Ny verkstad och kontor

Berätta om dina pågående projekt.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

MiaM: Ja, jag skriver ut på en vanlig laserskrivare. Enda problemet var att få till marginalerna så att den faktiskt började skriva ut där den skulle, men det är ju ett skrivarproblem och inte ett etikettproblem.

Danielr112: Jag beställde ett gäng kablar med motstånd i för att köra fläktarna på 7V. Orkade inte göra egna. Borde ha kommit idag, men tydligen har Amazon börjat skicka vissa paket med PostNord istället för UPS (trots att man valt expressfrakt), så det gjorde dem inte. En del tyder på att de kommer från Danmark (det är Amazon själva som är avsändaren), så det kanske är deras nya lager som har öppnat där.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Glenn »

cjonash skrev: Efter detta lilla sidospår så fortsatte jag med installationen. Jag börjar med alla elkablar, och så här ser de ut när de är märkta:
Etikett.jpg
Båda ändarna på alla kablar har så klart samma nummer, men också i klartext vilken enhet och port de skall sitta i. Det finns olika sätt att märka, det här lärde jag mig för många år sedan och har stannat kvar vid det sedan dess.
Vi använder samma typ av märketiketter på jobbet (med fleximark som alternativ), och märksystemet är liknande, nämligen, översta raden vad kabeländan är inkopplad (ofta typ rum-stativ-höjd-port), andra raden vad som går i kabeln, och tredje raden var den andra ändan är kopplad (enl samma system som första raden), väldigt snyggt och smidigt, tydligen följer vi nån urgammal svensk standard.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av danielr112 »

Du behöver inte resistorer. Koppla fläkten mellan 5+ och 12v och vippa har du 7v :)
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Vad händer med RPM-signalen om man kopplar fläkten mellan 5V och 12V? Blir expanderkorten glada då?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av danielr112 »

På den jag har så bryr dom sig inte om det. Har svårt att se att som bytt ut det hela mot smart styrning :)
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Zhorts »

RPM-signalen brukar vara open collector :)
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Då har jag satt dit de beställda motstånden på kablarna till fläktarna (i diskkabinettet), och precis som danielr112 skrev så blev de markant tystare. Jag satte tillbaka de tre jag hade tagit ut, och trots att alla sju nu är inkopplade så låter den tillräckligt lite för att det knappt ska märkas i ljudet från UPS:en. Återstår att se hur temperaturen blir, men det är rätt bra luftflöde fortfarande.

Sedan har jag också hunnit att dra alla 10GB nätverkskablar också. Jag har valt att använda så kallade DAC (Direct Attach Cable), dvs elektriska kablar med SFP+ kontakter, istället för optiska kablar på allt upp till 5 meter. Nu återstår ett 30-tal vanliga nätverkskablar samt alla ljud- och videokablar (och några USB-kablar också).
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Det kan ju å andra sidan inte vara så fasligt krångligt att ordna fläktstyrning med temperaturgivare på lämplig(a) plats(er) ifall det verkligen är viktigt att ingen överhettas. Kanske värt att kolla om det finns några vettiga färdiga grejer? Det går väl rent av att parallellkoppla styrningen med motstånden du beställt (eller en enkel mekanisk termostat parallellt över motstånden) för att fläktarna inte ska dö helt om styrningen lägger av.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Jag är, ännu, inte så orolig för temperaturen på diskarna. Nu har de varit under konstant arbete (flyttar data från min gamla QNAP NAS till de nya diskarna) i ett drygt dygn och temperaturen på diskarna ligger ganska konstant på varje disk, med temperaturer runt 35-42 grader beroende på vilken disk jag tittar på. Totalt är det 20 diskar just nu, och två av dem ligger (också konstant) på runt 46 grader så när den här kopieringen är klar ska jag kolla vilka de är och framförallt var de sitter. Kan vara så att de sitter där de är sämst genomflöde, framför nätaggregaten. Än så länge finns ju gott om plats så då kan jag flytta dem.

Installationen av nätverkskablar är i princip klar nu (upptäckte att jag glömt några kablar, så lite komplettering behövs). Här är lite bilder från resultatet:

Första racket:
Kabeldragning_4.jpg
Andra racket:
Kabeldragning_5.jpg
Här står fortfarande den gamla ESXi-servern och min gamla QNAP NAS tills dess att allt som skall kopieras är klart. Sedan försvinner de enheterna.

Under golvet ser det ut så här (bilden är från ett tidigare skede, det är ännu mer fullt där nu):
Kabeldragning_7.jpg
Så gott som all utrustning är rackmonterad, men för att kunna skicka signaler till ett mätinstrument och för att få ljud från ett videokort in i ljudmixern så köpte jag några konverters till/från AES och DANTE (digitalt ljud till och från ett nätverksbaserat protokoll). Små smidiga konverters, och framför allt relativt billiga:
Dante.jpg
Men inte så praktiska att ha i racket, speciellt som att ljudkablarna in respektive ut ur varje konverter inte skall sitta i samma maskin. Jag tittade på lite olika lösningar med att sätta dem på kabelstegarna, på en rackhylla eller bara hängande löst. Men sen kom jag på att eftersom jag ändå gömmer överskottet av kablarna i golvet kan ju lika gärna enheterna ligga där också - de har ju ändå inga kontroller man behöver komma åt:
Kabeldragning_6.jpg

Sedan har jag använt en del tid på att konfigurera upp nätverket och alla dess enheter. Det börjar därmed bli hög tid att ta tag i projektet med fjärrstyrningen av framför allt eluttagen, men även en del annan utrustning som t.ex. ljudmixern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Sista tiden så har det inte hänt så mycket fysiskt på bygget, däremot en del programmering. Jag har bland annat byggt ramverket för att styra eluttagen, vilket i nästa steg skall kopplas ihop med manöverpanelen så att jag via dess knappar kan slå av och på grupper av uttag. Jag har också flyttat över data från den gamla QNAP filservern till den nya, och flyttat (eller i vissa fall installerat om) de virtuella maskinerna från min gamla VMWare server till den nya.

Sedan har jag kommit fram till att TV:n satt lite för lågt - det handlar bara om 5-7 centimeter, men det räcker för att t.ex. undertexter kan skymmas bakom datamonitorn. För att slippa flytta hela hyllan som den står på, så köpte jag ett nytt stativ, med justerbar höjd och som dessutom gör att den kan vinklas framåt (det gamla orginalstativet lutade faktiskt en aning bakåt). Som en bonus så kunde det nya stativet bultas fast i hyllan, så nu sitter den fast istället för att stå löst.

Så här såg det ut när det var klart:
Redigering_4.jpg
Och idag blev det en liten inköpsrunda, i syfte att skaffa lite lampor som kan lysa ned på skrivbordet. Jag valde att köpa några elskenor med spotlights från Clas Ohlson, delvis för att jag har sådana sen tidigare hemma. Dessa monterades på ett par metallskenor (ELFA-skenor), och fästes sedan i samma hyllor som TV:n är fäst i. Som ljuskällor valde jag Philips Hue lampor, både för att kunna få valfri färg på ljuset men också för att även dessa är tänkta att styras av samma manöverpanel.

Här är dessa monterade:
Redigering_5.jpg

Nästa steg är att sätta upp några kabelkanaler under tv-hyllan, samt skruva upp högtalarfästena och dess kablar. Hoppas kunna göra det under morgondagen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Högtalare och kabelkanaler under TV-hyllan satte jag upp tidigare i veckan, men det fick jag visst ingen bild på så det får komma senare...

Dagens lödövning bestod i att göra ljudkablar till racken:
Ljudkablar_1.jpg
Ljudkablar_2.jpg
Ljudkablar_3.jpg
Antalet kablar har reducerats en del från den ursprungliga planen, dels eftersom jag plockade bort en del apparater men också efter att jag valt att köra en del ljud via DANTE (nätverk). Det återstår några specialkablar, och planen är att tillverka dessa och installera alla kablarna tillsammans i racken under helgen. Förhoppningsvis hinner jag med videokablarna också - de går lite fortare eftersom de "bara" pressas och inte behöver lödas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Högtalarna kom ju som sagt upp i ett tidigare skede, men för att göra tråden så komplett som möjligt (är ju lite av en dagbok på bygget även för min egen skull) så kommer ändå en bild på det:
Högtalare.jpg
Under helgen slutförde jag ljudinstallationen. Nästan allt som har med ljud att göra återfinns i det ena racket (några videobandspelare i det andra racket är det enda som har ljudsladdar), och det ser då ut så här:
Rack_1_Ljud.jpg
Majoriteten av kablarna startar eller slutar i ljudpatchen:
Ljudpatch.jpg
Och andra änden av de flesta av dessa kablar återfinner man i ljudmixern:
Ljudmixer.jpg
Golvet börjar nu bli rätt fyllt av kablar:
Kablar_Golv_1.jpg
Kablar_Golv_2.jpg
På den andra bilden ser man hålet i väggen där kablarna som skall till bordet försvinner ut. Andra sidan av väggen ser ut så här:
Bordskablar_1.jpg
Återstår nu att dra in kablarna i bordet och ansluta dem till respektive utrustning. Det blev en del kablar...
Bordskablar_2.jpg
Sen återstår fortfarande videokablar, och två USB kablar som jag glömde dra in.
Men idag spelades musik i högtalarna, genom hela systemet, för första gången utan temporära kablar. En viktig milstolpe!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Klickmans »

Är på Sida 8 av 13

Inte trodde jag att en tråd fullständigt skulle fängsla mig, men denna har gjort det.
Underbar läsning, hur man förvandlar 50 kvadratmeter till något så helt fantastiskt.
La Boheme, jag är så glad att jag hittade tråden, skulle vila "se" den produktionen.

Hatten av, dags att buga.

Om en enda människa kan åstadkomma detta, ja då har evolutionen kommit långt.
Själv kan jag inte ens lägga alla tändstickor på samma håll i en liten ask, inte än..
Kommer nog att sitta här och läsa tills jag sett hur detta fantastiska projekt slutade.

Tack, även för alla underbart berättande bilder i denna tråd.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Klickmans »

Se där, jag lyckades plöja mig igenom hela tråden, utan att förlora synen för mycket.

Jag säger bara en sak:

Fy fan vad intressant det har varit att läsa din tråd, jag har både lett och skrattat inatt.

Tack!
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Jag är så imponerad att du orkar göra kabeldragning "snyggt". Framförallt att du liksom verkar ha ett rätt fast mål med hur allt ska se ut. När jag gör saker så verkar målet vara rätt flytande och det slutar med kabeldragnignen börjar snyggt och sen blir det sunk av resten. Typ börjar med att borra fina hål i väggar, lägga ut kablage, skarva i fina skarvdon, men sen så blev dels kabeln aldrig klamrad på väggen och dels så slutade t.ex. telefonkabeln med ett par meter såntdär tvinnat par utan ytterisolering, korskopplingskabel, med ett RJ11-jack i ena änden o.s.v. :)

Om jag hade haft ens en bråkdel av energin du har att göra det så snyggt, så skulle jag nog försökt dels ersätta "slangen" på slutet med något som ser ut som när en snickare gömt ett ventilationsrör, alltså helt enkelt två träskivor som sitter i 90 graders vinkel mot varandra och skapar ett litet "trappsteg" som gömmer allt. Hade jag varit på pedanthumör så hade jag kanske tagit isär högtalarfästena i sina beståndsdelar och gått loss med vit sprayfärg för att de ska smälta in med hyllan. Det blir ju ändå inte perfekt när högtalarna inte matchar hyllan i färg, men ändå.

Svårt att se exakt på bilden men hur är det med avstånd mellan gradinen/draperiet och spottarna, och vilken sorts ljuskälla har du och vilka sorter går att montera i socklarna? Tänker på brandrisken med halogenlampor som är för nära och/eller riktade direkt mot tyg.
Skriv svar