Rörförstärkare med subminrör (5902)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Rörförstärkare med subminrör (5902)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har alldeles för många projekt på G - de flesta står under sängen i ateljén (där korsetter och andra kläder sys och där elektronikkomponenter förenas av små kluttar av bly/tenn).
Ett projekt som dock är så litet och så enkelt att det skulle kunna ha chans att överleva lite längre är följande.
Bakgrunden med schema och hela konkarongen finns beskriven HÄR - Herrmans Mini-Amp
Ett liknande prjekt finns beskrivet som KOLIBRI och ett annat som också bygger på subminrör, dock PP-kopplade finner man som ZWERG.
Kolla de här länkarna, och passa på att insupa lite tysk ordförståelse. :wink:

Förstärkaren är en enkel SE-stärkare med ett ingångs/drivrör och ett utgångsrör - båda subminiatyrrör.

Schemat är väldigt enkelt:
Bild

Rören är som sagt små. Utvecklades för att vara små och för att vara stabila nog att sitta i utrustning som utsattes för stora mekaniska påfrestningar (atombomber, ballistiska projektiler och stridsvagnar):
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite besviken är jag att anslutningstrådarna var klippta på pentoden - det är trångt mellan benen. Jag tryckte ner rören i en kartongskiva - ska i slutlversionen använda mig av en pertinaxskiva (alt. en masonitskiva). Komponenterna lödes direkt på benen....
Bild

....ungefär så här:
Bild

Här syns förresten nättrafon som lindades upp i Tyskland (Frag Jan Zuerst) och utgångstrafarna, vilka egentligen är 100V anpassningstrafar som skulel vara till en ECL82-SE men som kanske passar här ( :roll: ). Annars har jag en betydlig större utgångstrafo. Mer om det senare.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Gulliga små rör, jag har faktiskt socklar till dessa :) fast varför man ens tillverkade sådana förstår jag inte dock :P

Köpte en hel låda med en massa olika subminiatyrrör för några år sedan, tror jag betalade 15kr för ett hundratal

Aldrig varit motiverad att bygga med dem än dock, men fick lite inspiration ifrån miniförstärkartråden på diyaudio faktiskt.


5902 va ju ett kul rör
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Oblivion: kan du kolla igenom vad du har; inventera?

jag tror man satsade på dessa rören för att man ville spara plats och dessutom lär de tåla mekansika påfrestningar bättre, alltså de är bättre lämpade för militär elektronik än andra (större) rör.

man kan ju bygga små linjesteg eller hörlursförstärkare eller annat smått och gott.
Den här förstärkaren går på måttliga 155V, inga 800V vilket min drömförstärkare - GU50PP - ska ha. Eller 900V som en 813 gärna sörplar i sig.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Menade varför man tillverkade socklar :) dom är ju lödbara dessa rör

vad jag kommer ihåg så va det mestadels 6111 och 6112 samt en hög olika pentoder

en redig bunt 5647 fanns det oxå, vacumdiod för UHF detektering upp till 1Ghz

eller likriktning, 9mA maxström :P
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

9 mA - det var mycket det. 8)

Edit: Stavvfäl.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag får kolla upp (dubbel)trioderna - klart intressant. Vill du bli av med några är jag nog intresserad, men det tar vi via PM.

5647
6111
6112
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Viktigare än något annat är att motstånd, kondingar och kablar låter bra .... :happy: ... att man har ett bra emballage till det man plockar ihop.
Jag erfar att en fördel (ja, en nödvändig förutsättning för välljud) är att se till att småsignalkretsarna hålls borta från nätkretsarna.

Hur som helst, här kommer en parad av chassin jag har funderat på. Det här är ett läckert chassi, ungefär 140 x 140 x 65 mm. Kraftigt chassi i aluminium. Gavlar saknas, har gjort egna i furu. Problemet - lite för stort. Men käckt. Tillägger att trafarna på chassit är från EdcorUSA och är specialbeställda (4K på primären = ej standard).

Bild
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det blir nog en trevlig förstärkare. Snygg blir den i alla fall.

Var köpte du rören? Det vore kul att bygga något liknande själv...

Jag skulle också kunna tänka mig ett par trioder om du tänker sälja av några. Vore coolt att bygga en gitarreffekt av dessa.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag är inte färdig med chassi-presentation ....
Rören köptes från http://www.tubesandmore.com resp http://www.die-wuestens.de, den senare känd som Frag Jan Zuerst. Tubes and more hade just slut på 5902.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Inlägg av mr.olle.norell »

Tjena Magnus!

Jag tycker att chassie-förslag nummer ett ser bra ut! Det är alltid kul när man återanvänder prylar :P

Träsidorna, det är furu va?
Jag har lite bitar fransk valnöt ifall du vill byta upp dig lite :)
Säg till bara ifall du vill ha :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men vänta lite, jag är inte klar än. Du ska få se vad jag har valt om några dagar.

Förresten, är du härinne med, Olle?? Gillar EFs pragmatiska inställning till elektronik. Här är kondingar, trissor, motstånd coh kablar just det och inget annat. Inget tjaffs om saker som ska brännas in eller som låter annorlunda. :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell
Inlägg: 696
Blev medlem: 14 juni 2008, 19:53:15
Ort: Linköping

Inlägg av mr.olle.norell »

Inga Shakti-stenar så långt ögat når :) Här trivs Magnus bra :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ju en specialdämpad Quackti till mina högtalare ....

Det är skillnad på att avfärda vissa idéer och föreställningar som just idéer och föreställningar utan grund i faktiska förhållanden och att ställa upp de som hyser föreställningarna mot en vägg och meja ner dem.
Jag tror inte på ormolja, inbränning av kablar, stenar, specialpapper och annat hokuspokus, däremot försöker jag vara lite tolerant, eller mer korrekt, "snäll" mot dem som anfäktas av villfarelser. De flesta EFare betraktar elektronik ur ett elektroniskt perspektiv bland annat pga av ett stort intresse av elektronikhobbyn men också för en stor kunskap om elektronikkomponenter och deras egenskaper. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Chassi #2. En gammal väckarklocka av mekanisk-digital modell som tömts på innehåll ligger högt på listan.

Bild
Skriv svar