PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av xxargs »

anders_bzn skrev:Det är väl optokopplare som är vita, motståndsnäten brukar väl vara gula?

hmm. det fans om jag inte minns fel även vita motståndsnät i keramik - marknaden för keramiska kapslar var mycket större än nu då militärer var stora köpare, idag är allt inriktat mot civil bruk och lägre krav i bl.a. temperaturområde med följden att man använder gjutna kapslar istället.

med gjutna kapslar så finns en risk att bondtrådarna slits/knäcks av från chipet vid en strömpåslag och snabb uppvärmning (tex starta en BLDC-motor) vid -40 grader C och plasterna synnerligen oelastiska vid dessa temperaturer - i keramiska chip var bondningen oftast helt i fri luft/gas/vakum och därmed flexibla även vid stark kyla.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Jo, nog verkar vita keramiska varit vanliga. Det är väl rent av en av de vanligaste varianterna man hittar som terminator på gamla 5,25" floppydrives? Har två såna invid varandra och det skulle förvåna mig om nån lyckats köra med optokopplare istället för termineringsmotstånd :wink:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag ska kika på detta i morgon. Har helt missat detta. Kul att man fortfarande kan lära sig nytt (gammalt).
vaxfan
Inlägg: 850
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av vaxfan »

Visst finns det vita keramiska. De är så fina. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av xxargs »

BI = Beckman Instruments ???
vaxfan
Inlägg: 850
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av vaxfan »

Mycket möjligt.
Det är plockat från en Telia Fenix 80 telefonväxel.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Snyggt!

Blev inte mycket mätt. Var i museet (lokalen där vi har större delen av datorsamlingen) hela dagen idag. Hittade en kartong med PDP-8 saker som jag tydligen inte gått igenom innan. Hittade bland annat manualen till DR-118 minnet som sitter i stor-åttan i två exemplar. Det var mest irriterande eftersom jag ropade hem en sådan manual från Ebay för 3-4 år sedan för lite för mycket pengar... Nåja nu har jag ju tre exemplar.

Sen hittade jag lite "porr" i samma kartong. Fina bilder på glansigt papper!
DSC_2266_00001.jpg
De ligger i scanner högen, så förr eller senare ska ni kunna få bläddra i dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

anders_bzn skrev:Genom att förstå testet och koka ner det långa testprogrammet till sex instruktioner som kan få fram felet så förstår man en del. Då kan man hitta ungefär varför error biten inte sätts i statusregistret som den ska. När man stegar igenom programmet så ska man få 2202 i ackumulatorn (instruktionen 6745). Men man får 2200. Det skojiga var när jag satte en testklämma på en misstänkt IC så fick jag plötsligt 2202!

Kod: Markera allt

0200	7301 CLA CLL IAC -> 0001 ACC, CLEAR ALL
		 6742 CLEAR DCLR
		 7326 CLA CLL CML RTL -> RECALIBRATE 0002
		 6742 CLEAR DCLR
		 6745 STATUS -> AC
		 5200 JMP 0200
Signalen som sätter biten i en vippa ser ut så här:
DSC_2262_00005.jpg
Det händer något men inte tillräckligt! Så jag bytte en IC i signalvägen utan resultat. Så kom jag på att genom modifiera programmet en aning så kan man sätta error biten på ett annat sätt.

Kod: Markera allt

0200	7301 CLA CLL IAC -> 0001 ACC, CLEAR ALL
		 6742 CLEAR DCLR
		 7326 CLA CLL CML RTL -> RECALIBRATE 0002
		 6743 RECALIBRATE
		 6745 STATUS -> AC
		 5200 JMP 0200
Fjärde instruktionen är utbytt och då sätts felet korrekt och signalen mätt oven ser annorlunda ut. Den är en puls upp till 3.4V, tyvärr ingen bild på detta. Då kunde jag trodde mig kunna isolera felet till en IC till som byttes, utan resultat.

Jag har inte hittat felet ännu, men det närmar sig. Jag har ett par ställen som jag ska mäta på och jag har en huvudmisstänkt.
Jag har inte hittat felet ännu, annat kom emellan. Jag råkade bland annat bygga en ny hemma server. Nu i helgen fick jag fundera och mäta lite mer. Det tog ett tag innan jag kom ihåg vad jag gjort sedan sist. I vilket fall så bytte jag tre kretsar, felet gick då från att vara intermittent tills att bara vara fel. Innan bytet så kunde jag genom att mäta på "rätt ställe" får ett korrekt registervärde. Timing problem...

Jag har nu beställt 74S00 som jag ska testa istället och se om det fungerar. Efter att ha läst i manualen så ser signalerna från CPU:n rätt ut, men timingen är tight.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Anders, du får kolla in min lista innan du beställer nästa gång. Jag har fullt av tjusiga 74S00 i keramisk kapsel...
Bild
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Snyggt! Det får jag göra. Det omvända gäller såklart, fråga innan du beställer.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu en liten uppdatering om vad jag gjort sista tiden. Jag hade problem med ett test där man ska en bit i statusregistret satt. Jag insåg att att det handlade om timing, signalen som skulle sätta biten blev väldigt kort och nådde inte upp till "1" i logiknivå.
rk8e-CLR_DRV_CMD_L-small-signal.jpg
Jag kollade CPU timingen mot dokumentationen och tycker att det ser rätt mot dokumentationen, men det behöver inte betyda något. Jag bollade några idéer med Mattis (tack för det) och han ställde två frågor som gjorde att jag kom vidare

-Vet du att det inte är ett fel på CPU:n du letar efter?
Här kunde jag bara svara nej, även om dokumentationen talade emot det.

-Har du provat kontrollern i din andra PDP-8a?
Åter igen nej, men när detta värkt färdigt var det nästa sak att prova.
rk8e-debug-in-8a.jpg
Så i med kontrollern i expansionschassiet och dra igång testen. Nu blev det intressant för nu passerades det tidigare felande testet och ett nytt fel dök upp. Intressant! Det är förövrigt KK8E CPU i denna datorn och KK8A i den "lilla" så det går inte att göra en helt jämförande mätning. Men jag mätte lite på timingen.
rk8e-timing-stor-8.jpg
rk8e-timing-lill-8.jpg
Här kan man se skillnaden i timing mellan de två datorerna. Signalen "CLR DRV CMD L" skapas i en NAND grind utifrån "DATA10H" "B DATA11 L" "GRK2 H" och "BTP3 OK H". I den nedre mätningen är "CLR DRV CMD L" samma som Data4, man ser att den ungefär hälften så kort. Det är för övrigt samma signal (fast i dess inverterande form) som jag mätt på med oscilloskopet ovan. Man kan notera att det beror på att "DATA10H" ändrar state i mitten av TP3 (enligt dokumentation ok) i den nedre bilden på "lill åttan".
schema.png
Jag har kört CPU-testet på den lilla maskinen, fungerar OK men inte debuggat detta vidare. Detta får jag kolla vidare på sedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 17 april 2019, 17:52:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Delar upp inläggen lite, nästa problem var att ytterligare ett test fallerade.

Kod: Markera allt

DATA BREAK ERROR
PC:3526 GD:7777 CM:4000 AD:0000 DT:7577
DHRKAE  FAILED   PC:6726  AC:0000  MQ:7777  FL:0000
WAITING $
Denna gång "DATA BREAK ERROR". Data break är samma sak som DMA, innan begreppet DMA var helt etablerat! Enligt testdokumentationen kan man utlästa att GD innehåller förväntat data och DT innehåller datat som man fick. Snabbt ser man att en bit är borta. Detta är fel som ofta är lätta att hitta! Så jag började mäta på en bit som fungerade (bit 5) och den biten som inte fungerade (bit 4) för att se var det gick fel. Enkelt kan man tro. Men då när man är så nära smäller det, stor-åttan slutar att boota!

Datorn får man att boota igenom att en signal hålls låg och sedan går hög (i bakplanet heter den helt enkelt BOOT). Två saker kan styra signalen, BOOT toggle switchen på "limited function panel" eller knappen på "programmers console". Option #2 kortet (KM8A M8317) tar på uppflanken av bootsignalen och togglar in en bootloader som finns i PROM i minnet på datorn och startar bootloadern. Enkelt.
pdp8a-front-explanation.png
Så jag bytte Option #1 (DKC8A M8316) och Option #2 (KM8A M8317) mellan de två maskinerna och konstaterade att de fungerade eftersom lill-åttan bootade med korten från den nu trasiga stor-åttan. Det är rätt skönt att ha två maskiner som man kan byta delar mellan.

Eftersom korten fungerade så började jag mäta BOOT-signalen i bakplanet.
pdp8a-expansion-boot-asserted.jpg
Konstaterade att den hölls låg! Det ska inte vara möjligt om man inte tyckt en gång på bootknappen eller lämnat boot toggle switchen i uppläget. Eftersom det nu inte finns så mycket som kan hålla signalen låg mer än "limited function board" så fortsatte jag där.

Så jag rev ner fronten och plockade ut kretskortet till "limited function panel".
pdp8a-limited-function-board-component.jpg
Snabbt konstaterade jag att brytaren för bootswitchen var kass. Det är en växlande brytare med enpolig kontakt, men i nerläget så var det ingen kontakt mellan några av stiften. Inte bra!
pdp8a-limited-function-board-solder.jpg
Så en enkla fixen är att se till att brytaren alltid är sluten med trådbit, men nu kan man inte använda switchen för att boota längre. Måste hitta en ersättare till brytaren. Sen. Man kan också se att det har suttit en fjärde brytare på korten, en skjutomkopplare som inte fungerade så bra. Den är sedan länge byglad med trådar. Den ställer in om man ska starta datorn med switchen på framsidan (vilket man normalt gör) eller via en extern signal. Efter denna lilla fulfixen så mätte jag åter signalen i bakplanet.
pdp8a-expansion-boot-ok.jpg
Fint, nu fick jag datorn att boota. Men plötsligt fick jag inte upp någon seriekonsol! Jag provar då kortet som har serieporten för konsolen, Option #1 (DKC8A M8316) i lillåttan. Där fungerade det som förväntat. Jag provade också om min andra serieport i maskinen fungerade och visst gjorde den det. Jag inser snart att ett tecken kommer ut på konsolen den inget med. Metoden som används för att CPU:n ska förstå att tecknet skickats iväg färdigt och att det går bra att skriva nästya tecken till buffern fungerade inte. Detta felet har jag haft en gång innan! Då bytte jag en buss-drivare och problemet löste sig. Det kändes inte som felet skulle vara samma och efter en stunds mätande med mycket frustration insåg jag att det är dålig kontakt i bakplanet. Detta var troligen felet även förra gången, men då löstes problemet genom att faktiskt dra in och ur kortet under tiden jag "lagade" det. Nu kom felet tillbaks när jag bytte runt korten för att komma tillrätta med boot-problemet!

Jag spenderade många timmar i helgen på dessa båda stickspår. Jag bytte först en krets om inte mätte rätt i data-vägen utan något resultat, sedan bytte jag en buss-receiver som inte heller mätte rätt.
bytt-IC.jpg
Sedan körde jag testet igen:
dhrkae.dg-pass.png
Så nu fungerar diskkontrollern!!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 17 april 2019, 16:34:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag ska bara fixa några saker till på kontrollern, sen ska jag ge mig på diskstationen!
new-resistors.jpg
Först så ska jag byta resistorn som jag bytte tidigare till en av rätt typ. Dessa fick jag i brevlådan av Mattis för en lång tid sedan, TACK!!!
rk8e-bad-cap.jpg
Sen tänker jag byta de här keramiska kondensatorerna (fem på kortet)! De är helt avskavda så att innanmätet tittar fram, dessutom så har en av dem ett avvickat ben. Problemet är att dessa verkar vara omöjliga att få tag på. 0,2uF med raster på 5mm ska det vara, men ingen säljer dessa längre. De största jag hittar är 0,1uF utom hos en surplussäljare på Ebay som ska ha 3£/st för sina. Pundet får falla mycket kraftigt innan det blir aktuellt att köpa dessa. Tips mottages!!! Jag vill gärna keramer som ser likadana ut, men visst en plastkondensator kan jag ju alltid sätta dit för funktionen skull.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

0,02 uF är en helt annan sak... Jag måste ha läst fel på schemat för jag var helt säker på att det stod 0,2uF där, men det stämde inte med märkningen på kondensatorn så jag fick inte ihop det. Nu kollade jag schemat igen och visst står där en punkt innan 02 det vill säga .02uF

Det är lättare...
Skriv svar