Ny verkstad och kontor

Berätta om dina pågående projekt.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Insynsskydd är inte ordnat ännu, men det skall bli någon form av sådant. Har inte bestämt ännu om jag ska använda en film på fönstret, eller någon variant av gardiner. Eller kanske en kombination (film i förrådet, gardiner i arbetsutrymmena).

En fundering: i det som skall bli labb och verkstad, hade jag ju också från början tänkt att bygga arbetsbordet av IKEA's skrivbord. Nu är ju det inte möjligt längre, så jag tittar på olika lösningar. Men en fråga som blivit aktuell (den borde egentligen varit det redan från början) är vilket material bordet skall vara av. Det är ju olika faktorer som spelar in här; utseende, tålighet och underhåll. Från början var ju planen björkfanér, men det är inte helt säkert att det är det bästa alternativet.

Vad hade ni velat använda för ytskikt? Rent trä, lackat trä, laminat, fanér? Färg? Ytan kommer användas för elektroniklabb (med lämplig esd matta), lödning, montering (datorer etc) och packning. Så slitaget skall inte underskattas... (tänk datorlåda av rackmodell som flyttas runt under monteringen).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av mrfrenzy »

Jag använder rent trä. Ekskiva i lämpliga dimensioner finns på k-rauta. Det är väldigt hållbart och om det blir slitet är det bara att slipa.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Nerre »

Gardiner ser ju mest "oskyldigt" ut, är det öppningsbara fönster kanske bubbelplast mellan fönstren kan vara nåt (då ser det som man försöker isolera lite extra bara:) ). Jag har faktiskt funderat på det senare här hemma i garagefönstret (för att få lite extra isolering alltså).

På jobbet har vi laminatskivor på labb-bänkarna, men sen ovanpå den ligger en 2-3 mm tjock plastmatta (transparent) som kan bytas om den blir sliten eller om råkar lägga lödpennan på den så det blir smältmärken.

Visst går trä att slipa, men för en arbetsbänk känns det rätt overkill. Då kan man lika gärna köra spånskiva och byta om den blir för skadad.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Idag kom (till slut) skrivbordet - med transportskada! Ett par fina avskavningsmärken, placerade precis så att de inte döljs av skärmar eller tangentbord :evil:

Funderar fortfarande på val av bord till labbhörnan. Lutar lite åt laminat, men har inte kunnat bestämma mig än.
Annars har en stor del av dagen gått åt till att titta på olika youtube klipp om hur man lägger på träfaner. De bordsrack som skall stå på skrivbordet skall helst vara i björkfaner, precis som bordet, men formen gör att det inte går att bygga av färdigfanerade skivor. Överväger nu om jag skall ge mig på att göra det själv eller att lägga ut det på någon som är proffs på det...

En sak som jag dock till slut beslutade mig för att inte göra själv är switchar för elen i racken, något som var planen från början:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 3&start=15

Det blir helt enkelt inte prisvärt i förhållande till vad man får för funktioner. Istället blev det en sådan här:
PDU.jpg
Anledningarna till att jag önskar styra individuella uttag är dels för att få sekvensstart när man slår på strömmen (för att skona UPS och säkringar), dels för att all utrustning inte används hela tiden. T.ex. så används inte videoutrustningen om jag bara programmerar eller jobbar med administrativt arbete. Då är det trevligt att enkelt kunna slå av och på den utrustningen när den behövs. Den nya planen är att "bara" bygga en manöverpanel, som får styra switchen antingen med nätverk eller seriellt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av swesysmgr »

cjonash skrev:Vad hade ni velat använda för ytskikt? Rent trä, lackat trä, laminat, fanér? Färg? Ytan kommer användas för elektroniklabb (med lämplig esd matta), lödning, montering (datorer etc) och packning. Så slitaget skall inte underskattas... (tänk datorlåda av rackmodell som flyttas runt under monteringen).
Valfri skiva med utbytbar tunn skiva ovanpå, jag kör masonite. Billigt, enkelt att såga till i samma form som bordsskivan, kan användas som målningsunderlag när den blivit för dålig för elektronikbordet och kan ställas undan om man tillfälligt vill snygga till.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Angående bordsskivan så borde väl det material som golvläggare tycker är slitstarkast som trägolv också vara bäst för bordsskivan?

Vad jag kan se ur schemat med lysdioderna så är funktionen såhär:

SD9 tänder alltid högra LED:en med full styrka.

SD17 släcker bakgrundsbelysningen via högra LED:en.

SD1 tänder vänstra LED:en med full styrka och släcker också bakgrundsbelysningen via högra LED:en.

Är alla tre individuella eller är SD17 möjligtvis gemensam för alla eller nåt sånt? Om den är individuell så är tanken kanske att den används för att tala om för användaren vilka knappar som över huvud taget används för ögonblicket.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Idag avslutade hantverkaren sitt arbete i lokalen, så nu återstår bara mitt eget... :)

Köket fick väggskivan på plats (och dörren kapad i underkant för att passa med det nya golvet):
kök_3.jpg
Återstår att montera alla luckorna och sätta dit blandaren.

Sedan byggde han min version av datagolv - där serverracken senare skall stå. Gott om plats att gömma kabel under golvet, och dessutom snyggt:
Datagolv_1.jpg
Datagolv_2.jpg
Och från posten fick jag en avi att mitt paket med kontrollpanelerna hade kommit. En snabb test visar att knapparna kan visa 4 olika färger: svag grön, grön, svag gul och gul. Oklart om det går att släcka helt - alla är i alla fall tända direkt när man slår på strömmen (och eftersom den inte kan kommunicera med den enhet den en gång i tiden kontrollerat, så fungerar inga knappar):
Sony_1.jpg
Givetvis öppnade jag locket, och en sak jag inte räknat med var att kabeln mellan manöverpanelen och CPU kortet var av typen "flatkabel som sticks in i kontakten". Det är ju CPU kortet jag planerat att byta ut, och jag hade väl hoppats på en helt vanlig flatkabel med IDC headers... Framför allt hade det varit enklare att labba då.
Sony_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MadModder »

Ser ut som flat flex-kabel.
Men det är nog inte omöjligt att löda loss kontakten och göra sig en adapter till vanlig 2,54mm pin header.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av pbgp »

När jag ville ha ett bra bord till labb-ytan så bevakade jag blocket efter ett "packbord". Till slut fick jag ett gammalt och välanvänt för några hundringar. Typ ett sånt här:

http://www.blocket.se/sodermanland/Nya_ ... 195815.htm

Ytan är hård och bra. Mitt bord har många märken efter knivar och annat, men det är ändå en ok yta. En bonus är att jag fick med två hyllor att ställa instrument på.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Idag påbörjade jag bygget av det rack som kommer att stå ovanpå skrivbordet (under monitorerna).

Först lite uppfriskning av gamla skolkunskaper (geometri), och tillsågning:
Skrivbordsrack_1.jpg
Bara två bitar blev feltänkta, och efter korrigering är det tid för provmontering:
Skrivbordsrack_2.jpg
Det visade sig att en bit till är fel, så den får göras om imorgon. Jag hann också med att handla både lim och några extra tvingar, så förhoppningsvis kan allt limmas ihop imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Perkla »

Blir jävligt bra det här tycker jag, alltid roligt att renovera upp o sen flytta in sina saker när det är snygg och luktar gott osv... vad är tanken att du ska ha i denna lokal i första hand ? bara kontor eller massa annat åxå ?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Om du ska montera 19"-enheter med sluttande front på racket så kanske du skulle fasa framkanten på överdelen åt andra hållet så att 19"-enheterna kan nå ända till rackets överkant? Eller så är det kanske en dålig idé...
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av ensten »

Vad ska du ha i racket?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av lond »

Nerre skrev:På jobbet har vi laminatskivor på labb-bänkarna, men sen ovanpå den ligger en 2-3 mm tjock plastmatta (transparent) som kan bytas om den blir sliten eller om råkar lägga lödpennan på den så det blir smältmärken.
Kanske byta mot en ESD-matta för att minska eventuella skador och smält plast brukar inte vara bra för lödspetsar?

Vilken skiva går nog bra och täcka den med en ESD-matta. Om man använder en spånskiva så hade jag monterat en kantlist i massivt trä.

/// Marcus
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

MiaM skrev:Om du ska montera 19"-enheter med sluttande front på racket så kanske du skulle fasa framkanten på överdelen åt andra hållet så att 19"-enheterna kan nå ända till rackets överkant? Eller så är det kanske en dålig idé...
Ja, det hade man ju kunnat gjort - tänkte inte på det. Visserligen hade det blivit lite mera jobb i hörnen (övergången till sidorna), men det hade säkert gått att lösa. Nu är det ingen idé att göra det eftersom höjden är anpassad till rack-listerna...
Perkla skrev:vad är tanken att du ska ha i denna lokal i första hand ? bara kontor eller massa annat åxå ?
Kontor, vilket i mitt fall innebär en arbetsplats för både administrativt arbete, utvecklingsarbete (programmering) och videoproduktion (redigering). Dessutom en "verkstad" för elektronikarbete eftersom min hobby börjat få plats i mitt arbete också. Till sist får det fungera som lite förråd också - jag har ju samlat på mig en del utrustning och "bra-att-ha" saker genom åren...
ensten skrev:Vad ska du ha i racket?
I bordsracket skall det sitta dels ett mätinstrument av denna typ:
bmd_waveform-monitoring.jpg
Samt en kontrollpanel:
bmd_smart-control.jpg
Sedan skall det sitta två kontrollpaneler för ljud- och elstyrning, samt uttagspaneler med USB, ljud, 12V och nätverksuttag:
patchpaneler.jpg
Den sista bilden visar uttagspanelerna och den gamla ljudstyrningen. Tillsvidare får den väl följa med - så återstår att se om jag någonsin får tid och lust att bygga en ny... :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar