PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

:D stiligt.

Digital använde det lite i sin marknadsföring. Den här delades ut på någon mässa:

Bild

Här kan man läsa om bussens utveckling skrivet av en av dom som var med:
http://www.ieeeghn.org/wiki/index.php/F ... NIBUS_Ride
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Trevlig läsning!

Jag har sett de där bussarna på Ebay i mellan åt. De har inte varit jättedyra.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Dags för drivar!

Till systemet finns det två stycken drivar RL01 på 5MB stycket. De båda sitter monterade längst ner på i racket på skenor som gör att de går enkelt att dra ur. Man kan fälla upp locket och byta hela diskpacken på ett enkelt vis. Normalt är locket låst för att man inte ska kunna lyfta på locket när läsarmen när den är inskjuten i diskpacken.

Jag hade först problem med klockan som gjorde att jag inte kunde göra något med diskstationen för endast fault lampan lös. Inte bra. Sen efter lite mätande förstod jag att det "bara" var glapp i kabeln. Sen kunde jag öppna locket lägga i en diskpacken och stänga och trycka in "LOAD" knappen och få disken att spinna upp. Gött, här var jag i våras. Nu tillbaks igen.


AJRLAC - diskless controller test
Testet som testar kontrollern utan diskstationen ansluten. Har funkat tidigare.

Efter detta ska fler tester köras för att verifiera disksystemet. DEC specificerat att följande tester ska köras:

AJRLBB - drive control part 1
Bland annat seek test.

AJRLCA - drive control part 2

AJRLDA - compability verifier
Körs bara om man har flera drivar inkopplade.

AJRLEA - performance exercisor
Läser och skriver till disken.

AJRLGA RL01 pack verify
Testar diskpacken, uppdaterar badblock-tabellen som på diskpacken.

Så jag kopplade in drive "0" och körde igenom hela testsviten utom "compability verifier" och redan på första testet sparkade testprogramet bakut, jag hade glömt att ladda diskpacken genom att trycka på "LOAD" knappen. Efter detta så körde alla testen felfritt igenom utan problem! Succé, en disk fungerar!

Sen kopplade jag in drive "1" som inte körde länge innan jag fick "SEEK ERROR", läsarmen flyttat mellan olika sektorer och ser att den hamnar rätt. Det slutade såhär:
20140810_195444.jpg
Läsarmen sitter i mitten bak under sen silvriga lådan. När jag lyfte på den och rörde läsarmen fram och tillbaka så gnisslade det illa, jag misstänker att den helt enkelt går trögt. Jag tror att jag måste skruva isär en del och rengöra, men antar också att disken måste kalibreras om då. Fortsättning följer om detta!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Härligt med en fungerande drive! det är robusta saker det där. Hade du RL02:or också?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jo, jag har några RL02:or också. Jag har fler RL01:or också. Försökte komma ihåg hur många jag har av varje, men det lyckas inte. Totalt tror jag det är nästan 10 drivar.

8A kan ha RL02 också, men jag tror att man måste ha en nyare disk kontroller än vad jag har då.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Angående den PDP-7 vi pratat om tidigare i tråden så har jag lite tråkiga nyheter.

Jag har inte velat säga något innan jag visste säkert men kommunikationen har varit lite långsam så nu säger jag ändå. DanG's kontakt säger att PDP-7:an är mystiskt borta!?! Jag har försöka verifiera det med Tore, en annan norrman, som varit inblandad i den här PDP-7:ans historia men inte fått något tydligt svar. Vad jag däremot är ganska säker på är att det handlar om den PDP-7 som stod i Oslo, nummer 115: http://www.soemtron.org/pdp7no115systeminfo.html

Jag hoppas innerligt att det handlar om ett missförstånd och att den bara flyttats eller att någon helt enkelt tagit hem den. En förlust annars, den var/är väldigt fin och en av fyra bevarade...
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:
Läsarmen sitter i mitten bak under sen silvriga lådan. När jag lyfte på den och rörde läsarmen fram och tillbaka så gnisslade det illa, jag misstänker att den helt enkelt går trögt. Jag tror att jag måste skruva isär en del och rengöra, men antar också att disken måste kalibreras om då. Fortsättning följer om detta!
Är det inte så att RL diskar har servo info insprängt på varje spår mellan sektorerna så att det egentligen inte borde behövas kalibrering? Andra diskpackar t ex CDC 80 Mbyte etc med flera huvuden hade ju en speciell servoyta. Byter man datahuvud där så måste man nog fram med oscillioscopet och kalibrera.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

pbgp skrev:Angående den PDP-7 vi pratat om tidigare i tråden så har jag lite tråkiga nyheter.

Jag har inte velat säga något innan jag visste säkert men kommunikationen har varit lite långsam så nu säger jag ändå. DanG's kontakt säger att PDP-7:an är mystiskt borta!?! Jag har försöka verifiera det med Tore, en annan norrman, som varit inblandad i den här PDP-7:ans historia men inte fått något tydligt svar. Vad jag däremot är ganska säker på är att det handlar om den PDP-7 som stod i Oslo, nummer 115: http://www.soemtron.org/pdp7no115systeminfo.html

Jag hoppas innerligt att det handlar om ett missförstånd och att den bara flyttats eller att någon helt enkelt tagit hem den. En förlust annars, den var/är väldigt fin och en av fyra bevarade...
Jag hoppas den bara har blivit flyttad av någon. Inte till återvinningen då, det vore oändligt tråkigt. Det får inte hända en sådan maskin.

Mattis: Jag vet inte, jag måste läsa på lite känner jag.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

MattisLind skrev:
anders_bzn skrev:
Läsarmen sitter i mitten bak under sen silvriga lådan. När jag lyfte på den och rörde läsarmen fram och tillbaka så gnisslade det illa, jag misstänker att den helt enkelt går trögt. Jag tror att jag måste skruva isär en del och rengöra, men antar också att disken måste kalibreras om då. Fortsättning följer om detta!
Är det inte så att RL diskar har servo info insprängt på varje spår mellan sektorerna så att det egentligen inte borde behövas kalibrering? Andra diskpackar t ex CDC 80 Mbyte etc med flera huvuden hade ju en speciell servoyta. Byter man datahuvud där så måste man nog fram med oscillioscopet och kalibrera.
Jädra typiskt, jag pratade om detta med BQT så sent som förra veckan.. men nu är minnet nästan blankt.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

pbgp skrev:
Jädra typiskt, jag pratade om detta med BQT så sent som förra veckan.. men nu är minnet nästan blankt.
Tittade snabbt i RL01/RL02 technical manual. På sid 3-14 står: "3.7 Head alignment. This procedure will ensure that the two heads are with each other to cut down the servo tracking time when switching heads". Så det är mer en fråga om prestanda. Men å andra sidan finns också "3-6 Positioner radial alignment". Men det har med positionen gentemot sektorsensorn i navet. Inte positioneringen på disken. Fast plockar man ner det i smådetaljer så får man nog behöva fixa en hel del saker.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

pbgp skrev:Angående den PDP-7 vi pratat om tidigare i tråden så har jag lite tråkiga nyheter.

Jag har inte velat säga något innan jag visste säkert men kommunikationen har varit lite långsam så nu säger jag ändå. DanG's kontakt säger att PDP-7:an är mystiskt borta!?! Jag har försöka verifiera det med Tore, en annan norrman, som varit inblandad i den här PDP-7:ans historia men inte fått något tydligt svar. Vad jag däremot är ganska säker på är att det handlar om den PDP-7 som stod i Oslo, nummer 115: http://www.soemtron.org/pdp7no115systeminfo.html

Jag hoppas innerligt att det handlar om ett missförstånd och att den bara flyttats eller att någon helt enkelt tagit hem den. En förlust annars, den var/är väldigt fin och en av fyra bevarade...
Den här PDP-7:an har väl Tore hållit på att restaurera, eller? Den kan han inta bara tappa bort så där...
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Förvisso, men det var inte hans PDP-7, den tillhörde universitetet och Tore har gjort mycket annat sedan han renoverade den maskinen.

Jag vill inte spekulera, helst vill jag höra från Tore själv, han borde veta.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har ett tag funderat på hur booten av maskinen ska fungera. Nu har jag läst på, det finns två PROM på Option #2 kortet. Dessa innehåller bootprogram på ett speciellt format. Man väljer med några switchar vilket av bootstrapparna man vill använda (startadressen i PROM:et). När man togglat bootswitchen på konsolen så börjar datorn med att ladda in innehållet från PROM:et på ett i PROM:et specificerat ställe i minnet. Sendan avslutas rutinen med att ladda start-adressen och starta bootstrapen.

Enkelt tyckte jag. Jag hittade promarna i hex-format på bitsavers.org och hörde lite hexdump och räknade om till oktalt så att jag kunde se vad och var som skulle laddas i minnet. Det blev detta för RL01 bootstrappen:

Kod: Markera allt

// RL01 Boot loader
Start address 1 in field 0

6600
7201
4027
1004
4027
6615
7002
7012
6615
0025
7004
6603
7325
4027
7332
6605
1026
6607
7327
4027
0377
7600
0000
6604
6601
5031
6617
5427
5001
Det gjorde jag för att se vad som hände då jag fällde upp och ner boot switchen. Jag tänkte att jag borde kunna titta i minnet på adress 1 och framåt och jämföra det med resultatet från ovan. Maskinen borde dessutom i RUN state.

Så efter att försökt boota, så stoppade jag maskinen och kollade vad som låg i minnet. Men se jag kände igen vad jag såg. Så nu tänkte jag att disken som jag hittade i ena driven som var märk KOPIA SYSTEMDISK gjord 1984 var kanske värt ett försök. Jag visste inte om disken fortfarande skulle gå att läsa. Jag laddade disken och flippade boot switchen. Och se det dör upp en punkt "." på skärmen. Vad gör man, jo skriver "HELP"
BOOT_SUCCESS.JPG
Första gången någonsin så bootar jag OS/8! Hur coolt som helst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 12 augusti 2014, 20:38:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av hcb »

Stentufft! :tumupp:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Electricguy »

Så jävla ballt! :D
Man är ju lite lätt avis på prylarna.. :vissla:
Skriv svar