Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433

Berätta om dina pågående projekt.
rutgercjonaker
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 februari 2011, 12:12:46

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av rutgercjonaker »

Hej igen!

Jag kör med esic-clone.
Prototypen hamnade i en låda från Kjell: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ada-p89041
Den spänningsmatas från en laddare till en skrotad telefon.
Några av de nya kommer att matas med spänning från laddare till skrotade telefoner men några måste gå på batteri.
Finns det några förslag på inbyggnadslådor med batterifack för tre AAA eller AA batterier? (Jag har letat men inte hittat något vettigt.)
PIR-ingånen på några tänkte jag koppla till magnetkontakter för att hålla kolla på garage- och förråds-dörrar.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av Pajn »

Tackar!

Just nu är batteristatus oviktigt, jag vill bara få in lite tempar på ett smidigt sätt.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av ecenier »

En liten videodemo,
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av ecenier »

Castor skrev:
ecenier skrev:Håller med. Det är nog för få Ah i de batterierna. Den jag satt på test 4/12 fungerar dock än. Den sänder var 18 sekund för att skynda på förloppet.
Hur länge räckte batteriet?
Nu har batteriet lämnat in.
9/12 - 19/2. Sändning var 18e sekund.
73 dagar × (~)3 ger 219 dagars drifttid på ett CR2032 med en ds18b20, om man sänder varje minut. Grovt räknat. Inte så illa. Batteriet var dessutom flera år gammalt. Hur det påverkat är svårt att säga, men det kan bara bli bättre med ett nytt.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av ecenier »

Den har inte alls lämnat in.... Den skickar fortfarande data till tellsticken. Problemet var att demonen på min datainsamlingsdator, som skickar vidare informationen till Xively.com, hade dött.
Nu är den startat igen, och loggningen fortsätter :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av mrfrenzy »

Vilket trevligt projekt, och imponerande batteritid. Ett CR123A borde räcka i många år.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av ecenier »

Men nu har batteriet faktiskt lämnat in. Det börjar komma in jättehöga värden och jag märker att batterispänningen sjunker snabbt.

Så här blev resultatet:
9/12 - 15/3. Sändning var 18e sekund.
98 dagar × (~)3 ger 294 dagars drifttid på ett CR2032 med en ds18b20, om man sänder varje minut. Grovt räknat. Inte så illa. Batteriet var dessutom flera år gammalt. Hur det påverkat är svårt att säga, men det kan bara bli bättre med ett nytt.

En annan sak som jag kom att tänka på är att jag har använt mandolyn-protokollet som per default skickar samma data 3ggr i följd varje minut. Om jag istället gör som i fineoffset och bara skickar ett paket per minut, så kommer batteriet troligen att räcka i minst 1,5-2 år eftersom den i särklass största effektförbrukaren är radiosändningen.

Eftersom sändningsintervallet är justerbart, så kan man också tänka sig att bara skicka var 5:e eller var 10:e minut. Detta skulle i så fall också förlänga batteritiden en magnitud.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av ankan »

Någon annan som har lyckats få tex denna http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush ... er-943090/ mottagare att visa temperaturen från sensor med fineoffset koden?
sebastianand
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 februari 2013, 12:46:27

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av sebastianand »

Skulle det inte gå att få ett interupt på pinne 3 när den går ifrån 1 -> 0 med? Tänkte koppla den till min avloppspump så jag kan få en indikation i telefonen om larmet skulle gå på pumpen. Skulle då även vara trevligt med en indikation då någon har återställt larmet.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av ecenier »

@ankan: Det borde funka. Fast det kan vara så att mottagaren faktiskt tittar på vilken familj sändaren tillhör och bara visar data från en fineoffset-modul som hör till temperatur/luftfuktighets-familjen (deviceCode).
I nuläget tar jag inte hänsyn till detta utan genererar en rå kod av 1-wiresensorns ID. Om man har otur så genereras en HouseCode och DeviceCode som gör att temeratursensormottagaren inte visar data.... Fast detta är bara en teori.

@sebastianand: Du menar att du vill ha fler ingångar som fungerar som den existerande Event-porten? Du kan ju alltid koppla in en DS2450 på 1-wire-porten och få 4 analoga ingångar, som du lätt kan översätta till på/av.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av ankan »

Det funkar inte i dagsläget iallafall och fördelen med 1 wire sändaren är att det inte byter id när batteriet byts.

När jag bytte batteri i originalsändarna tappade mottagaren sen och sedan har jag inte fått det att fungera igen.

Tellsticken plockar signalen som vanligt men med nytt id.

Finns någon annan mottagare som någon har testat med framgång?
sebastianand
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 februari 2013, 12:46:27

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av sebastianand »

sebastianand skrev:Skulle det inte gå att få ett interupt på pinne 3 när den går ifrån 1 -> 0 med? Tänkte koppla den till min avloppspump så jag kan få en indikation i telefonen om larmet skulle gå på pumpen. Skulle då även vara trevligt med en indikation då någon har återställt larmet.

Såg att jag skrev fel, Jag tänkte på pinne 4, (pir) pinnen. Idag har jag en larm lampa (220v) som tänds när larmet på avloppspumpen går av någon konstig anledning. (ca 1 ggr per år).

Tänkte mig en enkel lösning med att sätta ett potentialfritt relä parallellkopplat med larmlampan som sätter pinne 4 till hög då larmet går och sen till låg när larmlampan slocknar.

Skulle då vara smidigt att få ett interupt då pinne 4 går från 1->0, men det kanske inte går ?

/Sebastian
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av ecenier »

Det är ju precis så den fungerar idag ju :)
Utgången på en pir går från 0 till 5v när den detekterar rörelse. Det skulle lika gärna kunna vara en strömbrytare.
rutgercjonaker
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 februari 2011, 12:12:46

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av rutgercjonaker »

Jag har använt mig av esic-clone varianten ett tag och den har funkat bra.
Nu ville jag ändra intervalltiden så jag tänkte jag laddar ner 0.9.5 men den finns bara i hex.
Länken som pekar till code.google.com funkar inte.
0.9.4 som jag har, verkar inte funka (precis som du säger i releasen till 0.9.5).
Finns det någon möjlighet att få tillgång till källkoden för 0.9.5?
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1106
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av ecenier »

Om du tittar i första posten så ser du nära slutet hur du ändrar sändningsintervall.
Det är bara att ändra en siffra i eeprom så är det klart.
Ändringen ar kvar tills du ändrar nästa gång.

Kul att du gillar mitt projekt
Skriv svar