet så hittar man visserligen en massa fina möbler, men det har visat sig att de antingen är svåra att få tag i (oftast av transportskäl), eller också för att det är någon egenskap jag inte är nöjd med. Framför allt storleken är ett problem - jag vill kort sagt ha bordet så stort som möjligt utifrån platsen det skall stå på, och det passar tyvärr inte så bra med standardmått. De flesta är antingen för breda eller för smala, och nästan alla är inte tillräckligt djupa. Mycket beroende på att de är avsedda att enbart vara studiomöbel, medans jag vill ha tillräckligt med yta för att också kunna använda det som skrivbord (typ programmering och administrativt arbete - så mycket yta för papper, böcker och allmänt skräp).

För tillfället har jag fastnat för två modeller, som båda är en vettig kompromiss mellan de olika önskade egenskaperna (bilderna från respektive tillverkares hemsida):
Bilaga:
skrivbord_3.jpg

Bilaga:
skrivbord_4.jpg

Om någon har förslag på liknande möbler (eller någon som kan tillverka liknande skapelser), så tas de tacksamt emot!

Författare:  BJ [ 21.03 2019-07-06 ]

Nu har du kanske inte tänkt att ha det
som på bilden, men dom som tycker att man
ska ha armbågarna i luften när man använder
tangentbordet och musen kan nog inte ha suttit
långa stunder så.

Författare:  cjonash [ 21.05 2019-07-06 ]

Nej, det är bl.a. därför jag vill ha tillräckligt djup (så att tangentbord och mus kan stå längre in på bordet).

Författare:  BJ [ 21.07 2019-07-06 ]

:tumupp:

Författare:  mrfrenzy [ 21.23 2019-07-06 ]

Har ni inte armstöd på era kontorsstolar? Jag har alltid tangentbordet längst ut på kanten för att utnyttja skrivbordet maximalt.

Eller är det ståhöjd på bordet så man jobbar ståendes hela dagen?

Författare:  AndLi [ 21.45 2019-07-06 ]

Ni måste väl ha finsnickeri i göteborg med?

Blir sannolikt inte billigt, men snyggt!

Jag anlitade kfk snickeri för att tillverka fönstersmygar och egendesignade fönsterbrädor. Så det är bara att Maila de lokala företagen och fråga!

Författare:  grottan [ 22.20 2019-07-06 ]

Sävar Snickeri just norr om Umeå tillverkar möbler och inredning till kunder i hela landet

http://www.savarsnickeri.se/

Som någon sade, det är inte billigt men det blir bra.

Författare:  MiaM [ 23.12 2019-07-06 ]

Är den där delcirkelformen (eller vad för slags "böj" det nu är) det åtråvärda, eller är det placeringen av hyllor som är det åtråvärda, eller är det både och?

Delcirkelformen borde gå att få någon slags snickeri/brädgård att hjälpa till att ordna.

Det går garanterat att få raka linjer tillsågade efter tycke och önskemål. Du kanske rent av kan utgå från ett vanligt "hörnskrivbord", sånt med en 90-graders-delcirkelform kring den tänkta arbetsplatsen, och låta ett snickeri eller en brädgård kapa den och/eller komplettera med andra skivor så att du får önskad form på bordet?

Tillägg: Möblerna på bilderna har ju inte ens delcirkelformade linjer, det är ju raka linjer om än i varierande vinkel relativt varandra. Du kan 100% garanterat få dessa bordsskivor tillsågade på ett vettigt snickeri eller en vettig brädgård. Det enda kluriga är väl att ordna en ergonomisk och slitstark kant som på den nedre bilden, men är det ens något som måste finnas? Den övre möbeln verkar ju ha löst detta genom att bara montera en list utanpå.

Hyllorna bör väl gå att ordna själv. Det är ju vanliga "raka" hyllor fast de är placerade i vinkel.

Om jag vore dig så skulle jag tänka efter väldigt noga innan något som inte har räta vinklar väljs. I princip kastar man bort en del utrymme så fort saker inte står i räta vinklar.

P.S. den översta blir nog rätt känslig för åverkan om man bara monterar ena hyllplanet, kanske. Liksom då blir ju varje "hurts-del" nära på som en slags hävstång för att skada bordsskivan. Kanske väldigt liten risk, men ändå.

Författare:  cjonash [ 23.48 2019-07-06 ]

Det gick visst lite för fort när jag postade bilderna på bordet. Bilden på det första bordet är inte på det bordet jag kollade på... :oops:

Så här ska det se ut:
Bilaga:
skrivbord_5.jpg

Bilaga:
skrivbord_6.jpg

MiaM: Det bordet har utöver hyllan som jag inte vill montera en stödlist i underkant. Och jag har hitta fler bilder där de inte monterat hyllan (utöver den ovan), så jag har utgått ifrån att det borde fungera.

Det största problemet med att bygga själv (för mig) är inte att få det tillsågat - det kan nog som ni skriver kanske till och med en brädgård lösa. Problemet är att få till en fin finish. Bordsskivan hade jag från början tänkt att täcka med en möbelvinyl (finns en sort som används på kontrollborden hos en del av de ställen jag jobbar på, som jag gillar), så den är inte ett så stort problem. Men kantlisterna och kanterna på rackhyllorna är svårare. Säkert inget problem för ett snickeri med rätt verktyg och erfarenhet (en fräs, lite slipning och rätt lack löser det nog), men mina egna försök hittills är jag inte alls nöjd med.

Jag har kollat med några snickerier som jag hittat via bekanta, men de har inte haft tid. Ska tillägga att det är inte heller gratis att köpa den här typen av bord, och jag betalar gärna lite extra för att få det precis som jag vill. Men jag vill verkligen ha det snyggt, även i detaljerna. Men jag har ingen aning om vad man ska räkna med att det kostar att få det byggt (kom inte så långt hos de jag pratat med). Ett färdigt bord, när det står på plats, kommer att ha kostat i storleksordningen 25.000 exkl moms. Så allt mellan 25.000 och 30.000 skulle jag acceptera direkt. Över det så får man kanske fundera en extra gång. Hur långt kommer man med det, tror ni? Ska tillägga att får jag ett specialbyggt bord så blir det utan ben - då återanvänder jag det höj- och sänkbara stativet jag har idag (jag behöver inte rackutrymmet som är under borden).

Grottan: Sävar Snickeri ser ju bra ut, men de verkar främst tillverka till stora företag och i åtminstone små serier. Tveksamt om de är intresserade att göra ett enstaka bord, och om de trots allt är det så är väl risken att det blir orimligt dyrt. Men det skadar aldrig att fråga, så jag ska skicka ett mail eller ringa till dem. Bäst hade väl varit att hitta ett mindre snickeri, som råkar ha lite tid över. Men man vill ju använda någon som man blivit rekommenderad, och de tycks ju ha allt annat än lite tid över.

Författare:  mrfrenzy [ 00.02 2019-07-07 ]

Om jag skulle ha en sån möbel skulle jag nog bygga den själv.
Bordsskivan skulle jag göra i Ek. En massiv ekskiva 92x202cm kostar 1200kr. Skivan är redan grundoljad när man tar den ur plasten, har hållit i många år för verkstadsbruk.

Övriga delar hade jag gjort i MDF. Väldigt billigt och lättjobbat. Inte svårt att få snygg finish med roller om man använder rätt primer före målning.

Det finns ingen anledning att dela upp skivan i delar om du inte ska ha underdelen, bara lägg ekskivan på ditt stativ och montera dom två racksektionerna separat uppepå.
Hyllan behövs inte för stabiliteten bara ditt metallstativ under går ut långt nog på kanterna.

Författare:  MiaM [ 04.24 2019-07-07 ]

En variant för att få fin yta även på kanter är ju att utgå från någon form av trä som genomgående ser fint ut. Tror att skärbräda (!) är ett exempel på sånt trä. Då kan man fila-fixa-dona och bearbeta bäst man vill, göra rent och sen lacka med typ lasyr eller hur man nu gör, så borde det bli fint.

Annars om du vill ha en plastyta på kanterna så kan nog brädgårdar sätta på kontaktplast som matchar kanten perfekt. Kanske blir svårare för de böjda formerna på det ena bordet, men jag antar att det inte behöver vara snirkligt utan med fördel är raka linjer på sidorna av 19"-rackplatserna.

Författare:  grottan [ 06.51 2019-07-07 ]

cjonash skrev:
Det gick visst lite för fort när jag postade bilderna på bordet. Bilden på det första bordet är inte på det bordet jag kollade på... :oops:

Grottan: Sävar Snickeri ser ju bra ut, men de verkar främst tillverka till stora företag och i åtminstone små serier. Tveksamt om de är intresserade att göra ett enstaka bord, och om de trots allt är det så är väl risken att det blir orimligt dyrt. Men det skadar aldrig att fråga, så jag ska skicka ett mail eller ringa till dem. Bäst hade väl varit att hitta ett mindre snickeri, som råkar ha lite tid över. Men man vill ju använda någon som man blivit rekommenderad, och de tycks ju ha allt annat än lite tid över.

Dra i väg ett mail dit eller ring, vad jag vet gör dom allt från enstaka produkter till en hel leverans för t.ex ett hotell. Kom även på en annan Norrlandsbaserad möbeltillverkare för offentliga rummet som du kan kolla med - lite mindre men levererar möbler i hela landet http://www.ghsnickerier.se/

Författare:  Glenn [ 21.03 2019-07-07 ]

Duktiga finsnickerier verkar vara på utdöende, vi köper en del "customtillverkade" snickerier på jobbet, och firmorna som gör detta försvinner en efter en.
Antingen lägger dom ner pga låg lönsamhet, eller så går ägarna i pension.

Nu senast tror jag vi beställde från nån firma i skåne.. det var enklare när man kunde anlita en firma bara några km bort..

Författare:  GeekJoan [ 01.06 2019-07-08 ]

När jag jobbade i tv-branschen så byggdes det en hel del redigeringsstudios med bord som ser ut lite som det du är ute efter. Då tog vi alltid in snickare så det blev som vi ville ha det och så att det passade till rummet. Nu är jag ingen snickare, men det såg inte speciellt avancerat ut när dom gjorde detta. Så vilken snickare som helst borde klara av det.

Författare:  cjonash [ 15.44 2019-07-10 ]

Först och främst tack för era tips!

Jag var i kontakt med ett par lokala snickare som jag fick tips på från en hantverkare som hjälpt mig tidigare. En hade inte tid inom rimlig framtid, och den andra kände sig inte så pigg på att ta det jobbet - han jobbar väl mer med grovsnickeri förstod jag det som. Båda menade att priset för att få det byggt skulle kunna komma att hamna i samma område som de färdiga borden, så klart lite beroende på hur mycket detaljer man vill ha och typ av material.

Jag vill ju få det här klart, därför att mitt missnöje med det nuvarande bordet är den primära orsaken till att hela den tekniska installationen legat på paus under en väldig lång tid nu (allt inkopplat med lösa kablar efter behov, och det ser ut som man därmed kan förvänta sig bakom racken). Jag har inte velat göra en installation som ändå skall göras om.

Så nu tröttnade jag och bestämde mig för att köpa ett färdigt bord istället. Ett alternativ som funnits i tankarna en längre tid, men där jag inte riktigt hittat det jag vill ha. Efter att varit och mätt lite i förrgår, så bestämde jag mig för att rotera hela bordet 90 grader i rummet, och därmed få möjlighet till ett något längre bord. Och nu har jag precis lagt beställningen på bordet, som bör komma om 1-2 veckor, Det här blev mitt val:
Bilaga:
skrivbord_7.jpg

https://shop.studiodesk.net/collections/pro-line-series/products/pro-line-classic-sl-black?variant=48599485331

En annan sak som irriterat mig är att jag, som många andra som håller på med videoredigering, har kört med två monitorer till datorn (plus en tredje videomonitor för att se bilden i full kvalité). Men jag har aldrig varit helt nöjd, på grund av skarven mellan skärmarna. En kollega till mig köpte en ny skärm för några månader sedan, och efter att ha sett den i verkligheten så har jag också beställt en nu (efter att ha bestämt bord, för att vara säker på att den får plats):
Bilaga:
Monitor.jpg

https://www.dustin.se/product/5011106414/ultrasharp-u4919dw-led-49-ips-5120x1440

Tillräckligt med både skärmyta, upplösning och så inga kanter som stör mitt i synfältet.

Författare:  cjonash [ 09.56 2019-08-01 ]

I dag så kom leveransen med det nya bordet. Jag har varit bortrest och lekt med min nyligen inköpta båt, och ska tillbaka till landstället igen, så det blev en kort hemresa för att ta emot bordet. De menade allvar när de sa att det skulle vara väl förpackat:
Bilaga:
Studiobord_1.jpg

Med locket avplockat så döljer sig ett antal IKEA-liknande paket:
Bilaga:
Studiobord_2.jpg

Samt en låda med alla skruvar och andra monteringsdetaljer:
Bilaga:
Studiobord_3.jpg

Största delen av tiden gick åt till att montera isär trälådan, som måste stå i lokalen i väntan på transport till återvinningen. Om någon vill ha en dubbel Europall med tillhörande sidor och lock så är det bara att höra av sig...

Allt står nu och väntar på montering, men det kommer dröja ett tag.

