Floppydiskemulator för GPIB-system

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Labbruskan:
Labbruska_GPIB2.JPG
Fungerar att läsa och skriva, även från min logikanalysator, kanske 30% snabbare än gamla versionen, dock har jag en del debuggkod kvar. Loggar en massa ut via serieporten (snodden tv)

Processorn nere, uppe från vänster: Databuffert, kontrollbuffert, open-drain, och-grind+FET för PP
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av Glenn »

släpper du den fri också ?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Jadå, samma system som den andra. Öppen design, öppen kod. Tänkte ha kort till salu oxå.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av Glenn »

:tumupp: Det gillas!

Är bra sugen på att bygga en när du blivit mer färdig :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Jo. det är trevligare med riktiga kretskort. Håller på och caddar nu. Schema:
HPDisk2_2016-09-26_09-16-39.jpg
(Bifogar som PDF)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Skall vara 8MHz kristall dock. Inte för att det verkar spela roll. Det tar exakt 9 sek att ladda HPIB Inverse Assembler på min logikanalysator. Oberoende av klockhastighet. Månne det är analysatorn som begränsar? :)

Lade till stöd för formattering. Då tar den och döper om gamla imagefilen till lifdata.old, skapar en ny lifdata.bin och skriver alla sektorer. Tar en stund för en SS/80 HP9134L.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Martin Zumr i Tjeckien har spelat in följande video som visar hur det fungerar på en HP-85.
sc3
Inlägg: 173
Blev medlem: 10 januari 2011, 11:05:40
Ort: Umeå

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av sc3 »

Vad kul!! Alltid lika kul att följa dina trådar/projekt! Inspirerande med din nogranhet och förmåga att komma i mål med projekten. Stort plus också för att du delar med dig och dokumenterar! :tumupp:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Tack! Jag har fått så mycket hjälp av olika personer under åren, så det minsta jag kan göra är att försöka ge något tillbaka!
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av MiaM »

AndersG skrev:Re HPIB-emulatorer så finns det faktiskt en annan, riktigt bra, nämligen HPDrive, men den körs under Windows, så man måste ha en separat PC.
Den där länken är riktigt intressant. Jag funderade precis nyss på om drivrutinerna till olika PC-GIPB_kort tillåter att PC:n används som "slav" till en annan "master", och inser att här finns ju både bevis på att så är fallet och dessutom färdig kod att utgå från för att skriva en PC-baserad PET-emulator. Detta vore nog egentligen smidigast för mig, förutom den lilla detaljen att det/de GPIB-kort jag har för PC är nog gamla ISA-kort (om de inte rent av till och med är bortslarvade).
AndersG skrev:Jadå, samma system som den andra. Öppen design, öppen kod. Tänkte ha kort till salu oxå.
Hur ser det ut kring kort till salu idag?

Jag kom ju nyss över en PET 600, även känd som CBM/PET 8296. Just nu saknas tangentbord så det tar ett tag innan jag har nån glädje av någon diskenhet, men ändå.

Det vore trevligt att labba med någon GPIB-enhet till denna. Den enkla vägen vore kanske att bygga eller rent av köpa några av de PET-diskdrive-emulatorer som redan tagits fram på senare år, men varför göra något enkelt när man kan göra det själv? :)

Det optimala vore väl egentligen i mitt tycke någon enhet som översätter mellan GPIB och nätverk. För PET-användning vore det väldigt optimala att ha inbyggd klient för SMB/CIFS i konstruktionen, men det skulle nog kräva en Raspberry Pi eller motsvarande. Det vore väl förstås ett riktigt intressant projekt.

LOAD "\\SERVER\PET\KOD",8 :)
(Minns inte hur lång en sådan sträng får vara. Själva filnamnet får vara max 17 tecken på de gamla Commodore 8-bitarsenheterna, men jag vet inte om det bara är en begränsning i katalogen på disk eller om det också är en begränsning i kommandot. Helt klart är att strängens längd får vara minst två tecken till, eftersom den kan börja med 0: eller 1: för att välja drive i en dubbel diskdrive. Förhoppningsvis så får den vara längre än så).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av Glenn »

GPIB PCI-kort av äldre modell (typ HP's HPIB-kort som inte supportas officiellt längre - men funkar) kan man få rätt billigt, jag har sålt sex stycken på tradera under ett par år och om jag minns rätt gick det billigaste för drygt 350:- och det dyraste för drygt 550 eller nåt sånt.

Frågan är om jag har nåt kvar, tror tyvärr bara jag har dom två jag använder. (och nåt ISA)
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av MiaM »

Jag tror det jag har liggade nog är ett Keithley Metrabyte, och så har jag kanske en GPIB-modul som egentligen ska sitta på något oscilloskop men som har samma kontroller-IC som jag tror brukar sitta på vissa ISA-kort.

Antagligen är det väl enklast att låta nån mikrokontroller eller liknande fungera ungefär som bygget som AndersG gör här i tråden, fast jag vill ju ha kontakt med omvärlden också.

P.S. även om det är rätt ovanligt så går det ju att använda GPIB för i princip vilken slags kommunikation som helst. Det fanns ett tillbehör till PET som bestod av ett kort med Z80 och GPIB, där man körde CP/M på det kortet och i PET:en körde en terminalemulator över GPIB medan CP/M bootades över GPIB från PET-diskdrives. Helt fantastisk produkt. Extra fantastiskt blir det av att samma kretskort även användes som extern hårddisk och det är tydligen bara att växla rom (och se till att det är utrustat med tillräckligt med minne, kanske?) för att växla funktion, eller nåt sånt :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Har hänt en del sedan sist: Ny, snabbare version. Samma kort, men annan processor: www.dalton.ax/HPDisk

Realtidsklocka
Upp till 16 "floppy" images och upp till 4 fasta diskimages

En display och diskväljare på gång:

Stöd för HP 98x6 (Series 200):
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8412
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av AndersG »

Displaykort, realtidsklocka med batteribackup. Ansluts till AUX-kontakten:
IMG_20200310_192008.jpg
IMG_20200310_191951.jpg
Så här funkar det:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Floppydiskemulator för GPIB-system

Inlägg av kodar-holger »

Snyggt. :tumupp:
Skriv svar