Renovering av Philips Experimentlådor

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag köpt en variant av tryckomkopplare som jag tror kan funka, det är en enpolig vipp on-(on) med platt arm.

Tror det blir bra.

Nu kollar vi vad jag har kvar:
2) 2 Skalratt, svart, stor, "vridkonding"
3) 2 Ratt, svart, "pot", 4mm
7) 1 Tryckkontakt Plast, svart (en-polig återfjädrande, för chassi obviously :) )
10) 2 Högtalare 150 Ohm/1W
11) 1 Dubbelgangad vridkondensator, 2X5-180pF
12) 1 Vridkondensator, 5-180pF

2 kan inte bestämmas förrän jag har de båda vrid-kondensatorerna (11, 12), 3st dubbel-gangade 5-180pF är beställda från ebay.

7 betraktas nu åtgärdad, min variant är inte riktigt lik original men original-omkopplaren var egentligen ingen mekanisk hit :)

10 är en svår nöt att knäcka, jag har sökt på nätet men hittar inget, ELFA säljer 50-Ohmare men dom är dels små dels lite för långt ifrån impedansmässigt.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av grym »

man kan ta 50 ohms högtalaren + 100ohm motstånd

eller

https://www.alibaba.com/showroom/150-ohm-speaker.html
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har en icke komplett IE 2000 med en Philips högtalare i, det ska vara samma sort som den du behöver.
Lådan är till salu (billigt) om den kommer till ett bra hem, vilket jag tolkar att den gör. Skicka PM om du är intresserad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

grym skrev:man kan ta 50 ohms högtalaren + 100ohm motstånd
Och elda upp 2/3 av effekten i motståndet, menar du? :)

Vitsen med 150 Ohm är att högtalaren skall kunna drivas av typ TO92-trissor.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Mickecarlsson »

Hej,
Jag hittade detta i förrådet och jag har för mig att du vill ha rörkondensatorer.
Satsen är din om du vill ha den, skicka PM
IMG_0270.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått hem en Philips-högtalare som jag köpt av Mickecarlsson.

Den är mycket fin och har tacksamma hål i varje hörn som underlättar montage i min kommande pulpet.

Bifogar ett par bilder.

MVH/Roger
PS
Det som är kvar nu innan jag kan köra igång med designen av pulpeten är två vridkondensatorer och deras montagehål, jag har beställt tre stycken vridkondensatorer från ebay.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag uppdaterat listan för komponenter till Philips Experimentlådor EE2003-EE2006.

Jag fick ju en högtalare härom dan (behöver två dock).

Sen verkar jag få en samling rör-kondensatorer nån gång nästa vecka.

Allt fetmarkerat i listan är klart, vissa poster är nollade för att jag inte behöver dom (har sparat posterna för att listan ska vara komplett enligt original).

Nån post är antalangiven utan att vara fetmärkt, detta betyder att bara en del av grejerna finns.

Tomma poster är kvar att fixa.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Av de mekaniska komponenterna känns nu bara batteriklämmorna för de båda 4,5V-batterierna riktigt svåra att få tag i.

Nån får gärna tipsa mig.

MVH/Roger
PS
1) Gummiringarna (gummigenomföring, di=9mm) kommer bytas ut för de är över 35 år gamla...
2) Gummiband kommer köpas nya för min påse är nog 20 år gammal och jag har märkt hur lätt de går av...
3) Ferritstaven nyttjas just nu i ett annat projekt (KAM) men den spolen skall förminskas ändå så då går ferritstaven tillbaks, jag vill dock få ordning på min lindningsmaskin först så att jag kan göra rokaden utan att det påverkar nåt, gummiringarna kan få vara kvar för jag kommer ändå köpa nya.
4) Antal mellanstycken för vridkondensator kan få vara den enda jag har ty dels räknar jag med att kommande vridkondensator från ebay kan monteras utan mellanstycke samtidigt som tom Philips original egentligen kan det, det enda mellanstycket jag har och behöver kommer jag ihåg används tillsammans med gummiband, gummiringar, ferritstav, spole, kondensator och lampa för högfrekvent energiöverföring.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 11 juni 2017, 21:22:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Fastlödda Gem!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Där sa du nåt!

De är ju faktiskt som gem.

Jag är inte en tvångsmässig anhängare av Philips påhitt att inget skall behöva lödas, jag har till exempel tänkt löda hela pulpeten och bara ha klämfjädrar som "interface" gentemot den unga användaren.

Så ditt förslag är klockrent, jag löder dit tåtar på vanliga gem (av koppar tror jag är bäst).

Ännu en så enkel lösning att jag inte kunde se den :)

Tack Lasp!

MVH/Roger
PS
Tror jag gör såhär att jag kör:
1) 1st 20cm röd kabel ditlödd på ett gem (PLUS)
2) 1st 20cm svart kabel ditlödd på ett gem (MINUS)
3) 1 st 10cm blå kabel ditlödd på två gem (NOLL)
4) 1st 20cm blå kabel ditlödd på ett gem (Jag tror att nollan aldrig används på kopplingsplattan men är inte helt säker).

Jag tror förresten att jag ska satsa på mångtrådig kabel i det här fallet för det kan bli många undanstädningar och framtagningar av hela rasket och om jag löder så måste det hålla länge, andra ändan är jag dock inte så oroad över för den förtenner jag bara och det är nåt som brukar hålla, fast frågan är hur grov kabel jag ska köra, eventuellt kör jag nog faktiskt RK05 för det sväljer klämfjädrarna samtidigt som de blir svåra att "lirka" loss från gemen.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av peolah »

Kul projekttråd , har kvar mina 2003, 2004, 2005 eller iaf delar av dessa!?

Behöver någon delar till dessa, så kan jag kolla - har inte ambitionen att renovera dessa !
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Spana in vad jag fick av Mickecarlsson!

Hur snyggt är inte det här då?

Rör-kondensatorer, två av varje, från 1pF till 22nF i E12 och A4-format, allt orört och emballerat i genomskinlig plast som inte ens har penetrerats för pärm.

Jag kan bara inte med att förstöra denna snygga förpackning så den åker upp på väggen :D

Nåväl, det har knappast med förpackningen att göra utan mer med innehållet att göra dvs rör-kondensatorer hittar man inte så lätt idag, dom var vanliga förr men idag är det tråkiga keramiska skivkondensatorer som gäller.

Så jag får leta vidare efter mina rör-kondensatorer, polarns grabb fyller ändå tio om först 4 år så jag har tid på mig :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Har som Ni ser börjat titta lite på komponentportföljen också.

De keramiska rör-kondensatorerna är egentligen fixade men de åker som sagt upp på väggen istället :)

Nu verkar det som om samme kille eventuellt kan hjälpa mig med luckorna ändå men vi får se.

När det gäller lytarna vill jag att de ska vara blå och helst av märket Philips.

När det gäller polyester-kondingarna skulle jag helst vilja ha de gul-bruna originalen men jag kan tänka mig svarta polyproylen-kondensatorer av märket SCR också (är faktiskt osäker på om axiella polyester ens går att få tag i).

Motstånden spikar jag till kolmassa 1/2W, inte helt lätta att få tag i men jag tror Farnell har.

Sen tillkommer några halvledare:
3st BA217
1st OA95 (Germanium)
2st BF194 (röd)
2st BC238 (vit)
2st BC328 (grön)

Dioderna är nog inte jättesvåra att få tag på, på komponentsidan återstår då egentligen bara små kvadratiska PCB till trissorna som jag vet Ropa caddade upp men det var rätt längesen nu samtidigt som jag inte hört av honom sen dess, i värsta fall får jag göra egna PCB men eftersom jag är nästan pank och är dålig på att cadda special i Eagle så kommer jag i så fall göra det mha gnuggisar (har faktiskt gjort det en gång redan för evigheter sedan).

MVH/Roger
PS
Efter att jag gnuggat ihop 6st små PCB för trissorna så är tanken att måla dom med lite Humbrol-färg :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

peolah skrev:Kul projekttråd , har kvar mina 2003, 2004, 2005 eller iaf delar av dessa!?

Behöver någon delar till dessa, så kan jag kolla - har inte ambitionen att renovera dessa !
Tack ska du ha!

Trevligt erbjudande detta, jag ska ha det i åtanke när det kniper :)

Jag vill dock renovera så mycket går själv dvs jag ser en charm i att t.ex skapa de små kretskorten för trissorna själv, att bara köpa dom från typ dig är således inte lika roligt, det är praktiskt och bekvämt men inte lika roligt för jag ser framför mig hur jag eventuellt gnuggar ihop dessa kort under flitens lampa och med klen pensel målar dom i rött/vitt/grönt, sånt tycker jag är roligt.

Sen finns det andra situationer där du kan vara mig seriöst behjälplig och det är t.ex vad beträffar vridkondensatorerna som är mycket svåra att få tag i (speciellt dubbelgangade), dock kan jag ha fått fatt i några från ebay.

Så i fallen där komponenterna är mycket svåra att få tag i, ja då är jag tacksam över ditt erbjudande.

Jag lär återkomma.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår kväll hände nåt mycket roligt.

Det damp ner ett paket som hade både mycket svåröverkomliga rörkondensatorer i sig samtidigt som jag fick ett helt stim med kolmassa-motstånd som nån slags trevlig bonus från ovan!

Min samling rörkondensatorer är nu tacksamt nog helt komplett (jag har tom några för mänga :D )

Lite tråkigt att sabba stämningen men några kolmassa-motstånd saknas, inte många men några.

Bifogar den uppgraderade listan med allt jag nu har.

Ofet text betyder att antalet inte är komplett, bara delar av dom finns.

Fet text betyder att posten är okej, dvs allt finns.

Fet text med parentes betyder att posten är okej samtidigt som parentesen visar hur många det totalt finns.

Tomma celler betyder att inget finns.

MVH/Roger
PS
Trist att jag är så dålig på att ta kort för dessa komponenter är jättefina IRL!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar