Starta hacklab i Stockholm?

Berätta om dina pågående projekt.
JonasB
Inlägg: 33
Blev medlem: 5 januari 2008, 11:37:05
Ort: Stockholm

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av JonasB »

Om det blir något liknande det här http://techshop.ws/tssf.html så är jag helt klar på.
Gärna i lokalen i Bromma :wink:
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av toffie »

Jag är helt klart på, har ganska mycket erfarenhet av sponsring och få till samarbeten.
Har sedan LÄNGE velat ha ett hacklab i Stockholm och har nu under hösten samlat ihop tankar om vad som behövs, men för att det ska bli bra så kan det inte ligga utanför city.

Hur kul är det för de som bor söder om att åka upp till Bromma eller Solna?
Hur kul är det för de som bor norr om att åka ner till Skarpnäck?

Visst att hyran ligger högt, men det är ju faktiskt det man har sponsorer och specialavtal till ;) Sånt är superskoj att hålla på med och leta fram sponsorer och se vad man kan göra för att få det så bra som möjligt.

Jag tycker för egen del att antingen centrala city i antingen någon större källarlokal, alternativt bergrum eller kanske något liknande på Södermalm. Det bör oavsett ha nära till kollektivtrafik och vara väldigt centralt.

Finns det plats för en nörd till så hjälper jag gärna till med allt jag kan. Driva ideell förening har jag gjort i många år också, så lite kunskap, dock inte allt, har jag om det också :)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av zeus »

Låter bra!
Jag tänker dock att den typ av lokal som behövs inte finns i centrum.
Kunna köra maskiner 24/7, bra hiss eller lastkaj osv.

Ställen som kanske kan passa:
-Liljeholmen
-Runt globen
-Telefonplan/västberga
-Alvik

Mest inne på söder, för det är det jag kan och känner till.
Det viktiga tycker jag att det är nära en station och att det inte är massa byten.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av dar303 »

Tre det börjar bli svårt med både liljeholmen, teleplan och snart västertorp också.
Västberga industriområde funkar nog, det finns ruffiga kvarter kvar, på övriga platser har gentrifieringen gått med raketfart senaste åren!
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av blueint »

Se till att ha maskiner igång när ingen är i lokalen så ingen lockas att flytta in för nära.. :badgrin:
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av toffie »

Haha blueint, tokig! :P

Givetvis så får man ju fixa en lokal, som det säkerligen finns en hel del av på Söder också, som antingen är ganska isolerad från övriga delar av bostäder, alternativt att det kanske går att isolera. Om det nu skulle vara så...

Det finns ju säkerligen fristående byggnader/lokaler att använda sig av också som ligger bra till, exempelvis bergrum som många finns i närheten av tunnelbana. Där är det rätt svårt att störa omgivningen ;) Det blir en lite annorlunda feel på det hela också.

I Globen finns en hel del utrymmen som säkert finns lediga. Bankgirocentralen-huset har ju haft åtminstone stora delar tomma, bland annat. Sen vet jag en nattklubb som öppnade där om det var förra året eller året innan, vet inte om de finns kvar, men de fick ju tag på en ganska stor lokal.

Lokalerna finns rakt under näsan på oss, man måste bara titta runt lite ;)


Edit..
Jodå, de finns kvar; http://slakthusetstockholm.com/
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av Meduza »

Själv tror jag inte på lösningen att lägga det i stockholm city, det är högre hyror, färre lokaler att välja på och inte minst, jag kommer inte att åka in, jag undviker själv stan så mycket det går pga att det är massor av folk på kollektivtrafiken och med bil så är det trängselskatt och kööer samt omöjligt med parkeringsplatser...

Jag tror snarare att det på sikt skulle behövas flera som ligger lite utanför stadskärnan, typ ett i typ ulvsunda och ett ner mot enskede eller så och kanske även ett upp mot mörby eller så... men någonstans måste man ju börja...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av blueint »

Utanför biltullen, nära T-bana? :idea:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av Meduza »

Utanför tullarna nära vettiga kommunikationer med både kollektivtrafik och bil, är väl rätt mycket krav.

