Starta hacklab i Stockholm?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av Jonyverse »

En del fantastiska stora och tomma lokalerna är tomma av en anledning.
Många tidigare industriområden eller områden med bl a industrilokaler har blivit utsatta för stadsplanering.

Det innebär att politikerna bestämt att det ska bli bostäder (fler Hammarby Sjöstad) där. När den tidigare industri-hyresgästen hittat en ersättningslokal står det tomt i väntan på rivning eftersom det är svårt att få någon komersiell aktör som vill kosta på lokalen för den korta återstående tiden.

Där det inte ska rivas piffar man till gatan och sätter dit en sushi och ett lattefik så kan man hyra ut till reklambyråer och finkontor till hög hyra.

Det finns fortfarande industriområden och det är fortfarande inte högkonjunktur, så det finns hopp.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av zeus »

Jag är på för vilken lokal som helst, men gärna inte mer än 40min från bandhagen. :D

Vi kanske ska träffas?
-toffie
-Meduza
-wombat
-dar303
-Jine
-JonasB
-netrunner
-Glenn
(De jag såg var intresserade, säg till så lägger jag till dig).

Jag är egenföretagare, så kan när som. Men gissar att merparten kan mest på kvällar?
Kan boka in något ställe nära centralen när det passar.

Bra idé?
Senast redigerad av zeus 27 januari 2012, 10:41:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av Glenn »

Jag är också intresserad, men tyvärr är det ju ganska svårt/jobbigt för oss norrbor att ta oss till södra sidan, precis som det är detsamma att ta sej norrut för söderborna..
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av zeus »

Är det bara gröna linjen är det inga problem alls för mig. Eller något byte.

Jag har själv ingen aning om hur man hittar lokal, så den som vet någon
kan ge ett förslag och så kan vi säga bu eller bä.

Någon kan roa sig och kolla på dessa:
http://www.objektvision.se/industri_och ... /stockholm
http://www.lokalguiden.se/lediga-lokale ... holm/alla/
http://www.ledigalokaler.com/
http://www.lokalnytt.se/lediga-lokaler/stockholm/
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av Meduza »

Ett möte IRL låter väl som en bra ide, då får man lite möjlighet att ventilera lite idéer på ett bättre sätt än på ett nätforum :)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av dar303 »

Jag har en "miljöbil" med bra ljudsystem och kör gärna och hälsar på, så hemska köer är det inte om man inte väljer vissa tider förstås!
Ulvsunda ligger inte så off för mig som bor i Västertorp och jag tror också att det är enklast att få en bra lokal strax utanför innerstan men nära tullarna.
Jag har vänner som har fixat bra och billiga företagslokaler i både Årsta och Västberga men jag känner inte till hur det är norr och väster om staden.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av Meduza »

Någon som har förslag på tid för ett möte?

Jag kan kvällstid de flesta veckodagar förutom torsdagkvällar (då jag är scoutledare).

EDIT: Fyll i vilka dagar ni kan här så hittar vi en tid alla kan: http://www.doodle.com/eetupetbwu7p5xdh
fjodorr
Inlägg: 163
Blev medlem: 26 april 2005, 10:41:57
Ort: Stockholm

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av fjodorr »

Jag kan titta upp lite lokaler, dock kommer jag inte kunna göra det innan den 4:e Februari. Jag känner en fastighetsförvaltare med mycket stort bestånd i centrala delar och närförort. Är det något jag ska titta upp vidare? Hur många kvm, vilken hyresnivå och andra delar är viktiga?
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av toffie »

Glenn,
När jag menar Södermalm så menar jag främst Slussen och möjligen Medborgarplatsen. På nåt sätt känns ändå T-Centralen lite söder också även fast det inte är just Södermalm. Men Om man tänker på Slussen så finns både röd och grön linje där, plus bussar som går precis överallt. Jag menar framförallt att lägga det längre ut på Skarpnäck, Farsta eller Hagsätra linjen är lika "dumt" som att lägga det utanför stan norrut. Helst ska man inte favorisera någon part utan vara helt neutral, vilket även gör att de som bor centralt i city får flytta ut så det inte blir orättvist ;) hehe

Det jag tänker på överlag är att det finns mängder med garage-liknande utrymmen, många skyddsrum, bergrum och liknande i närhet av tunnelbanan på Södermalm. Hela Götgatan, stora delar av Folkungagatan i närheten av Medborgarplatsen samt gator runt omkring Medborgarplatsen och Slussen har mängder med utrymmen som inte används.

