Enkelt switchat Labbaggregat 400W

Berätta om dina pågående projekt.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Enkelt switchat Labbaggregat 400W

Inlägg av ConnyK »

Har saknat ett ett kraftfull labbaggregat så det blir att bygga ett för att det är roligt.
Det blir ett switchat med färdiga moduler, har inte så stora krav på utspänning.

Förhoppningsvis klarar det 2* 0,8-24V 0,2-12A (totalt max 400W - förluster)

En svaghet i designen är att jag inte vet vad som händer om man slår ihop minus utgångarna, att instrumenten visar fel ström vet jag.

1st Switchat powersupply
2 st Switchmoduler med CV/CC 12A
2st Panelinstrument spänning + ström
1st termostatmodul

Switchmoduler med CV/CC 12A, trimpottar + LED bortplockat och ersatta med kontakter
Bild

Frontpanel
1:a gången jag använder mig av dremelkapskiva smidigt att göra rektagulära hål :-)
Bild

Tänkte lysa upp V alt A under med gröna lysdioder i panelinstrumentet beroende på CV/CC
Bild

Baksidan av panelen, extra LED i panelinstrumenten är installerade (CV/CC).
Bild

Baksidan fixad
Bild

V-sida
Bild

H-sida Nederst DC/DC converter för 12V och tempmodul för fläktstyrning
Bild

Test av CC, vart bra att sätta CV/CC leden i displayen
Bild
Senast redigerad av ConnyK 6 januari 2017, 22:06:27, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Enkelt switchat Labbaggregat 400W

Inlägg av Andy »

Om det står 103 på pottarna ska du ha 10k (10 000)
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Enkelt switchat Labbaggregat 400W

Inlägg av ConnyK »

Andy skrev:Om det står 103 på pottarna ska du ha 10k (10 000)
Jag skrev nog lite kryptiskt, jag vet att det skall vara 10k och det var det jag beställde från Elfa igår.
Bara undrade vad jag tänkte på för x antal månaders sedan när jag beställde 1K :-)

Posten ovan är uppdaterad med dagens arbete
Användarvisningsbild
Castello
Inlägg: 127
Blev medlem: 9 februari 2014, 13:40:08
Ort: Göteborg

Re: Enkelt switchat Labbaggregat 400W

Inlägg av Castello »

Snyggt och rejält! Om du har länkar till modulerna får du gärna skicka dem. :)
Vad är det för låda du har använt?
danielr112
Inlägg: 8050
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Enkelt switchat Labbaggregat 400W

Inlägg av danielr112 »

Snyggt!

Jag har gjort något liknande fast med: http://www.ebay.com/itm/122241209052
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Enkelt switchat Labbaggregat 400W

Inlägg av ConnyK »

Castello skrev:Snyggt och rejält! Om du har länkar till modulerna får du gärna skicka dem. :)
Vad är det för låda du har använt?
Det är dessa moduler
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-CC-CV-Buc ... 419b2de661
http://www.ebay.com/itm/DC-100V-20A-Shu ... 2a57e39333
Nätdelen är denna
http://www.ebay.com/itm/400W-27V-15A-Si ... 3d20fa84f2

Det är denna lådan, är mycket nöjd med kvalité på den (tar lång tid att få den typ 6veckor)
http://www.ebay.com/itm/3U-131-x-279-x- ... 1c6e4f655f

Kommer bygga vidare i helgen så det kommer lite nya bilder, undra om Elfa hinner lev mina pottar denna veckan (beställdes förra helgen) :humm:
Elfa skickade sina prylar från Lübeck och det är 60 mil hit och det har gått 5 arbetsdagar, undra vilket transportmedel de använder :-).
danielr112 skrev: Jag har gjort något liknande fast med: http://www.ebay.com/itm/122241209052
Trevlig modul :) , den missade jag när jag letade
Senast redigerad av ConnyK 18 december 2016, 22:34:24, redigerad totalt 2 gånger.
Jonas L
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 juli 2009, 14:28:41
Ort: Karlshamn

Re: Enkelt switchat Labbaggregat 400W

Inlägg av Jonas L »

Har du modifierat modulerna något (utöver flytten av pot)? Jag använde snarlika moduler för att driva LED:ar och hade enorma problem med oscillationer när strömgränsen gick in. Det löste jag i slutändan med ett litet filter på återkopplingen, men det blev aldrig perfekt. Visst, min last var lite jobbig men jag hade ändå motstånd i kretsen så lite reglermån fanns ju.

Dessutom visade det sig att strömgränsen inte orkade hindra spänningsregleringen om man begärde max utspänning och minsta ström. Det löste jag genom att byta lysdioden för strömgräns till en vanlig diod. Det kan bli spännande när man byter till extern LED, om en tråd går av så har man plötsligt ingen strömgräns.

Jag hoppas att kineserna har fått till dina moduler bättre än de jag använde, lycka till!
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Enkelt switchat Labbaggregat 400W

Inlägg av ConnyK »

Uppdateringar gjorda i 1:a posten 2016-12-08
Städat bort text
Utgångarna har jag flyttat kondensatorerna till kretskort och kompletterar med skyddsdiod för polvändning och induktiv last.
Gjort lite fästen.
Satt temperaturmodul för fläktstyrning och 12V DC/DC converter

så nu väntar jag på lite pottar från Elfa sen funderar jag hur jag skall sätta fläkten bäst

Jonas L det där lät inte alls roligt, jag har ersatt lysdioderna med andra.
Det låter som att det kan bli en del överraskningar när jag testar.
Kineserna är lite roliga, några 12A lär man inte få ut med en 8A switchregulator xl4016.
Är det någon som sett något schema?, i databladet är exempel utan variabel strömbegränsning.

Låter som jag kan behöva ditt lycka till Jonas L :) , får ta och förbereda en plan B.
Jonas L
Inlägg: 432
Blev medlem: 14 juli 2009, 14:28:41
Ort: Karlshamn

Re: Enkelt switchat Labbaggregat 400W

Inlägg av Jonas L »

Jo jag har sett ett schema, jag tog reda på hur det var kopplat och ritade ett. Men var det tog vägen vet jag inte... Och det är ju inte säkert att modulerna är exakt samma heller.

Grundprincipen är i alla fall en komparator mellan spänningen från strömshunten och spänningen från ströminställningspotentiometern. Detta kopplar in till spänningsregleringen via en diod. Och ja, det är lysdioden :doh:
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Enkelt switchat Labbaggregat 400W

Inlägg av ConnyK »

1:a posten uppdaterad
Nu har jag gjort en 1:a montering för test.
CC läget fungerade :-)

Ett irritationsfaktorer som skall rättas till.
När man vrider potten till mitten så får man full utspänning, blir till att beställa hem en 5kpot och sen sätta en 5k (eller 4,7K) motstånd för att lösa det.
Ett annat sak som jag vår leva med, V/A instrumenten lyser lika bra som de kostar (man kan nog inte begära mer för den summan).

Blir lite fundersam, jag matar DC/DC convertrarna med 30V och man ställa utspänningen upp till 29,9v.
Det borde väl vara lite mer spänningsfall över convertern, men jag har inte testat med lite last än.
jonas2307
Inlägg: 471
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Re: Enkelt switchat Labbaggregat 400W

Inlägg av jonas2307 »

Billiga moduler...

Jag beställde några på prov för att se om de duger att ladda batterier med.
Men, har du provat om och hur de funkar att parallellkoppla dem, för att öka strömuttaget?

Jag hittade inget i den lätt bristfälliga dokumentationen om det går eller inte.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Enkelt switchat Labbaggregat 400W

Inlägg av ConnyK »

jonas2307 skrev: Men, har du provat om och hur de funkar att parallellkoppla dem, för att öka strömuttaget?
Har inte testat det, tror det är bättre att välja en kraftfullare modul i så fall.

Strömbegränsning om jag har listat ut rätt mäts via ett motstånd på -in till -ut sidan.
Så har man gjort som jag med samma nätdel som lämnar ut singel +30V så det lär mycket bli konstigt ändå :-)
Skriv svar