Jag föreslår som tidigare sagt Ulvsunda, <300m från stambuss-station (Buss 176,177,156,112,110 och 546)
och <200m från nya tvärbanan-solna som byggs just nu vilket kommer betyda typ 3min restid från Alvik
där du har Gröna linjens T-bana och dessutom Bussar, Tvärbanan & Nockebybanan.

Har dock inte kollat om dom ens är intresserade av att hyra ut lokalen, men jag vet att stora delar står tomma.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av blueint »

Avgivande av buller, brandtillstånd, hyresvärdens redlighet, "dåligt område" osv. Kan vara värt att kolla upp också.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av toffie »

Det blir på tok för krångligt för de söder om city, anledningen till att köra centralt är ju att det underlättar för de flesta. Kör man utanför där det blir lite för krångligt så kanske en del kommer till en början, men sen droppar det förmodligen av ganska snart..

Kör man mer centralt så blir sponsring ganska mycket lättare både från företag och kommun. Jag ska inte skryta, men jag är ganska stolt över att jag fixade sponsring på dragning av fiber för ett lan evenemang i stockholm för ett par år sedan till ett värde på över 400 000..

Jag är ganska säker på att det får att ordna till ganska bra avtal och lösningar bara man håller sig i city.

Sen visst om andra vill driva det för att ligga utanför stan så ska inte jag hindra på något sätt, men jag själv kommer inte ha möjlighet att hjälpa till i någon större utsträckning då jag inte har bil och inte kan åka över hela stan eftersom det tar ganska lång tid ;-)

Sen visserligen så vill väl kanske ingen ha med mig ;-) plus att andra säkerligen kan göra det jag erbjudit om..

Jag kommer bara med synpunkter på eventuella brister som kan göra att det hela brakar. Vem vet, det kanske blir bäst utanför stan, men tänk på att vi pratar om stockholmare nu, de flesta är stressiga i grunden och vill gärna inte åka över hela stan ;-) det gäller även ef-are ;-)
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av netrunner »

Angående kraftigt buller och lastkaj: För någon som sitter och löder en kabel är det ju inte så kul att ha en massa kraftigt buller. Räcker det inte med maskiner som kan stå i en ljudhuv om dom låter mycket?

Ska man köra laser så behöver man kunna dumpa ut röken som blir, hur funkar det då med skyddsrum?
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av netrunner »

Om lokalen är större så kan det vara en tanke att få in tex en pyssel / syhörna. Kan vara bra för dom som har barn kanske? (även om jag inte har det då)

En verkstad där det också finns symaskin och sånt, kan även vara intressant för lajvare, konstfacks-folk och mode-tjejer.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av toffie »

Det är smart också med att använda ljudhuvar, finns det något speciellt företag som gör sådana?

Syhörna är ju en superbra idé, det pratades om det i andra tråden. Det funkar ju även för de som vill hålla på med e-textiler också. Göra lite tron-kläder kanske? ;-)

I de flesta skyddsrum/bergrum som hyrs ut idag finns det bra med ventilation installerat. Det är ju inte bara laser man kan få rök ifrån, lödning och framkallning av kretskort är ju bra om det kan ventileras också :-)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Starta hacklab i Stockholm?

Inlägg av Meduza »

Syhörna är väl nästan ett måste i en lite bättre lokal :)

Ljudhuvar är ju en sak på småmaskiner men inte det enklaste att realisera på lite större maskiner, ett alternativ är att bygga ljuddämpade maskinrum för maskiner som låter, i sin enkla form två fristående gipsväggar isolerade med en mängd rockwool därimellan eller dylikt.

Det kan även vara en fördel för "skräphanteringen" att göra så, man håller metallspån och sånt ute från resten av lokalen enklare.

Hittar någon en bra lokal i city är jag villig att tänka om, men jag har ett visst motstånd mot det då city brukar betyda en timme extra i kööer med bilen och dessutom trängelskatt såvida man inte är där väldigt sent eller tidigt.
Skriv svar