PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Så nu är jag tillbaks där tråden startade, i nätagget!
Jag har många G8018 kvar om du behöver fler reservdelar...

Jag tycker jag upplevt samma sak. Plötsligt slutar den att fungera utan anledning. TTL kretsar som bara är döda när man slår på den, drivhjul där gummit packar ihop eller band som går av stup i kvarten.

Det vänder!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5461
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Tack för erbjudandet. Jag ska ut och grejja med den i morgon. Jag vet att det vänder, jag har lyckades laga 8/L och den var ju mycket ruttnare.

Jag funderar på om det verkligen är G8018. Kretsen som tänder triacen som slå på den stora transformatorn är lite misstänkt. Detta eftersom min säkring i proppskåpet löste ut 3-4ggr igår när jag slog igång datorn. Om triacen tänder på fel ställe blir det en strömrusning som får min automatsäkring att vika ner sig direkt.

På sätt och vis är dessa halvlatenta felen de svåraste.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Tänk på att dagens moderna automatsäkringar har en relativt begränsad livslängd. För labbändamål så är det nog en bra idé att ha en lokal central endast för labbet, vars säkringar normalt löser först, så att man lätt kan bryta hela den centralen och vid behov byta säkringar som börjar bli ruttna, och också har nästa uppsättning säkringar som skydd ifall de i labbet börjar släppa fram för mycket ström.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5461
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Mysteriet är löst. Jag mätte signalen i bakplanet och den hoppade upp och ner, låg och flöt mellan 2-3V. Kollade schemat, en 100Ohms resistor mot 5V som dras ner av en transistorkoppling när POWER OK från någon av regulatorerna inte är ok. Transistorerna till kopplingen sitter på BA8C (power distribution board) och är 4st NPN i en DIL-kapsel märk 4011 (ingen 40-cmos krets mao).

Kollade att signalen POWER OK inte var vettig och kollade lysdioderna på regulatorkorten som lyser när POWER OK från respektive kort är ok. Båda lös konstant.

Då misstänkte jag kopplingen som kombinerar dessa signaler och skruvade isär halva datorn. Kretsen sitter socklad, så genom att trycka till den lite så hoppade signalen upp till 5V. "Lite" oxiderade ben gav lite mycket resistans mot sockeln helt enkelt. Tog isär och rengjorde och nu hoppar signalen upp till 5V klockrent!

Sen laddade jag diskless kontroller testet, det fallerade direkt. Mycket tidigare än det någonsin gjort. Sen försökte jag ladda in det igen och det fungerade inte. Det är någon mer som är fel...

Ska testa lite till, men jag såg ju konstigheter med en signal i databussen, det måste redas ut.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5461
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jah har postat bilder på denna tidigare.
Bild
Bild

Nu är det klart och den fungerar:
Bild
Bild
Mest städning, lack men jag fick också byta en elekrolytkondensator som inte hade mycket kapacitans kvar. Boxen är ett styrt grenuttag, när man slår på datorn så slår man också på uttagen till vänster där man normalt har diskstationerna och andra periferienheter anslutna

Jag har även pillat med RL8A, diskkontrollern. När jag mätte den kortslöt jag en IC som slutade fungera, så nu fungerar kontrollern ännu sämre än innan. En ny krets är beställd, innan dess händer inget mer med kontrollern.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Inlägg: 332
Blev medlem: 7 januari 2008, 06:30:04
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av G_Axelsson »

Snyggt! :bravo:

Jag har hittat tre till av mina elförzinkade eldistributionsboxar i en flyttkartong förra veckan. Tror dom förökar sig när jag vänder ryggen till.

/Göran
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5461
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det har hänt saker, men ibland kommer det annat i mellan. Som att måla golvet i verkstan.

Kretsen som jag trodde jag hade sönder sist jag mätte på RL8A kom till sist. Den byttes och sen körde jag "diskless controller" testet. Det betedde sig mycket märkligt så jag tog ett steg tillbaks och körde minnestestet. Detta betedde sig konstigt och bara hängde utan felutskrifter. Tog då ut RL8A diskkontrollern och körde det igen. Succe!

Men det verkade konstigt med RL8A, så jag satte tillbaks den med förlängningskort i mellan för att lättare kunna mäta. Jag började med att mäta 5V matningen, ett lyckokast. 5V matningen var 0,8V

Konstaterade att hela nederdelen av datorn inte hade någon 5V, detta berodde på attt automatsäkringen på det nedre spänningsregulatorn (G0018) hade löst ut. Troligen då jag kortslöt kretsen under felsökningen av RL8A senast.

Det betyder att kretsen som jag bytte troligen var hel. Men jag bytte också en drivare 8881 (SN7439), vilket kan ha fått fart på kontrollern.

Nu lyckades jag starta diskkontrollertestet igen:

Bild

För att förklara så gick alla testerna IGENOM! Kontrollern verkar funka igen. Nästa steg blir att köra disktestet med en diskstation inkopplad.

Bonusbild på golvet:
Bild
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Va skönt! När diskarna snurrar så vill vi nog ha en video, det är ett ganska trevligt ljud från skivan och stegmotorn. (finns förvisso redan på youtube)
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

anders_bzn skrev:Som att måla golvet i verkstan.

Bild
Mycket stiligt golv i verkstan! Önskar att golvet i mitt garage/verkstad var så snyggt. Vad är det för färg då målade med?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5461
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag målade med denna: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och- ... ent-36197/

Stärkt av framgångarna med diskkontrollern så anslöt jag en diskstation igen. Samma som jag tidigare fick att spinna upp och ladda disken i. Igår lös bara "FAULT" lampan. Så jag började mäta lite i den diskstationen.

Bild

Men innan jag kom så långt stannade multiplexingen av siffrorna på fronten och eftersom detta har hänt innan så mätte jag snabbt "POWER GOOD" signalen som jag konstaterade vara låg. Men innan jag har reda ut den slocknade maskinen helt. Så nu ser det ut såhär:
Bild

Det man kan konstatera är att säkringen till manöverkraften var trasig. Man kan också notera att de tre IC-kretsarna som ingår i power good kretsen sitter i var sin sockel. Dessa verkar rätt ruttna, kretsarna sitter mycket löst i dem. Benen på kretsarna var dessutom rejält ärgade så de putsade jag upp. Får se om det räcker eller som jag måste byta dem. De sitter ganska dumt till så jag tänkte se som det fungerar nu så får det vara, kommer problemet tillbaks så får jag byta dem.

Huvudet in i betongen igen.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

Ett steg fram...

Hejja anders!

Jag ska banka lite på bjarni så han skriver lite om vår PDP-12:a. Den mår ganska bra nu, jag assemblerade och körde lite program på den i lördags.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5461
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Trevligt! 12:an vill vi (jag) höra mer om.

Jag var och köpte ett 10-pack säkringar nu på lunchen, jag hoppas att jag bara behöver en. Så nu kan jag fortsätta felsökningen.
DanG
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 januari 2013, 10:22:32

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av DanG »

Gentlemen!

Lite out of topic, men kanske ändå inte ....

Finns det något intresse för en, om jag förstått rätt, fullt fungerande PDP 7:a?
I så fall, maila mig, så sätter jag Er i kontakt med "innehavaren".

M.v.h DanG
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av pbgp »

PDP-7 O_O

PM sent, som man brukar skriva :)

Edit: är den måhända från Oslo? Isåfall blir den nog kvar där, han som renoverade den kommer inte släppa iväg den hur som helst :)
DanG
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 januari 2013, 10:22:32

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av DanG »

Nix, tidigare okänd såvitt jag förstått.
Nedanstående vidarebefordrat enligt önskemål från innehavaren.

Hoppas Ni "finner varandra" .....

M.v.h DanG
Skriv svar