Tar man T-Centralen och närområdet så finns det lika många lokaler under mark som det finns hus. Runt kyrkan, vad den nu heter, i T-Centralen finns ganska mycket under mark också.

Optimalt är ju T-Centralen eller i närområdet då det faktiskt är helt centralt. Att haka upp sig på hyra är en rejäl dumhet när man faktiskt kan ordna till ganska så ordentligt schyssta avtal, speciellt om det är en förening i bakgrunden som både har stort intresse men även bred och genuin kompetens i ryggen.


Att inte kunna åka bil till stället är ju kanske inte så bra, jag har stor respekt för att man kanske inte vill åka kommunalt. En tanke är bara, vem kommer åka dit och vara där dagtid? Varken yngre, gymnasieåldern ungefär, eller de som jobbar kan ju dagtid. Det kommer förmodligen bli sena eftermiddagar och kvällar som det fungerar.


Ett möte skulle helt klart vara intressant, skoj att träffa lite EF-are också ;) Kommer Sodjan (vilket inte är såå troligt eftersom han inte bor i Stockholm ;)) så vet jag inte om jag vågar komma däremot, han verkar farlig :P Resten av EF-arna verkar snälla :)


Jag har utbildning under våren på förmiddagar, så för mig går det bra med eftermiddagar och kvällar.


Meduza,
Då får du vara vår scoutledare under mötet ;) hehe


Edit..
Inlagt Meduza ;)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av dar303 »

Sodjan är hel ofarlig IRL, jag lovar! :)

Fixa ledtrådar om möjliga lokaler innan ett möte så det finns något att diskutera tycker jag.
Håller ibland på med klubbar och sådant så jag vet problemen med lokaler innanför tullarna, det är ju samma typ av lokaler, 2-400kvm centralt med el och möjlighet att ta in tung utrustning (i mitt fall högtalare).
Jag är pga detta skeptisk till att hitta lämpliga lokaler i city men jag blir väldigt gärna motbevisad så kör hårt, mycket hänger ju på tur och kontakter!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av Glenn »

toffie skrev:Glenn,
När jag menar Södermalm så menar jag främst Slussen och möjligen Medborgarplatsen. På nåt sätt känns ändå T-Centralen lite söder också även fast det inte är just Södermalm. Men Om man tänker på Slussen så finns både röd och grön linje där, plus bussar som går precis överallt. Jag menar framförallt att lägga det längre ut på Skarpnäck, Farsta eller Hagsätra linjen är lika "dumt" som att lägga det utanför stan norrut. Helst ska man inte favorisera någon part utan vara helt neutral, vilket även gör att de som bor centralt i city får flytta ut så det inte blir orättvist ;) hehe
Innerstan (som ju förstås inkluderar södermalm) är ju förstås okej, jag syftade mer på snacket om att ha det en bit utanför.

Men då blir det ju som så att vi på norra sidan vill ha det på justg norra sidan, och de på södra sidan vill ha det där, och ingen orkar ta sej igenom stan.

Nu har jag ju iofs flyttat ut på landet för en vecka sedan, men fortfarande norra sidan :)
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av toffie »

Ahh, lyllos dig då, hade gärna flyttat ut också ;) Kan flytta hem till dig så länge! ;)


Vad ska man titta på för storlek? Jag tänker på en konferenslokal där jag jobbade tidigare;
http://www.globehotel.se/konferens/galaxen/

Den är på 1000kvm i två plan, undre planet har jag för mig är på ca 550kvm och det är ganska ordentligt stort. Då får man utan problem plats med en hel mängd bord för att sitta och löda, sy, rita och för datorer. Övrigt så finns ju plats för att placera in större maskiner som CNC, laser (vart ska man få det ifrån egentligen? :P), borrpelare osv.

Om det är en stor öppen lokal, ska man invändigt bygga upp väggar för att isolera runt de stora maskinerna då, som någon tänkte på tidigare? Eller ska man sikta på ett utrymme som har flera separata rum?

Tillgång till vatten och avlopp är ju ett krav, vill man ha ett fullgott kök också? Alltså med/utan vitvaror, det är ju diskbänk och kanske lite arbetsyta för micro och så som är viktigast, sen kan man ju fixa vitvaror om behovet finns och det inte finns på plats.


Edit..
Jag menar alltså att undre plan på ca 500kvm borde räcka, eller vad säger? Är det för stort/för litet?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av Meduza »

Jag tror att det är ca 400-600m2 som är lagom, gärna med möjlighet till expansion om behov uppstår.

Om lokalen är öppen så lär det vara en bra ide att separera de olika delarna med nya väggar, en lokal som har fasta rum kan vara svårare att anpassa sig in i, så det är lite hugget som stucket egentligen, mer vad man får tag på som får styra tror jag...
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av dar303 »

Jag tror 500kvm är idealiskt, lagom överblickbart och städbart!

En annan sak som jag tror är viktigt om man ska göra något långlivat är att gå utanför EF-kretsarna, dvs, få in andra kreativa människor utanför dator och elektronikkretsarna (pun intended!).
Folk som designar möbler, smycken eller kläder, blivande uppfinnare, hemmafixar mm som betalar en medlemsavgift och genomgår kurser för saker de vill lära sig eller erbjuder sig att lära ut saker.
En snygg hemsida och lite PR-material för sponsorer och media, att lära av de amerikanska fab-laben och MAKE-rörelsen och att få lite "cool nerd"-stämpel hjälper i sponsring och nyrekrytering!
T.ex ha en svetskurs som riktar sig mot folk som bygger egna cyklar, kreddigt och miljövänligt i ett, smycken och lampor/heminredning med laserskärare och cnc etc.


En annan organisatorisk grej som underlättar enligt min erfarenhet är att ha mindre grupper som har hand om olika intresseområden eller avdelningar med en föreningsstyrelse som fixar och delar ut pengar i mån av behov och tillgång.
Om t.ex cnc-gänget tappar kraft ett tag så kanske elektroniklabb, laserskärare, svets eller syhörna fortsätter leva utan att hela stället somnar in som det så ofta gör när en sådan här sak drivs av få eldsjälar som är med i allt.
(Jag har drivit en musikfestival i många år, därav erfarenheterna. Har nu mera pensionerat mig därifrån!)

Hoppas några av dessa tankar verkar vettiga även för andra, säg gärna emot om inte!
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av toffie »

Jag tror också att man ska vända sig utåt till andra grupper än just oss på EF. Det gör ju intresset större och i slutändan överlevnaden större. Hur man går till väga och vart man ska vända sig för det har jag däremot ingen som helst aning om.

När det gäller elektronik så kanske man kan vända sig till elektriker/elektronikutbildningar runt om i stan med tanken att de som behöver lite extra hjälp alltid kan komma dit och fråga om det känns lättare än att fråga på ett forum. För chansen att det finns någon som kan svara på just elektronikgrejer, om man tänker vår del, är nog ganska stor.

Att "anordna" mindre kurser som exempelvis Sparkfun gör skulle ju va skoj, folk kan få lära sig löda hål och ytmonterat, lättare kurser om design av kretskort eller ja, vad som helst egentligen. Det behöver ju inte kosta en massa, men en symbolisk summa som kanske täcker lite tid och material är nog inga problem.

Det finns säkert många som kan tänka sig att hantera en sajt också, jag kan göra det men vill nog hellre hålla på med administrativt nu för tiden. Klart jag skulle kunna ordna det om det skulle behövas :) Det vi däremot behöver först då är ju ett namn på föreningen och det kan man ju både ta förslag härifrån men även diskutera på ett möte. Något neutralt är nog bra så det inte blir ElektronikNördarna eller något sådant ;) hehe.. MAKE är ju ett underbart namn, kunde man hitta något liknande kraftfullt så är nog slutresultatet garanterat bra :)

Jag skulle gärna betala för en svetskurs, har en el-svets hemma som jag aldrig använt, vet inte om jag vågar heller utan att ha lärt mig åtminstone någonting om det ;)

Edit..
Det senare du skrev om olika avdelningar är ju en jättesmart lösning. Det blir ju lättare att hitta någon ny som är ansvarig för en liten avdelning än en som ska axla flera stora saker på en gång, om/när det behövs.
Skriv svar