Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433

Berätta om dina pågående projekt.
sonnyboy
Inlägg: 114
Blev medlem: 7 september 2010, 13:28:24

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av sonnyboy »

Kan någon vara snäll och skicka en hexfil?
Prova min om du vill.
Byt .txt till .hex
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av ecenier »

Nu har jag fått både en och två DS18B20 att fungera i aktiv mode, dvs matning med Vcc.
Parasitmode får jag inte att funka, men det kanske inte spelar så stor roll.
Jag har fått för mig att sensorerna drar mindre ström totalt sett i parasitmode, men jag kan ha fel. Jag kommer i alla fall inte att lägga mer tid på att få parasitmode att funka.

Det finns en bug som ger mig problem när jag använder fler än 2 sensorer. När jag har fler än tre så sänder den oavbrutet alla tre sensorernas värde. Kanske inte optimalt :)
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av ecenier »

Stöd för 3 sensorer :)
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av ankan »

Det går bra nu.. ;-)

Borde gå att få till parasit matning men det känns kanske inte så viktigt. Huvudsaken är att den funkar vilket du verkar ha lyckats med.

Är huskod hårdsatt ifall man vill bygga flera bryggor?
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av ecenier »

Både huskod och kanalkod genereras av rom-id som jag gjort det nu. Skulle det kunna vara ett problem?
Jag har inte tänkt så mycket på den lösningen jag har. Jag tänkte mig att jag ville använda så många bitar som möjligt för att generera HC och CC för att slippa eventuella krockar.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av ankan »

Fick för mig att du inte hade gjort så. Men det låter jättebra. Tycker inte att det borde innebära några krockar.
Har du fler tempsensorer att testa med?
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av ecenier »

Jag har 4 ds18b20. När jag sticker i den fjärde så fungerar det en stund. Sen går den in i en sändloop :(
Jag kommer att beställa fler sensorer från ebay så att jag har den dagen jag hittar bug:en :)
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av ankan »

Imponerande att du sitter med asm.
Inte helt lätt att debugga även om man egentligen på så vis får full koll på vad som händer.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av ecenier »

Det som gör att felsökningen går långsamt är att jag inte har någon mätutrustning att tala om. Jag har en pickit2 som går att använda som logikanalysator. Det var perfekt för att tajma in Mandolynprotokollet.
När det kommer till 1wireprotokollet så räcker den inte till. Då har jag helt enkelt fått räkna klockcykler: 1 instruktion = 1us :)

För att hitta felet jag har nu så skulle jag behöva en hårdvarudebugger. Eftersom jag inte har en sån så får jag läsa koden om och om igen tills jag kommer på tankefelet.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av ankan »

När jag byggt ihop en enhet kan jag kolla med oscilloskåpet på jobbet.
Men du har säkert löst allt vid det laget.
Väntar på en tx modul och sedan behöver jag antagligen ändra lite för att få det att funka med någon annan pic som jag har hemma.

Att du inte får parasitmatning att funka borde ha med timingen att göra. För kort aktiv hög tid eller liknande. För du har väll satt ihop data och vcc på sensorn.
Du kanske behöver styra 1 wire bussen via en transistorer.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av ecenier »

Nu har jag löst bug:en :bravo:
Jag hade glömt att reset:a watchdogen vid sändning. När jag la till en fjärde sensor så tog det för lång tid att sända, så att watchdog:en tajmade ut.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av ankan »

Grattis!
Är det något kvar att göra nu eller är du färdig?
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av ecenier »

Tack :)

Jag ska försöka gå igenom koden några gånger till innan jag slänger upp en version 0.3. Det blir troligen ikväll.

Det finns några saker som jag skulle vilja kolla upp, som blir version 0.4,
1. Hur många sensorer kan man haka på? Jag behöver vänta några veckor på leverans från Kina :)
2. Hur länge räcker batterierna? Jag har ju mest kodat och debuggat, så den färdiga produkten har inte fått stå i fred för ett batteritest.
3. Lägga till en 1wire-räknare (ds2423b t.ex.) och skicka värdet i luftfuktighets-fältet. Bra om man vill göra en trådlös energimätare. Det var ju egentligen det som gjorde att jag började med det här projektet.
4. Hoppa punkt 3 och använda den lediga pinnen GPIO3 för att räkna pulser från elmätaren istället.
5. Löda fast allt på ett kretskort så att det inte bara blir ett hack och utan en färdig pryl :)
Senast redigerad av ecenier 6 februari 2013, 18:48:39, redigerad totalt 1 gång.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av ankan »

Väntar på prylar från Kina också. Det tar ett tag men man sparar en hel del när det gäller mindre elektronik prylar.

Ang räknare så skulle jag köra på 1wire räknaren du skrev och sätta den på samma 1wire som temp sensorerna. Sedan som du säger skicka som luftfuktighet i väntan på att tellstick stödjer fler olika sensorer.

Kanske att du skulle emulera batteriets status som en luftfuktighets sensor?

Hoppas inte din familj har fått lida allt för mycket av ditt pulande.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433MHz temperatursensor för Tellstick och RfxCom

Inlägg av ecenier »

Kanske att du skulle emulera batteriets status som en luftfuktighets sensor?
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att skicka batteristatus i luftfuktighetssensor. Det är ju det jag använder fältet till just nu :) Den skickar ett värde som jag ännu inte har kalibrerat. Jag använder den interna A/D-omvandlaren och jämför spänningsfallet över LED:en som är känt, 1.77V i mitt fall, och matningsspänningen Vcc. Man får tillbaka en siffra mellan 0-1023. Det är den siffran jag skickar i luftfuktighetsfältet.
Hoppas inte din familj har fått lida allt för mycket av ditt pulande.
Jag har "hmm:at" och sagt "ja" och "så är det" osv där det skulle kunna passa. På så sätt har jag kunnat underhålla frun medan hon pratat och jag kodat :)
Skämt å sido, det har mest varit kväll och nattetid jag suttit, så det har inte påverkat de andra så mycket. Det är jobbet som blir lidande :)
Skriv svar