ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Berätta om dina pågående projekt.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Kul att se att någon var inne här och skrev.. och ja projektet lever fortfarande. Min DRÖM är att bli klar med det här den här sommaren... vi får väl se hur det går med det.

Har för några dagar testat min Basstation och fått en riktigt bra punkt efter bara en timmes insamlandade av data. Ska försöka få till mitt skal och sätta upp basstationen så att den får sig en riktigt fast position som jag sedan kan utgå ifrån.

Min största utmaning med detta projektet har varit motoruppfästningen. Har testat lite olika kombinationer och är nu inne på en ny variant som jag tror kan fungera. Ska försöka få till med larvband på klipparen som gör att den kan gå framåt och sedan med kuggar som tar i cylindern för att driva på detta.

Mer uppdateringar kommer..

Intressant läsning om Ublox nya chip - känns och tror dock att det kommer bli DYRT för hobby-mekare.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Ni som tror att projektet inte lever... ni har fel :)

Ska förhoppningsvis innan de närmaste veckorna 2-3 ha en första färdig Alpha-produkt av det här.
Sedan kommer det krävas justeringar, moddar och förbättringar... men jag själv börjar se ett färdigt resultat.

Även om det tagit tid - inte effektiv tid - men tidsperiod :roll: :vissla:

Kör fortfarande enbart uppdateringar i inlägg 1 och 3.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Gimbal »

Det är ett intressant projekt helt klart, men inte lätt att hänga med när du editerar gamla inlägg.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Milstolpe i projektet, den har varit ute och kört på gräsmattan. Inte klippt något gräs men väl ut och kört och den går framåt. Kanske lite långsammare än jag trott, men kanske ska det till andra batterier som har högre discharge rate. Motorerna kan dra 2,1A per motor och funderar även på om jag ska använda li-ion batteri för att köra 14,4V för att höja rotationen på motorerna något.
NilsGulang
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 mars 2015, 11:35:36

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av NilsGulang »

Hej, Bilder på underveket ?
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Här är den, vet inte om det är ett underverk precis, men den är rätt ball tycker jag. 8)
Screenshot_20180910-132137.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av netrunner »

Ser ju väldigt fräckt ut det där.

Jag tycker det är spännande att se hur du får den att fungera med micro-navigation.

Är du väldigt missnöjd med hastigheten så kan du ju byta till en motor med annan utväxling men samma form-faktor. Dom där motorerna finns väl med minst 10 olika växellådor utan att formen ändra.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Jo precis, det finns nog precis som du säger ett antal olika växellådor. Har precis beställt Li-Ion batteri nu så det kommer bli en driftspänning på någonstans 3.6-4.4 uppdelat på 4 celler som sedan är parallelkopplade i 3 grupper.

Testade köra motorn igår på spänning 18-19 volt och den snurrar ju ganska mycket snabbare, men då utan last. Så kan tänka mig att den kommer gå i den hastighet jag vill med något högre spänning.

Ja, navigationsdelen är väldigt spännande. Har en basstation på garage-taket som verkligen är korrekt enligt Hitta.se. Sedan är det ju en hel del parametrar som ska optimeras för att kunna få en fungerande och korrekt rover-del. Men som sagt projektet går framåt och det är kul för varje steg när det går framåt :)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av stenD »

hur spelar man video'n? det är ju bara en länk till screenshot.
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Borre »

Det är en screenshot av videon, ingen video alltså.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av PeterH »

Meeen.... vill ju se och höra hur den jobbar också :D
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Går det lägga upp video här på EF eller måste man hänvisa till extern länk? Självklart ska ni få se och höra den jobba :tumupp: :)
brrmek
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 maj 2012, 23:27:37
Ort: Ursviken

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av brrmek »

Länk till youtube ärvanligast...
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Det händer ju saker i detta projektet, försöker vara så effektiv som möjligt nu innan den "riktiga" hösten kommer så att min Alpha är färdig. För sedan kommer det behöva tweakas och fixar så att när våren kommer den riktiga Betan är i drift :)

Körde igår en iterationsprocess med cylinderdrivningen och nya delar till den. Blev en lyckad dag med lyckade utskrifter och idag fortsätter jag med samma för att få den riktiga cylinder-drivningen att fungera med larvbanden också.

Just nu in the making är förhoppningsvis delen som ska användas.. :|

Så här är två av delarna från igår den första och den sista och även den riktiga delen från gräsklipparen.
IMG_20180912_125734.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Cylindern och motorn snurrar på i maklig takt, men nu har spänningen på mina vanliga AA-batterier sjunkit ner till 10,5-11V.
Ska bli spännande att testa med Li-Ion batterierna som har mer kräm i sig.. måste bli klar innan det blir frost också..
Skriv svar