Författare:  cjonash [ 21.19 2019-09-04 ]

Så blev det äntligen tid att börja bygga ihop det nya bordet. Först en gammal bild för att visa hur det har sett ut fram tills nu:
Bilaga:
Gammalt bord.jpg

Första steget blev att ta bort det gamla, som fick åka till återvinningen. Kvar blev det motoriserade stativet:
Bilaga:
Skrivbord v2 1.jpg

Det nya bordet kommer roteras 90 grader och stå mot fönsterväggen istället. För att få en bra placering av den stora TV'n så bygger jag en hylla åt den. Grunden är två Billy-hyllor:
Bilaga:
Skrivbord v2 2.jpg

Mellan dessa ett hyllplan där det finns plats nog för TV'n, och på en lagom höjd:
Bilaga:
Skrivbord v2 3.jpg

Bakom hyllorna kommer jag sätta upp en tjock gardin - dels för att kunna blockera ljus utifrån men också dämpa reflektioner i rummet (men jag kommer inte, i nuläget, göra en riktig akustikbehandling).

Sen blev det dags att bygga det nya bordet. Det består av två identiska "hurtsar" med en bordsskiva emellan dem. Så jag började glatt med den ena hurtsen:
Bilaga:
Skrivbord v2 4.jpg

Bilaga:
Skrivbord v2 5.jpg

Men sedan började problemen. Det första var att under varje "ben" på hurtsen skall det sitta två små justerbara fötter, dvs totalt 8 stycken. Men det visade sig att leveransen bara innehöll 4... Ett samtal till tillverkaren och de beklagade så mycket och lovade att skicka de saknade med DHL Express. För att komma vidare så letade jag lite en (stor) låda med gamla IKEA beslag som blivit över eller plockats från skrotade möbler. Och mycket riktigt så hittade jag 4 fötter med samma M8 gänga, och som åtminstone tillfälligt kan fungera.

Tyvärr tog det snabbt stopp igen. När hurts två skulle byggas så visade det sig att det inre benet var identiskt med det på den första hurtsen (de skall vara spegelvända). De hade skickat fel sort, och ett nytt samtal till tillverkaren gav fler ursäkter och löfte om att skicka ett nytt ben. De går dock sannolikt inte att skicka med DHL Express på grund av storleken (när det packats för att tåla transporten). Får förhoppningsvis mer info imorgon, men där tog bygget stopp för nu.

Här är det felaktiga benet:
Bilaga:
Skrivbord v2 6.jpg

Författare:  Lasp [ 21.31 2019-09-04 ]

Pyssel är det, men fint blir det. Du tar detta på allvar, det gillas.
I fönstret skulle jag skära till och stoppa in Styrenplast, vanlig frigolitskiva, både för dämpning och isolation!
Innan tjock gardin. Så har jag gjort! ;-)

Författare:  cjonash [ 21.43 2019-09-13 ]

Tack Lasp! När jag började det här projektet var det med en klar idé om att göra det "riktigt" snarare än snabbt (något som annars lätt händer för mig annars). Men jag hade väl kanske inte tänkt att det skulle ta så här lång tid. Tyvärr så är ju jobben prioriterade, men förr eller senare så blir det nog bra!

Idag kom de saknade delarna till bordet, så monteringen kunde fortsätta.

Här är den vänstra delen monterad (den som saknade en sida innan):
Bilaga:
Skrivbord v2 7.jpg

Och här är den högra, som redan var monterad sedan tidigare:
Bilaga:
Skrivbord v2 8.jpg

Mellan dessa två sidor skall då själva bordsskivan monteras. Inte helt enkelt när man är ensam på plats, eftersom det är tre separata delar som sitter fast så här:
Bilaga:
Skrivbord v2 9.jpg

Här är det första två delarna av mellanskivorna på plats:
Bilaga:
Skrivbord v2 10.jpg

Och här är hela bordsskivan monterad:
Bilaga:
Skrivbord v2 11.jpg

Sedan fortsatte jag med att montera upp gardinerna som skall vara mot ytterväggen (för tillfället gör jag ingen extra isolering mot fönstret på det sätt som Lasp beskrev, kanske blir senare):
Bilaga:
Skrivbord v2 12.jpg

Nästa steg blir att plocka ner TV och högtalare från vänsterväggen, och montera upp dem bakom bordet istället. Högtalarna i bokhyllorna, och TV'n stående på hyllplanet som är mellan bokhyllorna. Därefter skall det upp gardin på den väggen också.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme