Hjälp med Elfas MC-larm, Det larmar för länge tycker jag.

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kortslutning. typ en skruv hamar fel. någon hoppar på larmet. Eller en myslok stoppar in sin tunga. Det är mest för att det inte ska hända allvarliga saker när det man inte tror att ska hända händer.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Okej, hehe, bra, då vet jag det med, får köpa en sen då, kostar ju bara typ en 10 för säkring och säkringshållare...

Skulel ju inte va så kul o komma ut till hojen o se att den förvandlats till en enda stor kol-bit, hehe... :o

Åter en gång, tack för hjälpen! :)
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Tänkte bara meddela en glad nyhet!

Fick larmet i julklapp, har suttit o lött ihop det igår kväll... Det funkade inte då, så jag gav upp o gick o la mig, sen nu på morgonen så gav jag mig på det... Hade funderringar om att jag kanske kopplat en transistor fel, jag fuskade nämligen o kollade på produktbilden på ELFA, det var fel på den! Så jag testade o byta håll på den, o vipps så funkade det! :)

Men det larmar bara i 30 sekunder... :? Då kommer det inte stämma när jag byter ut motståndet mot det andra jag beställde extra...

Men jag har en liten tanke, kan det ha o göra med att jag bara kör det på 9v? Det ska ju va på 12v!
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Sådär, nu va larmet klart, har byggt en annan grej så tutan låter tut---tut---tut---... Så nu ska de bara instaleras i hojjen :)

Sen håller jag på med en räknare så man kan se hur många gånger larmet gått...
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Nu är det så gott som klart, larmet är inbyggt i lådan m.m.

Men jag har ett problem, när jag sätter i larmet i hojjen o kopplar in tutan, så stör den 555an som sitter på tut---tut---tut grejjen jag byggt, så den flippar ut totalt o ögr jättesnabba pulser...

Nu har jag en konding på 4700uF, då funkar tutpulserna hyffsat, tom går i rätt fart... men det går ofta i otakt!

Kan man lösa detta på nått annat sätt så man slipper ha en gigantisk konding?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Du borde kunna byta ett motstånd eller två så att kondensatorerna laddas upp långsammare.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Byta?

Byta vilket motstånd isf?

Eller menar du att jag sätter dit ett extra motstånd?

Så att det går från [plus]----[motstånd]---[konding till minus]---[larmet]
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jag tänkte på motstånden till 555:an som genererar pulserna.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Nja, alltså, när tutan inte är inkopplad, utan man kopplar in tex en lysdiod, funkar larmet helt kanon! det är tutan som stör ut det...skulle det värkligen funka om man bytte motståndet där då?

Tror nästan man måste "rena" strömmen... så inte 555an känner av tutans störningar som blir...
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jaha det var så du menade..

antagligen så genererar tutan så mycket störningar i elsystemet att 555:an startar om sig eller nåt..

tror nästan det enda sättet att få bukt med det är att ha en kondensator mellan polerna som du har nu..
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Driver du tutan direkt med 555:ans utgång?

Isf skulle jag föreslå en transistor på utgången.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

någon som kan svara vad som egentligen händer? Är det så att det blir spänningspikar pga av backströmmar och shit eller är det så att tutan sänker spänningen så mycket att 555 kretsen/-arna startar om? En konding på 4700µF borde klara av en tuta tycker jag.

Annars kanske ett 9v batteri skulle kunna lösa problemet? En 556/ två 555 drar väl inte så mycket? Problemet kvan vara att dra relät. Det tar ju iaf mindre plats än en 10 000µF konding.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

555an driver en transistor som i sin tur driver ett relä...

Hmm... När man använder ett rlä måste man ju ha en diod paralellt, kan jag inte sätta en diod paralellt med tutan? Kanske inte funkar riktigt så?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26385
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Funkar det med relä men utan tuta?
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Danei: JA!

Allt funkar kanon när det är kopplat som det ska, men så fort jag sätter på plusmatnings-sladden på tutan, o aktiverar larmet så flippar det ur...
Skriv svar