ALPHA-KLAR! Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av netrunner »

GPS:er baserade på "Ublox" kan konfigureras med en programvara... som verkade ha ca 1000 olika inställningar. Visst jag överdriver men det var helt sjukt mycket. Du är ute efter någon form av råd-data ut och det förefaller rimligt.

Sirf - GPS:er ska det fungera för i alla fall.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av netrunner »

BTW, för att du ska ha nytta av detta så måste du ju programmera hela "navigations delen" + en grafisk frontend till den + skapa ett protokoll för navigation. Det är en saftig bit. Jag skulle vara grymt imponerad om du så "bara" konverterade APM till detta.

BTW, behöver du kalibrerar kompassen? Stämmer NORR mot en vanlig kompass?
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Äntligen!!!!

Nu har jag sett att mitt chip funkar att få utdata till RTKLIB. Se bifogad bild..
rtknavi.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av janbjorn »

Coolt projekt! Har gått och funderat på något liknande varje gång jag är ute med klipparen i sommar. Kommer att följa ditt projekt med stort intresse.
Mina planer har gått i linje med vad Netrunner skrev att använda APM i Rover-läge och lägga ruttplanering och frontend i någon form av web-server som även får ta hand om den fasta GPS-en. Jag hade tänkt att skaffa en navio+ för att sköta navigering i klipparen, men du kör ju mer hardcore och hackar själv. :tumupp:
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 269
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av PatrickOhlson »

Du måste upp närmare 40snr helst över med allra minst 5 satelliter, annars kan du nog låta den bara gå med kompass;)
(Detta sagt med mina egna försök i gpsvärlden)

Skitkul projekt dock, skall följas:)


/Patrick
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

PP3DP_SE skrev:Du måste upp närmare 40snr helst över med allra minst 5 satelliter, annars kan du nog låta den bara gå med kompass;)
(Detta sagt med mina egna försök i gpsvärlden)

Skitkul projekt dock, skall följas:)


/Patrick
Kul att du tycker det är spännande - det tycker jag med. Nämnas är att testerna är gjorda inomhus inte i närheten av fönstret så snr kommer säkert upp i senare tester :)
Dagobert
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 juni 2012, 03:02:35

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Dagobert »

Ja, sktkul!
Läste precis att MIT(tror jag det var) har tagit fram en metod för att göra gps-datan mycket mer exakt(cm-precision) och detta var alltså utan dyrare hårdvara.

Kommer följa detta projektet. Superspännande med sådan cylinderteknik :)
Posta gärna bilder på allt!
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Det är kul att det är så många tycker detta är roligt projekt!
Jag kommer posta fler bilder så småningom - just nu är det en del bitar som behöver falla på plats i projektet innan jag tar mig vidare.

Dagobert:
Tror jag kommer kunna komma ner till +-/10cm i precision med RTKLIB och två st UBlox Neo-7m.

För att se uppdateringar i projektet får ni hålla i utkik i Inlägg 3 i denna tråd.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Sverige »

Är det inte enklare, bättre att göra ett nytt inlägg...?
Då kommer tråden med bland olästa inlägg. Redigerade inlägg "syns" inte...
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av orvar-e »

Jaha.... Inte undra på .... 25 uppdateringar på inlägg 3.
Lite drygt faktiskt, mycket bättre med ny inlägg.

Fördelen ska vara om man själv vill bygga en likadan mackapär så finns all kod i ett inlägg. Det förenklar en del.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Ok - jag har läst era synpunkter och kommer göra så här.

Från och med nu kommer jag lägga ett nytt inlägg med ett Delprojekt - men jag kommer dubbelposta för att även uppdatera inlägg 3.
Detta för att samla allt material på ett ställe och för att underlätta för er som vill följa projektet från start till mål - utan att behöva leta efter inläggen.
Ni som följer och vill se var jag är kommer att kunna följa tråden som vanligt.

Sitter just nu och klurar på hur jag ska montera motorerna på klipparen - komponenterna är det enkla. Väntar även på att L298N och min andra GPS Ublox Neo-7m ska anlända så jag kan fortsätta med RTKLIB.

Hoppas alla är nöjda :)
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Delprojekt 8 - Kompilera RTKLIB för Rasperry Pi med ver.2.4.2 med patch rev11
Det vi behöver från RTKLIB i Linux är ett program som kallas RTKRCV. Så jag ska visa hur jag gick tillväga för att kompilera detta.
Först skapar vi en katalog där vi kan ladda ner källkoden, jag kallade min mapp RTKLIB.

Kod: Markera allt

mkdir rtklib
Sedan ska vi ladda ner källkoden med git, kör följande kommando

Kod: Markera allt

git clone https://github.com/tomojitakasu/RTKLIB.git
Källkoden är ca 165mb. Kommandoradsinterfacet som gör realtidspositionering i RTKLIB kallas RTKRCV och det är det vi ska kompilera. Så gå in i katalogen $HOME\RTKLIB\app\rtkrcv\gcc genom att skriva

Kod: Markera allt

cd \RTKLIB\app\rtkrcv\
I denna katalog finns det en fil som heter makefile, här ska vi ändra så att vi kompilerar för Raperry PI 2. I filen finns ett ställe som heter CTARGET ändra denna rad till följande:
Ctarget= -march=armv7-a -mfpu=neon-vfpv4 -mfloat-abi=hard
Detta anpassar så att programmet är gjort för RPI 2. När vi kompilerar programmet använder vi kommandot make med variabel -j 4, detta gör att alla fyror kärnor används vid kompileringen. Kör följande kommando

Kod: Markera allt

make -j 4
Du har nu kompilerat RTKRCV, för att testa programmet kör det genom att skriva

Kod: Markera allt

./rtkrcv
KLART!
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Batteri:
Alla komponenter kommer använda sig batterier, det kommer bli totalt 2 batterier. Ett batteri har inhandlats och det är för att strömsätta RPI med komponenter, det blev ett PowerBank 2200mAh Polymer Grade A för 100:-. Det kommer bli 1 batteri som strömsätter båda motorerna - detta för att underlätta vid uppladdning av batterierna och på så sätt minska vi vikten också. Kemin i batteriet kommer vara antinge Li-Ion eller Li-Ion polymer.

Ska även räkna ut hur länge PowerBank 2200mAh håller för mina komponenter och beroende på detta - bestämma hur mycket mAh det ska vara till motorerna.

Klipparen ska kunna vara ute i ca 1h. Då jag har 2 motorer på 12V och max.output är 2.1A - totalt 4.1A. För att räkna ut att jag ska denna i en timme att vara ute och köra så behöver jag ett batteri på 4.1/0,7= 5,85Ah Anledningen till att jag valt att dela med 0,7 är att batterierna inte orkar kräma ut allt som finns i dom. Så jag tror att ett batteri på 12V med minst 5850mAh ska räcka till mina motorer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av mrfrenzy »

Innan du dimensionerar batterier kanske du kunde montera dit motorerna och provköra med en kabel för att se om dom orkar klippa?

Magkänslan säger att det är betydligt jobbigare för armarna än 50W att putta en dylik klippare.
Henke_83
Inlägg: 227
Blev medlem: 20 oktober 2007, 09:17:41
Ort: Ekerö
Kontakt:

Re: Robotgräsklippare med autopilot och cylinder!

Inlägg av Henke_83 »

Tack för tipset!
Kommer avvakta med batteriinköp tills jag ser att motorerna verkligen orkar dra lasten..

Ska absolut testa innan jag köper batteri - även om jag tror man inte ska stirra sig blind på W. Eftersom det är en växel som gör att kraften blir större fast det går långsamt.

Tester och montering - näst på tur helt enkelt.
Skriv svar