Bygga eget kärnminne

Berätta om dina pågående projekt.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av blueint »

EMP säkert var namnet! :D

Duger ferriter från SMPS agg som "nytt" kärnminne?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av anders_bzn »

Vet inte, ska du bygga ett? Jag har en burk ned 45000, så jag donera ett par...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av blueint »

Tänkte mest att med rör och kärnminne blir det EMP säkert. Och tänkte hur folk gör som vill bygga ett från start, för kärnminnen säljs inte direkt längre. Med möjligt undantag för rymdsektorn.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av anders_bzn »

Tror inte ens rymdindustrin använder kärnminnen längre. Men vad vet jag...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av säter »

Här är en lite mer detaljerad bild på ett kärnminne.
Här är det tydligen 4st ledare. Vad är den 4:e till för?
karnminne-detalj.jpg
På CNC-system användes kärminnen fram till början av 80-talet.
Servicetekniker talar om att kärnminnena är den största boven till problem med dessa system.

Bubbelminne, hur fungerar dessa?
Är det något som påminner om kärnminne?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av blueint »

DRAM och alfastrålning är ingen hit..
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av anders_bzn »

säter skrev:Här är en lite mer detaljerad bild på ett kärnminne.
Här är det tydligen 4st ledare. Vad är den 4:e till för?
karnminne-detalj.jpg
DEC har fyra trådar igenom varje kärna. En för X en för Y en sense och en inhibit.

X och Y används för att välja kärnan och magnetisera densamma.
Sense är den man mäter om kärnan ändrar sin magnetisering under skrivcykeln. Om den ändras då har kärnan hållet värdet "1" då en blivit magnetiserad under skrivcykeln.

En del kärnminnen ser man till att inte skicka ström i X och Y under skrivcykeln och på så sätt blir det en nolla.

DEC's konstruktion av minneskretsen medger inte detta och då använder man sig av tekniken med inhibit tråden. Då man har en inhibit tråd så ser man till att skicka en lagom stor ström (ca 85% av strömmen i X/Y) i motsatt riktning mot Y för att "ta ut" denna då att kärnan inte ändrar det magnetiska fältet.

DEC's teknik är smart på ett sätt, man kan skicka ström (i X/Y) i flera parallella matriser för att adressera flera bitar på en gång, så att man te x kan få ut ett 12-bitars ord på en gång. Man behöver då bara en uppsättning av XY väljare och H-brygga medans man behöver separat hantering av inhibit och sense för varje bit / matris. Detta medger att man kan läsa och skriva bitarna individuellt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av xxargs »

blueint skrev:EMP säkert var namnet! :D

Duger ferriter från SMPS agg som "nytt" kärnminne?
troligen inte - kärnan måste ha en viss hårdhet för att behålla magnetismen men ändå tillräckligt mjuk för för att magnetiseras om av två ledares ström men inte av en ledares ström och detta utmärker knappast ferriter för SMPS-aggregat där man vill ha så mjuka kärnor som möjligt då hysteres där ger förluster i trafokärnor mm.

mao- kärnor som används i ferritkärnminnen är väldigt specifikt tillverkade för ändamålet i avseende magnetisk materialval.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av blueint »

Undrar vart sådant material kan finnas numera..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av säter »

xxargs skrev:kärnan måste ha en viss hårdhet för att behålla magnetismen men ändå tillräckligt mjuk för för att magnetiseras om av två ledares ström men inte av en ledares ström
Tack xxargs, där ramlade poletten ner. Jag har tidigare inte fattat riktigt hur matrisen kunde fungera.
Sådant här är självklart för er, inte för mig. :badgrin:
Är det av samma anledning som ström och temperatur är så känslig?
blueint skrev:kärnminnen säljs inte direkt längre. Med möjligt undantag för rymdsektorn.
Det finns väl fortfarande kompletta kärnminnen att köpa som reservdel?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av Gizmo »

säter skrev: Bubbelminne, hur fungerar dessa? Är det något som påminner om kärnminne?
Inte direkt. Bubbelminnen ska först "initieras" och så ska man, individuellt för varje tillverkat minne, läsa ut och kompensera för bitfel. Den hex-checksumman skriver man på utsidan. Sedan både läser och skriver man dem seriellt vilket gör att det aldrig blir nån vidare datahastighet. Deras enda bra egenskap är att minnet är kvar när man stänger av strömmen, men redan på tidigt 80-tal insåg man väl att det hela var en återvändsgränd.
Har ett par liggandes, instickskort till Apple II om nån nu är hugad. Alien-hardware är alltid festligt.

Apropå kärnminnen. Det ferritkärnminne som satt i en den Philipsdator jag slaktade på tidigt 80-tal, det hade en väldigt omfattande genomskinlig plexi-plastkåpa runt sig. Plexi 1970 var en dyr historia, så att kapsla in det för att slippa drag kan ju varit en orsak?
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av sm7tjc »

På ebay finns det kärnor till salu.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av MiaM »

I brist på bättre ställe att skriva om detta:

Jag har just börjat från början kronologiskt i flyttlådan med gamla Radio&Television jag fick hem från ETA-auktionen -10, och den börjar med nr 1 1970. Där beskriver de Philips klassiska testbildgenerator PM5544. Enligt beskrivningen så hade den ferriter/kärnminne för att digitalt generera cirkelformen i testbilden!

Elektroniken var lite klumpigare på den tiden. Själva testbildsgeneratorn var en 19"-burk, gissningsvis 3HE, och då behövden den insignaler från diverse synk/vågformgeneratorer och gav bara komponentvideo ut. Totalt var det ett helt 19"-rack fyllt med prylar som behövdes för att generera testbild. Utvecklades av Philips mätinstrumentgäng i Köpenhamn.

Jag borde kanske starta en tråd i "Allmänt" med nån slags tillbakablickar från gamla Radio&Television. Förutom artikeln om testbildsgeneratorn så bygger de en digitalklocka med nixierör och använder logikkretsar som jag aldrig hört talas om förr och som verkar funka med ostabbat nätagg. Det finns dock annonser för 74-logik, så det var väl nån brytålder.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av hcb »

>Jag borde kanske starta en tråd i "Allmänt" med nån slags tillbakablickar från gamla Radio&Television.

Ja, gärna!
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bygga eget kärnminne

Inlägg av nablaman »

Det var ett tag sen jag rapporterade något här, men idag hade jag tid att leka lite :)

Jag har fått hem en laddning komparatorer och supertunn koppartråd från ELFA, så jag byggde
en snyggare prototyp på vad som ska bli ett 4bitars kärnminne, samt byggde en "sense amplifier" för att
detektera och förstärka pulserna från kärnminnet. (just nu används bara 1 bit)

Som synes på oscilloskopbilderna verkar det funka perfekt - endast den första pulsen i varje grupp på kanal 1
genererar en puls ut på kanal 2 (dvs den andra pulsen skapar ingen fältinversion och därmed reagerar inte kärnan med någon
strömpuls ut).
core3.jpg
core4.jpg
core5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar