PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Släpade fram lådan med reservflipchips. Ibland har man tur, överst låg ett av G850 korten. Testade det och det fungerade!!! Lade tillbaks det trasiga, nu märkt kass. Enligt inventarieförteckningen så ska det finnas 466 flipschips i lådan...
IMG_20200301_203536_2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sm0nor »

anders_bzn skrev:PDP-8a är ju en modern PDP-8! Den har (eller den stora av mina två) har ju disksystem och diskett. Båda har bootstrap i ROM så man bootar maskinen enkelt genom att trycka på boot-knappen. Som terminal hade man ofta en skrivande serieterminal, jag har en ASR-33 och två DECWriter. Mina DECWriters har jag inte hemma, på grunda av platsbrist. Jag kör serieterminal på PC:n...

Som utenhet kan man också koppla till ett oscilloskop så man kan få en enkel XY-plot skärm.
Jag fick tag i tre stycken TTY-maskiner på 80-talet när jag var tonåring. Jag tänkte att jag skulle använda dem för att köra RTTY över kortvåg. Jag fick dem från ett ställe där jag sommarjobbade som höll på att skrota gamla grejer. Jag fick aldrig igång dem innan föräldrarna sålde villan och flyttade till lägenhet. I samband med det så fick jag köra dem till tippen.

Fascinerande med dessa gamla datorer och att man genomförde avancerade beräkningar med dem utan mus, skärm och laserskrivare...
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Sedan finns ju disksystem som RK05, där bootstrap bara är två ord (för OS/8 i alla fall). Det tar liksom inte så lång tid att peta in det på frontpanelen...

30: 6743
31: 5031

Starta på address 30. (Om jag inte minns fel.)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Hur fungerar det där?

Första instruktionen 6743 är DLAG, "load address register and go". Den andra är JMP till samma adress. Infinite loop.

Alla register kommer vara noll så jag gissar då att driven (enhet 0) kommer läsa sektor noll och DMA:a in innehållet i minnet med start på adress 0. Plötsligt så kommer instruktionen på adress 31 var något annat än JMP och maskinen kommer boota?

bqt: Stämmer detta? Detta kan du säkert svara på!

Startadressen måste vara 30 eftersom 31 -> JMP 31 och då kommer aldrig DLAG exekveras.
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

Japp, du förstod rätt, Anders.

Först instruktionen startar en läsning från disken. Sektion 0. Till minne på address 0. DMA kommer göra att den oändliga loopen på address 31 så småningom skrivs över med något annat, som kommer att loopa tills disken är klar med DMA. Sedan finns ju en massa mer kod i minnet, som kan köras, som löser resten.

Typ 5031 på address 31 ändras till en 5030. Och innan dess har sedan en skip när disk är färdig lagts på address 30. Så då blir 30,31 istället en busy-loop för disken att slutföra läsningen.

Och addresserna efter 31 kommer sedan att innehålla det som behövs för att läsa in och starta OS/8.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av kodar-holger »

Det var finurligt måste jag säga. Två instruktioner för att boota från disk.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu har korten landat!
DSC_2923_00001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Vackert!

Vad kostade korten?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack!

De kostade 140kr/st för 10st... Hoppas nu att de inte är för många fel.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har börjat löda på alla komponenter, 276 stycken enligt BOM:en. Jag provade att löda lite med varmluft, det var ju helt rätt. Tyvärr har jag ingen pasta eller dispenser så jag duttade på lite lödtenn på paddarna och sedan fluss innan jag värmde dit komponenten. Nu måste jag ta och beställa pasta och dispenser (typ spruta) och prova med. Några tips?

Sen lödde jag dit alla regulatorer och spänningssatte kortet och mätte alla spänningar. Det är +5, +3.3, -3, -5 och -12V. Det fungerade som tänkt!
IMG_20200307_173157_1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av tingo »

Bestilte du stensil med kortene? Mye lettere å legge på pasta med stensil enn med sprøyte eller "dypping" av komponenter.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32544
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av säter »

sodjan skrev:> Hur läser man in program i en sån här gammal maskin? Är det hålremsa?

Ja, det är en metod. Det fanns även olika disk/diskett system men ofta
krävdes det en "bootstrap" från hålremsa.
Hålkort, var det ett försteg innan man stansade remsan?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Hålkort eller pappersremsor, det är samma sak. Det är bara det fysiska formatet som skiljer. DEC använde nästan bara pappersremsor men IBM gillade hålkort.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

tingo skrev:Bestilte du stensil med kortene? Mye lettere å legge på pasta med stensil enn med sprøyte eller "dypping" av komponenter.
Tyvärr inte.
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av bqt »

säter skrev:
sodjan skrev:> Hur läser man in program i en sån här gammal maskin? Är det hålremsa?

Ja, det är en metod. Det fanns även olika disk/diskett system men ofta
krävdes det en "bootstrap" från hålremsa.
Hålkort, var det ett försteg innan man stansade remsan?
Nix.
Hålkort och pappersremsa är två helt olika saker.

En pappersremsa innehåller i princip bara tecken i en följd, stansade binärt. Så varje rad är ett tecken. 8 bitar per rad. Hål är en etta, icke-hål en nolla. Remsan kan vara väldigt lång... Typiskt har du vanlig ASCII, om det är text. Alternativt är det någon binärsoppa, om det är en körbar fil.

Ett hålkort kodar en rad med text. Och kodningen är "komplicerad". Det finns dessutom flera olika kodningar. Men tänk dig att kortet är en rad. Varje kolumn på kortet är ett tecken. Det finns typ 12 möjliga hål per kolumn. Den exakta kodningen kan du kika upp på wikipedia kanske, t.ex.

Det finns inget enkelt sätt att bara översätta från remsa till hålkort. Men som noterats, DEC gillade remsa, IBM gillade hålkort.
Skriv svar