PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Litet uppehåll, men nu är det dags att uppdatera lite igen. Försökte boota OS/8 med hjälp av serialdisk men det fungerade så klart inte. Servern på RasberryPi verkade skicka över första blocket med data, men sen hände inget. Jag har inte testat att loopa tecken i PDP8 tillbaks till PC:n så jag var inte helt säker på att detta faktiskt fungerade. Dags att testa ett program.

Kod: Markera allt

0000 6032
     6031
     5001
     6036
     6046
     6041
     5005
     5001
Fick inte ett enda tecken tillbaks, men felet hittade snabbt med hjälp av oscilloskopet. Man kan faktiskt se felet på en bild i en tidigare post.
DSC_1383_00002-incorrect.jpg
Om ni kollat nog på bilden så borde ni upptäckt felet och rättat mig, alla vet att RX och TX sitter på pinne 2 & 3 i en DSUB. Här sitter en sladd på pinne 1 istället för på pinne 3. Jag hade dessutom varit konsekvent så det var fel på båda seriesladdarna :-)

Snabbt fixat, sen detta: OS/8 BOOT!
8A-100-os8_BOOT.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Mickecarlsson »

Grattis :) :bravo: :bravo:
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av tingo »

Bra jobbet!
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Platis »

:) :tumupp:
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Hoppas det är ok att jag hoppar på din tråd Anders.

Jag var ju också med den gången hos Mattis och fick med mig en PDP-8/a. Jag var duktig och plockade isär den, dokumenterade allt med bilder och gjorde rent men sen har det legat i träda.

Men så idag kom Mattis och tog mig i kragen och hjälpte mig felsöka (helt ärligt så var det mest Mattis men jag hjälpte till att löda bort batterier och hålla i multimetern).

Vi ägnade tiden åt regulatorkortet som verkar må bra och ge rimliga spänningar när vi mjukstartade med en variac och körde utan last. Men när vi närmar oss 110-120V så slår relät som styr av/på på power-bakplanet ifrån.
5EE72DE4-B6A0-474A-982E-04A9A6FDCC1B.jpeg
446F7895-97C6-4885-8EAF-22E6CC225BC0.jpeg
Konfysa över detta kollar vi i de schemor vi har och försöker förstå. Jag saknar kabeln till den delen av frontpanelen där strömbrytaren sitter. Vi försöker bygla den kontakten för att relät ska bete sig som förväntat men utan framgång.
86550990-12CD-4F23-B080-FA0C719CCFB5.jpeg
Relät är ”normally open” under drift och ska slutas när nätagget har spänning och knappen på fronten är i läge off.

Det är också så att maskinen har ett slavläge där den kan slås på av någon annan utrustning men den knappen gör ingen skillnad och kortet tycks modifierat med kapade banor som gör den funktionen omöjlig. Det är inte lätt att se men jag ser åtminstone en kapad bana på anders_bzn kort också.

Så, nästa steg blir nog att skaffa kablar till panelen och ta det därifrån. Mattis har eventuellt bättre schemor så vi ska se om det finns något i kretsen vi missat.
BFEC2810-966A-4129-A510-2CBD184C76F7.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Kapa på! Hejja, du behöver få igång en PDP8!

Jo, jag fick ju två boxar av Mattis. Båda mina power boards var ganska modifierade. Inte heller på min maskin fungerar slave-läget längre. Jag var osäker på hur väl schemat jag hittade passade med tanke på alla virtrådar och kapade banor. Men tillräckligt bra för att få igång det hela.

Jag tycker att det ser ut som om ni försöker koppla ihop pinne två och pinne nio. Pinne två är jord, men pinne nio känns inte rätt, den har med slave-läget att göra. Jag skulle koppla ihop pinne tio med två istället. I alla fall enligt mitt schema, jag har tyvärr inte exakt koll var det kommer ifrån, det är en utskriven kopia. Kan försöka hitta källan i morgon.

En egen kabel är lätt att göra, jag fick med en men den var kass i ena ändan men det går utmärkt att pressa kontakten i ett vanligt skruvstycke!

Själv så har jag städat arbetsbänken och lyft upp nästa del i projektet, mer om det i morgon (eller någon annan kväll snart)!
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Pontus fick inte med det andra försöket då vi hade kopplat både 9 och 10 till jord. Men det gick inte det heller.

Grundproblemet är att det saknas schemor (ett hyffast principschema är allt). Dessutom har man kapar bort jordbanor överallt, vilket gör att slavläget inte fungerar.

Finns det något vettigt schema på kortet till 8A100? Jag hittade inget när jag sökte på nätet. En möjlighet är att MP00177 som jag har liggande (och som inte finns online) innehåller bättre schemor. Får kolla när jag kommer till Aspö nästa gång.

Egentligen borde det vara ganska lätt. Jordar man så borde relät inte kunna dra och därmed ska allt fungera. Jag tror nog på att dels skaffa en korrekt kabel och om det inte hjälper och det fortfarande saknas schema beepa sig igenom relevanta delar av konstruktionen. Det är ju inte så många komponenter. Dock en IC med väldigt tveksam beteckning. Transistor array?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Brytaren är en växlande sak, i ena läget jordar den pinne 10, i andra pinne 15. Jag gräver fram schemat i kväll, den återstår det väl att se hur väl det stämmer med vekligheten. Minns du beteckningen på IC:n? Jag tror som du att det är en transistor array, vill minnas att jag inte sett något annat på schemat.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Vill minnas att det stod DEC 4011 på chipet.

Kondensatorn för den ferroresonanta kretsen var omärkt i Pontus maskin. Är det samma i din? Frågan är om det är PCB eller inte i den. Har du bytt den eller behållt den? På de utan PCB stod det ofta Non-PCB eller PCB free. Men de med PCB hade klatchiga varumärken som Chlorinol eller så..
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Dubbelsidiga kort gör det ju förstås en del jobbigare, men allmänt så är det en bra idé att lägga kortet i en scanner eller fota riktigt bra och sedan i dator först behandla bilden så att layouten får bättre kontrast, sen helt enkelt färglägga olika banor för de signaler som är intressanta.

(Vet inte vilka ritprogram som har det, men "rutig färg" är nog en bra idé att måla med för att få fler än några få kombinationer. En annan variant är att måla på ett antal olika kopior så att man inte får slut på färger).

jag kanske är Captain Obvious nu.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Japp, DEC4011 står det. Har lånat en variac(köper gärna en om någon har över) och letat efter lämpliga kontakter att göra en sladd till frontpanelen med. Så mycket mer verkstad än så blir det inte idag.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

DEC 4011 är fyra transistorer i samma kapsel, jag har bytt en trasig på BUSS-LOAD kortet i min andra PDP-8A (Del av PDP-8/E CPU, M8320 - KK8E). Satte vanliga transistorer där istället eftersom senare versioner av kortet hade det. Tror att jag fick tag på sådana (4011), skulle kollat i verkstan men nu orkar jag inte springa ut där igen.
MiaM skrev:Dubbelsidiga kort gör det ju förstås en del jobbigare, men allmänt så är det en bra idé att lägga kortet i en scanner eller fota riktigt bra och sedan i dator först behandla bilden så att layouten får bättre kontrast, sen helt enkelt färglägga olika banor för de signaler som är intressanta.

(Vet inte vilka ritprogram som har det, men "rutig färg" är nog en bra idé att måla med för att få fler än några få kombinationer. En annan variant är att måla på ett antal olika kopior så att man inte får slut på färger).

jag kanske är Captain Obvious nu.
Jag svär över min nya "fina" scanner, den har mycket sämre skärpdjup en min gamla och duger inte till sådant. Men den scannar snabbare och går att köra under ett modernt OS (nåja Win7).
MattisLind skrev:Vill minnas att det stod DEC 4011 på chipet.

Kondensatorn för den ferroresonanta kretsen var omärkt i Pontus maskin. Är det samma i din? Frågan är om det är PCB eller inte i den. Har du bytt den eller behållt den? På de utan PCB stod det ofta Non-PCB eller PCB free. Men de med PCB hade klatchiga varumärken som Chlorinol eller så..
Jag vet inte, lossade regulatorn men det sitter en plåt över min så det går inte att se utan att plocka isär hela maskinen. Men i det andra chassiet satt kondensatorn på trafon, Den är non-PCB.
DSC_1463_00001.jpg
Sen tog jag en bild på maskinen, notera pajjen på toppen. Det är min "diskstation". En simulation av RK05. Jag har en riktig RK05 som jag fått av Mattis men inga interfacekort. Undrar om jag kommer hitta några.
DSC_1466_00002.jpg
Nästa bild visar vad som finns på bänken nu. En TU56 banstation! En sådan här vill jag verkligen ha, tyvärr så tillhör denna pbgp och är ett lån. Jag ska försöka få igång den. Den lilla 8A maskinen är egentligen byggd som lab-maskin, detta är första "labben". En liten smidig maskin som kan köra OS/8 som är "liten och smidig" att ha på bänken.
DSC_1467_00003.jpg
Bild bakifrån, Längst till höger en nätdel som ska provas efter att jag mjukat upp kondensatorerna. Sen styrkort. Den blå klumpen är kontakten med kablarna från läs/skrivhuvudet. Bakom där ett reläkort som kopplar ihop läs/skrivhuvudet med G888 korten som sitter längst till vänster. Dessa digitaliserar den analoga signalen från läs/skrivhuvudet och driver också signalerna när man skiver.
DSC_1469_00004.jpg
Framifrån, man kan vika ner hela fronten för service. De två cylindrarna är drivmotorerna, en till varje bandrulle.
DSC_1478_00006.jpg
Dessa motorkondensatorerna lödde jag bort med en gång. Den ena är lite otäck!
DSC_1475_00005.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 10 april 2018, 07:54:58, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Schemorna jag har verkar komma härifrån: http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/ ... _Dec76.pdf

Limited function board: 526
Power board assy: 531

Sidnummer efter pdf:en
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

pbgp: Du har ett option #2 till din 8a gissar jag. Skulle du kunna ta och posta en bild på kortet, speciellt så man ser de två boot-PROM:en? Jag har en ide...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Glenn »

anders_bzn skrev: Dessa motorkondensatorerna lödde jag bort med en gång. Den ena är lite otäck!
DSC_1475_00005.jpg
Det märkliga är natt jag kapacitanstestat ett antal stora kondingar som gjort precis sådär, och dom har fortfarande varit inom spec!

..Sen vill man kanske byta dom ändå förvisso.
Skriv svar