Back to business
Nu har jag faktiskt lyckats labba ihop nåt som nästan fungerar.
Utspänningen är DC-mässigt mer eller mindre exakt Vcc/2 (speciellt bra för det designade 6V:3,00V).
Övergångsdistorsionen är helt borta.
Svinget är dock fortfarande dåligt (speciellt för 9V):
1) 6V: 1,7Vpp (6V-1,7V-4Vbe~1,3V)
2) 9V: 2,8Vpp (9V-2,8V-4Vbe~3,2V)
Så i det designade 6V finns det bara 1,3V kvar vilket får anses vara godkänt även om jag undrar vart dom tar vägen.
I 9V-fallet däremot försvinner drygt 3V, vart fan tar dom vägen?
I 6V-fallet ligger typ 1V över Rc innan signal och den kan inte gå till noll för då levereras ingen ström till den översta Darlington.
Så det måste bli en liten skvätt kvar, säg 0,3V (/330 Ohm=1mA).
Detta innebär då att Rc kan "svinga" +0,7V max.
Detta hamnar sedan på utgången och vi får 1,4Vpp vilket är nära den uppmätta sanningen.
Potentialen "under" Rc kan heller inte vara lägre för då får vi inte Vcc/2 ut omotkopplat (lite lägre kan den faktiskt vara för jag uppmäter 5V och 5-1,4=3,6>Vcc/2).
Vad som sedan händer när man går upp till 9V blir:
Vi tappar tydligen 3,2V över nivå-skiftaren (två gröna LED som knappt glöder).
Vi går från en emitterspänning över det gemensamma emittermotståndet i diffsteget på 2,3V vid Vcc=6V till 4,5V-0,7V=3,8V
Nu teoretiserar jag bara...
Diffstegets ström ökar då till 3,8/2,3*1,9mA=3,1mA.../2*1k8=2,8V.
Så Rc i diffsteget tappar 2,8V.
När nu drivspänningen är 9V betyder detta att kollektorpotentialen i diffsteget är 6,2V.
Detta minus nivå-skiftaren blir 3V.
Så jag har plötsligt 3V in på drivtrissan för slutsteget.
Detta är en tre gånger högre spänning än för Vcc=6V.
Jag får alltså (3V-0,7V)/(1V-0,7V)~8ggr gånger högre ström genom Re och därmed Rc.
Potentialen in till översta Darlington's bas borde då bli ~9V-8*1V
Då har jag alltså 1V kvar där.
När jag nu emellertid mäter så är spänningen in till översta Darlinton's bas 3,8V så jag räknar lite galet.
Samtidigt får jag alltså ut 2,8V vid 9V matning och open loop...
Vet inte riktigt vad jag ska göra.
Det känns lite grand som om emitterpotentialen hos drivtrissan borde höjas.
Men då har vi problemet att vid 6V's matning så har kollektorn runt 1,5V över sig (för 3V ut) och då kan Ve inte vara så mycket större än 0,5V (för hur bra funkar egentligen en kiseltrissa med Vce<1V?).
Vb för drivtrissan ska f.ö öka med matningen men inte så mycket som den gör.
Jag mäter ju nu liksom 1V@6V och 2,4V@9V.
Dra av Vbe och dela med Re så får ni en stor skillnad på strömmen (och därmed potentialen för Rc).
Om man kunde hålla nere den skillnaden lite, för den måste öka så positivt sving mha Rc ökar, så hade det nog sett bättre ut vid 9V matning.
MVH/Roger
PS
Tror att jag är lite utbildningsskadad
Lärde mig i skolan att i OP har man alltid nivå-skiftare (Level Shifter) sen har man också alltid strömgenerator i emitterkretsen av diffsteget. Men dels är CMRR sällan speciellt nödvändigt dels kanske det passar bättre med en resistiv delning isf nivå-skiftaren i mitt fall (även om förstärkning, som jag ändå inte riktigt behöver, tappas).
En resistiv spänningsdelning isf LEDsen skulle dessutom ge en mer lågmäld spänningsökning av Vb vid ökning av matning.
Det slår mig att eftersom jag ändå inte är intresserad av DC-egenskaper annat än Vcc/2 på utgången så kan jag faktiskt cappa bort AC-förslusten som en resistiv nivå-skiftare innebär.
Kanske jag är ute och cyklar
Slutligen, jävlar vad den självsvängde vid inkopplingen (>1MHz)
Jag fick cappa hårt runt omkring. Försökte först cappa förstärkningen hos den förstärkande trissans kollektormotstånd. 1nF krävdes (fo~60kHz). Sen fick jag för mig att jag skulle cappa Miller istället (vanlig kompensation hos OP). 150pF räckte då. Ett tag tänkte jag prova ett motstånd mellan bas och backe på drivtrissan istället för jag trodde det kunde driva Miller bättre. Problemet blev ännu värre. För just det, den lägre impedansen hos drivningen och därmed bandbredden blev bättre men det gjorde den ju bara mer instabil, naturligtvis
Fördelen med att cappa Miller kom jag sedan på är att kondensatorns storlek behöver vara mycket mindre (då den förstärks av netto spänningsförstärkning hos drivtrissan samtidigt som de gröna LED är rätt högimpediva vid dessa låga strömmar).
Annars kan man naturligtvis cappa ena diffstegets trissas kollektormotstånd också då det blir samma sak fast med en mycket större konding.
Jag fick något bättre sving genom att cappa Re med 1000uF. Vid 6V ökade linjärt sving från 1,3Vpp till 1,7Vpp dvs inte så mycket men vid 9V ökade linjärt sving från 1,8Vpp till 2,8Vpp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.