Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag caddat upp min skivspelare.

Återstår mest placering av tonarm och hur jag ska lösa hastighetskontrollen.

Jag tror dock jag kommer använda en läsgaffel och nån OP samt lite logikkretsar.

Visst är det 33 1/3 varv som gäller?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag föraktar det högteknologiska prästerskapet.

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

Det är du inte särskilt ensam om att göra. Världen är full av människor som är sysselsatta med att uppfinna hjulet än idag. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Icecap »

rogerk8: vill du ha tacho-pulser kan du måla tallriken på undersidan. Måla den svart och placera några vita fläckar.
Sedan tar du en reflex-optogaffel (exempel på typ: 10-443-50) och monterar under denna färg och du har tacho-pulser.

Det svåra är dock att få fläckarna exakt placerat så jag hade gjort två "spår" med fläckar:
* Ett spår med 1 enda fläck, "norrpulsen".
* Ett spår med "många" fläckar som gärna får vara exakt placerat men inte måste vara det.

Då hade jag gjort styrningen så att den initialt kan "synkronisera" sig vid att reglera uteslutande på "norrpulsen" och när den är stabil tar den tid på varje fläck bland de många och sparar värden i EEPROM.

På det vis kan man se, fläck för fläck, om timingen är rätt och justera om det behövs. Så när synkroniseringen/kalibreringen är klar har man det hela: snabb reglering, exakt hastighet och tolerans för inexakta fläckar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack Icecap för denna mycket intressanta ide'!

Jag vet dock inte om jag förstår den riktigt.

Men lite grovt tycks din ide' vara att man börjar med att synka på den långsamma "norrpulsen" som bara ger en grov uppskattning av hastigheten och sen fintrimmar man genom att synka på dom snabbare.

Är detta rätt uppfattat, kapten? ;)

Känns intuitivt att det skulle vara rätt uppfattat, men jag kan inte riktigt se det framför mig.

Är bytet till dom snabbare pulserna möjligtvis för att den analoga(?) toppen inte blir som en Dirac-puls utan mer som en "kvadratisk sinus"?

Dvs din norrpuls får utsträckning i tid vilket gör den "osäker"?

MVH/Roger
PS
Jag har emellertid en annan relaterad ide' som dock inte är min men den är helt analog. Jag bygger mig en astabil RC-multivibrator (med plastkonding, obs). Jag fördelar och klistrar på exakt 100 ekvidistanta svarta(?) prickar på skivtallrikens ytterkant. Grundfrekvensen är 33,33/60 Hz. 100 gånger den blir 55,55 Hz och denna frekvens är alltså högre än vad vi kan uppfatta som blinkande. Sen kopplar jag multivibratorn till en lampa och lyser helt enkelt på prickarna. Om jag inte är helt ute och cyklar kommer jag kunna frysa prickarna när rätt pitch är inrattad. Rätta mig gärna om jag har fel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:Det är du inte särskilt ensam om att göra. Världen är full av människor som är sysselsatta med att uppfinna hjulet än idag. :)
Och roligt är det också :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Icecap »

Din uppfattning av min idé är fel.

Det går utmärkt att stabilisera hastigheten med en puls per varv - men det tar låååång tid! Många pulser ger kort tid = snabb reaktion. Det är helt enkelt så att det ska ett visst antal pulser till innan systemet är stabiliserat. Har man en puls per vark tar det lång tid, har man många pulser per varv går det snabbt.

Att placera många pulser exakt är svårt, det blir alltid lite skew - vilket ger variationer (= wow/flutter) eller en trög styrning = lååååång tid innan rätt varv är nådd.

Om man då kombinerar lite kan man låta styrningen starta i kalibreringsläge (ingen spelning, bara tom tallrik) och låta den låsa hastigheten med norrpulsen.

När den väl är låst kan den fånga tiderna för de många pulserna, puls för puls, och lägga dom i en tabell. Den tabell är sedan kalibreringsdatan.

När den sedan startar i "riktiga" driftläget kommer norrpulsen att synkronisera uppslagen i tabellen och varje puls av de många kan sedan kollas om de är tidiga, på plats eller för sena och drivningen styras i enlighet med det.

Det du pratar om är ett vanligt stroboskop och ger ingen styrning eller reglering, bara indikering. Och är indikeringens frekvens inte korrekt blir hastigheten inte korrekt. Att börja med analoga timers till detta är bara skrattretande...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Listar några kuriosa-uträkningar:

\(v_p=2\pi r *f=2\pi*0,15*33/60=0,52m/s\)
\(T_{låt}=5min=>L=v_p*5*60=155m\)
\(C=2\pi r=2\pi*0,15=0,94m\)
\(N=155/C=155/(2\pi r)=155/(2\pi*0,15)=165 varv\)
\(D=1cm=>d=D/N=D/165=61\mu m\)
\(f=33/60 varv/s=>v_r=d*33/60=33\mu m/s\)

Förenklat får man den radiella hastigheten

\(v_r=\frac{D}{T_{låt}*60}\)

Ja, man är nog en idiot :D

MVH/Roger
PS
EDIT: lägger till skivans numeriska omkrets för skoj skull.
Senast redigerad av Spisblinkaren 8 april 2015, 00:32:10, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Icecap skrev: Det du pratar om är ett vanligt stroboskop och ger ingen styrning eller reglering, bara indikering. Och är indikeringens frekvens inte korrekt blir hastigheten inte korrekt. Att börja med analoga timers till detta är bara skrattretande...
Jag hade mest tänkt använda fingrarna och ratta lite :D

MVH/Roger
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Washi tejp finns på http://www.inreda.se: Bild

Raggartejp på http://www.raggarprylar.se/visa_produkt ... epita+tejp
Bild

Går bra att använda tillsammans med opto reflex-detektorer men raggartejpen fungerar sämre med IR.
Rekommenderar att tejpen stödlimmas för bättre åldringsbeständighet.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack E Kafeman före detta mycket intressanta tips!

Skulle alltså kanske kunna ta denna Washi-tejp, fästa den på skivtallrikens utsida samt köra med "min" stroboskop-ide'.

Grejen är ju faktiskt att ränderna (nog) är väldigt tajt specade.

Jag kommer dock inte kunna styra antalet.

Men vadå, det är väl bara anpassa strobo-frekvensen till de antal ränder som blir :)

Allt jag behöver göra är att räkna antalet ränder per varv (N) och sätta min RC-oscillator till N*33,33/60Hz (eventuellt blir det N-1).

Icecaps "norrpuls" kommer sedan automatiskt infinna sig vid tejpens överlappning :)

MVH/Roger
PS
Jag kommer alltså använda mång-varvig potentiometer när jag rattar in hastigheten (stirrandes på stroboskopet).

Ett alternativ till tejpen är att cadda en utvald serie prickar i Paint. I så fall måste jag dock trimma in skalfaktorn till jobbets printer bättre än dom +/-3% jag har idag. Vänta nu, skal-testpappret ligger på mitt bord. +3% i X-led, -2% i Y-led tydligen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, som sagt, nåt Nobelpris lär det aldrig bli till mig :D

Inte när man går bet på uträkningen av den radiella hastigheten.

Men tänk att det var så enkelt?

Varför såg jag det inte?

Varför funderade jag ens?

Det är ju klart det blir:

\(v_r=\frac{D}{T}[m/s]\)

där D är låtens bredd och T är låtens längd (i sekunder, som dessutom är någorlunda konstant beroende på artist).

Så vr blir i regel runt 0,01/(5min*60)=0,01/300=33um/s

Och denna hastighet är alltså konstant över hela skivan (det enda som ändras är låtens bredd, D, om låtlängden tidsmässigt varierar).

Okej, detta är intressant.

För vad är det som händer när vi för ner nål-arrangemanget (NA) i spåret?

För enklast analogi kan vi tänka oss att vi sänker ner NA i typ mitten av första låtbredden, D.

Vi kan enkelt föreställa oss att vr är noll så länge vi håller i NA och inte släppt det.

När vi (försiktigt) släpper NA går dock Vr från noll till 33um/s.

Dvs NA får en acceleration (och därmed en kraft) som kommer ge NA en radiell hastighet inåt.

Denna kraft kommer appliceras på nålens yttersida (och därmed också ytterspårväggen) samt krampaktigt (dvs ganska rejäla påverkningar på nålen och dess upphängning beroende på moment och friktion i övriga NA) försöka ge resten av NA en skjuts inåt.

Jag tror att när denna skjuts har getts så går NA av sig själv pga tidigare formel dvs Impulsmomentets bevarande, L.

Observera att LP-skivor ofta har en lätt inåtlutande första spårväg för NA att gå innan den når första inspelade spåret.

Jag tror att det är så intrikat uttänkt att detta är medvetet.

Anledningen till att jag vet detta är ett ofrivilligt problem jag fick med en Ortofon MC 20 Super.

Denna pick-up var ovanligt tung så den scratchade hela tiden in en bit på skivan när jag försökte starta på "noll".

Att jag förstog det var en lycklig slump för jag blev less och bytte till en mycket enklare och lättare MM-pickup (OM 20) istället.

Och då fungerade det :D

Det bör påpekas att jag rattade en hel del på anti-skating för att försöka bota MC-problemet, men det gick helt enkelt inte.

Så vi har alltså:
1) Massa hos NA
2) Tröghetsmoment, rXF
3) Friktion i upphängningen, Ff
4) Impulsmomentet, rXmv
5) Skating-kraften, Fs

1,2,3 har bara och göra med "initieringen", dvs att faktiskt få skjuts på NA.

4 och dess bevarande är sedan vad som faktiskt, och svävandes om det inte vore för nåltryck, för NA inåt.

5 har jag fått lära mig på detta trevliga ställe, drar sedan ytterligare i NA.

Nu tror jag att jag fattar.

Skating-kraften (SK) anammar jag mha MadModder som riktad inåt.

Men min egen ide' om att den då skulle ligga på ytterväggen är fel, förstår jag plötsligt.

Detta eftersom SK ju faktiskt inte ens har att göra med vilken vägg den ligger ann mot.

Den har bara att göra med "nålspetsen" och det nåltryck och friktion den har i spåret (kombinerat med NA's vinkel relativt tangenten hos spåret).

Jag tror således man, teoretiskt, kan se det som att nålen inte ens vilar mot nån vägg, den vilar bara mot underlaget.

Om man i det läget accepterar SK, så kommer nålen ligga ann mot innerväggen och inte ytterväggen som jag felaktigt trodde.

Anti-Skating (AS) handlar således om att applicera en liten kraft utåt.

Men eftersom tangenten hos spåren inte är exakt lika i relation till NA, så är AS en approximation som jag dessutom känner jag inte behöver :)

Hur mycket är jag ute och cyklar nu?

MVH/Roger
PS
Kan inte nån förklara den suveräna kanalseparationen (~25dB) när vi ändå håller på och hur nålen verkligen rör sig? Jag har fått för mig att spåren dels är ortogonala (dvs vinkelrätt skilda från varandra) dels är ena väggens gravering vänster kanal medans andra är höger kanal. Att veta vilket vore också roligt :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Jo spårväggarna är vinkelräta och ena väggen är vänster och den andra höger. I pickupen sitter två spolar vinkelrätt mot varandra och känner av när nålen rör sig. En spänning induceras när magneten på nålen rör sig i linje med en spoles kärna, men inte när den rör sig i sidled på samma avstånd.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tackar för ännu en mycket bra och pedagogisk förklaring.

Nu ska jag gå och lägga mig :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

En sista fundering, sen är jag klar :)

Pick-up:en (MM):

Vinkeln mellan dom båda väggarna är väl knappast 90 grader (för detta skulle göra spåren rätt breda)?

Men säg att vinkeln faktiskt är 90 grader.

Min nål kan då inte vara konisk, men kan den vara elliptisk (varvid den därmed inte skrapar i botten på skivan)?

Och räcker det för att fånga upp informationen?

Jag gissar på det.

Nu svamlar jag bara, men induktionen borde vara som störst när magneterna åker in och ut genom respektive spoles centrum.

Åker dom å andra sidan sidledes i spolen så ändras inte netto magnetfält (per tidsenhet) genom spolen varför det inte borde bli nån induktion (men vad hände med cykel-dynamon, då :D)

Samtidigt är det här idealt.

I själva verket löper magneterna i cirkelbågar (pga upphängningen av nålen, kallad "Horisontell del av nålen" i min ritning).

Och en cirkelbåge har ju en radiell komponent (om man refererar till spolens plan).

Detta får dock mest betydelse vad beträffar kanalseparation, tror jag

Hur mycket är jag ute och cyklar nu? :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar