Vinyl spelare och RIAA 2012 - 2020

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Vinyl spelare och RIAA 2012 - 2020

Inlägg av anders_bzn »

Först, jag skaffade en lång rem för att kunna testa konceptet med att isolera motorn från plinten. Detta blev riktigt bra! Tyvärr är det lite opraktiskt med en lös motor, så jag får fundera ur ett bättre sätt åstadkomma samma sak. Jag använde den gamla motorn som test.
DSC_3018_00001.jpg
Så jag passade på att mäta varvtalet med den. Det är inte okej! Man hör dessutom att skivan faktiskt går för fort.
Screenshot_20200903-195833.png
Sen blev det lite ordning på fästet för brytaren. Fick hjälp av tecno på forumet att svara denna biten som betalning för två PoE injektorer. Jag är supernöjd! Notera skillnaden mot första bilden i inlägget där brytaren sitter i en karosseribricka som jag försökte sätta fast med dubbelhäftande tejp.
DSC_3041_00002.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Vinyl spelare och RIAA 2012 - 2020

Inlägg av anders_bzn »

Jag vet inte varför det blev så här, RIAA-steget fungerar ju mycket bra, ändå kunde jag tydligen inte låta bli att förbättra det lite. Det gamla får väl anses vara en prototyp. Några saker har stört mig ett tag.

- Nytt större kretskort som passar i hammondlådan
- Flyttat anslutningarna så det blir snyggare kabledragning
- Lagt till så man kan montera plastkondensatorer istället för elekrolyter på ingången
- Lagt till sen strömkälla på utgången av OP:n i första förstärkarsteget som får LT1115 OP:n att gå i klass A (kopierat ut LT1115 databladet).
- Bytt dubbla OP:n på utgången (LM4552) mot två OPA604, på kan man justera bort DC offseten och slippa DC block kondensatorn på utgången.
- Kortet blev i fyra lager

Jag hade mycket av komponenterna hemma så jag bestämde mig för att bygga ett exemplar till för att kunna jämföra. Jag hade dock inte några extra polystyrenkondensatorer, dessa verkar ha blivit mycket svåra att få tag på när man kollar på Ebay! Jag har inget minne av var jag köpte dem sist. Men sen upptäckte jag att Electrokit har! Inte alla storlekar, vissa hade de väldigt få av så jag köpte slut på dem. Det visade sig också att Bhiab har!
IMG_20210621_211614_1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Vinyl spelare och RIAA 2012 - 2020

Inlägg av anders_bzn »

Så kom de sista komponenterna och jag fick loss tummen och lödde dit dem.
DSC_3678.JPG
Gamla panelen, jag bytte från RCA till XLR på ingången för att kunna köra mer ett bättre jordningskoncept än vad man brukar göra. Sen bestämde komponentplaceringen på kortet var kontakterna fick plats. Därför ser det ut som en schweizerost.
DSC_3681.JPG
Borrar nya hål.
DSC_3679.JPG
Problemet löst, nya layouten på kortet gör bättre plats för kontakterna. Det blir bra detta.
DSC_3680.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Vinyl spelare och RIAA 2012 - 2020

Inlägg av anders_bzn »

Så här blev det när det blev färdigt! Kan man höra skillnad, nej inte jag. Jag har inga guldöron. Är det snyggare och ger en inre tillfredsställelse? JA!
DSC_3689_00002.jpg
Gamla som referens.
DSC_3682_00001.jpg
Schema om någon är intresserad:
RIAA_amp-r2.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Vinyl spelare och RIAA 2012 - 2020

Inlägg av anders_bzn »

Jag har ett antal tomma kort om någon vill bygga denna! Man man också få köpa prototypkortet om man vill ha de flesta komponenterna.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Vinyl spelare och RIAA 2012 - 2020

Inlägg av anders_bzn »

Det blev så att jag inte kunde sluta. Jag tänkte testa att bygga en annan nätdel, som kanske såg lite mer färdig ut en den jag hade. Men som vanligt stannande det inte vid samma konstruktion, med LM317/LM337. Jag ville prova något annat. Tydligen är Walt Jungs nätdel en klassisk konstruktion. Man kan läsa hans artikel ur tidningen The Audio Amatuer https://refsnregs.waltjung.org/Improved_PN_Regs.pdf Bakgrunden finns här: https://refsnregs.waltjung.org/

Gamla kortet i sin låda och det nya! Den skarpsynte ser att jag har patchat OP-förstärkarna, jag lyckade vända matningen när jag ritade schemat. Klantigt, men allt blir aldrig helt rätt. Dessutom försvann ett lager som skulle blivit silkscreen, så märkningen av plintarna försvann. Det finns några saker till som jag skulle ändra på ett nytt kort, jag skulle sätta 2x4 poler iställer för 4x2 poler på plinten för att få bätrre mekanisk avlastning.
IMG_0410.JPG
Monterat i två hammonlådor, som tidigare. Men nu har jag gjort gemensamma front/bakstycken.
IMG_0435.JPG
Nästan klart saknas bara ett nätfilter.
IMG_0436.JPG
Med locken på!
IMG_0437.JPG
Jag kan se att nya nätdelen är bättre på mätningar jag gjort, men jag kan inte höra det. Om någon vill komma och lyssna så går det bra! Det hade varit kul att göra ett jämförande lyssningstest med något "färdigt".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar