FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av toffie »

Underbart bra läsning! Många tack för det :D
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av ebfr »

Ähum! Hej.

Jag och en kompis byggde ihop en sändare av en dubdeltriod (ECC81) som fungerade alldeles ypperligt, vi beräknade och byggde även en jordplansantenn som monterades på taket av deras villa i Täby norr om stockholm. Vi satte igång det hela med en LP-skiva av bortglömt slag och drog iväg med en trasistorradio och mopederna. Vi vart lite skrajsna då vi fortfarande hade perfekt mottagning 5 km. hemifrån. Fort som fan hem och stänga av :D Kompisens farsa var radioamatör och hade enorma antennmaster på tomten och vi vågade inte tala om för honom vad vi höll på med. (Jag tror att stationen hette SMØASW) :)
Ritningen såg ut ungefär såhär: (ursäkta kladdet)
FM-sändare.JPG
Vi använde en gammal rörradio som vi snodde glödspänning ifrån och anodspänning tog vi via en drossel direkt från LF-slustegets anod så hade vi fixat modulering också.

Antennen tillverkades av en UHF-kontakt med 4 ringkabelskor och nån grov tråd till de 4 jordplanen och antennspröt av 2 mm. koppartråd som löddes direkt på kontakten.
FM-antenn.JPG
Alltså----det här var i början av 70-talet 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ebfr 5 oktober 2015, 21:38:40, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av Jonyverse »

toffie skrev: Förresten, det är ingen av er här som kört piratradio under en kortare eller längre tid och fått besök av farbror blå eller pts? :P Inte för att jag vill hamna i samma sits, men jag älskar historier :D
Jo det har jag. :( :lol:
Det var gubbar från televerket radio som pejlade, sen fick polisen ta hand om själva omhändertagandet om det inte bara var en sändare som beslagtogs.

På den tiden (80-talet) var det nog mer en politisk rädsla att ett alternativ till radio och tv-monopolet skulle vinna populäritet och bli permanent än att utsändningen skulle störa. Man la orimligt mycket resurser på att pejla piratradio som drevs av i övrigt skötsamma ungdomar och lagstiftningen rörande innehav och användning av sändare var som hämtad från Nordkorea.
Det var hårdare lagrum till straff än för att sälja knark till skolbarn.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av Gizmo »

Har faktiskt liggande en 30W i delar i garderoben, aldrig vågat bygga, bäst så. :)
Men teorin är kul!
När det gäller räckvidd så glömmer många att antennen, och antennplaceringen är minst lika viktig som sändaren. En välutformad antenn och framför allt välplacerad, gör stor skillnad för hur långt man kommer.
Roligt att kolla alla scheman. Ett par varianter jag inte sett förut med såndär hmm kapacitansdiod?

Den här (nästan exakt, men inte identisk, min hade ett line-in drivsteg med en transistor till) testade jag att göra i gymnasiet nån gång:
FM.JPG
Fast när jag tänker efter så var C4-C3 10nF och R2-R3 11k (hm, är de nångslags filter?).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1779
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av opampen »

Byggde liknande sändare för ett antal år sedan. Dessa hade ganska lång räckvidd i öppen terräng. Som mikrofon hade jag en kristallmikrofon. Den första sändaren hade en germaniumtrissa i antennkretsen, AF 127. Den andra måste ha varit Josty Kit den hette HF61. Med BC341 i utgångkretsen.

Jätte roliga projekt! Dessa funkade kanon! En riktig nostalgitripp måste jag säga. Trevligt också att se ditt intresse för radioteknik!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av Henry »

Det var lite småkul att hålla på med dessa på tidigt 90-tal och de hade rätt bra drag i sig. Den minsta jag gjorde då, i hålmonterade komponenter (nedfilade till max), var i storlek med en kontakt till ett 9V bateri, inkl electreten.

För en 3 månader sedan när man nu var mer än väl insatt i SMD gjorde jag för skoj skull denna, som säkert många redan sett då den är från en annan tråd, som är aningen mindre än den platta ytan på en TO-92 trissa:
to-92.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av ebfr »

jag ser en massa tomrum mellan komponenterna, gick den inte att få mindre? :lol:

Nä, skojade bara. Skitsnyggt! :bravo:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23623
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av Henry »

Tackar. :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av breflabb »

Vilken nostalgi tråd, VAV
Det föll ner en liten tår på mitt bygge med två transistorer på 80-talet
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18397
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av 4kTRB »

Kul med sån här läsning!
Byggde en liten sändare med en NE612 och kapacitansdiod,
inte många extra diskreta som krävs till att få bra FM runt
100MHz. QRP heter det visst med låg effekt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18397
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av 4kTRB »

ViktorSigg skrev:Lite off topic, men angående saker som stör så är det fanimej fruktansvärt vid katrineholm. De har smackat upp två skyltar där som säger "välkommen till katrineholm" och visar lite diverse bilder. När man åker förbi dessa skyltar störs all radio ut med brus med kanske 50 meters radie. Otroligt att dessa skyltar blivit godkända, men antar att det är för att det inte är så stort område som störs ut. Lika irriterande varje gång dock...
Det jag blir lite nyfiken på är hur störningen låter?

Här runt där jag bor finns nämligen en konstant störning
ända upp på 40-metersbandet och vilket ger en 9:a på
S-metern. Låter som vindrutetorkare i radion.
Användarvisningsbild
tompas11
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 juni 2010, 08:31:15
Ort: U-län

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av tompas11 »

Letade bland lite gamla papper och hittade en beskrivning (schema och layout) på en FM-sändare på 25W, bestående av ett drivsteg på 1W och ett slutsteg på 25W. Effekttransistorerna i slutsteget är BLY87A och BLY89A. Antennen som används en vanlig 3-element Yagi-dipol. Schema, layout och byggbeskrivning hade sammanställts av Radio FM:s HF-Lab i Visby och är daterat 1980-07-16.
Användarvisningsbild
ebfr
Inlägg: 379
Blev medlem: 7 mars 2010, 15:13:57
Skype: BerraF
Ort: Sparreholm, Sörmland
Kontakt:

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av ebfr »

Har du ingen scanner tompas11? :P
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av nifelheim »

tompas11 skrev:Letade bland lite gamla papper och hittade en beskrivning (schema och layout) på en FM-sändare på 25W, bestående av ett drivsteg på 1W och ett slutsteg på 25W. Effekttransistorerna i slutsteget är BLY87A och BLY89A. Antennen som används en vanlig 3-element Yagi-dipol. Schema, layout och byggbeskrivning hade sammanställts av Radio FM:s HF-Lab i Visby och är daterat 1980-07-16.


En sådan byggde jag med :-)
Fast den hette Radio88 sändaren.

På den tiden var väl blotta innehavet an en BLY87A förberedelse till brott :)
(om du inte var radioamatör )



Bild
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: FM-sändare! Helt otroligt roligt!

Inlägg av Biker »

Har nog samma schema...jaa - det var nog förebredelse till brott o ens ha RF trissor på den tiden lämpade för RF.
På den tiden var ju allt i telenätet lätt och avlyssna och bus sändare kontrollerades hårt av FRA
Det var ju den enda möjligheten att kommunicera utan och använda televerkets sönderbuggade kopparnät.
RF var ju smitväg så att säga och även om nästan allt var oskyldigt så var det ju det som spioner var tvingade att köra på det mestadels.

Ni vet lyssna på nummersändare och svara med några korta morseblipp kl 19:23 för att verifiera att ni är införstådda med uppgiften att kontakta källa Erik 3:AB2210 i Vänersborg :mrgreen:

Numera sker all kommunikation via internet så fokus har gått dit.

Numera så spelar ni nått spel på internet och ser ett mönster i mobilappen och knallar iväg och möter källan..
Skriv svar