PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har velat prova en sak ett tag. De fem potentiometrarna för att justera DC-offseten är ju snygga, det gör mycket för det estetiska på kortet men fyller de någon funktion? Jag mätte vilken DC-spänning som de fem OP-förstärkarna hade på plus ingången. Spänningarna låg mellan 1 - 20mV relativt jord. Så behövs de verkligen? Jag justerade alla så att jag fick en spänning på under en millivolt och startade en runda med tester och det fungerade ju precis lika bra som innan. Jag tror inte den justerbara referensen behövs, det är ändå 25 komponenter. Men jag vågar inte ta bord dem, så jag har ritat in ett motstånd till jord så man kan välja hur man monterar. Det känns tryggt. Troligen behövs de mycket mer med de OP:ampar DEC använde 1972.

Så här tänker jag!
sch-update.png
Oskar skrev:Eagle är logiskt på sitt eget märkliga vis. Man "tar loss" texten från komponenten med kommandot "smash" - sedan kan man flytta och ändra storlek eller font på texten som man vill.

Kortet blev väldigt tjusigt :) Men .. jag slår ett slag för att du tar med silk, kanske dessutom skriver ut viktiga signalers namn eller lägger till någon testpunkt för respektive matningsspänning.
Bra förslag. Jag har ritat in testpunkter i schemat också. Jag ritade in testpunkter på de ställen jag har mätt mycket. På matningsspänningarna och lässignalerna. Jag kommer säkert behöva mäta på helt andra punkter denna vändan...

Ny blir det lite layout...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Det där verkar smart. Hängslen och livrem. Och så lätt att byta o det mot förmodan inte fungerar med enbart motståndet till jord!

Får lite inspiration nu när du håller på. Ska nog sätta mig med KiCAD och knyppla ihop det kompletta schemat till teleprinterHaten.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Toppen!

Jag har gjort en annan intressant iakttagelse, driven (TU55:an) som jag nu använder körde jag inte när vi höll på med TU-USB eftersom den var trasig. Den fungerar bra nu efter reparationen. Jag testade den driven som jag använde mest under TU-USB projektet. Med den får jag ganska många läsfel och lyckas aldrig köra läs/skrivtestet någon längre tid...

LAYOUT:
data-connector-board-img-2.png
Det blir silkscreen! Notera testpunkterna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Det blir kalasbra :D
Smart också att lägga till möjligheten att koppla in eller ur offsetjusteringen. De flesta moderna OP med lite bättre specar behöver inte offsetjustering.

Jag som är mer galen än de flesta skulle ha vänt alla texter i silk åt samma håll och sett till att inga är under komponenter 8)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu finns det nya filer om någon vill kika mer: http://www.pdp-9.net/docs/TD8E-cable/td ... update.zip
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

DHL skulle ha lämnat korten igår, men jag var på jobbet för omväxlingsskull. Av någon anledning kunde jag inte boka om leverans till service point eller DHL utlämningsbox, det har gått tidigare. Nu fick jag välja leverans på måndag istället.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Så då kom korten tillslut. Testade att beställa en stencil också. Har aldrig testat detta innan, tänker att en lödugn hade varit bra att ha.
IMG_20200601_164731_3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Fina kort! Vill ha!

Har du hunnit påbörja hoplödandet?

/Mattis
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Så här blev det:
DSC_2989.JPG
Men jag har inte testat det ännu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Använde du stencilen?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ja, jag körde med stencilen. Det fungerade bra, men det är många komponenter som ska på plats innan man kan börja värma fast dem. Det är ~270 komponenter i BOM:en om jag minns rätt.
DSC_2988.JPG
Lödningarna (blyfri pasta):
snapshot_2020_06_28_17_03_48.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Det där resultatet kan du var välldigt nöjd med. Ser ut som "köpes"!
Vackert kort Anders :tumupp:
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Ser mycket fint ut. Berätta lite mer i detalj hur du gjorde! Har aldrig använt en stencil.

Temperatur? Vilken pasta?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Oskar skrev:Det där resultatet kan du var välldigt nöjd med. Ser ut som "köpes"!
Vackert kort Anders :tumupp:
Tack!
MattisLind skrev:Ser mycket fint ut. Berätta lite mer i detalj hur du gjorde! Har aldrig använt en stencil.

Temperatur? Vilken pasta?
Jag körde med denna pastan: https://www.electrokit.com/produkt/lodp ... 0g-blyfri/ Jag lödde med 350 grader och inte för mycket blås på varmluften, man vill inte att komponenterna ska blåsa iväg. Jag hade inte någon undervärme. När jag applicerade pastan lade jag kort runtom mitt kort och tejpade fast dem i underlaget. jag ville få en plan yta som hela stencilen vilade emot. Sen passade jag in stencilen och tejpade fast den och skrapade på pastan med ett kreditkort. Det är som att screentrycka ungefär. Sen får man plocka på komponenterna innan pastan torkar. Lödningen tar den lilla tiden. Monteringen av mitt kort tog nästan sex timmar.
IMG_20200629_190137_1.jpg
Sen så har jag avsynat kortet, jag hittade en felvänd diod som jag vände rätt. Sen spänningssatte jag kortet, inget blev varmt och inget drog för mycket ström. Jag mätte alla spänningar som var helt rätt. Nästa blir att starta upp datorn och bandaren och prova kortet skarpt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu är det testat, första delen är med prototypkortet, lite strul innan jag fick igång det. Sen en körning "pass" med prototypen. Därefter bytte jag till det nya kortet som fungerade direkt på första försöket! Körde två vändor innan jag tröttnade på oljudet och stängde av (det blir också fort varmt i labbet när man kör längre stunder så här års).
IMG_20200630_212418_3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar