Mukka_Mecks verkstad.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Purre »

Folk använder cyklon för att inte fylla påsen/dammsugaren för fort. Dock även läst en del som fått problem med cykloner då dom alstrar en hel del statisk elektricitet vilket lett till att dammsugaren gått sönder.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av stenD »

Men en dammsugare borde väl inte vara känslig för statisk elektricitet?

Har själv skrivit ut en cyklon(plast) i 3dskrivaren och den fungerar kanon, men jag har inte kört den så länge att nån vidare uppladdning har hunnit ske. Fast det kanske vore en ide att lägga en jordad metallring runt utblåset.

Upp, nu kom jag på att en dammsugare jag slaktade hade en krets med nån ic för att detektera när en ansluten maskin går igång, skulle kunna vara den som pajjar på nått sätt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Purre »

Detta är förra kretskortet som satt i min dammsugare. Fanns då ett vred för att starta den manuellt eller sätta den i automatik så den startar då maskinen går igång. Fanns även ett vred för att ställa effekten.

Nya kretskortet har dessa två funktioner men även känner av flödet i slangen (=full påse/igensatt filter) och varnar om det blir för lågt samt ställa in intervallen för självrengöring av filtret. Med andra ord det är en del elektronik i dom allt.
IMG_20141205_191559.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Kanske inte behöver en cyklon om jag köper en http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=74

FM230 Spånsug....

Iofs tar de en del plats men är rätt billiga. Alt köpa en biltema dammsugare och experimentera lite.

Våt- och torrdammsugare WD 1200/30.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Hej hej hallå.

Har snart målar klart hela ramen och har tillverkat nya fötter till maskinen, vart hockeypucks varianten ;)

Frågade snällt av Asus Sverige om jag fick låna en Windows 8,1 Surfplatta och fick låna en till Januari.
Allt verkar funka som det ska och stabilt :) Dock märkte jag en dryg sak,kan inte ladda och använda usb porten samtidigt....

Vart sugen på att bygga led extraljus till bilen så ska börja labba med 2x100w.

Mvh Terho
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Nu är hela ramen målad och slutade med att jag använde, corro protect rust eater som gjorde rosten helt svart sen penselmålade jag över med Biltemas rostskyddsprimer och deras svarta färg. Vart alldeles för dyrt med sprayfärg på burk. Verkar sitta ordentligt på ramen :)

Sakta men säkert börjar delarna falla tillbaka nu :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Lånade lite saker från Delta 3D skrivaren för att pröva surfplatts konceptet. Efter lite om och men verkar allt fungera bra. Tyvärr ville inte Asus T100 surfplatta ladda 100% när man använde USB porten för att driva extern utrustning samtidigt men det var snällt av Asus att låna ut surfplattan så jag kunde pröva. Ska skicka tillbaka den i början på Januari och har börjat letat efter en annan och lutar mot en Kinesisk surfplatta som tydigen ska ta laddning medan man använder USB porten. Ska bli kul och prova driva fräsen med en surfplatta sen :)

Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Den roliga känslan när man monterar Y-axelns kulskruv på kinafräsen igen och drar kulskruven fram och tillbaka och känner att den glappar ca 1 mm + :twisted: Undra hur de tänkte där.... Fick hem fyra st nya lager idag och hoppas det blir bättre så man kan fortsätta.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av eeedis »

Kul att se dina projekt! :tumupp:

Intressant med läsplattan och Mach3!
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

eeedis skrev:Kul att se dina projekt! :tumupp:

Intressant med läsplattan och Mach3!
Tack :)

Det ska bli kul och se om det fungerar som tänkt, ska bli kul och rita ihop någon typ av panel till surfplattan så den sitter användarvänligt och snyggt.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Efter en hel dag i garaget och även en del av natten gick åt så kunde jag provköra Y-axeln för första gången. Enligt tillverkaren så gick det att mata max 9000 mm/m och det stämde, gick jag över började kulskruven kasta i mitten. Är lite resonanser på olika ställen men man ska inte begära för mycket av den.

Är iaf skönt att få se en axel röra på sig, blir som en morot så man orkar få igång resten :)

Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Hej!

Har riktat in bordet någorlunda och börjat montera X axeln men tråkig nog var linjär lagren trasiga på Z axeln så får sitta snällt och vänta på nya....

Har fått rätt bra snurr i 3D skrivaren nu och håller på och planerar på att bygga ett eget litet rum till den i verkstaden.

Kom över lite delar från en skrotad svarv :) Troligen kommer alla delar säljas framöver.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Har roat mig i helgen med att justera in closed loop systemet på Värnamon, går säkert att få det ännu bättre men det får bli när man har mer tid över. Gjorde en film på körningen SS 1672 1200 i matning och 2000 rpm. Verktyget är ett 12 mm 4 flute end mill corner radius R1.5. Gick väldigt stabilt, kunde nog ha gasat på mer men får ta de lite lugnt och känna sig fram, den har trots allt över 40 år på nacken :mrgreen:



/Terho.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Mizzarrogh »

Spännande!

Riktiga industridammsugare brukar ha integrerad cyklonfuntion (om det inte är extremt stora grejer).
Men de kostar aningens mer upptäckte jag... (Hade för visso inte förväntat mig att de skulle vara billiga heller, men insåg att jag inte hade råd ändå eftersom den kostade mer än en hel månadslön för basmodellen jag tittade på om man sökte toppkvalla som klarade industrikrav... Håller på att leta en begagnad just nu... De är förbaskat bra när man väl provat en riktig en gång. )
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Mukka_Mecks verkstad.

Inlägg av Terho »

Har äntligen provkört kinafräsen och det gick rätt så bra förutom att Z-kulskruven är dålig men ska byta ut den när maskinen är klar. Annars så verkar den funka förutom att bordet måste riktas upp lite.

Ett klipp från provkörningen.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar