Vinyl spelare och RIAA 2012 - 2020

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Vinyl spelare och RIAA 2012 - 2020

Inlägg av anders_bzn »

Jag började en tråd om ett RIAA steg i endast medlemmar för ett tag sedan. Jag efterlyste en Elektor i vilken det fanns en artikelserie om en förförstärkare signerad Douglas Self. Nu kan man ladda hem artikeln gratis från Elektor om man registrerar sig på deras sida (man får 10 creds som man köper artikeln för).

Jag tänkte ta RIAA steget ur artikelserien och bygga det utan resten av förförstärkaren, men med vissa modifikationer. I artikeln kan man välja MM/MC (moving magnet eller moving coil pickup), förstärkning i utgångssteget och något filter. Jag har valen klara för mig, dessutom så kommer jag aldrig köpa en MC pickup, det är en division för högt helt enkelt.

Om man då tar bort det man inte vill ha i schemat så blir det såhär:
RIAA_amp_2012.pdf
Sen tycker jag inte att Elektors kort är värt priset så jag ritade ihop ett själv.
RIAA_amp_2012.png
Komponenterna kostar ~1000 kr+moms och frakt från Farnell, men då får man många motstånd över eftersom man kan beställa 50 stycken som minst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anders_bzn 3 augusti 2020, 14:36:22, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: RIAA 2012

Inlägg av anders_bzn »

Bygget har inte dött, jag bara väntar på kretskort och komponenter...
DSC_1465.JPG
Under tiden så har jag byggt ihop nätdelen. Eller så långt jag kunde, sen tog komponenterna slut.

Jag har också servat spelaren, den har fått nytt skivtallrikslager och en ny drivrem samt nya fötter. Den ska också få sin pickup utbytt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: RIAA 2012

Inlägg av MiaM »

Här är det säkert inget problem, men röd för 230V är väl ingen höjdare?

Jag hade tagit en snutt platt "lampsladd" istället. Då är den dessutom dubbelisolerad vilket visserligen inte är ett krav när du verkar ha jordat nätintag.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: RIAA 2012

Inlägg av anders_bzn »

Så långt har jag inte kommit ännu, den röda är original. Nätintaget är ur något slaktat, en Commodore 1541 om jag inte minns helt fel...
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: RIAA 2012

Inlägg av MiaM »

Aha!

Men en 1541 är väl alltid synd att skrota?

Undrar för övrigt hur många CIA'er de där nätfiltren kostat?

Nätfiltren i 1541:orna läckte över från elnätet till chassijord och sen vidare till signaljord, medan datorn ofta var jordad på riktigt via tv-antennen. Om man pillade med signalkabeln med tv-antenn ansluten på datorn och nätsladd på 1541:an ansluten i ojordat uttag (även med strömbrytaren avstängd) så var risken rätt stor att paja en CIA i dator/drive...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: RIAA 2012

Inlägg av anders_bzn »

Jo, det skulle vara det om man gjorde det nu. Men detta skedde på 80-talet och borde både vara förlåtet och preskiberat trots att jag är datorsamlare...

Den var för övrigt död då det skedde.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: RIAA 2012

Inlägg av anders_bzn »

Igår kom Elfa-tomten och idag kom både Olimex-tomten och Farnell-tomten! Stor lycka, nu ska det lödas!
DSC_1468.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: RIAA 2012

Inlägg av hcb »

Mer, och fler bilder! :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: RIAA 2012

Inlägg av anders_bzn »

Ok, jag har byggt på kvällarna och inte uppdaterat tråden...
DSC_1469.JPG
Först moterar jag de axiella komponenterna.
DSC_1470.JPG
Om man inte har en monteringsram så tar man vad man har. Här locket till lådan och sen en bit värdelöst ESD skum som jag köpte på ELFA för att sätta komponenter i. Det var för mjukt att sätta komponenter i, men det var lysande till detta!
DSC_1474.JPG
Färdigmonterat!

Sen har jag byggt ihop nätdelen och testat det hela lite. Jag har lite brum som jag inte vet vad det kommer ifrån. Det brummade och utan att vara spänningssatt och när jag kopplade ut det ur hörlursförstärkaren.

Hörlursförstärkaren brummar aldrig när den är kopplade till datorn, men den (datorns ljudkort) har troligen en lågimpediv utgång. Har inte hunnit fundera på detta, inte heller mäta på det. Det blev för sent i går kväll...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: RIAA 2012

Inlägg av anders_bzn »

Brumproblemet är löst. Jag hade kopplat fel på utgången, jag hade växlat jord och signal...

På ingången sitter lödstiftet för jord mot ytterkanten på kortet men på utgången har jag vänt det tvärt om (var finns smileyn som slår sig i huvudet med en slägga?).
Användarvisningsbild
6502
Inlägg: 174
Blev medlem: 2 mars 2007, 23:04:17
Ort: Tomelillla
Kontakt:

Re: RIAA 2012

Inlägg av 6502 »

Dina bilder är härligt "casual" med en väl fungerande PDP8 i bakgrunden 8)
+1 för det.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: RIAA 2012

Inlägg av anders_bzn »

Tack tack. Här kommer det några fler.
DSC_1475.JPG
DSC_1480.JPG
Färdigt så här långt. Locket ska på sen ska nätdelen få en låda. Jag har köpt för liten låda till den, så jag får lov att beställa en ny...

Sen funderar jag lite på hur jag ska kunna mäta upp det hela. Jag har bara en enkel signal generator och ett digitalt oscilloskop. Kan låna ett med FFT.

Något säger mig att man vi ha en bruskälla att mäta emot. Hur gör proffsen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: RIAA 2012

Inlägg av hcb »

Snyggt! :tumupp:

Beträffande mätning: hade det varit en radiopryl hade jag sagt "nätverksanalysator", men om det är tillämpbart på audioförstärkare vågar jag inte säga. Vad har du för total förstärkning?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: RIAA 2012

Inlägg av MiaM »

För att mäta just frekvensgången så kan väl ett acceptabelt ljudkort duga.

Däremot hoppas nog både jag och du att ditt bygge har bättre S/N och distortion än vad ett halvbra datorljudkort klarar. Du kan ju i alla fall provköra med nån mjukvarumätmojäng för att se att ditt bygge åtminstone inte ger märkbart sämre värden än att bara loopla out till in på datorn.

P.S. det kan kanske eller kanske inte vara värt att laborera med jordar då du mäter, en variant är att bara ansluta signajord på ut från datorn till in på bygget, men inte ansluta jord på ut från bygget till in på datorn.

Om du kör med alla jordar anslutna så föreslår jag en kabel där skärmarna för varje ledare har elektrisk kontakt med varandra (men där ledarna ändå är separatskärmade), det bör ge minst jordslingor.

(Sidospår: Jag har varit med om bilstereoinstallationer där det varit problem med generatorstörningar. Stereo med fyra utgångskanaler, långa kablar till förstärkeri/delningsfilter baktill i bilen där alla fyra ingångarna delar signaljord. Först kördes två separata 2*RCA-kablar, efter byte till en kabel som tillverkades av rund "fyra+skärm" ("DIN-kabel" utan DIN-kontakter, typ) så förvann störningarna. De kan iofs också ha berott på för klen jordledare i RCA-kablarna, den teorin uppkom i efterhand och kunde inte verifieras där problemet funnits med mindre än att framstå som en idiot vilket helst undveks :wink: )

Edit: Givetvis lär du behöva dämpa utsignalen från datorn påväg in till ditt bygge.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: RIAA 2012

Inlägg av anders_bzn »

HCB:
Tack. Jag tror att en nätverksanalysator skulle vara rätt, men jag misstänker att den inte skulle klara att mäta låga frekvenser i täta "steg" nog för att det skulle vara användbart. Men detta är bara spekulation. Förstärkaren har ungefär 40db förstärkning.

MiaM: Jag har mätt med ljudkortet tidigare, med något program som jämförde in och utsignalen. Det kanske går att använda på något sätt. Rightmark audio analyzer, men det verkar mest vara för att mäta ljudkort. Jag använde det för att kolla min hörlursförstärkare som jag byggde, men jag kunde knappt se skillnad med eller utan förstärkaren inkopplad i slingan...

Ljudkortet är ett "Proffs ljudkort" M-Audio 2496. Ett anständigt studioljudkort.

Jag får väl tota ihop en dämpsats av ett par bra motstånd och kanske en trimpotentiometer.

Det verkar också finnas en mjukvara som heter Visual Analyser Projekt men den har jag inte använt eller kollat mer på.

Men att mäta med ljudkortet ger bara en fingervisning.
Skriv svar