Konstruktion av viretiketter?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag försöker få ihop en någotsånär komplett samling virsocklar med dito viretiketter.

Jag hade några innan men dom flesta socklarna (och ett gäng etiketter) fick jag när jag köpte av H.O här på forumet, när det gäller virsocklar saknar jag nu bara DIL22, DIL24S, DIL24W, DIL28S och DIL28W.

Dessa socklar är minst sagt svindyra, ELFA tar t.ex runt 40 spänn/st, det är ju hutlöst!

Främst saknar jag dock viretiketter som alltså består av en tunn liten plastbit med lite nuffror på.

Kan Ni fatta att det billigaste jag hittar faktiskt är runt 20 spänn/st bara för en enda etikett (kretsfan kostar ju bara en fjärdedel och då är inte ens sockeln medräknad!)

Jag tänker inte köpa några, ursäkta uttrycket, jävla viretikertter för 20 spänn/st!

Det måste gå att speciellt tillverka sådana här etiketter mycket billigare, i värsta fall funkar ju faktiskt en bit papper!

Men en liten plastbit, nån klen liten stans (mycket klen i diagonalen för fästet) och in i en skrivare, vad tror Ni?

Får vi nåt sånt att fungera kan man ju nästan bli rik på det :D

MVH/Roger
PS
Jag måste skaffa mig nåt mekaniskt CAD-program, det funkar inte med MS Paint längre, Incscape?

Referenser:
http://www.jdr.com/category_s/145.htm
https://www.elfa.se/sv/ic-sockel-wire-w ... simi=96.41
Ett något billigare ställe för både etiketter och socklar är dock detta (ungefär i paritet med ebay):
http://www.elexp.com/ProductListing.asp ... 302539ca3e
http://www.ebay.com/bhp/wire-wrap-socket
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kom på en sak, vet Ni vad man kan göra?

Jo man nyttjar Eagle :D

Den har ju färdig snap-grid om 100mil, sen är det bara att placera ut de antal TP man behöver.

Vänta nu, ännu bättre är att nyttja ic-package.lbr och alla dom DIL som redan finns där.

Så ut med de DIL du vill ha på ett halvt EU, disabla allt utom pads sen export, png, öppna i Paint, print, klart :D

Problem solved och jag behövde inte ens installera CAD-program :)

MVH/Roger
PS
Fast visst hade man velat ha riktiga plast-viretiketter men inte för 20 spänn styck! Punchning behövs trots allt ändå men det går säkert att köpa nån 1mm-punch/stans (diagonalen utelämnar man så att etiketten sitter "fast"). Nu slår det mig ytterligare en sak, man kan faktiskt printa på OH också, fast hur gick det nu med nuffrorna, det lagret måste sparas.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av cjonash »

Problemet är att du vill väl ha hål för pinnarna också? Annars är det ju enkelt att skriva ut på papper, och sedan laminera utskriftssidan med lämplig plastfilm. Clas Ohlson sålde tidigare laminat som inte krävde en lamineringsmaskin, men nu kan jag inte hitta dem. Å andra sidan kan du få en lamineringsmaskin för 299:- i samma butik, och även om det knappast är en industrimaskin så lär den räcka till att tillverka de etiketter du behöver. Skriv ut så många som får plats på en A4, laminera och skär ut.

OBS: Nu förutsätter jag att lamineringen är klistrande på hela ytan. Men då jag aldrig använt dessa maskiner, vet jag inte om så är fallet?

Men ska du ha hål också, ja då tror jag du måste hitta någon automatisk lösning - eller köpa färdiga etiketter. Jag vet inte vilken volym som krävs för att det skall bli vettiga priser från någon som har en tryckpress och en CNC-maskin. Det är väl knappast plastmaterialet som kommer att kosta...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

Min mat är klar och därmed snart sängdags, svarar mer i morgon.

Men håll tillgodo med bifogat :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

cjonash skrev:Problemet är att du vill väl ha hål för pinnarna också?
Hålen är inga problem för jag var på Panduro Hobby idag och fann en för grov (3mm) hålstanstång, vet att det finna sådana med hjul på med flertalet stansdiametrar också, bara rotera och köra, jag tror en skomakare kan rekommendera en sådan.
Annars är det ju enkelt att skriva ut på papper, och sedan laminera utskriftssidan med lämplig plastfilm. Clas Ohlson sålde tidigare laminat som inte krävde en lamineringsmaskin, men nu kan jag inte hitta dem. Å andra sidan kan du få en lamineringsmaskin för 299:- i samma butik, och även om det knappast är en industrimaskin så lär den räcka till att tillverka de etiketter du behöver. Skriv ut så många som får plats på en A4, laminera och skär ut.
Vilket underbart förslag, tack, samtidigt vanligt grovt papper duger faktiskt och jag har sedan gammalt vitt 220grams-papper som dels min bläckstråleskrivare (obs) skriver bra på (har inte testat men är papper...) dels använder jag dessa grova papper när jag gör vikta A4-foldrar för mitt komponentlager.
Men ska du ha hål också, ja då tror jag du måste hitta någon automatisk lösning - eller köpa färdiga etiketter. Jag vet inte vilken volym som krävs för att det skall bli vettiga priser från någon som har en tryckpress och en CNC-maskin. Det är väl knappast plastmaterialet som kommer att kosta...
Såhär komplicerat ser inte jag det, jag ser bara två mindre komplikationer och det är dels att aligna texten (i topplagret blir nog smidigast) så att den ligger precis innanför varje pinne dels få till en rektangel motsvarande etikettens storlek att klippa utefter med sax.

Jag tror det här kan gå, startar Eagle...bifogar resultat som blev asbra :D

Kom ihåg att jag råkar ha 1:1 vad gäller storlek i Eagle brd kontra ut på pappret via Paint, het otroligt!

Har ju DIL8, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 28 (40 har jag etiketter till tack vare snälla H.O) dvs 8 sorter, jag vill ha 50 etiketter av varje så det blir 400 etiketter med ett genomsnittligt antal hål om 20 dvs 8000 hål att manuellt stansa :D

Ja, det blir ingen lek men man kan ta det pö om pö som lite terapisyssla :)

Tror förresten jag kör vanligt grovt vitt papper, finns ingen anledning till laminering.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av ie »

Jag skulle skriva ut det på en bunt papper. Sen skulle jag sätta en nål i pin 1 och det diametralt motsatta. Sen fylla på med lagom många papper, så att det blir en liten bunt som är helt alignad. Därefter trär man på ett veroboard på nålarna. Då får man en utmärkt mall att stansa eller borra hålen efter. Man kan även sätta ett extra papper ovanför veroboard'et så man vet var man ska stansa eller borra. Pappret kan med fördel innehålla många etiketter, som man då fixar samtidigt.

Sen klipper man ut etiketterna

Glöm inte att numreringen måste vara spegelvänd.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

ie skrev:Jag skulle skriva ut det på en bunt papper. Sen skulle jag sätta en nål i pin 1 och det diametralt motsatta. Sen fylla på med lagom många papper, så att det blir en liten bunt som är helt alignad. Därefter trär man på ett veroboard på nålarna. Då får man en utmärkt mall att stansa eller borra hålen efter. Man kan även sätta ett extra papper ovanför veroboard'et så man vet var man ska stansa eller borra. Pappret kan med fördel innehålla många etiketter, som man då fixar samtidigt.

Sen klipper man ut etiketterna

Glöm inte att numreringen måste vara spegelvänd.
Vilket underbart förslag, stort tack!

Nu ska vi se om jag förstår saken rätt, jag tar en liten träbit, skriver ut en bunt papper med en etikett per styck (lite slöseri med papper men vi säger det), jag klipper ut säg 10 etiketter, sätter en nål i 1 på första etiketten (och fixerar då den mot träbiten) därefter sätter jag en nål i 9 (i aktuellt fall), klipper av huvudena, trär på ytterligare säg 10 etiketter så alignat det går sen trär jag på en liten bit veroboard så att jag riktigt ser vart jag ska stansa, ovanpå det tror jag sedan jag placerar en extra etikett som du föreslår (lite svårt att göra fel men tacksamt i längden).

Jag kan egentligen printa ut så många etiketter per ark som får plats på ett halvt EU (och det blir faktiskt några stycken), dessa kan man sedan göra samma procedur på.

Det här kommer ju gå snabbt :)

MVH/Roger
PS
Borrning är inget dumt förslag men det blir kanske inte så "fina" hål, samtidigt 1&9 ska ju inte borras alls förde ska bara hålla etiketten på plats när den träs över sockeln och dom andra hålen, ja vad gör det om du är lite fula? :)
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av ie »

Ja, men printa ut 20 eller 50 etiketter på ett ark (vad som ryms under veroboard'et). Du kan kanske tom printa dem kant-i-kant, så blir det mindre att klippa. Sen gör du hål i alla. Sist klipper du isär dem. Då behöver du bara aligna en gång (per bunt). Det diametralt motsatta hålet blir då i en etikett i andra ändan på pappret.

/Ingvar
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av ie »

Istället för att borra, kan du ta en liten (helst rund) spik, och slå ett slag i varje hål. Borde gå snabbast.

/Ingvar
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Teknikern »

NejnejNEJ, inte borra eller slå ett slag med en spik, klart Roger ska bygga en tryckluftdriven stansmaskin och ett gäng stansdynor som passar till virsocklarna. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

:D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av Spisblinkaren »

Sugigt!

Det går inte att kopiera jobbet i brd så att jag kan få en massa etiketter i mitt halva EU och kopierar man i sch, ja då får man snällt göra om alltihopa.

Lösningen på det här känner jag blir sann klipp och klistra, dvs jag printar ut ett gäng, klipper ut dom, placerar dom i en grupp på ett papper (förmodligen mha limstift :D ) samt stoppar in pappret i en gammal hederlig kopieringsmaskin!

Datorer, vad fasen ska man med dom till :D

Det krånglas till så mycket idag att det inte är sant!

MVH/Roger
PS
Kom att tänka på en slogan jag läste i Kjells käcka bok "Hur fungerar det?", det stod: "With computers we can solve problems we didn't have before".
Senast redigerad av Spisblinkaren 6 mars 2017, 23:51:14, redigerad totalt 1 gång.
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av danielr112 »




För jag förmodar att du kollade om det gick att göra?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av nifelheim »

om du ska göra dom i en kopiator kan du väl kopiera några orginal wrap-id lika gärna :-)
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Konstruktion av viretiketter?

Inlägg av cjonash »

Varför kopierar du de inte bara i Paint innan du skriver ut? Har för mig du skrev att det var därifrån du skrev ut det... Då är du ju inte heller begränsad till 80x160 utan kan nyttja en hel A4 sida.
Skriv svar